Jump to content

Service kostnader GT


juzzi

Recommended Posts

  • 2 months later...

Hej alla, skriver ett mail i denna trad hur det funkar att vara Mustangagare i USA.

Jag har en 2017 GT och det absolut enda som gors av min auktoriserade dealer ar:

- Olja + filter bytes (Ford 5W-20 + standardfilter)

- Man alskar att rotera dacken mellan fram o bakaxel for att jamna ut slitaget och det ingar i jobbet

- Eftersom hjulen ar av sa inspekteras bromsbelaggens tjocklek och det star pa protokollet

- allmann kontroll av remkrets etc.

Detta kostar mig ca 55 USD inkl skatt (7%) och servicen gors var 5.000 mile dvs ca 700 Svenska mil.

Tandstiftens serviceintervall i USA ar 100.000 miles enligt min verkstad.

Bilen ska hem som flyttgods till Sverige nasta sommar och eftersom jag inte far garanti pa bilen sa kommer jag att folja det amerikanska sattet att serva - dvs frekventa oljebyten och tandstift far jag val byta om 15 ar som jag ser det!

/ Kenneth

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Kenneth Larsson said:

Hej alla, skriver ett mail i denna trad hur det funkar att vara Mustangagare i USA.

Jag har en 2017 GT och det absolut enda som gors av min auktoriserade dealer ar:

- Olja + filter bytes (Ford 5W-20 + standardfilter)

- Man alskar att rotera dacken mellan fram o bakaxel for att jamna ut slitaget och det ingar i jobbet

- Eftersom hjulen ar av sa inspekteras bromsbelaggens tjocklek och det star pa protokollet

- allmann kontroll av remkrets etc.

Detta kostar mig ca 55 USD inkl skatt (7%) och servicen gors var 5.000 mile dvs ca 700 Svenska mil.

Tandstiftens serviceintervall i USA ar 100.000 miles enligt min verkstad.

Bilen ska hem som flyttgods till Sverige nasta sommar och eftersom jag inte far garanti pa bilen sa kommer jag att folja det amerikanska sattet att serva - dvs frekventa oljebyten och tandstift far jag val byta om 15 ar som jag ser det!

/ Kenneth

 

 

Har du samma dimension på fram- och bakdäcken 😯

Link to comment
Share on other sites

Mina original falgar har Amerikanska all-season dack och samma dimension fram o bak, 19x9" falgar. Da funkar det bra med att rotera falgarna och kika pa bromsbelaggen.

Jag har aven riktiga sommardack Michelin Pilot Sport 4 pa 19" falgar, 9,5 tum bak och 9,0 fram. Da funkar givetvis inte rotationen av falgarna! Men dom fragar massor kring detta pa verkstaden!

pa bilden har jag vinterfalgarna.

image.thumb.png.19ee62b8b3aa50cd5350eef320f755e2.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
5 timmar sedan, Berndtog said:

Tänkte serva hos Grufmans utanför Stockholm, 2015 GT. Någon som har erfarenhet av dem?

Jag är jävig så får inte yttra mig, men du är så välkommen med pärlan 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

4450 :- för service nr 3/4500 mi Mustang GT -17. Oljebyte, filter, luftffilter och även byte av bromsvätska som kostade på en del extra.

Auktoriserad fordverkstad i Stockholm. 

Hedins ville ha 5800, Kindwalls 6600, Upplands motor över 7000 kr!

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Sista servicen i USA är beställd på min 2017 GT hos lokala Ford dealern.

Jag ska få ny motorolja o filter, kupeluftfilter och sedan beställde jag lite extrajobb inför den långa resan i Container: Bilen är 4 år gammal så jag byter batteriet i förebyggande syfte och likaså bad jag dom byta tändstift så jag slipper det, och om det blir problem så tänker jag att det är billigare att fixa här än i Sverige. Jag beställde även bromsbelägg i en kartong vid sidan av, så kan jag byta när det är dags i Sverige - tror dom bara är slitna 50% max nu. Bilen har gått ganska precis 3000 svenska mil nu sedan ny.

Jag kan återkomma med fakturan så kan ni få en känsla för vad det kostar här.

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Kenneth L said:

Sista servicen i USA är beställd på min 2017 GT hos lokala Ford dealern.

