Jump to content

Mustang 65 HT Restaurering


Hammar

Recommended Posts

Hej.

Såååå länge jag har väntat på att få göra detta inlägget.

Resan började för nästan 2 år sen.

Det började med att min Fru ville ge mig ett projekt som jag kunde roa mig med.

Jag valde min dröm bil en Mustang 65 HT.

Vi var och titta på ett fler tal dock utan någon större framgång.

Så jag började leta lite på internet efter någon bil i USA istället fann en som väckte mitt intresse.

Tog kontakt med ägaren som visade sig vara Svensk och importera bilar till Sverige från USA.

Strålande tog reda på lite info om honom och beslöt mig att vara optimist trots att där fans tecken på att han inte bara hade rent mjöl i påsen.

Men affären på börjades och jag betala honom för bilen och frakten till Sverige. Sen hände det inte mycket väntade i 15 månader ca 200 mail ett 30-tal telefon samtal till USA innan bilen kom till Sverige.

Men då var där inte mycket som var rätt. Bilen kom bla till fel Hamn m.m

Vederbörandes namn är Jaan Mae och driver företaget Swedes Classic Cars LLC. Vet att han har förekommit lite här men det visste jag inte då.

Hade det inte varit för Eriksson Classic så hade inte bilen varit här ännu och troligen aldrig kommit hem. Då han fixa titeln och transporten.

Tänkte lägga ner en hel del tid på att lägga upp en sida med alla mail och information om honom så jag kanske kan bespara sådana optimist som mig allt besvär och även de som kanske inte har den turen jag har haft.

Men nu lämnar vi det dystra och vänder på bladet och tittar på det nya och vad komma skall.

Som jag började inlägget med så har jag längtat att få starta en tråd här på Projekt.

Så nu gör jag det äntligen och börjar med att lägga up de bilderna som jag har tagit idag då bilen kom hem.

Tänkte att jag skulle göra en 100% restaurering av bilen med allt vad det innebär. så kommer ta så mycket biler jag kan och lägga upp.

Så hoppas på att få lite hjälp och råd från er.

Här kommer iallafall de första bilderna på bilen. :)

post-7254-144839354007_thumb.jpg Hämtas från Assistanskårens parkering.

post-7254-144839354675_thumb.jpg Äntligen hemma!!!

post-7254-144839354374_thumb.jpg

post-7254-144839354904_thumb.jpg

post-7254-144839355024_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den mannen vet ej vad en komplett bil är och tror att andra bilars delar passar lika bra . så att du fick hem en musse är fantastiskt.

Köpte 2 mustanger av honom och vilket djävla klabb det vart , som du skriver tur det finns firmor som ericsson classic som ställer upp.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänkte fortsätta lite med tråden då jag har jobbat vidare med henne.

Så ni kan få följa vad som händer och hjälpa mig när jag behöver det :)

Vilket jag vet att jag kommer behöva, fram för allt med Motorn att göra :)

post-7254-144839355268_thumb.jpgDammsugare upp resterna av löv, jord och allt annat som låg på golvet. för att få en bättre bild på hur illa det var.

Förvånansvärt bra om man bortsätter från det som den föregående ägaren har svetsat. Så efter allt har demonterats så kommer bilen åka på Blästring efter det blir det att byta ut golvplåtarna som han har varit på.

Tog lite bilder innan jag börja demonterar Instrument panelen.post-7254-14483935536_thumb.jpgMan kan ju lugnt säga att jag behöver en ny instrument panel. En roligt sak som jag såg när jag hade demonterar delar av instrument panelens övre del då att är sönder torkat och sitter som F*N men det var Original färgen Mör mör grön skall kolla upp hur färgen ser ut och göra ett färg prov för att ha som motivering :)

post-7254-144839355622_thumb.jpg

Tog ut motorn ur bilen idag.post-7254-1448393560_thumb.jpg

Inga problem då tidigare ägarn bara har lagt i den så den var inte några problem.

Det tråkiga och det jobbig blir att åter monterar den och göra en LÅNG lista på allt som inte längre finns kvar och vad som behövs för att åter monterar motorn och få den att fungerar.

Fick åkt och köpt ett moterstativ på Biltema :) matchande med motorns nuvarande färg :)

post-7254-144839356114_thumb.jpg

Har en fråga enligt den tidigare ägaren så skall detta vara en 302 och inte en 289 men jag vill dubbel kolla detta då jag inte litar på honom.

