Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Hej, även jag hade detta problem men jag satte dit en vanlig skruv med en låsmutter på baksidan.
  3. Tidigare ägaren hade köpt fina kromade oljestickor, men han sa att han missade vid köpet och det var fel längd på dem. Jag orkade inte bry mig om fina kromade så jag har haft de gamla, förmodat korrekta, rödmålade i. Nu när jag tog ut den för våren märkte jag att oljetrycket sjönk, efter ett par dar, ganska drastiskt, strax under 20psi, kunde dippa till 5 ibland. Brukar ligga på 40-60 psi Kollade oljan och den låg vid undre markeringen. Ja ja, skyndar väl på årets oljebyte. (Tack btw Per B. blev Amsoil z-rod 10-40 pga av "vilken motorolja är bäst" tråden. ) Byter f
  4. Det finns en del som redan kör E85 på de nyare, så det gör det absolut Elektroniken finns där oavsett bensin eller e85. Med rätt kringutrustning och programvara så funkar det precis likadant Sökte lite snabbt på youtube, på en 2015 här så räckte det tydligen med nya programvara för att kompensera för fetare blandning. Så där är redan övriga grejer dimensionerade för att leverera mer bränsle
  5. Det låter ju riktigt bra...jag har en kompis som etanolkonverterat sin Cheva 56 så jag vet ju att det går på äldre bilar... Men då kanske det finns hopp även för en nyare Musttang med 4.6 eller 5.0 v8 att gå på etanol också...det är ju så mkt mer elektronik där som måste funka...
  6. Hoppas du har rätt att den dagen är långt borta... Med det sagt verkar det allt hetsigare för varje dag i debatter på nätet vad det verkar. Dessa (som jag tror ganska få ändå-men tillräckligt många) som vill få bort bilen helt är dessvärre väldigt högljudda och har via internet fått en megafon för sina åsikter. Och att kräva högre inblandning av fossilt i bensin och diesel är väl nästan redan bestämt, dock till vilken grad är frågan. Just vad som ska hända med alla bensin och diesel drivna bilar om alla ska ha elbil är väl en rätt bra fråga....för att vänta på att de naturligt f
  7. Att åka iväg med en helt ihopskruvad motor på tex släpkärran till motorslipen / verkstan är vell att ta i . Men allt beror på ens kunskaper eller vilja att lära sig ngt nytt . Att skruva isär motorn och kolla hur den ser ut invändigt låter mer ok . Att få motorn mätt och åtgärdad där det behövs , byta kamlager , kolla och montera ihop kolvar / stakar , renovera / byta avgassäten i toppar , balansera kolvar / vevaxel , kan utföras av en verkstad . Att skruva ihop resten av motorn kan man utföra själv . Skaffa kunskapen med hjälp av manualer och youtube . Här är kun
  8. Lambda = 1, då hur många delar luft som behövs för att förbränna 1 del bränsle fullständigt. Bensin = 14.7 Bensin med 10% etanol = 14.1 E85 = 9.7 Skillnaden då endast med 10% etanol i bensinen är ca 4%. Denna lilla skillnad är väl inom vad motorstyrningen kan kompensera för. Dock för E85 behövs det ca 50% mer bränsle jämfört med Bensin. Det finns en anledning till att E85 och E100 kallas för "poor mans race gas". E85 innehåller lite syre, behöver mer förtändning och kan inte spika, har högre oktan tal ca 105 desutom får den bättre kylande effekt då mer brän
  9. Det går att köra på etanol om man byter spridare, slangar, filter m.m. Sen en mappning på det. Men tror inte man ska oroa sig för mycket att de vill ta bort bensin och diesel. Det är inte praktiskt genomförbart med alla bilar som rullar här. Att de blandar ut bränslena kommer ge problem för många så det kommer inte heller funka. Det är ju rätt många miljoner fordon i detta landet, många på genomresa med. Det är bara att köra på och njuta, den dagen den sorgen. Som dessutom kan vara långt borta.
