Jump to content

Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'


Speedwell67

Recommended Posts

(redigerad)

Historien börjar den 27/7 1966 när A66649 rullar ut från Ostermans bil på Vanadisvägen 2-4 i Stockholm. Femtioett år senare har den hamnat i Uppsala. Egentligen skulle det varit mina föräldrars 1965 Honey Gold Coupe' som skulle fått komma hem igen, men det är en annan historia och en framtida möjlighet.

Bilen är en A-kodad, med C4, vanlig enkel standardinredning, Rally-Pac och konsol. Skicket är inte perfekt, men gott bruksskick, med lite rost i dörrarna och på en bakskärm. 

Jag har några tankar kring vad detta ska bli för bil. Men jag kommer använda denna sommar till att tänka igenom målbilden och vägen dit. Jag kommer att ha samma inställning att försöka bara använda sådant som ligger i närheten av 1966. Givetvis blir det säkert

Det kommer inte att bli någon nerplockning i molekyler, utan enbart reparationer längs vägen. Den kommer att vara en bruksbil som ska användas!

Efter den alldeles nyss gjorda renoveringen av växellådan växlar bilen smidigt utan slirande och tveksamheter och fungerande kick-down. Ett väl genomfört arbete. Nu får vi hoppas att det flyter på några år. Och apropå högt motorvarv i landsvägsfart, ja så var det 1966. Den kommer att behålla automatlådan.

Närmast på tur är att

  • uppgradera till en Edelbrock 1404 med manuell choke
  • byta till silverlackade 14x6 Magnumfälgar med 205/70-14 med svart sida
  • riva ur den moderna stereon och sätta dit en Z-kodad Blaupunkt Frankfurt och ta bort kickpanelerna med en massa moderna högtalare
  • hitta rätt rattar till radion
  • in med en Moto-Lita eller en deluxeratt
  • göra en moderat sänkning fram och bak. Bilen ska vara vågrät.

Sedan är det att ordna plåtarbetena, lackera allt utom taket, för där ska ett svart vinyltak hamna, samt byta framruta. Kommer att låta tillverka listen som ska klämma åt vinyltaket

 

Jag kommer att försöka uppdatera under resan, t ex imorgon när de nylackade fälgarna har fått nya däck och blir monterade.

Allt gott

Christer

 

IMG_1719.JPG

IMG_1775.JPG

IMG_1792.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp då var Magnumfälgarna på plats och nu vet jag hur mycket jag behöver sänka.

någon som har tips på någon som gör framvagnsinställning på en  sådan här bil?

IMG_1802.JPG

IMG_1801.JPG

IMG_1803.JPG

Link to comment
Share on other sites

Helgens påtänkta förgasarjobb, blev inte som jag tänkt mig. 

  1. Två rör från grenrören. Det ena går till choken på min holley, det andra är pluggat. Skulle vilja ta bort dem båda. Tips mottages så jag inte förstör något.
  2. Gasreglaget  med stången kändes som om det inte riktigt skulle lira med att få bakre portarna att öppna. Och få rätt häng på kickdown-wiren.
  3. Såg att jag sknade en genomföring vid torkararmarna, någon har en som ligger på hyllan?

Så jag behöver nog något justerbart med kulleder. Någon som fixat något liknande, tips mottages vart man handlar. Har sådana kulleder til mina förgasare på bubblan, men de får nog sitta.

Tips på någon som fixar en framvagnsinställning i norra Stockholmsområdet.

Nåja jag lyckades justera sidorutan lite bättre och få en kvällstur igår kväll

Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade kulleder på Dione i Uppsala. Aluminiumrör 8 mm är levererat från do88. Och nu får jag köpa en gängtapp för vänstergäng. 

Tror att det här blir bra. Först blir det en justerstång i plast för att måtta in exakt, sedan kapa och gänga aluminiumröret.

Hittade en luftrenare för en hundring som passar, blå botten och kromad överdel. Tror att jag lägger en syragrund och sedan samma silverfärg som på fälgarna. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Jo, jag tänkte att den skull få åldras och inte plockas ner i bitar. Vi får se hur det blir med vinyltaket, även om jag vet att det är en grogrund för otyg. 

Fast just nu har sommarlatheten slagit till och en massa andra prioriteringar. Ska göra ett ryck med förgasare och radio nästa vecka. Och man vill ju gärna nyttja bilarna.

apropå Blaupunkt - ingen som har front eller rattar som på bilden?

