Jump to content

Mach1 69:a Restomod projekt


matteponken

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte lägga upp lite bilder på ett av mina "långtids projekt" samt skriva lite om vad som händer och om lite galna ideer jag har.

Det hela började 2003 då jag köpte en tom 69 kaross. Califonia importerad o i mycket bra skick.

Hade då en fin drivlina som satt i en 65 Cupe, som tyvär hade den en hel del mindre bra rostlagningar. 408W motor med Procharger kompressor,PG låda samt en stadig 9"are

Har alltid velat ha en 69 Mach1:a. Första jänke tidningen jag läste var en power från runt 89 o i den fans en marone röd 69 boss 429 mums mums, kan vell säga att det är denna som har satt sina spår.

Så när tillfället dök upp så köpte jag denna och nu när jag hade dröm mussen så var iden att bygga gatvänlig dragräser av den.

Mycket glasfiber,lexanrutor,bur o räserstolar var receptet :)

Men av någon anledning så blev det aldrig så. Hittade fina original skärmar,dörrar,bagagelucka samt massa andra delar för en rimlig peng (mycket billigare än vad glasfiber delar skulle kosta) Rutor o inredning hittades med.

PG lådan blev såld o ett Tremec 5 växlad manuell låde kit blev inköpt. I samma veva blev också ett stort chassikit från Mustang+ inhandlat.

Jag blästrade karossen samt fick lite deformerad plåt utbytt.

Subframeconectors samt ett upstyvnings kit vid fjädertornen blev dit svetsade innan jag sputade det hela med Hagmans poxyprimer.

Lite kitt här o där o på med en 2 komp halvblank färg.

Tyvär så blev det för blankt i mina ögon så motorrummet blev sprutat med en lite mattare svart.

2006 så var bilen färdig för lack, men av någon anledning stannade projektet upp.

Något år senare så blev en 65 cab inköpt o den blev "lite" tillfixad. fins en länk på den under generella frågor som "musse restomod 65 cab"

Men nu så har projektet kommit i gång i gen och då är det framför allt en annan motor som ska i och det är inte mindre än en Boss 429 :)

post-249-144839220614_thumb.jpg

post-249-144839220635_thumb.jpg

post-249-144839220652_thumb.jpg

post-249-144839220677_thumb.jpg

post-249-144839220694_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilket tjat om att få se motorn :) tja den är inte färdig o fattas en hel del delar till den. men har i stort sätt det som behövs för att kunna modda bilen så att den går i .. ska skriva lite senare i dagarna om hur det hela ska gå til väga. har dock lite bilder på själva motor delarna som ligger o skräpar i hyllan ;)

Nu är detta inget gammalt junk från 60-70 talet utan detta är nya grejjor framtaget av Jon Kaase. dock så ser allt ut som gammla original delar på utsidan men innuti är det dock lite annorlunda :)

post-249-144839221383_thumb.jpg

post-249-144839221436_thumb.jpg

post-249-144839221526_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

70 spindlar sitter redan på bilen samt att övre bärarm är shelby sänkt. Ska ersätta dämpare o fjäder med en tunnare coilover från TCP

Fjäder tornen kommer att kapas in en bit, men lite mera om det senare.

En bekant har en äkta Boss 429 så där har varit en hel del mätande i hans bil. Kan i det stora hela säga att övrebärarmsbularna o ner skiljer det inte många mm mellan mussarna. Skilnaden är över.

std musse har 71 cm mellan fjädertornen o bossen har 81 cm. Boss motorn är "bara" 74 cm på det bredaste stället.

Tack vare den lite tunnare coilovern så kan jag "notcha" tornen ganska så rejält.

Plan B är att skippa övrebärarm o köra med Mphersen ben o kutta som bara den i tornen men det är nog inte nödvändligt

Link to comment
Share on other sites

Har du mätt på org bossen hur mycket motorn är framflyttad ?

Har för mig att det är ca 22 mm.

Kan nog vara något sådant , om man tittar på växellådsbalken.

Nu ska jag köra med andra fästen som flyttar bak motorn så att man använder omoddad växelådsbalk. Vill nämligen inte köpa en ny cromolly kardanaxel.

post-249-144839221541_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet bara att det blir ganska (väldigt) trångt med avgasröret (cyl 8 )vid styrsnäckan.

Men du kanske ska ha styrväxel ( kuggstång ) i stället !

Bingo!!!!

