Jump to content

inf 302 trim


WAX

Recommended Posts

Hej på er roligt med så många kuniga personer här.

Jag skulle vilja få lite info om 302:an

Jag har nu en 302 2v 1968 som jag tror har c:a 170-180 hp och så läser jag att 289 2v = 200 hp. Vad är rätt?

sen har jag börjat att trimma lite har skaffat en kam med en duration på 192 grader är det så man säger?

har även ett par högkompstoppar det är väll något större ventiler i dem än orginal tror jag.

till detta har jag nu ett 4v insug alu med dubbla kanaler men har inte någon förgasare än.

Villken förgasare skall jag skaffa till detta och hur många teoretiska hp kan jag ha i min motor när allt är på plats.

Jag får uräkta mig för min stavning är dyslktiker men hoppas att det är läsbart .

Jag har bara en fatigmans muse(Ford Capri) men hoppas på att bli axepterand ändå Den är omtypad som ombyggt fordon med v8:an

mvh Ronny

Ps ett stort tack till Rolan för all tid och alla delar

mvh Ronny

Link to comment
Share on other sites

Nej 302 2V tror jag inte fanns 1968 utan det var nog bara 302 4V som har 210Hp

1969 så fanns däremot 302 2V 220Hp

När det gäller 289 toppar så finns det inga "högkomp" toppar.

Alla är identiska

Det är en gammal skröna att topparna skulle vara högre komp.

Om du nu inte köpt Aluminium toppar??

Det är egentligen för lite information för att svara.

Du kan inte räkna med någon svindlande effektökning om jag skulle gissa efter vad du köpt för kam.

Det verkar vara orginalkam eller?

Det som ger effekt är komp/kam/insug/toppar så utan veta exakt så kan man inget säga.

Säg så här istället! Hur mycket vill du ha?? ;)

Du låter lite osäker om vad du gör?

Har du matchat kammen mot insug och mot ventilfjädrar?

Detta är mycket viktigt annars kan det bli helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan berätta att om man kollar motor nummerna på min motor så är din från 1968 och på topparna så står det 2v. jag har hört fler som har sakt att det inte fans någon 2v 1968 men jag har en. Jag har även hört här i Holland att det var ganska vanligt med denna motorn.

Det är Roland (Rolands mustang parts) som har hjälpt mig med delarna och kolla upp numrena på motorm mm.

Förlåt jag hadde skrivit fel det skulle vara en duration på 292 grader på kammen.

och topparna är inte till någon 289 utan det är riktiga högkompstoppar

Och ja jag är inte så duktig på v8:a motorer har syslat mest med fords v6:or

och det är väll stailing av bil som ligger mig närmast men jag har i alla fall helrenoverat den motorn som sitter i nu och den har gott c:a 900 mil orginal så nu ville jag ha lite mer effekt tänkte jag.

tacksam för svar

Kolla min hemsida http://www.capri-mk2.com

mvh Ronny

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu det snurrar lite i huvudet och jag vände på siffrorna!

289 2V fanns enligt listan vi har här

http://www.mustangclubsweden.com/sidor/Teknik/Prodsiffror/1967-68.htm

289 4V ersattes av 302 4V

Verkar dessutom som vi har en 4V för mycket på den listan?? :roll:

Högkomptoppar? Alltså du har då eftermarknads Aluminium toppar?

Ford har inte gjort några själva.

Ja 290 graders låter mer rimligt!;)

Då lutar det åt en 330-360Hk maskin beroende på insug och komp.

Förgasare räcker med en 600-650cfm inte mera för då blir den trött istället.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar mantackar det låter roligt då min bil väger 1200 gk

insuget jag har som jag skrev har dubbla kanaler tror att det heter något som hiperformens bla bla.

jag vet ej så mycket om delarna än för jag har inte sett dem än jag bor i Holland och delarna liger hos en kommpis i Svergie och han skall komma till mig i Holland över julen så då får jag minna julklappar.

