Jump to content

Saleen S281sc -07, små förbättringar/förändringar.


Carpimp

Recommended Posts

Efter ett kort snedsteg till en ny Focus RS efter min förra Mustang blev jag tvungen att köpa en Mustang igen.

Denna gången blev det en Saleen med kompressor.

Nu började väl allt med lite otur kan man väl säga. Först så såg jag att bilen hade varit med om en Orkanen Sandy i USA och hade lösts in där och köptes sen till Sverige.

Men jag köpte bilen i alla fall, dels för att det var några år sen den råkade ut flr en översvämning, samt att jag hittade bilder från USA på bilen efter översvämningen. Samt så tyckte jag att den var rätt billig ändå, betalade ungefär vad en fin GT kostar av samma årsmodell.

Men efter 3 veckors ägande så tycker jag att kompressorn låter lite för mycket. Så jag plockar ur den och river isär den och inser att ett drev är skadat. Problemet med det är ju att Lysholm tillverkade växelhuset och skruvarna i Saleens kompressorer. Och Lysholm finns ju inte längre. Så efter en hel del letande så hittar jag en i USA som har ett begagnat kompressorkit från Saleen (en seriös trimfirma med egen verkstad). Så jag betalar kittet direkt via Paypal. Då får jag reda på att det fortfarande sitter i en bil,  men han ska plocka ur det på en gång och skicka det till mig.

Men efter en månads väntande så häver jag köpet kräver tillbaka pengarna via Paypal. Han hade fortfarande då inte skruvat ur kompressorkittet.

Så nu ska det tillverkas nya drev med hjälp av CNC maskiner. Så det ska bli intressant. Samtidigt så renoverar jag kompressorn så jag vet att allt är ok.

 

Men då bilen är gråmetallic (egentligen en fin färg), så insåg jag att det kändes lite för alldagligt för min smak. Så just i detta nu är bilen halvt isärskruvad och ska in på lack för att få ett lite roligare utseende.

 

Men sen är ju tanken även här att köra på bana med bilen, så jag har köpt 6 kolvs bromsoken ifrån S550 modellen, så man får lite mer broms. Så blir det GT500 uppgradering bak.

Samt så har jag beställt ställbara fjäderben, justerbart panhardstag från Ford Performance och lite annat smått och gott.

 

Det ska bli kul att få ihop allt till våren igen.

Bilden framifrån på Mustangen när den har olika framljus är för att visa skillnaden på de tråkiga stylinglamporna som satt monterade vid köp, och de nya strålkastarna i originalstuk som jag monterade. Stylinglamporna skänkes mot avhämtning om nån känner att dom vill ha ett par fula strålkastare.

 

9382DAED-82D7-4EB4-9BF4-B2537992F5DD.jpeg

D1395C06-DA9F-4A8E-A117-56C291F14C2E.jpeg

99EF9617-4DE0-4E62-B0D9-AB5ED1145D01.jpeg

D1399E04-F0EE-453C-8121-13A59B9EF1D5.jpeg

73E8FA25-E670-46E0-8F16-9D1CDD40280F.jpeg

41A6BFE7-E043-4E6C-8D7B-9B4A84F0865A.jpeg

9EEFAF97-D521-4E59-9820-062B95944A72.jpeg

6E392CB9-9C4B-45FA-9903-5787822FCD20.jpeg

70E30F39-9978-47EF-9157-C265F664FC4D.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Ändrat text.
Link to comment
Share on other sites

Jag lägger med en bild på Focusen också, för jag tycker nog trots allt att den är riktigt snygg.

Och för er som inte sett den så lägger jag även in en bild på min förra Mustang hur den såg ut när jag hade den.

ACCDDD53-3300-4227-AC0F-66BAF5983584.jpeg

491828A2-4318-4D9F-A0BC-D5D6AF95F8D5.jpeg

642F4AF6-7191-49DC-AF30-A36723034424.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Intressant projekt. Alltid trevligt med en lagligt installerad super charger.

Har för mig att Saleen aldrig öppnade motorn.

Tycker att du ska undersöka detta.

Om det sitter original gjutna kolvar, sinter pressade vevstakar och gjuten vevaxel. 

Då lever motorn på "lånad" tid.

Jag har ett "mock up" block med titthål för cylinder 4 och 8.

Det blocket kommer från en 2005 - 2007 Mustang där man satt dit ett eftermarknads kompressor kit.

Tydligen höll inte motorn för effekten.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har också funderat på det där om motorn.

