Jump to content

Peter Ramström


Recommended Posts

Hej. Jag bor utanför Alvesta i Småland. Har ingen Mustang ännu men letar😊 Har haft endel olika bilar som jag haft som sommar och projektbilar. Men nu har jag kommit på att en Mustang 99-04 är den bil som är mest intressant och vettig att ha som sommarbil. Den är snyggast av americanarna från den tiden och förhoppningsvis bättre väghållning än dom äldre eller åtminstone lättare/billigare att få till. Men inte för dyr som dom nyare, är inte sugen på att ha 2-300 tusen stående i garaget. Sen är det ju bakhjulsdrift och en V8 men inte lika vanlig som en Mercedes eller BMW.

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Gen 4 är en mycket prisvärd kärra och tillförlitlig generation.
Lätt och billig att laga och maskinellt  mycket driftsäker bara ägaren gjort sitt! 

Tyvärr som de flesta amerikanare på senare 90-tal rätt slö och gäspig att hantera och rentav tråkig i original GT grundutförande....Men oftast är dom upphottade och väldigt enkla få sprutt på.
Har själv ägt och kört ett par

Vid det här laget får du räkna med en hel del "knirr knarr" i inredning för det är nog det som är värst på dom......Men som sagt alla jänks på 80-90 talet hade samma nivå på plast! 🙂
Bara stänga dörren känns som man får hela inredningen i handen och allt skrammlar  runt! 🙂
Ford hade dessutom förfärlig lackering på dessa men bra rostskydd....Vanligt de är omlackade vid det här laget

Är du lång typ +185cm så är det problem att ens sitta vettigt i bilen....Lätt åtgärdad flytta stolen! Tillverkas även "kitt" för det så vanligt problem...Ytterst märklig körställning Ford valt.

Älskar däremot dessa när man fixat alla krämpor och fått motorn att andas och jag tycker Cobra är egentligen den nivå som de skulle ha som standard!
Cobra är överlägset bästa köp!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Låter tråkigt med inredningen men om allt annat är bra får man väl leva med det eller försöka förbättra. Har tänkt på effekten redan innan och jag brukar tycka att runt 300 är lagom. Sen verkar det som att ändra utväxlingen gör stor skillnad. Problemet verkar vara att få tag i någon som mappar när man väl ändrat hårdvaran. Någon som vet någon som gör det i Sverige?

 

Mvh Peter 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
23 minuter sedan, Peter Ramström said:

Låter tråkigt med inredningen men om allt annat är bra får man väl leva med det eller försöka förbättra. Har tänkt på effekten redan innan och jag brukar tycka att runt 300 är lagom. Sen verkar det som att ändra utväxlingen gör stor skillnad. Problemet verkar vara att få tag i någon som mappar när man väl ändrat hårdvaran. Någon som vet någon som gör det i Sverige?

 

Mvh Peter 

Just inredning även svårt hitta nytt men det kommer mer och mer gissar jag.
Vissa saker omöjligt fixa utan köpa nytt
Tex ratten där har jag sett att själva stoppningen släpper från stålstommen....Ny ratt enda botemedlet gissar jag.
Mycket går att fixa och mycket delar väldigt billigt.
Många har ju även tidsenlig knepiga färgval...Exempelvis "diarre brun" eller "knallröd" ......Svart tack o lov vanlig! 

Ja slutväxeln valde Ford på tok för låg ofta!!  Det gör massor byta den till en 3.73:1.....Nog det billigaste för få en piggare bil
Mappning gör inte mycket alls...Då måste bilen helst vara utrustad med laddning

Rätt få av dessa som ens någonsin sett 300Hk utan snarare 260 minus ytterliggare 10-20% till med åren! 🙂

Med manuell känns det roligare eftersom automatlådan på de här modellerna är rätt ålderdomlig men mycket robust och bombsäker.
Den är ju en 3 växlad med överväxel

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Per Berglund said:

Just inredning även svårt hitta nytt men det kommer mer och mer gissar jag.
Vissa saker omöjligt fixa utan köpa nytt
Tex ratten där har jag sett att själva stoppningen släpper från stålstommen....Ny ratt enda botemedlet gissar jag.
Mycket går att fixa och mycket delar väldigt billigt.
Många har ju även tidsenlig knepiga färgval...Exempelvis "diarre brun" eller "knallröd" ......Svart tack o lov vanlig! 