Jag hoppas att jag har kommit till rätt forum trots att jag har en Capri

men det är bara karossen

motorn 302 låda C4 bakaxel 9" allt kommer från mustang

(Tetta med 302 2v 1968 får undersökas lite mer tror jag)

Tack för svaren Per B cmc538

Link to comment
Share on other sites

Det närmaste man kommer "hiperformens bla bla." är Edelbrock Performer men det är mer som ersättning för orginal och ger marginellt mer.

Ser ut så här

2121_21212.gif

Sen har du Edelbrock Performer RPM och då hamnar man i 350Hk intevallet med 1500-6500RPM

Har och dubbla kanaler och är högre än vanliga Performer

7121.jpg

Det är RPM man behöver och passar en 290-300 graders kam mycket bättre

Link to comment
Share on other sites

Ringde upp Roland för att få lite mer kött på bena som man säger men han var lite upptagen så jag skulle ringa om en timma så jag återkommer med mer info om insug.

Till Stockholms snabbaste speedshop ägare så svar: ja den är typad reggabesiktigad det tog mig hela somaren 2004 att få till all detta men ett stort tack till SFRO

Sen åkte jag på buller provs intyg det var en historia för sig vilka bilar klarar 84 db ?

Bilder fins på min hemsida http://www.capri-mk2.com under menyn min bil jag har haft den i c:a 9 år så det fins en hel del bilder.

mvh Ronny

Link to comment
Share on other sites

Klart häftigt med en 302 i en Capri och det skulle den ha från början. 8)

302'an passar bergis som handen i hansken och är marginellt tyngre om du byter till Alutoppar

Man kan aldrig sälja en bil på att vara ½-sportig.

Hade Ford Europa jobbat lite mer på att ha en Europeisk muskelbil här så kanske Caprin levt vidare.

Nu slutade den sina dar då den var för lik en Escort och det går ju inte.

Men det var ju annat också! Oljekris och all skit som var på 70-talet kanske gjorde slut på den också.

Men Ford är ju så trögtänkta att dom inte kan tänka sig ha en "tuffare" bil som funkar som en "magnet" och inte säljer i några volymer.

Är väll av samma anledning som man än så länge inte tar in 2005'an

Link to comment
Share on other sites

Mej risk att bli tjatig så har jag nu pratat med Roland och de var inget av de insug som föreslogs med usäkt för stavningen så var det ett ofenhoser dul port från tyskland med någon slacks patent vet ej mer skall försöka att få mer info.

Måste säga att det är riktigt roligt med ett levande forum

:D

angående vikt så efter som jag hadde den engelska 3liters motorn så skilde det inte mer en 20 kg med toppar och insyg i jutgärn

och min vikt fördelining är 55/45 % tyvärr tyngre fram men man skall väll kunna styra också och :lol:

MVH Ronny

Link to comment
Share on other sites

Offenhauser var ganska vanligt förr och det finns ännu att köpa.

Själv har jag bara sett dom några få gånger på 302 och 351C och dom liknar Edelbrock Performer.

Tyvärr ingen mer info att ge.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar mantackar det låter roligt då min bil väger 1200 gk

insuget jag har som jag skrev har dubbla kanaler tror att det heter något som hiperformens bla bla.

jag vet ej så mycket om delarna än för jag har inte sett dem än jag bor i Holland och delarna liger hos en kommpis i Svergie och han skall komma till mig i Holland över julen så då får jag minna julklappar.

Jag hoppas att jag har kommit till rätt forum trots att jag har en Capri

men det är bara karossen

motorn 302 låda C4 bakaxel 9" allt kommer från mustang

(Tetta med 302 2v 1968 får undersökas lite mer tror jag)

Tack för svaren Per B cmc538

Hej.

1968 fanns följande motorer i MUSTANG.

C=289 2V.

F=302 2V

J=302 4V.

R=428 CJ.

S=390 4V.

T=200 1V.

W=427 4V.

Detta år är för övrigt starten för HP Race

starkast vinner FORD ville vara värre än de

andra, historian kan göras lång.

