Jump to content

Boss 302 -70


Thomas302BOSS

Recommended Posts

(redigerad)

Hej på er.

Jag heter Thomas och bor i Norrtälje.

Jag har nu blivit lycklig ägare till en Mustang BOSS 302 -70.

Denna Boss importerades till Sverige -76 och rullade här några år.

Före mig har den haft 4 ägare.

Den drabbades den av ett motorhaveri och ställdes av -81 för motorrenovering.

Motorrenoveringen påbörjades men den blev inte klar.

Efter det så har den stått avställd i ett garage till nu.

Jag har nu fått den stora äran att ta hand om och vårda denna klenod.

Min plan är att renovera den till så nära originalskick som möjligt. Den är nästan komplett med den utrustning som den levererades med -70.

Buildscheet Martirapport och originalfaktura finns.

Den har 23000 miles på mätaren "ca 3700 mil"och är i princip helt rostfri. Den är ej krockad och har en något matt och dammig originallack.

Jag har nu kommit igång med renoveringen. Helrenovering av bromsar och nya Koni röda stötdämpare. Jag kommer att riva motorn för kontroll för att sedan få hjälp att skruva ihop den igen.

Det har ju faktiskt gått ca 35 år sedan renoveringen påbörjades. Vill undvika onödiga motorras.

Den har en enkel men fräsch inredning.

På sikt ska den lackas om med original färg.

Skickar några bilder. Fler kommer efterhand.

Bakmresdelar.jpg

Bakifrån2.JPG

20131216MustangBoss302 009.jpg

20131216MustangBoss302 006.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Här går det framåt.

Har nu testat motorn.

Tyvärr så gick den inget vidare. Lät illa och gick inte på alla 8.

Det kändes lite tråkigt.Vet ju att det kan bli riktigt dyrt.

Plockade ur den och rev ner den i alla sina beståndsdelar.

Glatt besked !! :D:D

Har nu lämnat in motorn till en motorrenoverare så får han pussla ihop allt igen. AAEnginering i Uppsala. Han har en hemsida på nätet så där kan ni få mer information om honom.

Allt ser riktigt bra ut utom kamaxeln som gått ner sig så nu ska det in en ny rullkam i stället.

Även ventilerna hade fått stryk så dom kommer också att bytas ut.

I övrigt så ser allt väldigt bra ut. Det känns hur som helst väldigt bra att motorn har fått en riktig översyn så att man kan var lugn nu när bilen ska ut på vägarna.

Troligtvis så slets kamaxeln ner sig direkt vid inkörningen -81 och det är därför den blev stående.

Det är ju inte helt ovanligt.

Lägger in några bilder till sen.

Målet just nu är besiktning mitten juni.

Vill komma ut på vägarna för att testa inför kommande timmar i garaget.

Jag har även en AC Cobra Replika i garaget och den längtar efter sällskap.

Ett riktigt monster

Drygt 1000 kg och en helt nybyggd Ford Clevor 427 rova Huvva.

Halvarson Racing hjälpte mig med den. Han både byggde bromsade och ställde in den.

Jag lovar att den rör på sig.

post-8196-144839409695_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här kommer bilder på Cobran.

Proffs ram

Proffs chassie

Jaguar fram/bak

Clevor 427 med Pro system förgasare, Trick floow Toppar/Kam, MSD tändbox med varvtalsbegr,

RAM koppling med zinterlamell, 4 växlat mm.

post-8196-144839409795_thumb.jpg

post-8196-144839409807_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gul Boss 302 ! Yeah.

Fantasktisk bil, min absolta favorit-bil genom tiderna! inte den absolut snabbaste Forden, men den snyggaste och

ska ju vara bra i kurvorna... till skillnad från de flesta "Big Block" Mustangerna.

Min pappa kunde köpt en exakt likadan här i Stockholm tidigt-

åttiotal ( 80-81 tror jag )- av en herr "Bellander", låga mil den med...Är detta denna bil kanske?

(Har en Bellander varit tidigare ägare på den? )

Ser fram att se den rulla i sommar, om du hinner med..

/Olle

Proffs ram

Proffs chassie

Jaguar fram/bak

Clevor 427 med Pro system förgasare, Trick floow Toppar/Kam, MSD tänd med varvtalsbegr mm

Link to comment
Share on other sites

Ingen Bellander vad jag vet.

Denna bil byggdes ju helt för att tävlas med så det var ju i Amerikanska mått mätt riktigt bra väghållning på dom.

