Jump to content

Saleen S281sc -07, små förbättringar/förändringar.


Carpimp

Recommended Posts

Nu sitter bilen äntligen ihop och jag har till och med kört den till och från jobbet en dag utan några större problem.

Men på första provturen så började generatorn låta extremt illa. En ny panikbeställdes i onsdags på Texas trading, döm om min förvåning när han ringer på torsdagen (nationaldagen) och berättar att generatorn har kommit och att jag kan hämta den direkt. Grymt bra service.

Väl hemma så packade jag upp generatorn och ser att den är lika, bortsett det där förbannade remhjulet som minsann har frihjul åt ena hållet, vilket inte alla passar en Saleen med kompressor. Inte hade jag heller det udda verktyget man behövde för att plocka bort remskivan. Så efter att ha skyddat hela generatorn med tejp så åkte vinkelslipen fram. Hehe.

Men gamla remskivan monterades och generatorn monterades i bilen, jag har nu bytt kompressor, generator, alla tre löphjul och hela spännaren och remmen. Men den fan gnisslar ändå i remmen. Jag har nu beställt en ny Saleen originalrem, och funkar inte det så lär jag köpa en heavy duty spännare i hopp om att det avhjälper problemet.

Men nya kompressorn är ju lite större, och trots att jag har det största remhjul jag kan montera så laddar det lite för mycket, så bränslesystemet hänger inte riktigt med.

Så nu har jag beställt en 3 bars mapsensor, en firewiresladd till SCT X4:an, en bredbandslambdasond och även beställt en Deutschwerks bränslepump av modell stor. Men en sak undrar jag över, eftersom bränslesystemet är utan returledning, behöver jag en ny mapp innan jag kan montera nya soppapumpen, eller kan jag montera den och köra en datalog. Så kan jag skicka iväg den för en specialmapp ifrån VMP.

Här är i alla fall nån bild på hur remskivan såg ut efter ”bearbetning” och hur bilen ser ut med frontbågen monterad.

 

Idag ska jag i alla fall åka till Mäki Meet i sandviken och visa upp åbäket.

AE10C0BD-2F22-4A62-A314-52D6D1574302.jpeg

895FF233-2ACA-4126-AE27-DBBD81269537.jpeg

61B278A5-5C34-400C-8D86-43CCD6B7A4DE.jpeg

8A3B0BDE-7068-4FF0-B463-BE9A0F1E8875.jpeg

5BAC4A1A-ECC8-46AB-8F91-4ED8A4D6F671.jpeg

D57EFCD9-B0CE-4869-A65B-47F50C7BB6E0.jpeg

83AFF8FF-62A6-4898-87A1-7C62F3B6849B.jpeg

665D14A8-40A4-4D39-81F5-C9EE7198576C.jpeg

97B38DF3-C899-431C-984D-358E03B5908F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt bra ut 🙂 Tråkigt med generatorn, men det löste ju sig bra ändå. Känns som en chansning med bränslepumpen, om den flödar för mycket kan det bli jobbigt. Men det kan ju funka med. Sitter det bara en pump på saleen? Gt500 har ju två, en som kickar in när man trycker ner pedalen lite mer 🙂

Link to comment
Share on other sites

Pumpen är nödvändig att uppgradera snart oavsett hur jag gör. För under kommande vinter ska motorn få sig en uppdatering och kompressorns remskiva ska bytas till en betydligt mindre med mycket mer laddtryck.

Av vad jag har läst så ska pumpen vara en singelpump som inte orkar nämnvärt mer än original, så en uppdatering kommer att behövas oavsett snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nja, allt som bara kan krångla har envisats med att krångla. Det är så jävligt att jag precis beställde en komplett motor och ska i helgen roa mig med att byta motor komplett med styrbox och allt för att i alla fall kunna köra bilen i sommar, om än bara med en originalmotor utan överladdning.

Så slänger jag upp den andra maskinen i motorstativet och bygger iordning allt till nästa år istället.