Jag kommer absolut inte att byta nån remskiva innan jag har bytt delarna eller fått bekräftat att det är ändrat. För min bil har Kooks Headers, samt 3 lagers stålpackningar till topparna (har ej fått bekräftat att det är stålpackningar original). Jag försöker få tag på ägaren ifrån USA för att få lite historik på bilen. För att köpa dyra grenrör är ju absolut inte första uppgraderingen man bör göra på en sån här.

 

S281 Extreme fick uppgraderat block, men min är bara en SC. Så från fabrik har min standardprylar. Men det är i alla fall en 2007 så den har de blåa spridarna original. Alltid nåt. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Först läs denna tråd, låång men väldigt bra och detaljerad.

Det är för en Mustang Cobra 2003, men mycket stämmer då båda är modular motorer.

Jag har byggt en motor och håller på att bygga en till (32V).

Har du specifika frågor eller vill veta delar du ska välja så kan jag ge del av mina erfarenheter.

Har även SHM  modular bok på .pdf  hur och varför man bygger dessa motorer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det, jag kommer nog att höra av mig lite om val av delar när motorn ska byggas.

Tyvärr så blev denna vinter nog dyr ändå för tillfället med ny lackering, första steget i väghållning och bättre bromsar och alla extradelar som kommer att monteras.

Men tanken är att motorn ska byggas nästa vinter. Tanken är att köpa en extramotor från en demontering och bygga den vid sidan av bilen, och när motorn är helt klar så bara byter man motor. Tycker inte om att ha bilen isärplockad för länge. När vinterkvällarna är som mörkast så vill man gärna kunna gå ut i garaget och starta upp pärlan och lyssna lite på sången. 🙂

 

Idag har jag roat mig med att skruva ur kompressorn i alla fall.

CD723A03-EEF0-4DCC-896C-AAED31E42D76.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
(redigerad)

Nu har det gått en tid, och det har i alla fall hänt en del. Kompressorn är skrot, och på grund av den udda konstruktionen så kan man ju inte bara hur som helst skruva dit en annan kompressor.

Men jag har kommit på en lösning i alla fall, det gamla kompressorhuset fräses bort och så svetsas det dit en ny anliggningsplatta så monterar jag dit en ny (och större) kompressor från HPS superchargers (Kenne Bell använder såna kompressorer).

 

Sen har jag fått hem nya EBC 380mm bromsskivorna, så frästes det lite slitsar i dom direkt. Så ska nya 6 kolvsoken lackas och större bromsarna monteras i helgen. Då blir det väl att sälja Saleenbromsarna, det är ju en rejäl uppgradering till alla som kör GT i alla fall.

 

Så har jag fått hem lite blandat plock från Ford Performance och Koni. Ställbara dämpare från Koni och H&R sänkfjädrar. Samt justerbart panhardstag.

0495B10F-6AD1-4E0F-B6F5-C3754135800A.jpeg

F3A50E51-C609-4E6D-9D7C-403E2E9CB534.jpeg

1887987F-DEFC-45FD-8C2F-B22CB53AC920.jpeg

AA178BA8-28C5-4914-AC80-7C9057D03219.jpeg

29732E53-F70C-48F2-9BD1-4D387D0BF86A.jpeg

FC339423-0BE2-48BC-A82C-C7219BFC8B6B.jpeg

98956D70-7254-464C-A451-9808511E93BB.jpeg

810AB5E7-583E-4820-B77A-6E14A910BBE1.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Felskrivning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått på lite färg på bromsoken jag köpte ifrån Bildelsbasen (kommer från en Mustang GT 2017).

Tycker det blev prydligt med gråmetallic och silver Saleen-text. Visst finns det missar i lacken, men så kan det bli när man lackar själv i en verkstad. 🙂 Om det är nån annan som har gjort liknande och haft problem med att dekalerna sällan tål förtunningen i klarlacken så kan jag berätta att man måste dimma på klarlacken i några lager först, så man inte lägger en blöt vända för fort. För då kan dekalen lätt smälta och bli jättekonstig.

 

Saleen caliper.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skivorna passar inte från S550, man måste ta skivorna från en 2013-14 GT500. Då ska det (enligt internet) passa rakt av. Jag har inte monterat mina än, men eventuellt hinner jag montera dom i helgen. Då lägger jag upp en bild här.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är nya fjäderbenen monterade, samt nya bromsarna fram. Blev riktigt bra tycker jag.

Skönt att ha ställbara dämpare nu, coilovers kändes inte nödvändigt då jag aldrig justerat höjden på alla bilar med coilovers jag haft tidigare. Det blir bara vara hårdhet och sånt man justerar, så det fick räcka med sånt här denna gång.

Ska bli intressant att prova den på bana i vår. Bromsar vet jag att jag kommer att ha i alla fall.

