Jump to content

Service kostnader GT


juzzi

Recommended Posts

On 2016-11-19 at 16:01, Tubbe said:

Ok. Har du någon koll var det framgår? Har letat runt lite med hittar inget på svart och vitt...

Den infon borde du fått när du köpte bilen

vw koncernen kör samma upplägg

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, P-O Ekman said:

Stämmer detta om Fordverkstad,vem som byter olja spelar väl ingen roll.

 Oljan böt jag innan jag ställde av den men nollade ej serviceintervallet

nästa år får man åka till Upplands motor för att få stämpel och förlängd garanti

Link to comment
Share on other sites

Bertil molden bilsweden har två gånger varit på rättegång om grupp undantaget för fri service ej återförsäljare styrd Kia gjorde några tappra försök att styra det så med det går emot EU-reglerna; har ni/du servat enligt anvisat service schema kan dom inte neka; dom lär givetvis försöka; dom lever i tron att dom är alsmäktiga! 

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, FastMagnus said:

Bertil molden bilsweden har två gånger varit på rättegång om grupp undantaget för fri service ej återförsäljare styrd Kia gjorde några tappra försök att styra det så med det går emot EU-reglerna; har ni/du servat enligt anvisat service schema kan dom inte neka; dom lär givetvis försöka; dom lever i tron att dom är alsmäktiga! 

Det är inte det som de gäller 

vill du har längre garanti med upp till fem år måste du serva på auktoriserad verkstad

har inget med grundgaranti eller om de skulle bli försäkringsskada

 

over and out

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Citera

För snart två månader sen drog landets bildelsgrossister Kias svenska importör inför Marknadsdomstolen. De hävdade att Kias krav på att servicen utfördes av märkesverkstäder för att få ut maximal granti på sju år var ett konkurrensbrott. På tisdagen fick grossisterna rätt. Därför backar Kia i Sverige på en gång.

2012-12-04

Denna artikel gäller Kia men bör vara applicerbar även på Ford.
Samma garantier ska alltså gälla även om man väljer en annan verkstad än en "certifierad".

http://www.aftonbladet.se/bil/article15878725.ab

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Daniel L said:

Denna artikel gäller Kia men bör vara applicerbar även på Ford.
Samma garantier ska alltså gälla även om man väljer en annan verkstad än en "certifierad".

http://www.aftonbladet.se/bil/article15878725.ab

Men Ford förlänger din garanti per årsbasis när du servar den hos auktoriserad verkstad

en bonus för att du servar den på deras verkstad

Har alla förstått upplägget nu?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, corvette said:

Men Ford förlänger din garanti per årsbasis när du servar den hos auktoriserad verkstad

en bonus för att du servar den på deras verkstad

Har alla förstått upplägget nu?

 

Hur länge kan man få den förlängd?

Link to comment
Share on other sites

Hos Ford står det så här.

Ford Mustang Förfinad prestanda. Välj fastback eller convertible med 2,3-liters EcoBoostmotor eller 5,0-liters V8. Ikonstatusen är standard. Oavsett vilken Mustang du väljer får du 5-års garanti (eller 10 000 mil – först inträffade gäller).  Står inget om att den förlängs utan den är 5 år enligt Ford från början.

http://www.ford.se/Personbilar/Mustang

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Hedbergs Bil i Malmö hade "prisgaranti", så jag hämtade in pris från 3 olika och fick gjort 3000 mils service, minus bromsvätskabyte, för det tyckte jag inte att jag behövde efter bara ett år, för 4058 kr. Sen ville dom ha 350 för hyrbilen så det blev 4408.

Dom va generellt sura. :-(

Grufman bil är inte certifierade av Ford, så då förlorar man fri Ford Assistanse. Men som ni har tagit reda på längre upp i tråden, så är det kanske inget annat man förlorar? Men jag blir misstänksam när det är 50 % billigare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nugatti,

Hedbergs bil får aldrig mer röra en bil som jag äger, lämnar till Mechanum och får bra service, fri lånebil och de är också auktoriserade.

Angående 5 års garantin gäller den oavsett var man servar den, bara det utförs enligt riktlinjerna och yrkesmässigt.

När jag beställde bilen ingick 2 års garanti men efter årsskiftet 15/16 höjdes den till 5 år. 7000 kr kostade kalaset för att köpa till det.

Min servicekostnad är 17 kr per mil då jag kör så lite och de envisas med 1-årsintervaller.

Servar du på Mechanum sparar du nog 1000-1500 kr. Både jag och Micke använder dem och hittills har de varit bra.

Vi får ses igen nu till våren!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
17 minuter sedan, Morrizza said:

Man måste serva på en Fordverkstad för att garantin ska gälla. Det är ett år eller 1500 mil som gäller vilket som kommer först.

Det är förbjudet i EU att tvinga en kund till service på enbart märkesverkstad och hänvisa till att garantin ej gäller om inte så görs
KIA har redan torskat på detta och fick pynta

Magnus ovan nämner även detta

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade till Ford och fråga då jag har en rätt lokal Ford verkstad men tyvärr ingen fantast av dem.

Svaret jag fick från Ford var att man INTE var tvungen att serva hos en Ford verkstad. Däremot skall det vara en auktoriserad firma med godkända reservdelar av Ford.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad av hur mycket punkter de bockar av på 1500 mil eller 1-årsservicen.

Långt ifrån bara oljebyte.

Karosskontroll görs, det kan ju ha betydelse för garantier.

Man fick bevis på ett års förlängning av assistans och utdrag från den elektroniska serviceboken också.

De arbetade drygt en timma med bilen.

Link to comment
Share on other sites

Har denna vecka servat min Mustang-16 på en auktoriserad Ford-verkstad. D v s inte Ford men godkänd av Ford. Bilen har bara gått 650 mil men föll på ettårsgränsen. Enligt verkstan gäller service (inte bara oljebyte) fast det stod "Byt olja" på informationsdisplayen. Min uppfattning är att det krävs en godkänd Fordverkstan för att Ford assistans och garanti ska gälla. Inte 100% säker på garantin med helt säker på assistansen.

Betalade 3510:- och i det fanns 7.6 liter olja och nytt oljefilter. Servicen var relativt omfattande och innehöll många kontroller.

Mustang.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...