  10. Yesterday
  11. Hejsan Nån som har koll på hur Mustang med v8 kommer funka (eller inte) då inblandningen av biobränsle ska drastiskt öka? Det verkar ju föras krig mot bensin numera... Någon som ställt om en modern Mustang att gå på etanol tex? om så hur funkar det? Så det lär väl bara bli mer och mer...och helst verkar man ju se att allt utom bilen ska bort...o sen den med.. https://www.svd.se/drastiskt-alternativ-nar-bensin-och-diesel-fasas-ut?fbclid=IwAR3vV1LJrnba_qgKarIqGm87DACCSBAVE6cCzW8_beusxTBCENJGzNRaMHU
  12. Bränsle kommer finnas i 30-40 år till minst om inte längre. Nissan har en ny förbränningsmotor på gång med hög verkningsgrad som kommer att driva en generator istället för på drivhjulen. Blir nåt slags hybrid då bilen drivs av elmotor men man tankar som vanligt och slipper ladda.
  13. Hej Jag hade samma problem och gjorde så här för att slippa ta ner cabställningen och nita om: Lirka/knacka tillbaka niten försiktigt Borra ett 6 mm.hål i cabhusets plåt (se bild) i linje med nitskallen Ta en diam.30 aluaxel ca.50 mm.lång och gänga 6mm.i ena ändan och skåla den i andra ändan för nitskallen(se bild) Spänn sen axeln lätt emot nitskallen med skruvens hjälp
  14. Ja "tema bilar" har ju alltid Ford kört med och detta är 3e gången med "Mach 1" för öka försäljningen. Bli inte orolig för att det är sista gången! Det går fler tåg och vi får "gilla läget" att V8an försvinner helt enkelt. Ingen stor grej och alla kommer gå den vägen! Se det positivt istället att det kommer bli så mycket roligare oavsett drivkälla och vi kommer anpassa os efter det. Det kommer vara skönt tycker jag slippa kladd och olika haverier som explosionsmotorn gett oss i 100år. Jag vet att de mest negativa kommer tjata om V8 ljudet och den nostalgiska känslan fö
  15. Råden kommer utav erfarenhet och kunskap. Ditt inlägg tillför ingenting annat än nedvärdera kunskap och höja ”turen” till skyarna! Jag har lärt mig den hårda vägen vilket varit dyr utbildning innan internet fanns och där någon kunde guidat mig tidigare skede. Jag påstår inte att det är raketforskning men det grundläggande i den enklaste maskinteknik gör man på varken känslor eller med tumstock och internetforum. Det behövs mätinstrument och istället för köpa allt detta låt någon kolla. Exempelvis av de motorer jag byggt så har ca 20% av blocken varit sneda...Inget som märks men
  16. här får man ofta rådet att aldrig göra något själv utan att lämna bort allt till proffs, hur ska någon kunna lära sig något, många har en gammal bil för att ha något att göra där själva skruvningen är huvudsyftet. i stället för att be någon lämna hela drivlinan till en verkstad och betala vad det kostar, så kanske alla duktiga skruvare här kan komma med råd om vad han ska titta efter, så kanske han undviker att åka på dyra överaskningar. som sagt... det är många som köper en rostig gammal bil för att de vill skruva... till TS, det är alltid b
  17. Se där ja, då blir Mach 1 troligen en sällsynt Mustang i Sverige som jag trott hela tiden. Framförallt blir det extra kul att ha en Mach 1 i sin ägo. Mina misstankar är att Mustang försvinner från EU inom kort pga avgasreglerna. Möjligen att en hybrid kommer att erbjudas men V8 stoppas nog snabbare än man trott, tyvärr. Mach 1 blir kanske den siste "dinosaurien" i serien för Europa....