 

IMG_1616.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Förra torsdagen började det läcka vatten någonstans från vattenpumpen. Så igår kom en ny pump och nya kylarslangar. Slangarna var väl inte några höjdare. Pumpen verkar det inte vara något fel på, måste ha varit tätningen som brustit. Så det blir ny plåt från den nya pumpen, nya packningar och ny gegga att smeta på. 

Första delen gjord idag. Allt bortplockat och alla ytor rengjorda. Imorgon kladdar jag och monterar tillbaka pumpen. Och den nya lägger vi på reservdelshyllan.

Stor lycka var det i alla fall när jag lyckades hitta blinkersreläet (Tack Claes), så nu blinkar det i rätt takt.

Tror att jag hinner gänga gasstaget och byta till Edelbrock på lördag. Nästa vecka fixar vi till nya LED-lampor till instrumentpanelen och byter fronten till mätarna. Den veckan hoppas jag kunna riva ur den moderna stereon, med förstärkare och kickpaneler med högtalare. Detta kommer att annonseras senare.

Mot Eskilstuna på söndag

 

Link to comment
Share on other sites

Oj det tog lite längre tid att byta pump. Passade på att lacka fläkt och remskiva. Fyllt på med kylarvätska, kört, fyllt på, kört, fyllt på - inget läckage enligt skvallertidningarna under pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Passade på att påbörja övergången till Blaupunkt Frankfurt. Fick ut Boomboxen med slutsteg och 25 cm JBL högtalare. Sitter kvar en Pioneer stereo med CD som ska ur, men jag tror jag behöver några specialverktyg. Sidan ska kickpanelerna med högtalare så fort jag klurat ut hur man får bort dem. Tror bilen blev 15 kilo lättare.

Lägger detta på säljsidan och den låter riktigt schysst

IMG_20180825_180900306.jpg

IMG_20180825_180943254.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då var min sista Blaupunkt Frankfurt från 68 (Z-kodad) installerad. Lite temporärt tills jag hittar rätt radiofront och de rätta rattarna. Men det får duga. Har anslutit en omkopplare i DIN-uttaget så att jag kan ha en mp3-spelare, när jag vill lira egen musik. Originalhögtalaren i instrumentbrädan  låter inte i närheten av den stora anläggningen som jag plockat ur. Men det duger bra för mina behov.

Tror det blir förgasarbyte imorgon eller på onsdag.

IMG_20180827_183050749.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denna soliga söndag har det då blivit gjort! Bytet frn den gamla Holleyförgasaren til en Edelbrock är gjort. Gjort grovinställning och provkört! Kick-down funkar, lättstartad och det känns som den går ännu bättre än med den andra. Det var lite meckigt med chokewiren och hitta någon vettig plats för returfjädrarna, lite tips kom in, så nu är det gjort och jag fick användning för luftrenaren jag fyndade. Känner mig nöjd.

IMG_20180902_175843604.jpg

IMG_20180902_175852468.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu är det december och inte mycket har hänt. Inte mer än att det fick bli åka av under hösten. Bilen står undanställd och får väl komma hem i april. Känns långt borta just nu. Nåja lite har hänt.

Hittade en  originalspegel för en bilig peng på Uppsalamarknaden som är monterad.

Ska också försöka tälja till en radiofront till min Blaupunkt från en mall.

Sedan är jag på väg att välja komponenter till framvagn och fjädrar i bak. Lutar åt prylar från Opentrackerracing, streetortrack, eller kanske från både och. Några andra firmor med också. Enda ruggiga är frakt, tull och moms som tillkommer från USA. Funderar på om jag ska ha en Shelbyfront eller inte. I sånt fall behöver jag en extra huv som kan popnita ett shelbyscoop på också. 

Men en grej som i alla fall landade i fredags var min Nya ratt från Moto-Lita. 16", Cobra slots polarat rattnav och liten polerad tutknapp. Sätter nog dit Mustangemblemet som följde med. Underbar finish det där hantverket och bra service från den firman. Det blir nog det första som åker på i vår. Och man får tillägga, prisvärd.

 

IMG_1813.JPG

IMG_1811.JPG

IMG_1812.JPG

IMG_1903.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
(redigerad)

Sådärdå! 

Bilen är hemma efter vintervila. Passade på att plocka dit nya ratten. Känner mig nöjd. Sänkning och ny fjädring närmast. Men i morgon åker Magnumfälgarna på igen

IMG_2122.JPG

IMG_2123.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
(redigerad)

Allt går långsamt, men en helt svart grill är på plats. Sedan har jag köpt en riktigt fin röd originalhuv som kanske blir svart, kanske får ett scoop eller rentav säljs. Vi får se.

