Jump to content

65 HT Janne J


JanneJ

Recommended Posts

V8 och manuell låda har varit en önskan under lång tid, vilket bilmärke har egentligen varit oväsentligt bara det är rätt känsla.

Efter 1½ års förvirrat letande bestämde jag mig till slut för vad som är viktigt:
60-tal
2-dörr
liten ( allt är relativt ..)
Modellen ska ha tävlingshistoria, helst ha en FIA-klassning om jag vill bygga historisk racer.

Till slut landade jag i att det är en Mustang HT 1965 jag söker.

Jakten på ett lämpligt objekt inleddes och efter ett tag dök en kandidat upp:
HT -65 A-kod
Svensksåld
Nerplockad för rostlagning 1988, en hel del fixat, lite kvar, arbetet avstannat sedan många år tillbaka.
Ingen motor, växellåda, framruta, stolar.

Färden gick mot Norrköping.

 

862977655_Hmtning-1.thumb.jpg.c77ee6b1b3af0be09c53159fcb688af4.jpgDelar-2.thumb.jpg.1eb02d997ebbf364c065c4c62824588b.jpgDelar-1.thumb.jpg.bcf2bed464bc93e074f2b2c59a7364fc.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Helt rätt Per, det är syftet med bilen.

 

Lite av karossen fattades:

Kaross-43.thumb.jpg.80a1973cf161416d81ad483b5baa9563.jpg

 

Bakskärm, bakstam och den bakre delen av koffertgolvet finns, tidigare ägare hade inte kommit så långt i renoveringen.

 

Tanken är att detta ska bli min bil, precis som jag vill ha den, inga hänsyn till originalitet. Det enda som bromsar mig lite är att jag vill inte sabotera bilen så mycket att den är svår att återställa till en eventuell tävlingsbil för historic racing.
Skicket ska bli lagom bra, ingen showlack så jag inte vågar köra i regn eller parkera i stan.
Busbil är nog det ordet som är närmast till vad jag vill bygga. Väghållning, bromsar, drivlina ska vara riktigt bra, en dag på Knutstorp eller annan trevlig bana är ett givet användningssätt.

Amerikanska bolt-on kit med allehanda delar lämnar mig oftast iskall, i min värld är det för mycket bling och för lite prestanda. Återbruk av begagnade delar där det passar gillar jag, skroten är en guldgruva. Delar från andra bilmärken är inget problem där jag ser att det kan bli en trevlig uppgradering.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

I detta fallet är jag konservativ, det kommer att vara en Fordmotor, hela projektet ska andas 60-tals racing med en varsam modern twist.

Nu kommer inte allt att vara 100% klart den dagen jag börjar köra med bilen , vissa delar kommer att börja på en enklare nivå men under de kommande årens vintermånader kanske uppgraderas till mer exotiska lösningar. Att kunna besiktiga bilen ( för sista gången ) och inte dra på sig alltför mycket misstankar från besiktningsmannen är ett av de första delmålen.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Speedwell67 said:

Det där blir schysst! Det blir så mycket lättare att ta beslut om man har klurat ut vad man vill göra med sin bil. 

Tackar.
Jag rätt bra koll på vilken karaktär jag vill ha på bilen men allt är inte färdigplanerat in i minsta detalj. Vissa fundamentala delar behöver vara klara innan karossen lackeras så man slipper svetsa och slipa i en nylackad bil.

 

Karossarbetet började med att jag körde rent hjulhus och innerstrukturer innan jag monterade bakskärmen. Hjulhusen är bytta av en tidigare ägare likaså balkarna bak och koffertgolvet. Ett lager svart primer åkte på också:
Kaross-44.thumb.jpg.c105b8a244b0c6e1984ed1447ae8cc46.jpg

 

Efter det var det inpassning av bakskärmen, började vid b-stolpen och såg till att karossvecken stämde hyggligt mot dörren.Kaross-4.thumb.jpg.f6103167c8785e6a170c49ef99b58016.jpgKaross-5.thumb.jpg.63e4df6a3dfd967640665fa5c8cbc2bf.jpg

 

Sedan var det dags för bakstammen, tidigare ägare hade monterat höger bakskärm och där behövdes det en del övertalning med lilla slägghammaren och en träkloss för att få hyfsad passform.
Bakluckan och hörnbitarna längst bak fick styra hur jag svetsade ihop bakstammen med skärmarna, det är ju roligt om springorna blir snygga.Kaross-6.thumb.jpg.cb340bc4f33ba2263f4daa67f242dfa0.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, JanneJ said:

Hjulhusen är bytta av en tidigare ägare likaså balkarna bak och koffertgolvet. Ett lager svart primer åkte på också:
 

Angående "koffert golvet" eller bensintanken som jag kallar det för så såg jag ett bra tips en annan race putte gjorde på en 65a.
Säkerhets mässigt funkar inte originalet.  Han hade delat på tanken och använt den övre delen av tanken och svetsat dit det som ett riktigt golv.
Därefter monterat en ny tank under det..... Jag tyckte det såg både bra ut och det blir ju ett väldigt bra "koffert golv" 🙂

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bensintanken är något som jag har grubblat en hel del på redan, placeringen och framförallt påfyllningen känns verkligen inte säkert.
Tankar för racing/rally är oftast relativt små och dyra, visst det finns stora med då kostar de både en arm och ett ben, dessutom är det oftast bäst före datum på dem.