Link to comment
Share on other sites

Har ett Offenhauser 360 Dual Port på min 302:a i min 75 MachI

Det fungerar ungefär som Edelbrock men har ett bredare register,

drar från 500 - 5000 vilket är perfekt för en rimligt trimmad gatbil

Edelbrock börjar inte dra förrän vid ca 1500 varv.

Link to comment
Share on other sites

En till Capriägare: en -82 Mercury Capri som skall byggas enbart för strippen samt en -80 reservdelsbil.

Detta är förutom front, bakdel och skärmkanter samma bil som Mustang och fanns -79 till -86. Delar även plattform ("Fox") med Thunderbird, Cougar, Fairmont och Zephyr samt några till vissa år.

Det är ju inte säkert att topparna och blocket på en nästan 40 år gammal motor har hängt ihop hela tiden varför man nog måste kolla vad det egentligen är för gjutnummer då det genom åren har funnits en mängd olika stora förbränningsrum. Det har även funnits ett antal varianter på vipporna mm.

Link to comment
Share on other sites

När jag kollade gjutnummrena för ett tagse så skiljde det nästan ett år mellan block och toppar

block 68 tidigt och toppar sent 68om jag inte mis fel.

Roligt med fler Capri`s

Funderar de för ett tag sen på att inskaffa kompressor den som siter på sidan av motorn hadde fått ett rätt bra pris troe jag på ett helt kitt 15.000:-

men det är nog ingen bra ide nu när jag skall ha högre komp i motorn.

Men det skulle vara lite roligt med lite info om denna komprssor samt vad man skall ha runtomkring för bästa möjliga prestandard utan overkill.

Denna info skall jag använda för mitt kommande mustang köp när Caprin är klar.

Så ska jag slå till eller avakta?

Om jag får detta att funka så skall det komma en bild på min fovorit bil som rullar i Uddevalla och ägs av en kille som heter Rolf om jag inte mins fel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För att komma vidare med div diskotioner. Nu har jag fått minna saker så här kommer lite bilder.

Efter som det inte skulle finnas några högkommpstoppar tillverkade av Ford så önskar jag att få hjälp att tyda alla dessa nummer på topparna.

t1.jpeg

t2.jpeg

t3.jpeg

t4.jpeg

ett par bilder på mitt insug

i1.jpg

i2.jpg

mvh Ronny

Link to comment
Share on other sites

Det är ett par vanliga 302 2V toppar

1J22 = tillverkade 22 september 71

Apropå högkomp

All 289 / 302 toppar har förbränningsrum mellan ca: 53 -63 cc vilket inte ger så stora skillnader i komp.

Dina toppar från 71 har ett förbränningsrum på 63 cc vilket med normala kolvar ger 9.0 i komp

Som ex. kan ges 289 HP topparna som har ett cc på 54,5 vilket ger ett komp på 10,5

Link to comment
Share on other sites

Mej risk att bli tjatig så har jag nu pratat med Roland och de var inget av de insug som föreslogs med usäkt för stavningen så var det ett ofenhoser dul port från tyskland med någon slacks patent vet ej mer skall försöka att få mer info.

Måste säga att det är riktigt roligt med ett levande forum

:D

angående vikt så efter som jag hadde den engelska 3liters motorn så skilde det inte mer en 20 kg med toppar och insyg i jutgärn

och min vikt fördelining är 55/45 % tyvärr tyngre fram men man skall väll kunna styra också och :lol:

MVH Ronny

Varför inte en Weiand Stealth?. Jag förstår inte varför alla skall ha edelbrock. Stealth är MINSt lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl inga belägg för att det överhuvudtaget byggdes några mustanger med 427? Skulle vara mycket intressant om det finns någon här på forumet som skulle kunna visa upp artiklar eller dylikt om en sådan originalbil.

Kevin Marti som har samtliga datalistor från den här tiden har inte lyckats att få fram någon mustang byggd med 427

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...