Imorgon blir en spännande dag. Ny hårdare fjädring, shelbysänkning och lite mer. Får se hur den beter sig på vägen.

IMG_2167.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Nu  har jag kört en stund med bilen efter diverse uppgraderingar och måste tillstå att det är en helt annan bil! Konsekvent, hård men följsam fjädring och inte stötig. Styrningen lite trögare, men med vägkänsla. Gammalt skrammel borta och den är riktigt kul på småvägar. Och bilens har nu inget Gasserstuk längre. Vad är då gjort?

 

  • mid-eye 4 1/2 blad bak
  • 1 tums sänkfjädrar fram med nya fjädersäten
  • 1 tums krängningshämmare fram
  • Nya styrleder
  • Ny centerlink för manuell styrning
  • Servostyrning borttagen
  • KYB Gas Adjust fram och bak
  • Arning drop (Shelbysänkning)
  • Monte Carlopinne
  • Framvagnsinställning enligt Shelby 66: Caster +2, Camber 0, Toe-in 1/8 (från tech artikel hos Tony Branda)

Kvar är nu att fundera på bakre krängningshämmare eller Panhardstag, vi får se. Så fort huset är målat så kommer också en svart huv på bilen. Får se om det blir scoop eller inte.

Under veckan anländer också ny blinkerslampor från Diodhuset

IMG_2192.JPG

IMG_2200.JPG

IMG_2201.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra uppdatering av hjulupphängningarna👍

I min värld är det panhardstag bak som nästa åtgärd, bladfjädrarna behöver lite hjälp med sidostödet när kurvhastigheterna ökar.

På min bil ska jag prova utan krängningshämmare bak, bladfjädrarna blir utsätta för vridning när bilen kränger och effekten blir lite som en krängningshämmare.

Förhållandet mellan krängningshämmare fram-bak och under/överstyrning är inte helt enkelt att reda ut på vanlig väg, behövs nästan tillgång till bana för att få någon logik i det.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Glömde ju bort att det också  blev en 1 tums krängningshämmare i fram och nya fjädersäten.

kommer att åka lite mer på kurviga småvägar och om möjligt någon trackday för se hur den beter sig ytterligare. Kanske en 3/4 tums krängningshämmare bak, men vi får se. Justerbara strut rods från Street or Track står på listan. Men först ska det åkas.

 

Sedan har jag övergivit tanken på vinyltak, det går bort.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mest åka med bilen efter uppgraderingen av fjädringen. Lite småjobb som renovering av originalratten som hade lite sprickor och ett riktigt fäste till reservhjulet. Det funkar ju inte med det som ska vara till en original plåtfälg.

IMG_2242.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-30 at 10:39, Getaway sthlm said:

Mycket kul att följa dina uppdateringar. Har du även bytt fjäderhänken bak? Enl. uppgift skall det göra underverk för sidostabiliteten och är mitt nästa projekt.

Jepp, de är nya, och den beter sig som en modern bil, inget knirkande och den ligger bra på vägen. Det enda är ju att det är tyngre att styra i låga farter, men å andra sidan är vägkänslan bättre. Kanske en elektrisk servo vad det lider.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Söndag och regn.

Igår fick man vara ute och brumma lite. Tog mustangen istället för Cabben

Men idag jag har lackat ratten en sista gång, efter slipning av spackel. Sprickorna är förpassade till historien. Har slipat efter lack med 3000 duk och sedan  lite vax. Blev rätt okej. Men den åker upp på väggen, så länge. 

 

Nu gäller det bara att hitta några coola dekaler att fästa på ventilkåporna.

IMG_2245.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite stiltje just nu, mesta tiden går till en massa jobb till barnen, motorbyte i min VW och en massa tankar om att bygga backebil. Hittade i alla fall ett trevligt FIA-dokument för en 66:a FIA Mustang 66. Men jag får väl använda  vintern till att tänka ut något bra. Shelbyfront ska i vilket fall inhandlas under vintern, samt lite bredare trummor till bakbromsarna. En uppsättning 15-tumsfälgar (6 tum fram och 7 bak) står också på jatklistan, ser ut som det blir ett par nytillverkade om jag inte hittar några andra

Men för några veckor sedan hittade jag denna front till min Blaupunkt Frankfurt. Ett mycket efterlängtat fynd. Nu ska bara rätt rattar dit och en bättre högtalare.

god jul på er

IMG_2294.JPG

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...