Jag har varit lös med insug och kompressor sammanlagt 5 gånger nu och mätt, kontrollerat, förbättrat och försökt få allt att fungera. Men nu orkar jag inte krångla och ha bilen stående längre. Så nu får den gå med 300hk i sommar så man i alla fall kan besöka lite träffar och ha lite kul.

 

Så hela denna helg blir man stående i garaget antar jag, om jag ens hunnit få hem alla delar.

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, förstår. Sådana där projekt är ofta spännande. Kan verka simpelt i teorin men det är samtidigt mycket som ska stämma och många saker som kan strula och man får vänta på delar och tid att ta tag i saken.  Fick ta ett beslut i våras att mitt motorbyte får bli kommande vinter just p.g.a  (köksprojektet drog ut på tiden) och jag inte vill riskera bli stående när säsongen är i full blom så att säga.  Dyker alltid upp små detaljer som kan sinka.

Håller tummarna för att du kommer ut på vägen snart 🙂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

”Ny” motor är nu monterad utan kompressor. Skönt att äntligen få köra bilen (om än den är alldeles för slö just nu). Jag hällde i ny olja och och monterade nytt filter, körde med motorn i typ 30 mil, sen bytte jag olja och filter igen för att vara på säkra sidan med en motor som har stått på lager nånstans.

Sen har jag faktiskt hunnit vara iväg på lite olika bilträffar. Och jag ser fram emot att åka ner till Ronneby Brunn på Mustang Nationals.

Dock så har det inte varit helt problemfritt sen motorbytet heller. En dag var jag till flera bilträffar, sen på vägen hem efter ungefär 60 mils körning så märker jag att abs lampan tänds. Jag märker då att nålen på voltmätaren är väldigt långt ner. Så jag slår av fläkten och stereon och fortsätter rulla hemåt, jag hade ca en mil kvar. Men innan jag har kommit hem på gården så har nålen lagt sig ner i voltmätaren, bilen har stängt av typ allt som går att stänga av. Sista 100 metrarna så hade jag inte ens instrumentbelysning och utvändigt var bilen helt mörk.

Men den gick hela vägen hem. Väl hemma (mitt i natten) så sätter jag batteriet på laddning för att vidare felsöka dagen efter.

Det jävliga är att dagen efter så fungerar allt utmärkt. Jag bytte dock batteri eftersom jag misstänker nåt knas där. Sen dess har jag väl kört i alla fall 100 mil, och allt verkar fungera som det ska.

 

Faktiskt så vann jag ett andrapris på en bilträff, vilket jag tyckte var rätt kul. Förstapriset gick till en Lamborghini Huracán, känns rätt ok att förlora mot en sån.

Så blev jag och min bil med i en filminspelning också. Defiant Films behövde en amerikansk polisbil och en till polis. Så det blev jag och min bil.

 

Sen var jag hemma hos Binge (mr Mustang) och hälsade på, då började det blinka blått och rött utanför så svängde det in ett par ”mustang-sedaner” (Crown-Victoria) polisbilar. Såg rätt häftigt ut med min bil och de äkta polisbilarna.

 

 

A2320951-00C6-4F31-B7F2-CCEEA839A0C4.jpeg

9FE5EF4D-782F-4E5E-BB72-65112055FB71.jpeg

CF5F81AF-9857-4350-A3C0-AF5E4E8D8F60.jpeg

3F151F6C-FC7B-447A-BB36-52E4C407ED66.jpeg

A837865C-8F8C-4A1B-BE0B-116F86A6667B.jpeg

6F3F787F-ABA9-4E36-83C7-E328272091A2.png

951E4720-044B-4F20-A16E-0EA51E6F4566.jpeg

6324CCC0-925D-45D7-8F86-951933E0DC4C.jpeg

B498768B-844A-42AE-874E-0DDE72F7F466.jpeg

A7C93673-21B8-4720-9EEC-A1C56AF52A0C.jpeg

8B6DC337-13E7-48CB-B0D6-00530046FB4D.jpeg

8DD70216-70B5-471A-8807-02557F708E4A.jpeg

24003C37-EA84-4F38-A8F8-00A124F2D819.jpeg

3915C119-1539-4473-9494-FAE4F0178591.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mustangmike said:

Snyggt jobbat och priser som belöning redan 👍😀

Hur löste du datorproblemet?