Finns där något nummer och var skulle det finnas så jag kan dubbel kolla detta ?? tack :)

post-7254-144839355444_thumb.jpg

post-7254-144839355727_thumb.jpg

post-7254-144839355835_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är en nyare motor så du hittar nog ett chassi nr på den plana delen bakom insuget, att döma av vattenpump och vipparmar är den nog från 70-80 talet så det är ingen 289a iallafall.

Sumpen är helt fel så den måste du byta, motorn kommer nog från en van eller pickup.

Sen har du fått kuggkrans till aut, så du behöver svänghjul och koppling, då är det viktigt att du vet årsmodell då det är olika balansering av svänghjulen beroende på årsmodell.

Ja den där mäe han kan plocka ihop bilar den!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

riktigt imponerade vad ni kan se på en så pass dålig bild:)

Tack för all information skall kontrollera allt i morgon och hoppas på att jag kan bli klokare :)

och få reda på vad det är för motor :) mycket spännande :)

ja Mae kan verkligen plocka ihop bilar :) glad att jag har bilen hemma nu så jag kan korrigera det :) haha

Tack så mycket

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte hålla mig var tvungen att gå ut och se vad det är för motor som är i mitt förråd.

Det gjorde mig dock inte klokare kanske någon av er vet något.

Motor .nr är ND3CE0AE

Nummerna som står i Toparna är 5C30 eller 3C20

Cassi är 0H61662 var allt som där stog.

Säger det er något ?

Tack

Link to comment
Share on other sites

Började morgonen att dekoda Motorblockets numret . Tack för hjälpen :) Turbo och CMC49

Visa sig att ni hade rätt motorn är iallafall från 1980 Full size ford Engine

det var det jag kunde komma fram till. FöFörsökte att identifierar topparna dock utan någon framgång

Vet inte om det fortfarande kan vara en 302 när motorn gjordes 80 och fall det är en bra motor.

Funderar på om man ska sälja den jag har nu för att hitta och restaurera en 289 istället.

Vad säger ni ?? kanske den motorn jag har nu är bra och jag kanske skall behålla den och renovera den ?

Fortsatta med att riva ner innertaket och såg att jag har haft kompisar här :)post-7254-144839356268_thumb.jpg

Såg att någon har varit på och svetsat på höger bakskärm inte något vidare jobb gjort iallfall så det blir att byta höger bakskärmpost-7254-14483935632_thumb.jpg :)

Såg även att bilen har varit krockad :( tråkigt att se men vad skall man göra. Får börja att demonterar efter blästringen och ta in den till jobb för att dra den rätt.

Kan Aldrig tänka mig att den utbuktningen är orginal post-7254-144839356995_thumb.jpg inga problem :)

post-7254-144839356529_thumb.jpg

post-7254-144839356741_thumb.jpg

post-7254-14483935684_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kände mig lite tvingad att göra ett inlägg, vi är många som renoverat eller återställt fordon, din

insats i ämnet är jätte häftigt.

Jag har som du och många andra startat med bara ett ämne, du skall veta att du kommer att

bli stoltare och mer lärd hela tiden, tillslut står pärlan där.

Det är då som man har svårt att förstå det man åstadkommit, man glömmer allt skit och bara

känner att nu är det klart.

Men klart skall det aldrig egentligen bli, du kommer att söka mer att fixa, att bara byta ut något

som ser sämre ut till något nytt ger fortfarande känslan till att fortsätta.

Som du säkert förstår är vi många som följer dig, du kommer att också fortsättningsvis behöva

hjälp och råd och det är då VI ALLA finns att fråga.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Med sånna inlägg så gläder det mig att ni känner er tvingade att göra ett inlägg :)

Tycker det är lika roligt att läsa vad ni tänker och tycker som det är att lägga upp framgångarna och motgångarna här.

Ser verkligen fram i mot att göra den här resan tillsammans med er från nuvarande skick till 100% restaurerad eller som du säger Lars 98,5% klar :) Tror faktiskt du har rätt och jag hoppas nästan att du har rätt. För vad skall jag annars göra på vintrarna :)

Kan ju även lägga upp vad som komma skall.

Har fått tag i måtten på bilen så på lördag i nästa vecka så skall bilen upp i bänk för att få rätt på chassit.

(tänkte lägga upp bilder med måtten på chassit fall någon fler kan tänkas behöva det.)

Återigen tack för ni följer mig och säger vad ni har på er hjärtan :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har det gått ett par dagar sen jag la in något här på sidan.

Så jag tänkte uppdatera lite.