 

Sen kan jag väl visa hur insuget såg ut sist jag såg det... Det är en smula sönderfräst just nu. Men snart ska nya plattor göras och svetsas fast i insuget så jag kan skruva dit nya kompressorn. Då äntligen kan jag skicka bilen på hellackeringen som jag har planerat hela vintern.

 

Broms.jpg

Insug.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Mustangmike said:

Snyggt med skivor och oken, det där svarta på bromsytan är det någon keramiskt typ som är tänkt ska sitta kvar även efter första provturen?

Jo, det blev väldigt prydligt. Nja, den svarta ytan försvinner nog efter ett par inbromsningar. Vet inte varför EBC lagt på det där svarta, det är ju stiligt, men det kommer att försvinna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det hänt en del. Eftersom kompressorinsuget inte är helt klart än så köpte jag ett originalinsug från en vanlig GT och modifierade ihop så att bilen startar och går och kunde köras in och ut från verkstad i alla fall. Så bilen har tagits till jobbet (jobbar på skadeverkstad). Så nu är den klar för lack och kommer att rulla till lackeraren imorgon. Den här bilden är inte helt som den ser ut just nu, för nu saknar den några rutor och lite annat småplock. Sen väl hos lackeraren så kommer motorhuven, dörrarna och bakluckan att lyftas av också.

Sen har vi en bild på insugets modifiering för att kunna montera på nya kompressorn. Jag hoppas att ha bilen helt klar till 27 april så jag kan stå på plats vid Ford i Falun när Mustangklubben intar parkeringen. 🙂

 

Inför lack.jpg

Insug på gång.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

När jag köpte bilen fanns det några lackskador som jag inte tyckte om. Samt så fanns en onödig antenn på bakluckan och en jätteful antenn på höger framskärm.

Så tanken kom tätt tidigt att lacka om bilen, men lacka om halva bilen grå kändes lite trist. Så då kunde jag ju lika gärna lacka om hela bilen som jag ville ha den. Och när man är filmfantast så fanns det väl bara ett alternativ när man har en Saleen. 😉

 

Men det är lackat i dörröppningar, huv och baklucka är lackade på insidan med både färg och klarlack. Så den ser riktigt fin ut nu.

3EFE12C0-CC27-44AC-91D4-0315B29378D8.jpeg

1C8C14E6-8C03-4072-B724-36846780F507.jpeg

57E38AFA-EAFF-4F47-9841-CB7BAFCDE5F0.jpeg

0DAD9B62-F357-40E1-ABBE-2A56F4B025E0.jpeg

D3EC0348-863A-4FD6-A785-56E84F4C0C92.jpeg

9752228F-D4BA-46C4-B030-A7E9CFF63E16.jpeg

ADA16234-AB50-4EF9-ACF7-C32FB13942DC.jpeg

91EFFC5D-202C-4E85-88DA-C20402B86EA7.jpeg

2E94782D-F79B-43D7-9D9E-0DFB95B3EDA6.jpeg

C0E60A7B-C92A-4BB8-AC84-A4FAD35AE7C0.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar den bli klar till utseendet. Dock så ska frontbågen monteras snart. Sen ska fälgarna bli svarta.

Men nu ska kompressorn monteras och se om allt passar som det är tänkt att göra. Men det kommer nog att bli bra på nåt sätt.

 

Min barricade hel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Självklart, jag har byggt en push bar till bilen redan, jag ska på med den i helgen eller i nästa vecka. Dock så har jag ändrat designen lite så nummerplåten syns rakt framifrån, samt satt en extraljusramp (led) istället för det nedersta röret. Så om nån klagar så är ju push baren mitt extraljusfäste. Då brukar då griniga poliser ge sig, sen om det är helt rätt eller inte var väl en annan sak. Men det blir nog bra. 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag donat ihop det mesta under huven. Nya kompressorn passar, även om det är sinnessjukt trångt på sina ställen. Bland annat så fick jag fila ner skruvskallarna till knacksensorerna så jag fick lite mer frigång under kompressorn. 🙂 Samt så fick jag ändra lite på en kontakt.

Sen ville HPS att man skulle bygga ett stöd för själva "struten" på kompressorn. Så jag knackade ihop ett sånt i 3mm plåt. Sen filade jag till och snyggade till alla hörn och lackade det mattsvart.

När allt satt ihop så ser det väldigt original ut under huven, man måste veta vad man tittar efter för att se att kompressorn är utbytt till en större.

 

 

Skruv.jpg

IMG_6811.jpg

IMG_6812.jpg

IMG_6824.jpg

IMG_6826.jpg

Motorutrymme.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Mustangmike said:

Bra jobbat, när får vi se underverket live😀

 

Förhoppningsvis så är den klar nog till helgen så jag kan börja köra med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...