 

Tack, ja det känns väldigt bra. 😊

 

Jag kör fortfarande med bilens originalbox, när jag bytte till de större spridarna som boxen är mappad med så funkade det rätt bra. Den ligger inte farligt fel nånstans i registret. Så den får gå som den gör säsongen ut. Sen till våren så ska det då vara kompressor i den igen, och då ska det mappas om är det tänkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Förra veckan så skruvade jag bort frontbågen och gallren i huven och lämnade in bilen till E R Bilvård i Falun för lite lättare polering och en vaxning. Det var skönt att få lite vax på pärlan (och skönt att slippa göra det själv). 🙂

Sen i fredags så var jag till Älvdalen på River Valley Bandit Run 2019. Den träffen var precis hur kul som helst. Det är egentligen Trans Am klubben som anordnar den, men eftersom min bil är en filmbil som liknar en polisbil så ville dom ha med den också. Så vi var sammanlagt 7st polisbilar på plats. Sen eftersom Bandit Run har en del med filmen "Smokey & The Bandit" så var det en del Kensworth lastbilar med också. Mycket vackra skapelser.

Efter en mycket trevlig dag så hade jag den stora glädjen att inte bara vinna ett pris, utan två. Jag var (och är) superglad och stolt över bilen och allt slit man har lagt ner. Det är jättekul att den uppskattas av folk.

Jag vann titeln Best Sheriff (bästa polisbil) och fick då en fin tvätthink och presentkort på Circle K och en specialmålad dalahäst i svart och guld med texten "Bandit Run 2019". Men sen vann jag även Best in Show och fick då ett presentkort på motoroptimering.

 

Här kommer lite bilder ifrån träffen.

 

Bak.jpg

Front.jpg

Megatron.jpg

Poliser.jpg

Puts.jpg

Sidan.jpg

Snett.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kul att du får köra äntligen, har sett dina Poliskollegor med Cron Viccarna några ggr i sommar, senast på Driveinbion i Långhunda.  Visste inte det fanns så många bilar och folk med detta intresse.

Ser fram emot att ses i Ronneby.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Oj va längesen det var jag skrev nåt här ser jag nu.

Sen sist så har man varit ner på Mustang Nationals i Ronneby (förra hösten). Riktigt kul att träffa så mycket trevligt folk och se så många fina bilar. 🙂

 

Men under vintern så byttes en del dekaler som jag inte var riktigt nöjd med, samt så byggdes det nya fästen till ljusrampen på taket då jag tyckte den var på tok för hög.

 

Sen fick jag hem min frontsplitter från APR Racing. En prydlig kolfiberpryl som tog mer tid att montera än jag hade tänkt. Men i vilket fall som helst så tycker jag att den passade rätt bra. Det roliga i det hela är att de gamla fästena till ljusrampen passade perfekt mellan kylarbalk och splittern i bakkant. Så det blev riktigt stadigt. Sen de synliga stöttestagen i mitten sattes i krockbalken och inte i plasthöljet. Men då var jag tvungen att köpa längre stöttestag, för APR skickade med för korta. Dom kanske menar att man bara ska sätta dessa i stötfångarplasten, men det kändes inte seriöst.

 

Men efter allt detta så fick jag för mig att jag ville få den att gå som den ska, så jag åkte ner till en verkstad för att koda in nycklar ihop med en original GT styrenhet jag har. Men med den vanliga turen så fungerade ju detta givetvis inte. Bilen gick som en kratta (knappt så bra faktiskt). Så det slutade med att jag var tvungen att montera tillbaka spridarna från Saleen och styrenheten från Saleen.