Jag ska få ny motorolja o filter, kupeluftfilter och sedan beställde jag lite extrajobb inför den långa resan i Container: Bilen är 4 år gammal så jag byter batteriet i förebyggande syfte och likaså bad jag dom byta tändstift så jag slipper det, och om det blir problem så tänker jag att det är billigare att fixa här än i Sverige. Jag beställde även bromsbelägg i en kartong vid sidan av, så kan jag byta när det är dags i Sverige - tror dom bara är slitna 50% max nu. Bilen har gått ganska precis 3000 svenska mil nu sedan ny.

Jag kan återkomma med fakturan så kan ni få en känsla för vad det kostar här.

nej gör inte det då blir vi alla ledsna över att bo i Sverige 😄

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-29 at 12:12, Korvmos said:

4450 :- för service nr 3/4500 mi Mustang GT -17. Oljebyte, filter, luftffilter och även byte av bromsvätska som kostade på en del extra.

Auktoriserad fordverkstad i Stockholm. 

Hedins ville ha 5800, Kindwalls 6600, Upplands motor över 7000 kr!

 

Får jag fråga var du fick detta pris?

Har bokat samma service där jag brukar serva mina Fordar, hos Speicher. Fick 5300:- i pris där. Dom har dock prisgaranti... 😉 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-30 at 08:47, Kenneth L said:

Sista servicen i USA är beställd på min 2017 GT hos lokala Ford dealern.

Jag ska få ny motorolja o filter, kupeluftfilter och sedan beställde jag lite extrajobb inför den långa resan i Container: Bilen är 4 år gammal så jag byter batteriet i förebyggande syfte och likaså bad jag dom byta tändstift så jag slipper det, och om det blir problem så tänker jag att det är billigare att fixa här än i Sverige. Jag beställde även bromsbelägg i en kartong vid sidan av, så kan jag byta när det är dags i Sverige - tror dom bara är slitna 50% max nu. Bilen har gått ganska precis 3000 svenska mil nu sedan ny.

Jag kan återkomma med fakturan så kan ni få en känsla för vad det kostar här.

Halloj alla glada Mustangägare, News from America! 

Min faktura för att göra ovanstående jobb blev följande:

Batteri + byte = 134.95 + 32.50 (Originalbatteri)

Olja + filter = 56.92 (Ford Motorcraft 5W-20 DSP olja)

Byte av tändstift = 216+62.56 (278.56 (Ford SP 548/CYFS-12-F1))

Byte av cabin filter = 30+29.95 

Multi point inspection = 0 USD, ingår i oljefilterbytet

Lösa bromsbelägg fram = 114.91 (Dvs i kartong, ej installerade)

Lösa bromsbelägg bak = 66.65 (i kartong, ej installerade)

Jag la med en bild på tändstiften efter ganska precis 3.000 svenska mil, det ser rätt jämnt och fint ut med förbränningen( ett ser lite mörkare ut). Bytesintervall i USA är 100.000 miles.

Så det känns ganska bra nu att kunna ställa in bilen i Containern om några veckor, för att sedan hämta den i Göteborg!

Sen ses vi på vägarna i Sverige!

 

tändstift.JPG

Link to comment
Share on other sites

3 år service  kostade nästan 5000kr  utan något annat. Men tråkigast är de stenskott jag har på bakskärmen och allt man kan göra är väl att fylla i med lackstift ?  Fick även   till mig att jag ska bromsa hårdare för  att  få bort beläggning som  blivit där för att jag bromsar för mjukt  🙂 

Link to comment
Share on other sites

Såg att andra råkat ut för 4 års service för 10-11k. Blev ganska överraskad när jag fick höra att det skulle gå på så mycket och ringde 3 olika verkstäder. bla Tändstift och Bromsvätska vill dom byta på min 2017 GT 2400 mil. Någon som vet hur petigt det är med detta då min bil mest stått i garage senaste två åren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-04-11 at 00:42, Slipz said:

Såg att andra råkat ut för 4 års service för 10-11k. Blev ganska överraskad när jag fick höra att det skulle gå på så mycket och ringde 3 olika verkstäder. bla Tändstift och Bromsvätska vill dom byta på min 2017 GT 2400 mil. Någon som vet hur petigt det är med detta då min bil mest stått i garage senaste två åren.

