Jump to content

Glapp i viss el..


Recommended Posts

Jag har tydligen glappkontakt i viss elfunktioner. Det funkade som det ska och sen dog elen. Sen kom det tillbaks. Så gick det några gånger och nu är det heldött.

Backljusen funkar inte.

Lampan i växelväljaren funkar inte.

Blinkers fram och bak funkar inte.

Stereon funkar inte.

Allt annat funkar men har inte provat fläkt och vindrutetorkare. Är det nån säkring som glappar i dosan eller jordfel nånstans? Jag vet inte.... men är det jordfel, var sitter jordkablarna? Har -67 med C4-låda.

Link to comment
Share on other sites

Var sitter de då? Har ju typ *hundratals* jordskruvar vad jag kunde se under panelen vid snabb översyn + vissa jordkablar är amatörinstallerade. Detta fenomen med sabla elen inträffade efter körning på gropig väg.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade felet med mina elfel. Säkringen som sitter högst upp på originaldosan, var inte på plats ordentligt. (tack o lov för den som uppfann testlampan med tanke på den krångliga placeringen av dosan) :D

När jag kikade efter andra som hade liknande problem, var det detta inlägg som ledde mig på rätt spår.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... t=backljus

Kan tillägga att samma säkring går till blinkers, lampan i växelväljaren och stereon om ni har stereon kopplad via tändningslåset.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det samma fel som bråkar igen dvs kortis denna gång så säkringen gick till historien. Nån aning om vad det kan vara? Det är original 20 Ampere glassäkring.

Tillägger att torkarmotor, fläkt och varningsblinkers funkar.

Link to comment
Share on other sites

Har du varit bakom mätarna och rotat?

Jag hade precis samma fel och det visade sig att en av de tre svarta kontakterna som ansluter instrumentet inte var riktigt ihoptryckt.

Ett elände att komma åt :evil:

Hoppas det löser sig. :D

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte instrumentsarg och glas i höstas men mätarna funkar fortfarande fast merparten har tidigare ägare bytt till nyare mätare som får ström från tändningslåset.

När jag sökte efter felet första gången, rörde jag kablaget bakom stereon som går till den säkringen som pajade fast då var stereon avstängd. Har hört att det kan vara blinkers modulen i rattstången eller säkringsdosan.

Micke3 skrev om att kolla muttern baktill på tändningslåset. Vad har den för funktion?

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att den har en jordande funktion. Har inte råkat ut för samma problem som du någon gång. Men skulle misstänka typ rattstång och typ jord anslutningar kan också försöra en säkring. Hoppas du hittar felet. väntar nyfiket på vad problemet kan vara

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag har iochförsig en -68 men någon "mutter bak på tändningslåset", har jag inte.

Fick samma symptom som du, efter att haft loss instrumenteringen:

Backljusen funkade inte. :(

Lampan i växelväljaren funkade inte. :(

Blinkers fram och bak funkade inte. :(

Stereon funkade inte. :(

Dessutom fungerade inte tankmätaren, tempmätaren eller oljetrycksmätaren. :(

Däremot fungerade instrumentbelysningen ok. :)

Allt annat funkade fint. :D

Jag tog loss panelen till vänster med fläkt/värmereglagen och där kommer man åt de två nedersta kontakterna.

Tog isär dem och kollade ingående kablar, satte ihop och voila´ allt fungerade igen :D

Vet inte om det löser ditt problem men det är en teori iallafall. :oops:

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag har iochförsig en -68 men någon "mutter bak på tändningslåset", har jag inte.

Fick samma symptom som du, efter att haft loss instrumenteringen:

Backljusen funkade inte. :(

Lampan i växelväljaren funkade inte. :(

Blinkers fram och bak funkade inte. :(

Stereon funkade inte. :(

Dessutom fungerade inte tankmätaren, tempmätaren eller oljetrycksmätaren. :(

Däremot fungerade instrumentbelysningen ok. :)

Allt annat funkade fint. :D

Jag tog loss panelen till vänster med fläkt/värmereglagen och där kommer man åt de två nedersta kontakterna.

Tog isär dem och kollade ingående kablar, satte ihop och voila´ allt fungerade igen :D

Vet inte om det löser ditt problem men det är en teori iallafall. :oops:

/Björn

Jag önskar att jag har samma fel på mitt system som du men orsaken är inte hittad än. Eftersom jag är inte så insatt med lokalisera kortslutningar, blev jag tvungen att anlita nån som tog jobbet åt mig. Ska erkänna att det känns lite skamligt detta. Har väl med manliga stoltheten att göra. Jag vet inte...

Berra, när jag vet vad felet är, kommer jag berätta. To be continued...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Lite sent inlägg om ämnet eftersom jag kollade bland gamla inlägg men bättre sent än aldrig som man säger....

Några veckor efter felet fixades, bestämde jag mig för dra om kablaget bakom stereon eftersom det hängde synligt ovanför kardantunneln vilket det såg inte inte bra ut. När jag höll på, hittade jag massvis med ovanligt långa kablar som var ihoptvinnade med varann samt flera varv med eltejp. Jag gissar att när eltejpen tog slut, tog självutnämnde elektrikern fram maskeringtejp :shock: för isolera resten av kablarna. Resultatet? Betydligt kortare kablar med riktiga kabelskor, bättre jordning med kabelsko (igen), kablaget doldes med spännband och givetvis hel del rester av eltejp, maskeringstejp, div överflödiga kablar som jag städade ur bilen efter jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...