Jump to content

Ny mätartavla med km/h


Rudhan

Recommended Posts

Tänkte jag skulle bidra med tankar och bilder på lite småplock jag gör med min Mustang. Den var utrustad med hastighetsmätare i miles, antagligen både reggad och besiktigad med den, märkligt nog. Efter att ha läst olika forum verkar det rätt vanligt att klistra siffor antingen på själva mätartavlan eller på glaset. Jag vill gärna ha något snyggare. Det finns färdiga tavlor att köpa och klistra på men jag tyckte det skulle vara roligare att göra något eget, så buss på. Jag skruvade isär instrumenthuset och fotade av den gamla hastighetsmätaren, för att få rätt typsnitt på siffrorna, och tog sen in bilden i Gimp, klippte ut siffrorna och flyttade dom så dom passar för km/h.

post-6468-144839176264_thumb.jpg

post-6468-144839176272_thumb.jpg

Vill nån ha bildfilen med mitt utseende så säg bara till, eller filen för Gimp om nån vill modifiera den.

Link to comment
Share on other sites

Hej rudhan!

Jag har jobbat länge med det här. Hade gjort en färdig skala som man kunde klistra på den

gamla. Hade en kille som ville köpa skalan till en billig penning, men det stora problemet var

att få en utskrift som stämde överens med den svarta nyans som originalmätarna har. Så

det sket sig. Jag provade med allt, egna utskrifter på olika papper, kollad med ett tryckeri

om att skriva ut på plastfolie. Inget funkade.:( Det är omöjligt att få det till att stämma

med nyanserna. Och det ser ju inte kul ut om km-skalan har en annan nyans av svart än

skalan för varvräknaren.

En lösning vore ju att göra om alla instrumentskalor i samma nyans och byta ut dom. För

man kommer ju aldrig att se skillnaden från bil till bil. Men det orkar då inte jag jobba med.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

dessa KM-skalor satte på redan från fabrik eftersom det fanns många marknader med km/h. Det finns en position för "speedo calibrated, metric odometer" på build sheet'et (code2) för 1966...

//Claes

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
C7DZ-17265-KM från Scott Drake

Den finns hos Vp-part

Tyvärr hittar jag den inte, men jag hitta min där o köpte denna där. Men tyvärr tillhör Vp part en av troligen världen sämsta upp lägg på hem sidan! Troligen en blind ej data van som byggt upp denna sidan.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...