Målet är ju att den ska komma ut på vägarna denna sommar. Mest för att få en känsla för vad som bör fixas kommande vinter. Den kommer ju inte att vara någon utställningsbil vad gäller lack mm.

Har nu beställt tid för besiktning den 5/6.

Det kommer att bli en intressant övning. Målet är ju att komma ut på vägarna denna sommar.

Innan dess så ska jag försöka fräscha till lacken så mycket som möjligt. Den ska ju se OK ut.

Ny lack hoppas jag att det ska bli kommande vinter. Har kontaktat en riktigt duktig kille som ska hjälpa mig.

Bilder kommer.

post-8196-144839410812_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen Bellander vad jag vet.

Denna bil byggdes ju helt för att tävlas med så det var ju i Amerikanska mått mätt riktigt bra väghållning på dom.

Målet är ju att den ska komma ut på vägarna denna sommar. Mest för att få en känsla för vad som bör fixas komande vinter. Den kommer ju inte att vara någon utställningsbil vad gäller lack mm.

Om man kollar på reg nr hos Transport styr ( tar på fax etc) så kan man ibland se ett gäng ägare bakåt..

skulle inte förvåna mig OM det varit herr Bellanders bil, den familjen kunde köpt..

25.000 spänn och då 6000 svenska mil..( Pappa fick aldrig tillstånd av mamma att köpa den.. well well..)

du skriver 2000 mil nånting, men det är ju ännu lägre om det stämmer.. det gör det kanske.

Hur som helst, jag har ägt en (av mig/farsan hel-renov) Candy Apple 69 HT med 302 C4 ca 1990 så jag vet rätt väl

vad renovering av dessa bilar handlar om, 1 år höll vi på, hela tiden, varje dag...som nytt allting, lack, inred, motor, låda etc etc..Tror den lever än idag på Lidingö nånstans..

Men, den bilen blev mer av en "glidare", med "låg komps" motor, enkelt avgas, Slirig C4 etc..Låååångt ifrån vad en Boss 302 är för något.. så, Lycka till, den kommer bli fantastisk den dag den är klar.

Link to comment
Share on other sites

Den jag köpte bilen av har ägt bilen sedan -79. Då stod mätaren på 17000 miles och nu 23000. Jag har sett besiktningsinstrumentet -79 och importpapperet -75.

Före detta så ska det bara finnas 1 svensk ägare 75-79. Har även sett förste ägarens namn "Inte Bellander"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

Det rullar på.

Jag har nu plockat ur motorn. Den kommer renoveras. Ny kamaxel, nya ventiler, lager mm. I övrigt i mkt gott skick.

Kommer att justera in och bromsa den på en rullande landsväg.

Förhoppningsvis blir det bra.

Jag kommer att besiktiga i början på juni. Blir spännande efter att den har stått avställd sedan -81.

Jag har nu fått hjälp att bättringsmåla den där lacken blivit matt och ful efter alla år i garage.

Framskärmarna, motorhuven mm kommer att få lite ny originalfärg.

Inredningen skall även den gås över.

Ny hellack blir det nästa år.

Snart så rullar den på Roslagsvägarna.

post-8196-144839418198_thumb.jpg

post-8196-144839418245_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Går just nu I Väntans tider.

Väntar på reservdelar till motorn.

8)8)8)

Tar tillfället iakt att testa inredning, mattor mm.

Originalmattor som kommer att tvättas och snyggas till.

Stolar och baksäte är förvånansvärt välhållet. Några skador naturligtvis men dom kommer att fixas till efterhand.

Vill hålla det mesta så original som möjligt.

Extra inläggsmattor med BOSSemblem vore ju naturligtvis mumma. Förslag vore bra. :confused:

Kommer även att byta ut ratten. Träratt med Mustang eller BOSSemblem.

post-8196-144839432596_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intet är som väntans tider.

Det går inte alltid så fort när man beställer delar från det stora landet i väster.

Nu har i alla fall nya ventiler, rullkam och nya lager landat.

Nu väntar jag på stötstängerna som vi inte kunde mäta upp och beställa förrän motor var hopskruvad.

Men det är nära nu.

:cool::cool::cool:

post-8196-144839472193_thumb.jpg

post-8196-144839472254_thumb.jpg

post-8196-144839472347_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

06e0f8a22b20ecc4c60a9b0cb13d914a.jpg8459263c7f10c1936b6c5226956404e6.jpga106286e0b597ece69dd9d7effd9cb5e.jpg

Har nu kommit igång igen efter semestern.

Kommande steg är att få igång den och fixa framvagnsinställning för att sedan köra in och justera in allt på en rullande landsväg.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...