Anledningen till att jag ville byta till en standard GT box var att då kunde bilen ha fungerat som en original mustang GT dom gånger kompressorn lyftes ur för besiktning eller service. För som det är så har jag lite för höga avgasvärden och den går inte helt som den ska. Men nu ska jag greja lite i helgen och fixa bilen inför besiktning så jag kan byta tillbaka motorn till originalmotorn med kompressor.

Men sen tror jag faktiskt att jag kommer att sätta ut bilen på annons. Jag är egentligen supernöjd med hur bilen ser ut. Men jag har kommit fram till att jag nog hellre vill satsa mer på bankörning än på utställning. Så denna kommer att säljas, så tror jag att det kommer att bli ett eller två steg äldre Mustang, fast med massor av väghållning och sånt skoj.

En av bilderna här nedan visar den "lilla" skillnaden mellan min bil och min kollegas bil (opel speedster). 🙂

 

Sen var jag tvungen att snygga till gräsklipparen en aning. 🙂 Så nu heter den "Barricade Jr".

 

MVH Morgan.

 

 

 

6698C828-7AD7-4727-BBA5-905EC00FBCC5.JPG

IMG_9308.jpg

IMG_9372.jpg

IMG_9375.jpg

IMG_9380.jpg

IMG_9463.jpg

IMG_9468.jpg

IMG_9475.jpg

IMG_9478.jpg

IMG_9482.jpg

IMG_9555.jpg

IMG_9558.jpg

IMG_9559.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då jag mer och mer känner att jag vill köra fortare och oftare på bana så kommer denna bilen att bli till salu inom kort.

Jag vill inte ändra denna bilen med att bygga bur och mer stuka den för bankörning. Tanken var från början att ha en kompromiss, en snygg bil som inte skämdes för sig på bana. Men nu kommer fler och fler idéer som bara blir mer och mer inställda på att bygga nåt riktigt busigt. Så jag har kommit fram till att jag ska sälja denna bilen och köpa en annan mustang som jag verkligen kan sätta kapen i för att optimera för bankörning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag äntligen fått i kompressorn och fått bilen att gå som den ska. Den är ju riktigt pigg faktiskt.

Jag kan bara använda den största av de tre remskivorna jag har till kompressorn då de andra skulle ge för mycket laddtryck innan kolvar och stakar är utbytt.

Men den går riktigt bra nu.

Så lämnade jag in den till Din Bilvård i Falun för polering. Och den blev otroligt blank. Din Bilvård gjorde verkligen ett förstaklassigt jobb.

 

Men då jag har börjat längta mer och mer till att köra fort på bana så ska bilen nu säljas.

Det medföljer väl en del prylar som jag har samlat på mig som jag inte nämner i annonsen.

Jag kan tänka mig att ta en Cobra (96-04 eller en Fox Body V8 (78-93) med manuell växellåda som delbetalning.

 

https://www.blocket.se/vi/91825144.htm

 

 

CBF1EA03-40F8-4A68-8C82-BDAA5EAC7910.jpeg

F8892623-9476-4FDB-BA5D-BA7878C065A3.jpeg

BB282A6D-44F8-4F86-AEC1-0A51363E370B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bilen går för bra och är alldeles för rolig för att sälja. Så annonsen försvann rätt omgående. 🙂

Så nu behåller jag en och donar vidare med den.

Sen sist jag skrev nåt här så har jag i alla fall hunnit med flera hundra mil, och allt har faktiskt fungerat helt utan problem. Bilden på bensinmacken blev en spontanfotografering i Sandviken då jag sprang ihop med lite trevligt bilfolk på Monroes (hamburgerhak), då ville en av dom fota min bil. Så vi rullade över till Circle K där det var lite ljus. Det blev ju en rätt trevlig bild tycker jag.

Sen har jag ju ett väldigt bra torkställ för torkduken när man har tvättat bilen. 🙂 Det är ju praktiskt i alla fall.