  18. Vad är tanken med motorn , en originalrenovering eller lite busigare eller kanske mycket busig ?
  19. Last week
  20. 2006 provkörde jag en 06:a aut På exclusive cars var bara, ja en bil som hette mustang kom in en äldre herre han var helt lyrisk, han hade också kört en 06:a frågade säljaren på xcar vad det var för Musse, ja samma som du kört men manuell fattade inget men säljaren slängde åt mig nycklarna jag hann inte ut från gården förrän jag hade ett fastvuxet smil när jag kom tbx var det bara att köpa den, blev helt såld
  21. Även beställning verkar vara över. Orderboken på Mach 1 är stängd.
  22. Sommaråka och glida runt kan man ju göra med allt så det blir kanon oavsett vad du väljer för bil! Sen i min värld en stor anledning till att man köper Mustang är ju för att man tycker om när det händer något under fötterna. De tidigare Gen 5 är pinsamt långsamma nu 2021...Ribban flyttas hela tiden! Min 4cyl VW Arteon har +70hk mer än Mustang 2005 GT och drar hälften så mycket soppa Mustang 2011-2014 där händer saker under huven iallafall och dessa har faktiskt en mycket bättre manuell låda än 2015 Utseende är ju väldigt intressant hur folk tycker olika Jag tycker de tidi
  23. Hej Puyo, spontant låter det som ett jordfel. Har du jordat den nya stereon med kabel till en jordskruv? Sen undrar jag om du använder Shakers förstärkare? Eller har du dragit nya kablar till högtalarna? Förstärkaren/arna sitter i kickpanel på förarsida å du behöver koppla dig förbi dem om du använder original kabelstam. Lycka till! /Peter (jag bytte stereo i en S197 men det är några år sen nu...typ 11)
  24. Hej, jag rensar i hyllan å hittar den amerikanska Muscle Mustangs & Fast Fords. Innan de åker i pappersinsamlingen ska jag höra om någon i klubben är intresserad. Jag har numret från följande månader: februari, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november och december. Kom med ett vettigt bud, det viktigaste är väl att någon läser? Mejla mig på: peter@flygares.se
  25. Tackar för feedbacken... Jo jag har ju en 2021 Skoda Kodiaq som nuvarande åkbil och den har automat och visst är det bekvämt...Men som sagt finns de i hushållet som gärna vill ha en manuell att köra om det ska bli Mustang...Så det får nog bli en kompromiss för min del... Med det sagt så kan det nog vara rätt kul att köra manuell v8 maskin...Och för min del blir det ju inte en "daily driver" utan mer sommarbilsåkande..
  26. De nyare drar garanterat mindre med mer inteligent mappning som anpassar sig bättre.Men det är i labbet! I verkligen märks nog inte mycket kan jag nog skriva på annat än på landsvägen Utseende är en sak men du bör nog pröva först innan du låter ögonen bestämma. Den manuella lådan är inget vidare och ger en tristare upplevelse. Automaten riktigt responsiv och gör bilen kvickare. På sikt rätt trist att röra om oljan manuellt Dagens bilar är inte som förr och tidens tand tar snabbt ut sin rätt på plast och sensorer. En 10år gammal bil idag är betydlig mer krångel med före al
  27. 40 st mustanger låter inte mycket men det blir inte många per Ford store.
  28. Tackar för feedback...Och nej bränsletörst blir mer som kuriosa pga få mil som du säger..Men har hört att de nyare dvs 2011-2021 drar mindre än 2005-2010 Och jag gissar också att den delade bakaxeln gör riktigt mkt för väghållning och komfort som du skriver. Innan har jag tänkt att 2015 och nyare inte är för mig pga egentligen fronten...men nu då jag kollat massa film på youtube på den så växer den verkligen på mig och särskilt 2018 faceliften..Såg bla videon nedan..Riktigt fin bil....Så jag utesluter verkligen inte att det blir en 2015- heller....Dock så gillar jag inte svarta fälga
  1. Load more activity


  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...