Fick papperna i veckan på Ursprungskontrollen och fick OK :) Kan minst sagt säga att jag var nervös för det) Men nu är det bara att regbesiktiga när vi har kommit så långt.

Dock så är där ju en bra bit kvar tills dess. ;)

Sen har jag tagit in bilen på jobb för Mätning och bänk.post-7254-144839361617_thumb.jpg

Det visa sig att skadan jag hade där bak var troligen för någon av de tidigare ägarna har velat ha större bakhjull och bankat lite på

innerskärmarna och så. Där i mot så slog det lite på fram så det fick upp i bänk och dras rätt. :)post-7254-144839361746_thumb.jpg Gick snabbt och enkelt när man har rätt saker att jobba med :)

Lägger till orginal måtten på 65 så de som behöver kan använda.post-7254-144839362239_thumb.jpg

Fick även ner lådan från bilen och fick min första riktiga titt under. såg förvånadsbra ut.post-7254-144839361526_thumb.jpg

När det var klart med bänk jobbet bar det iväg till garaget där bilen skall bli demonterad för blästringpost-7254-14483936208_thumb.jpg

Har även skickat iväg framskärmarna till blästring.

Fortsättning följer

post-7254-144839361968_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara en sak, det ser ut som när jag fixade min 1a Musse, jag har massor

av bilder och minnen.

Ta ett råd, på den tiden som jag fixade med min första renovering fanns inte

digital teknik, rådet är att du använder den så mycket du bara kan.

Du behöver ibland se hur det satt på just din Mustang, en annan sak är

att det är roligt att ha senare i livet.;)

Link to comment
Share on other sites

Haha.

Lätt som en plätt vet fan men fixa den skall jag göra med er hjälpa skall det nog gå vägen.

Jag fotar så mycket jag bara kan har kommit fram till de Lars är bättre att ha ett par för många än ett par för lite :)

Har tyvärr inte hänt så mycket nu den senaste veckan ha byggt en ställning som jag kan flytta den till och från bosättning/ lack kommer bilder på de när den är monterad.

Fick även sålt min 302:a i veckan till en glad Göteborgare

Så nu börjar spaningen efter en 289:a :)

Åker till USA nästa vecka blir lite shopping av lite små detaljer som får plats i väskan. :) och då njuta av värmen lite :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så efter 2 veckor i soliga Florida, och lite inköp av lite små delar.

Så har jag fått upp Mustangen på ställningen så jag kan demonterar hjulupphängningen och få iväg bilen för blästring.

post-7254-144839373052_thumb.jpg

Har lämnat in 2 st framskärmar på Blästring. Fick dock reda på att man inte kunde blästra hela skärmarna utan bara delar av dem för att man inte skulle förstöra den.

Frågan är då har en hel del delarna som inte är rostskadade men jag vill bli av med all färg från dem så jag får dem plåtrena innan jag lägger på den nya färgen. är det lättare att slipa ner dem eller finns där något annat sätt att göra det på???

post-7254-144839373208_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej!!!

Efter nästan 6 månaders radio silence så kan jag inget annat än att säga att jag har saknat att skriva här och få höra era tankar och idér.

Men efter hus renovering och massa annat så har det bara inte varit någon tid till övers.

Men nu efter långt och länge så har jag fått tummen hur....

Beställde hem attachment.php?attachmentid=31724&stc=1&thumb=1&d=1407535429 En multibläster även kallat en sodabläster. samt ca 200kg sand och 30 kg soda. Dess värre har jag inte kompressor som pallar detta så det blev att hyra en istället. Så skall köra 4 dagars RUN 4 THE MONY nästa helg och blästra hela bilen med vad allt det innebär. Så kommer komma ett par bilder nu framöver. attachment.php?attachmentid=31725&stc=1&thumb=1&d=1407535101

Demontera hela vänster sidan idag skall fortsätta snarast med höger och bakvagnen.

När demonteringen är klar. så skall jag stänga av garaget runt bilen med pressning. Bilder på allt kommer att komma under tiden.

Tänkte fråga fall någon vet var man kan få tag i en OK färgspruta för någon 100ring. som jag kan använda till att grunda med när den är blästrad ???

post-7254-144839494249_thumb.jpg

post-7254-144839494303_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Biltema har en riktigt bra färgspruta, Art nr 15454 eller 15452. Finns olika munstycken beroende på vilken färg du skall använda. Den är så billig så jag köpte 2 st, en för grundfärg och en för topplack/klarlack. Det är den blå sprutan med vit överliggande plastkopp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...