 

Bilden där det är ett par till Mustanger och ett par till polisbilar var en spontanvända som vi kom på kvällen innan. Som många av er känner till så är ju en av de vita Mustangerna Binges (den med dalahästen). Det blev en trevlig tur till Rättvik med god mat och trevligt sällskap.

 

Sen kommer vi till den senaste helgens aktiviteter. Det var en polisbilsträff i Älvdalen som var primärt för amerikanska polisbilar. Vi blev i alla fall 7 stycken trots rätt kort planeringstid och sent på säsongen. Min Saleen, fyra Crown Victorior och en Caprice och en Dodge Pioneer från 1961. Till skillnad från min bil så har alla de andra bilarna varit riktiga polisbilar i Usa. Men vi hade riktigt trevligt och åkte runt i byarna runt Älvdalen och kikade.

Sen åkte vi till Månzta-banan och hade lite skoj också. Det blev lite gasningar med fullt blinkande utryckningsbelysning och stundvis med siren och allt igång. Jag kan ju säga att det stannade några bilar utanför stängslen för att se vad vi höll på med. Hehe. Men roligt hade vi. Den sista bilden är på banan när jag "råkade" få lite mer fart på bakhjulen än jag hade på framhjulen.

Men i övrigt så är jag rätt imponerad över fästet bilen hade i kurvorna och hur dämparna och allt betedde sig. Så det ska bli spännande att få ta ut bilen på Gotland Ring i vår för "eldprovet". Innan dess så ska bussningarna i framvagnen uppgraderas, bromsarna bak har jag tänkt uppgradera till GT500. Sen ska stolarna bytas ut mot Recarostolar i tyg. Lite mer sidostöd i Recaro, samt så är dom mycket mindre hala än skinnfåtöljerna som sitter i bilen original.

Sen är jag väldigt sugen på att montera i en halvbur och fyrpunktsbälten också. Men man får se vad man hinner med i vinter (och har råd med).

1 Saleen night.JPG

5 Saleen hjulspinn.JPG

4 polisträff.jpg

3 Saleen och poliser.JPG

2 saleen trashållare.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu var det sådär längesen jag skrev nåt här igen.

Till mitt försvar så har det varit vinter och bilen har stått under täcket i garaget och väntat på att jag skulle få inspiration att göra nåt med den.

I vintras så lämnade jag i alla fall iväg Saleen originalfälgarna till Brovallen Design för riktning och kontroll. Så nu ska dessa vara raka och fina igen. Sen har jag även haft iväg fälgarna till PROBLAST i Hofors för blästring. Så nu återstår bara att lacka fälgarna i den rätta färgen (svart). Sen ska nya däck monteras. Jag köpte Continental Sportcontact 5 i dimensionerna 275/35-20" fram och 295/35-20" bak. Det bör bli rätt bra (hoppas jag).

7.thumb.jpg.83afdcfa87e0a5b5b1108fc7d1fb387e.jpg1758704289_dck.thumb.jpg.1f49f7ccb8a25d0925312c14afe35d85.jpg

Sen har jag även handlat lite prylar i vinter. Eftersom jag vill köra på bana med bilen ibland så var det väghållningen som behövde uppdateras lite. Så jag köpte lite prylar från Whiteline, bussningar till framvagn, förstärkningsstag till framvagnen, wattlänk till bakaxeln och även krängningshämmarstag till fram.