TCP kugstångsstyrning sitter i bilen, dock för SB o utan servo. BB varianten hänger något lägre. o en med servo hade inte varit helt fel

Blir vell att köpa en sådan lite senare.

Headers är föresten beställda sedan 3 veckor tillbaka o var färdiga i dag. så snart har jag sista pusselbiten till att börja bygga :)

post-249-144839221618_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänkte visa hur en boss 429 ser ut i motorummet

Som jag skrev tidigare så är den 81 cm mellan fjädertornen och det avståndet är de ca 12 cm rakt ner. Sedan går tornen innåt ca 13 cm ner mot ett platt järn. Tornen har då avstånden ca 74 cm mellan ytterdelen av platt järnen och ca 67 mellan inner delen av plattjärnen.

För skoj skull så stripade jag upp Boss tornen på polarens 69 cupe.

B9 motorn i sig är 74 cm som bredast , några cm smalare utan ventilkåpor.

Så att kapa in tornen i toppen till 76 cm är säker gott nog. vi får vell se när det är så dags.

post-249-144839221719_thumb.jpg

post-249-144839221744_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag började fundera på att bygga en Boss motor o skohorna ner den i min 69:a så hade jag en hel del funderingar på hur detta skulle gå till.

Jag var inte så värst sugen på att bygga Mustang2 framvagn med sumpen bak utan ville helst behålla så mycket original som möjligt eller åtminstonde använda så mycket som jag redan hade.

Första funderingarna var att hur få i ett 460 block i bilen med min tillhörande TKO låda.

Tog fört en titt på hur man hade gjort på Bossen. Växellåds fästet framflyttat, främre avrundad sump, kort vattenpump.

Detta skulle evt betyda att om jag använde original Boss motorfäste, så var jag tvungen att fixa till TKO balken, ännu en ny dyr kardan o köra med kort järn vattenpump då dessa inte finns i aluminum samt dyr Boss sump då troligen en std sump ligger emot min 1" K-hämnare.

Snokade runt efter andra fästen, o marknaden har åtminstonde 3 tillgängliga att välja på.

Boss original

Crittes gen2 fästen

MPG heads fästen som endast säljes till sammans med headers. (enginswap kitt 429/460 i musse 67-70)

Efter mycket snackande o läsande på div usa forum så kan man säga att boss o MPG fästena samt gamla critte gen 1 fästen placerar motorn något frammåt o upp.(bra om man ska köra dragrace)

Critte gen 2 fästena plaserar motorn bakåt o något ner, vilken många sa att de inte behövde ändra på balkar o förlänga kardaner med. Vilket värkar stämma med det jag ville ha.

I detta fall så bör man kunna köra med vanlig 429/460 front sump samt att nu finns det mera plats till längre alluminum vattenpumpar.typ edelbrock victorpump

Har fixat hem en sprängkåpa från Quicktime som passar TKO lådan o 429/460BB, frontsump oljetråg från Milledon samt Crittes gen 2 motorfästen med boss kuddar.

Sumpen är något grundare in mot den djupa delen pga att de har byggt om den djupa delen typ fyrkantig låda. detta är bra för då har jag mera plats mot kuggstångstyrningen som troligen ändå får sänkas.

Räknar med att någon gång i oktober/november prova dessa delar i bilen o då hoppas jag att det passar ;)

post-249-144839221849_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har äntligen fått mina FPA headers, riktigt högkvallite, blir nog fin fina när de är coatade.

Väntar nu på att det blir ledigt i polarens garage...under tiden så pillar jag med en 65:a HT som ska säljas till våren som ett ny besiktat rostfritt rullande renoveringsobjekt( dock ytrost o patina)..A-codar svensksåld, röd med svart inredning C4 aut.Dock så ser den lite annorlunda ut nu ;)

post-249-14483922399_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har hittat lite bilder på en lösning som ger mycket utrymme för B9 motorn samt som bör ge bra väghållning.

Dynacorn gör ett fjäderbenstorn till 67-78 mussarna som tar bort övrebärarmen..dvs dessa är gjorda för MCperson framvagn.

Har varit i kontakt med firman som gör sådana fjäderben o ligger i nu läget och fundera om jag ska slå till.

Här är lite byggbilder från några 69-70 mussar som man har satt dessa torn i

post-249-144839348803_thumb.jpg

post-249-14483934881_thumb.jpg

post-249-144839348818_thumb.jpg

post-249-144839348827_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...