Har tittat en del på skroten efter något som kan passa, en plasttank med bra mått kan vara en lösning, tankar från nyare bilar är ofta rejält skräddarsydda för modellen med fasta påfyllningsrör så där är det svårt, får botanisera vidare så får vi se vad som dyker upp.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Inköpet av bilen var den 13/6 2018 och bilderna ni ser är från sommaren, parallellt med karossjobbet letade jag andra delar. Här kommer motorn:

Motor-1.thumb.jpg.ed5df3ae21f5829e30dfcc33657b134b.jpgMotor-2.thumb.jpg.9f90d61654392891222bf7c0d50558d7.jpg

Och det blev en 5.0 från en 1995 musse, sista windsorn i mustangens historia.

Motor-3.thumb.jpg.9bea60791b9e9afcb9da6ba87bd3b7f0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter ett tag hittade jag en T5 låda, ett standard svänghjul och en koppling:

Drivlina-1.thumb.jpg.4ff06bbdfdafaa717764967bf831192d.jpg

Kommer att börja med motor och växellåda precis som de är, trimning och uppgraderingar tar jag som kommande vinterprojekt.

Link to comment
Share on other sites

T5an skulle jag verkligen överväga så som du ska använda bilen....Den har en grymt stor nackdel för just bankörning
Sync ringarna i 80-90 tal T5 är av en 3-delad konstruktion med friktionsmaterial av papper! 😞
På banan kommer de brinna upp relativt snabbt särskillt nu med åldern....Pappret tenderar att smula sönder och ramla av.
Senare lådor en bit in på 2000-talet gick man över till kolfiber ringar.

Såg en video om det jag kan leta upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag är snäll mot växellådan när jag kör:

Du har definitivt en poäng Per, T5 har inget rykte om sig att vara oförstörbar.
Fördelar:
Jag har en
Väldigt lätt
Och antagligen inget mer 😉

I framtiden kanske det måste till en TKO500 eller något liknande.

Kan bli ett intressant inlägg när jag demonterar en rasad T5 och innehållet ser ut som det kommit ur en dokumentförstörare!

 

Link to comment
Share on other sites

Rena rama söndagsutflykten!!! 🤣
Jag hitta klippet! Det är Paul Cangialosi som är en total guru som du måste följa.....Har köpt delar av han också och han har flera skrivna verkstadshandböcker

Här är klippet med start 4min in

 

 

Gå igenom hans kanal!!!

TKO är hållbar men tyvärr svårväxlad jämfört med T5.....TKO = TraKtOr låda

Link to comment
Share on other sites

Tack Per, intressant kanal, den ska jag titta mer på!

Tanken på en T5 renovering finns med i planeringen, har själv satt ihop lådor till mina gamla tävlingsbilar och tyckte det var riktigt roligt.

Hur bra en växellåda pallar beror mycket på hur den hanteras och hur varm den blir, oljekylare kan vara en tänkbar ide i framtiden. Har även funderat på oljekylare till bakaxeln, min Cortina var glödhet i klumpen efter 20 minuters bankörning.

Link to comment
Share on other sites

Plockade bort framvagnen för rengöring av innerskärmarna

Kaross-38.thumb.jpg.3c87a981fafd03ab382de0654f72539a.jpg

På med lite färg:

Kaross-40.thumb.jpg.cb17390310b9b25bffe879cc4d6a7ae4.jpg

Lite pyssel med torqueboxarna innan montering, här är den yttre delen klar för svets:

Kaross-42.thumb.jpg.5d34a55ca90a433fd9badf8526b60733.jpg

Här sitter boxarna på plats:

Kaross-45.thumb.jpg.474287550c52f10aab147d262791b74d.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Min tanke är som bekant 60-tals feeling med moderna inslag, därför har jag bestämt att det ska bli 15" hjul på bilen, visst hade 17" gjort valet av däck lättare men 65-66 mussarna passar så bra med mer gummi.
Dessutom tänker jag försöka få in 8" breda fälgar runt om, något som kan ge mig lite av en utmaning i framvagn och skärmar.

Fälgvalet är enkelt, Minilite eller American Racing TTD.
Dunlop hade den goda smaken att börja producera en modern variant på däck från 60-talet, Dunlop Sport Classic. Mönster och utseende är oldschool, tekniken är ny.

För att inte göra bort mig köpte jag bara 2 fälgar och däck till att börja med, blir det omöjligt fram får jag backa till 7" ( något jag absolut inte vill )

Dessa kommer det att bli:

Hjul-1.thumb.jpg.082480bc1e4919a8681a23ed030fa6e2.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, Speedwell67 said:

Snyggt!

Tackar!

1 hour ago, Tbird said:

Snyggt, härligt det finns fler som gillar gummi på fälgarna.

Är trött på att se ett varv eltejp på fälgarna.

Där tänker vi helt lika, rätt hjul på rätt bil och 18" är inte rätt på en tidig Musse är min åsikt.

 

Valde att köpa nya länkarmar till hela framvagnen och när jag ändå höll på att kapa plåtar gjorde jag några förstärkningsplåtar till de undre länkarmarna:

Framvagn-1.thumb.jpg.edb81aa204737dc660fe9240bf1eed57.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Plockade med lite grejor till hemmagaraget:

Framvagn-2.thumb.jpg.6851286c1b86158dbacde7893b905cec.jpg

Hade lagt höger och vänster i var sin gammal plastback som tidigare använts till oljebyten och deltvätt. Det bar sig inte bättre än att bägge två backarna sprack och sölade ner golvet med en blandning av olja och avfettningsmedel, sanering är inte roligt alls...

Plockade isär alltsammans, gjorde rent och målade de delar jag ska använda i fortsättningen:

Framvagn-3.thumb.jpg.0c2310b9ee8cf1102b9d42c3592a043a.jpg

Inte mycket kvar, bara spindeln och fästet till bromsoket, resten ska bli nytt men inte nödvändigtvis original.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...