Jag har precis monterat förstärkningsstaget och wattlänken. Jag måste säga att jag är en aning besviken på passformen på vissa delar. Flera skruvar och muttrar till wattlänken var jag tvungen att rensa med gängtapp och gängsnitt för att kunna skruva. Samt så var ett par hål borrade så fel så jag var tvungen att göra om en del för att få det att passa riktigt. Men efter några timmar så satt då wattlänken monterad på plats, och då kändes det bra igen. 🙂

4.thumb.jpg.8881784df4ff5243fa83f7ebdecde364.jpg

5.thumb.jpg.533c6cb2038ba174c65214ba0e514e4a.jpg

6.thumb.jpg.15a51d4d415ce47be844c4ad6fa2fd1f.jpg

Sen har jag även bytt tändstiften, jag har hört så mycket hemskt om tändstiftsbyten på dessa motorer. Så jag beställde hem specialverktyget för att få lös tändstiftsbitar som fastnat. Men jag körde motorn varm, sen plockade jag ur tändspolarna och "knäckte" lös tändstiften lite med spärrskaftet, sen sprayade jag i krypsmörjmedel och lätt detta stå och verka i typ 30 minuter. Sen skruvade jag ur tändstiften. Allt gick i alla fall bra denna gång. Sen skruvade jag i de nya Autolite HT0 tändstiften som jag blivit rekommenderad att använda till min kompressormatade motor.

2072674169_tndstift.thumb.jpg.6cfe46768f5110dd53ff8615ce6e30e0.jpg

msd.thumb.jpg.029e9497242f15ac84740d3270281331.jpg

 

Sen har jag köpt JLT Series 3 cold air intake. Men det får vänta lite tills jag ska mappa bilen. Men skönt att i alla fall ha det liggande.

 

Sen var jag och några kompisar ut på en liten spontantur med bilarna i lördags. Vi höll det hela coronasäkert med avstånd såklart. Det blev några mustanger och ett par Crown Vic polisbilar som följde med. Känns kul att äntligen kunna åka runt med Saleenen igen.

Så passade jag på att ta en lite rolig bild i backspegeln. Det är ju inte alla dagar man ser två amerikanska polisbilar i backspegeln. Hehe.

3.thumb.jpg.320a16237c2ce6181794a3a9f0a2ed2e.jpg

2.thumb.jpg.04541930c6f6edcbe80cfefafe1750fa.jpg

1.thumb.jpg.96eb5f217ac72921c88e96436a2a3fd9.jpg

jlt.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag äntligen besökt Gotland Ring med bilen. I vanlig ordning så krånglade allt in i det sista. Jag skulle byta bromsbelägg bak, samt även byta till stålomspunna bromsslangar bak. Men jag skulle åka på torsdag morgon, och på tisdagen skulle jag fixa bromsarna. Men när jag skulle byta belägg så märker jag att båda bromsoken bak kärvar så det inte går att skruva in kolvarna.

Efter en ramsa med väl valda svordomar så skyndar jag mig till datorn och försöker hitta en lösning. Hansen Racing hade bromsok hemma i lager och en beställning lades direkt. Jag hade dock tur och fick iväg beställningen hela 15 minuter innan deadline för att få delar till dagen efter. 🙂

Så på onsdagen fick jag montera nya bromsarna bak och byta till en riktigt bra bromsvätska från Castrol. Så i slutet av arbetsdagen så är jag nöjd och ska åka hem och packa ihop det sista inför resan till Gotland. När jag startar bilen så märker jag att det ryker till under huven, jag lägger av bilen direkt och inser att det fortfarande lyser flertalet lampor i instrumentet trots att jag till och med tog ur tändningsnyckeln. *suck* Jag tittar under huven och möts av den härliga doften av elektronik som tröttnat på tillvaron. Efter lite letande så upptäcker jag att det är en liten box som det står SALEEN på som har bränts. Den lilla boxen styr den elektriska vattenpumpen som kyler laddluften.

Efter lite mätande så märker jag att boxen från Saleen endast är ett glorifierat relä i fin förpackning. Så jag monterade dit ett extraljusrelä istället. Så nu fungerade äntligen den delen igen.

Efter det så fungerade faktiskt bilen, men lite orolig var man ju att nåt skulle gå sönder på banan eller på Gotland...

