Jump to content

Cobra 2003 hobbybil


Gasser

Recommended Posts

Lite uppdatering av läget, lite skruva har det blivit men mest åka..

Inköp och montering av en Thump Racing remspännare till kompressorremmen. Inget roligt kilopris men den verkar fungera riktigt bra, en stabil pjäs!

Spännare thump.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Installation av N2MB WOT-box/2-step module. Modulen placerades i handskfacket, kan programmeras så att den styr tändningen att klippa vid fullgasväxlingar  No-lift-shift och launch control. Lite pill med kabelanslutningar i motorrummet men I det stora hela mkt enkel installation. Kul grej!

2-step_install.jpg

n2mb_wotbox.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jultomten kom tidigt i år… Komplett Kenne Bell 3.2liters Mamouth-kit, med teflonbelagda skovlar. Jag hoppas hinna sätta igång med installation av denna under bilens vinterdvala. Försöker förmodligen att sälja av den underbara 2.2:an efter det, jag kommer att sakna bottendraget och ljudet... 

Mamouth.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hoppsan, lite mer till "bra-att-ha" -högen. Nya kamaxlar skramlade in med posten. Det blev ett kit med stage3-kammar från Competition Cams: XE274BH-116 XE-R. Beställde samtidigt Comp cams justerbara kamdrev. Ventilfjädrar och retainers hade jag redan liggandes från en tidigare uppsättning av topplock..

 

kammar.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har klurat på vad jag ska ha för fälgar på bilen, de kromade FR500-replikorna är väl okey men kanske lite mycket bling..

Jag hade funderingar på 15-16” bak med lite mer rakt-fram-åka stil på bilen, men så kom brorsan med en vässad Porsche 996 turbo –den måste vi ju smiska! Då blev det en annan inriktning och annat stuk på bilen, jag skaffade andra hjul: 20*10,5” bak och 19x9,5” fram, en begagnad uppsättning som tidigare suttit på en 2014 Mustang därav fel offset på hjulen. Spacers skall beställas både fram och bak för att få ut hjulen närmare skärmkanterna..

-Men visst blev det ett lite modernare stuk på bilen med dessa hjul?!?

Nya_falgar.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

531979161_Brnsle.thumb.jpg.100750d769256d5e38a8371e1bb57f50.jpg

En glad överraskning väntade i en resväska när kollegan kom hem från staterna, ett komplett 1400rwhp-bränslesystem från Lethal Performance till lilla mig… Anpassat för E85-drift.

-Ibland blir man extra glad över att gå till jobbet!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Vilket härligt engagemang!

Jag själv kör Cobra -99. Var handlar du någonstans?
Jag stöter alltid på hinder när jag vill handla delar. Antingen finns de bara i USA, där de inte skeppar till Sverige eller så finns de i Sverige till hutlösa priser...

 

Följer denna tråd och suktas en aning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, EWIV said:

Vilket härligt engagemang!

Jag själv kör Cobra -99. Var handlar du någonstans?
Jag stöter alltid på hinder när jag vill handla delar. Antingen finns de bara i USA, där de inte skeppar till Sverige eller så finns de i Sverige till hutlösa priser...

 

Följer denna tråd och suktas en aning.

 

 

Skaffa en ShopUSA.com adress så kan du handla allt.
Blir mer och mer problem även med varumärkes spärrade produkter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-27 at 19:01, EWIV said:

Vilket härligt engagemang!

Jag själv kör Cobra -99. Var handlar du någonstans?
Jag stöter alltid på hinder när jag vill handla delar. Antingen finns de bara i USA, där de inte skeppar till Sverige eller så finns de i Sverige till hutlösa priser...

 

Följer denna tråd och suktas en aning.

 

 

Hej!