Var och fick offert för service av min Mustang GT 2017. Den har endast gått 1500 mil. Kostnad nästan 10 000:- 

Man sa att den höga kostnaden beror på tändstiftsbyte! Skall det verkligen behövas efter 1500 mil. Har för mig att det var 6000 mil tidigare.

Någon som vet varför denna intervall ändrats?

Verkar helt orimligt

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, jorander said:

Var och fick offert för service av min Mustang GT 2017.

Den har endast gått 1500 mil. Kostnad nästan 10 000:-

Man sa att den höga kostnaden beror på tändstiftsbyte!

Skall det verkligen behövas efter 1500 mil. Har för mig att det var 6000 mil tidigare. Någon som vet varför denna intervall ändrats?

Verkar helt orimligt

Dom har säkert läst fel i och flyttat decimalen
16.000 mil är det fast jag skulle nog byta oftare! 🙂
939748924_ScreenShot04-21-21at06_58PM.thumb.PNG.3ff94bf15f13cf068cf9720df9639563.PNG

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Dom har säkert läst fel i och flyttat decimalen
16.000 mil är det fast jag skulle nog byta oftare! 🙂
939748924_ScreenShot04-21-21at06_58PM.thumb.PNG.3ff94bf15f13cf068cf9720df9639563.PNG

På europa bilar SKALL tändstiften bytas vid fjärde service oavsett miltal om man vill ha kvar garantin
Har bråkat massor med Ford men det är det som gäller
Vid fjärde service skall man då ha kört 6000 mil, men dit hinner inte de flesta då vi bara kör på sommaren

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, corvette said:

På europa bilar SKALL tändstiften bytas vid fjärde service oavsett miltal om man vill ha kvar garantin
Har bråkat massor med Ford men det är det som gäller
Vid fjärde service skall man då ha kört 6000 mil, men dit hinner inte de flesta då vi bara kör på sommaren

 

Idiotisk "Hängsle och svångrem" politik som det inte finns någon kunskap bakom.

Låter mer som om en ekonomi ansvarig kommit på ett smart sätt att tjäna lite extra kulor

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per om tändstiftsbyte.

Måste var en gimmick för europeiska marknaden.

Har aldrig hört talas om att tändstift kan bli sämre med tid (måste bytas vid 4:e service), det är endast antalet mil eller drift timmar som styr tändstiftsbyte.

Den stora grejen med lanseringen 1991 av modular motorn (senare utvecklad till Coyote) var att tändstifts bytes intervall utökades till 16000 mil.

Min vardagsbil, Mercury Grand Marquis har nog endast sett ett tändstiftsbyte och den har gått nästan 29000 mil.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen som helst anledning att byta tändstift på en fyra år gammal bil som gått 1500 mil eller bara några tusen mil till, tändstiften åldras inte på så kort tid eller under tiden man inte kör. Man tar inte ut mer effekt ur Coyote V8:an per liter än vad man gör ur vilken annan "vanlig" bil som helst. Enda anledningen till ett byte är att giriga Ford ska krama pengar ur godtrogna Mustang ägare. Ford har utgått från att Mustang ägare är entusiaster som glatt betalar nästan vad som helst när det handlar om "pärlan" (och det värsta är att ju att de till viss del har rätt).

För en Ferrari 458 så tror jag det kostade ca 8000:- för den årliga servicen och ca 30.000:- var tredje år + delar. Kan Ferrari så kan vi har nog Ford tänkt, för i Europa är Mustang en exklusiv sportbil, trots att den "bara" är en lite sportigare standardbil i USA.

Koenigsegg tar nog hyggligt betalt för service på sin version av Ford Modular, men de har ju betydligt exklusivare material för de flesta delar och tar väl ut runt fem gånger högre effekt av sin motor med samma ursprung som Coyote. Undra vad de har för intervall på tändstift?

Ett bra tips är att ta vara på tändstiften och spara dom till nästa byte om 12 år (om man kör 500 mil per år) som inte styrs av Ford's garanti och sätta in dem igen för att gå i ytterligare 8 år.

Link to comment
Share on other sites

Är det samma art nr på Europastiften? Dom kanske har stoppat i billiga snikstift, longlifestiften är ju bra men rätt dyra. Och Mussarna används ändå mest som gullebilar och "överservas" om det är minst en gång per år.

  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...