 

I vilket fall som helst så blir det helt plötsligt fredag och jag och kompisarna befinner oss återigen på den bästa platsen i landet, Gotland Ring! Man är pirrig som en normal 5 åring innan julafton. Men än så länge så är det blött på banan och lite molnigt, så man började med ett lugnt tempo för att känna hur bilen fungerade och känna hur pass dåligt fäste man verkligen hade.

Efter ett par timmar och en tankpaus så blir vädret makalöst bra och det blir strålande solsken och torr bana. Man fnittrar (nästan) som en liten skolflicka och snörar på sig hjälmen för ännu en attackvända på banan.

Bilen beter sig klanderfritt och jag älskar balansen i den. Man kan gå på ganska hårt ut ur kurvorna innan det börjar släppa, bromsarna bettar extremt bra och man kan bromsa väldigt sent inför kurvorna. Det var väl två nackdelar jag stötte på under dagen på banan, det var dels att diffbromsen är lite för slapp, jag kunde få släpp på innerhjulet så bilen enhjulade som en gammal volvo i händerna på en 18 åring, sen var de nya Continentaldäcken alldeles för hala.

Men jag är väldigt glad över att bara ha hittat de två felen efter en hård dag på banan. Trots hala däck och lite för slapp diffbroms så körde jag i alla fall 1:39 på nordslingan. Det är väl i alla fall ok under omständigheterna.

Men tanken är att åka dit i höst igen och prova nya sträckningen av banan. Inför det så har jag nu beställt Nankang AR-1 R-däck och en Steeda racevinge så jag kan få lite mer marktryck över bakvagnen. Jag kommer att göra iordning en extra baklucka så jag kan byta baklucka när jag ska köra bana.

 

Sen har jag varit till Dahlbäck Racing och bromsat bilen, så nu kan jag ju i alla fall se på effektkurvan att den går väldigt fint. Även om jag längtar till man får i en mer hållbar motor så man kan montera en mindre remskiva på kompressorn och plocka ur en del mer effekt. 🙂

Men 410hk och 495nm på naven är väl rätt ok tycker jag. Då har jag inte monterat luftfilterkittet och några fler saker. Men det kommer väl mer framöver...

 

Saleen S281SC -07 on the dyno. - YouTube

 

GR1.jpg

GR2.jpg

GR3.jpg

GR4.jpg

GR5.jpg

GR6.jpg

GR7.jpg

GR8.jpg

GR9.jpg

GR10.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har sommaren rullat på och jag har varit på så många bilträffar som möjligt med bilen. På Tierp Motorfestival så träffade jag faktiskt på en person som hade en gul Camaro (det är ärkefienden till min bil i filmen Transformers), så självklart var vi tvungna att ta lite bilder på våra bilar tillsammans.

Det har faktiskt inte blivit så mycket skruvande under sommaren. Mest bara kört. Men nu ska det isär och bytas hjullager bak, samt spindelleder fram och dessutom katalysatorerna (besiktningen gillade visst inte mina avgasvärden).

Sen träffade jag och några av mina "poliskompisar" på de riktiga poliserna i Rättvik, och poliserna tyckte våra bilar var jätteroliga. Så vi talade en bra stund med våra svenska "kollegor". 🙂

 

Barricade bumblebee 2.jpg

Barricade Bumblebee.jpg

Barricade.jpg

Däckrök.jpg

GR7.jpg

Jag och min bil.jpg

Poliser o mustang.jpg

Poliser.jpg

Uppifrån.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu är sommaren över och bilen är precis avställd. Så nu väntar en tråkig vinter utan mustangkörning. Men det ska väl grejas lite med bilen under vintern i alla fall.

Ni som läser klubbtidningen såg säkert mitt reportage i senaste numret där jag beskrev min vända till Gotland Ring i våras.

Men utöver det så har man ju varit ute på massor av träffar och roliga turer. Bland annat var jag till Ånnaboda och träffade på massor av trevliga klubbkamrater och såg mängder av fina bilar. Men på vägen hem därifrån stannade jag till på en bilträff i Sala. Där vann jag pris för "Best Modified". Så det var ju lite roligt att få en pokal att putsa på.