Jag kan bara hålla med det om att det är dyrt och lite struligt numera, men en Shop-USA adress funkar fint om företaget inte vill skeppa till Sverige. Jag har än så länge mest handlat från Lethalperformance samt Fulltiltboogieracing.. Visst kan man finna några godbitar på ebay också men oftast hög prisnivå där också.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det brukar dyka upp då och då på Blocket, inte speciellt vanlig bil i Sverige. Intresset har däremot ökat enormt den senare tiden i staterna. Jag gillar verkligen den, helt hysteriskt rolig trots att den har några år på nacken...

Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-05 at 07:55, Gasser said:

Jag har klurat på vad jag ska ha för fälgar på bilen, de kromade FR500-replikorna är väl okey men kanske lite mycket bling..

Jag hade funderingar på 15-16” bak med lite mer rakt-fram-åka stil på bilen, men så kom brorsan med en vässad Porsche 996 turbo –den måste vi ju smiska! Då blev det en annan inriktning och annat stuk på bilen, jag skaffade andra hjul: 20*10,5” bak och 19x9,5” fram, en begagnad uppsättning som tidigare suttit på en 2014 Mustang därav fel offset på hjulen. Spacers skall beställas både fram och bak för att få ut hjulen närmare skärmkanterna..

-Men visst blev det ett lite modernare stuk på bilen med dessa hjul?!?

Nya_falgar.jpg

Kan bli snyggt om du sätter på 20-30mm spacers så du får ut hjulen, nu ser det ut som.... nån som köpt fel fälgar.

😉

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mustangmike said:

Kan bli snyggt om du sätter på 20-30mm spacers så du får ut hjulen, nu ser det ut som.... nån som köpt fel fälgar.

😉

 

Ha, ha, ja det är sant! Det blev 25mm spacers bak o 20mm fram, ser bättre ut...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2022-01-13 at 16:06, Gasser said:

Det brukar dyka upp då och då på Blocket, inte speciellt vanlig bil i Sverige. Intresset har däremot ökat enormt den senare tiden i staterna. Jag gillar verkligen den, helt hysteriskt rolig trots att den har några år på nacken...

Ska man impotera  istället finns  det skillnader eller är allt samma  från 2003 och som heter Cobra ?    är det skillnad mellan 2003 och 2004 ? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kanske mustang said:

Ska man impotera  istället finns  det skillnader eller är allt samma  från 2003 och som heter Cobra ?    är det skillnad mellan 2003 och 2004 ? 

Detaljer skiljer men en sak som jag själv tycker är avgörande på 03-04 Terminator Cobra är tändstift hålen.
Av någon anledning är det 4st gängor i 2003 medans det är 9st i 2004
Funktionellt ingen skillnad men det säger sig själv att det är klart enklare någon förstört gängorna av att man drar för hårt.
Även om man drar för löst kan stiften lossna och jucka sönder gängorna.  Blir dyrt att fixa!
Att Ford ändra skvallrar om ett problem..Gör man rätt är det inget problem!

Jag skulle importera NU för snart tror jag dessa blir sammlar bil.
Det är tekniskt bättre bil och roligare än Gen 5 som är enklare byggd bil
Bara inredningen som är hemsk i Gen 4 samt verkar gjorda för människor med max längd 170cm! 😆

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Berglund said:

Detaljer skiljer men en sak som jag själv tycker är avgörande på 03-04 Terminator Cobra är tändstift hålen.
Av någon anledning är det 4st gängor i 2003 medans det är 9st i 2004
Funktionellt ingen skillnad men det säger sig själv att det är klart enklare någon förstört gängorna av att man drar för hårt.
Även om man drar för löst kan stiften lossna och jucka sönder gängorna.  Blir dyrt att fixa!
Att Ford ändra skvallrar om ett problem..Gör man rätt är det inget problem!

Jag skulle importera NU för snart tror jag dessa blir sammlar bil.
Det är tekniskt bättre bil och roligare än Gen 5 som är enklare byggd bil
Bara inredningen som är hemsk i Gen 4 samt verkar gjorda för människor med max längd 170cm! 😆

Hmm kan bli problem då jag är 193 cm lång   🙂  

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...