Jump to content

Garagesäsong 2017/18


66musse

Recommended Posts

(redigerad)

Nu är Mussen nere på hjulen igen. Har provat servoverkan stillastående och det funkar 👌 enda är att elpumpen måste ha ca 15 sek på sej att bygga upp fullt tryck, ska kolla mer imorgon då ja ska backa ut och spola av allt damm och även provköra lite. Sen är det lite fastsättning av slangar, dra elen lite snyggt m.m. Kvar.

lyckades få upp styrväxeln såpass högt så att den inte är lägsta punkten under bilen.

skål på er 🍺🍷🥳 

C14F9B76-E117-42D9-BBEE-C17289B7D2E5.jpeg

3443AF23-28A5-42D2-88FA-6E232074671A.jpeg

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Felet med elservon är löst, det är 2 styrströmmar på den och de fick inte vara kopplade så de gav ström precis samtidigt. nu har jag fullt tryck på sekunden, ska sätta ihop igen och försöka ta mej ut på provtur igen till helgen hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er.

uppdatering efter provkörning och lite mer  justering och mer provkörning.

väldigt nöjd med tight och fin styrning, känns stabilt på vägen, gött med servo, allt  känns bättre vid krypkörning och parkering när man slipper ta i för kung och fosterland ( jag hade inte servo innan) Försämrad svängradie blev det men det var jag beredd på från början, men övriga egenskaper uppväger så jag kan leva med den svängradien. 

Kanske inte helt nöjd med elpumpen.. känns som nån tiondels sekunds fördröjning när man rattar lite snabbt. Ska kolla på ett annat bygge nån dag framöver som också kör elpump Och jämföra, kan ju vara fel på min, vet ju aldrig med begagnade delar.
jag ska försöka få tid för hjulinställning till veckan så även den blir helt rätt efter ombyggnaden. Sen blir det några längre turer och testa mera...

återkommer när jag lagt några mil bakom mej.

Till dess, Håll avstånden, både i trafiken och annars. Håller tummarna att ni får ha hälsan i behåll och hoppas vi ses på vägarna och nån träff i sommar. 🌤✊

 

Link to comment
Share on other sites

I början upplevde jag lite liknande respons och det visade sig vara oljan.
Dels blev oljan varm och dels viss kavitation.
Känn om den verkar varm och även titta även om oljan ändrat färg

Jag satte oljekylare men bytte även till Red Line styrservo olja och nu är den perfekt!

Kylare ska inte behövas men i mitt fall driver pumpen även servobromsarna

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Per Berglund said:

I början upplevde jag lite liknande respons och det visade sig vara oljan.
Dels blev oljan varm och dels viss kavitation.
Känn om den verkar varm och även titta även om oljan ändrat färg

Jag satte oljekylare men bytte även till Red Line styrservo olja och nu är den perfekt!

Kylare ska inte behövas men i mitt fall driver pumpen även servobromsarna

Kör du också elpump Per?

vilken bil/årsmodell har du ifrån?

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, 66musse said:

Kör du också elpump Per?

vilken bil/årsmodell har du ifrån?

 

Nej Borgesson pump.
Menar du att det är själva elmotorn i pumpen som inte svarar?
Eller att den inte klarar bygga tryck?

Viskositet och kavitation kan annars få pump och/eller styrväxel gå ryckigt.
 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad det beror på, tänkte kolla på en annan med elpump från samma bil och jämföra. 
det känns lite som när man inte har nog med olja i eller luft i systemet..

men mest när man rattar snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara helt normalt beteende från typen av pump.
Har ju märkt själv på vissa bilar att de inte gillar snabba rörelser.
Dessutom är de optimerade mot både styrväxel och bilen så bryter man den kedjan kan ju oönskade egenskaper komma fram.

Sett flera som har haft lyckade resultat med Mercedes pumpar.
Synd de är så dyra bara även begagnat.

Därför gick jag mot en traditionell Borgeson pump.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jo de är ju inte byggda att jobba ihop från början, kör Opel Astra pump till saab 9-3 styrväxel de använder ju samma typ av olja iaf. Ja får testa lite mer, oljan ser fin ut i färgen, ja får känna efter om det blir varmt, men problemet är inte värre än att ja kan leva med det för stunden. det kanske blir bättre bara man kört lite mer också, ev. Byta olja efter ett tag till nån bättre, har märket ”mpm” nu, köpte på meca.

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, 66musse said:

Ok. Jo de är ju inte byggda att jobba ihop från början, kör Opel Astra pump till saab 9-3 styrväxel de använder ju samma typ av olja iaf. Ja får testa lite mer, oljan ser fin ut i färgen, ja får känna efter om det blir varmt, men problemet är inte värre än att ja kan leva med det för stunden. det kanske blir bättre bara man kört lite mer också, ev. Byta olja efter ett tag till nån bättre, har märket ”mpm” nu, köpte på meca.

Köpte du GM/SAAB olja som ska vara till styrväxeln?  
Jag körde det första året i min 9-3 växel och jag upplevde den som rätt tjock blev varm.
Efter det pröva jag GM Syncromesh och den blev lite vit av luft men mycket bättre respons
Sen prövade jag Dexron III som funka jättebra men det blev ett missljud.
Sista oljan Red Line och bäst hittills.
Men som sagt vi har ju olika pumpar och mitt system har extra belastning som bromssystem.

Kan vara bra ge det lite tid att ”sätta sig” så kan ju bli bättre så bara puttra vidare!

Link to comment
Share on other sites

Ja kör mpm helsyntetolja (grön) som meca rekommenderade  till både saaben och astran.

kanske byter till red line framåt sommaren om ja inte blir nöjd. Har ju bara kört nån kilometer, väntar på hjulinställningen..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...