 

Sen har jag fått hem en uppsättning nya fälgar som ska bli mina racehjul. Det blev 20" Dotz Laguna Seca i en snygg mörkgrå färg som kommer bli riktigt prydligt ihop med mina racedäck. Så till våren ska det minsann gå fortare på bana.

 

Sen dess så har bilen varit in och fått vindrutan utbytt, samt så har jag fått APR Splittern utbytt och fronten omlackad på grund av dåligt vägbygge som skadade fronten. Men den blev då fin igen nu med ny splitter och blank (och repfri) lack. Man blir lite ledsen och arg när ett vägbygge är så dåligt ordnat att man skadar bilen trots att man saktar ner till gångfart. Men men, nu är det löst i alla fall och jag väntar på svar ifrån Falu Kommun då jag tyckte att dom skulle betala min självrisk. Det är ju trots allt deras fel att min bil blev skadad.

 

 

Rutbyte.jpg

Racehjul.jpg

Nylackad front.jpg

Första pris.jpg

Front.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ja det har nu varit ännu en sommar med bilen, faktiskt sista sommaren dessutom. Men mer om det strax.

Jag har varit på diverse bilträffar runt om i landet, jag har ställt ut på Elmia och på en Science-Fiction-mässa i Malmö. Jag har kört välgörenhetskörning mee barncancerfonden, jag har varit på cruisingar med bilen och i full polisuniform.

 

Jag har nog aldrig haft så mycket glädje med en bil som Jag har haft med denna bilen.

Men i bakhuvudet har det hela tiden gnagt att jag vill bygga en snabbare bil, en mindre bil som blir snabbare på bana. En äldre bil med mindre elektronik.

Så när jag snubblade över en Mustang GT från 1988 på facebook så slog jag till direkt.

 

Efter att jag hade köpt den så lade jag ut ett inlägg på instagram att polisbilen var till salu. Och vips så var den såld till England, och turligt nog till en bilentusiast som redan hade en amerikansk polisbil och som dessutom gillade att köra bana. Så jag känner att bilen kommer till en värdig ägare. 😊

5FACB7F2-1FB5-447B-B93B-D26C5B4D0023.jpeg

5B6D7630-79F5-46AE-B9C6-B890367BB8EB.jpeg

63652C1D-FF94-4970-9228-246C9933310A.jpeg

72344EB6-BD85-42B8-8DC6-862C1D392A21.jpeg

81C65702-F813-471C-B666-B678F7150275.jpeg

249288ED-67B8-4CBA-BA12-857021C24787.jpeg

8CF5802E-1B63-4BDF-B51A-A3A470144207.jpeg

F832F2C7-5C30-46B4-AB86-D7F2FF0F8106.jpeg

8B489B6F-D07C-4A38-9DB8-513250DFDF28.jpeg

7A14418C-92E3-498A-9C40-DD72E236222C.jpeg

7E861A57-7692-40A2-90C1-615C801B11E7.jpeg

CE5CF2B4-95E3-46AC-BBB9-CB47892569FB.jpeg

DCB533A0-6986-41F2-8763-1835E3EA37A5.jpeg

DC8DBAC0-B29D-46C5-832F-5467351ED742.jpeg

196E8CA1-3D77-4B27-88F1-E77B3B764DC9.jpeg

60332BE3-6DA8-4B82-BFCE-73ADE1A17E87.jpeg

DA29F40F-1392-4B5E-97D0-2E9300D46D88.jpeg

450FF4CA-D419-4772-8AA8-5E48A87B7917.jpeg

7CBED1D6-9D37-4FB2-B239-2FCB1F9ED107.jpeg

4E369ECA-2265-4E2B-B334-CC6A16EDDB51.jpeg

106A106E-543E-49A8-9250-AFDEF0D295E4.jpeg

47F29DF8-30E9-488B-871B-B914C2333E09.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...