Ja slutväxeln valde Ford på tok för låg ofta!!  Det gör massor byta den till en 3.73:1.....Nog det billigaste för få en piggare bil
Mappning gör inte mycket alls...Då måste bilen helst vara utrustad med laddning

Rätt få av dessa som ens någonsin sett 300Hk utan snarare 260 minus ytterliggare 10-20% till med åren! 🙂

Med manuell känns det roligare eftersom automatlådan på de här modellerna är rätt ålderdomlig men mycket robust och bombsäker.
Den är ju en 3 växlad med överväxel

Men med annat avgas och insug med mera så borde det väll gå att skrämma upp? Verkar finnas mycket trim delar till dom. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
9 minuter sedan, Peter Ramström said:

Men med annat avgas och insug med mera så borde det väll gå att skrämma upp? Verkar finnas mycket trim delar till dom. 

Det mesta är placebo effekt med byta insug!
Hur man än gör så är toppar och kamaxel flödet det som bestämmer och är sådant som ska matchas med insuget.
Insuget föresten har jag hört är vanligt det brukar spricka med tiden....Plast såklart!  Men Ford Racing gör en med vattenkanal i metall.

Avgas vet jag faktiskt inte hur mycket det gör men mer än bling bling så som effektfilter och dyligt.

Som du säger det finns hur mycket som helst!!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Per Berglund said:

Det mesta är placebo effekt med byta insug!
Hur man än gör så är toppar och kamaxel flödet det som bestämmer och är sådant som ska matchas med insuget.
Insuget föresten har jag hört är vanligt det brukar spricka med tiden....Plast såklart!  Men Ford Racing gör en med vattenkanal i metall.

Avgas vet jag faktiskt inte hur mycket det gör men mer än bling bling så som effektfilter och dyligt.

Som du säger det finns hur mycket som helst!!

Får nog kolla runt lite då innan jag bestämmer mig för annat än utväxlingen. Jag vill ju inte lägga pengar på placebo grejer. Har ju kollat på nån video med en amerikanare som bänkar och sen byter lite delar och sen bänkar igen och det visar sig ändå ge lite. Hi-tech motorsport hette dom som hade lagt ut videon på Youtube. 

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, Peter Ramström said:

Får nog kolla runt lite då innan jag bestämmer mig för annat än utväxlingen. Jag vill ju inte lägga pengar på placebo grejer. Har ju kollat på nån video med en amerikanare som bänkar och sen byter lite delar och sen bänkar igen och det visar sig ändå ge lite. Hi-tech motorsport hette dom som hade lagt ut videon på Youtube. 

Tänk på att det är en gammal bil nu. 20år tar hårt på material och elektronik mm.mm

Jag skulle inte kasta mig över en massa trimdelar på en så pass gammal motor.
Även om den är en bra design så är det nu naturen tar ut sin rätt.
Plastpinaler, tändspolar, kablage,Sensorer, oljepump mm,mm 
Kan bli dyrt om du har ambitioner.

Vill du ha mer effekt så bör ”stommen” vara helt genomgången och uppfräschat.

Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt koll på detta. Men är det en ren sugmotor får man inte ut så himla mycket ur den med en så kallad mappning av mjukvaran. Händer väl mer grejer när det byts ut lite hårdvara i motorn = troligen en dyrare historia beroende på vad man vill ha ut.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Richy said:

Har inte riktigt koll på detta. Men är det en ren sugmotor får man inte ut så himla mycket ur den med en så kallad mappning av mjukvaran. Händer väl mer grejer när det byts ut lite hårdvara i motorn = troligen en dyrare historia beroende på vad man vill ha ut.

Ok. Så tändning och bränsle hänger på när man trycker in mer luft och blir av med mer avgaser. Trodde man behövde säga till ecun men kanske har hållt på för mycket med turbo motorer. 

 

Mvh Peter 

Link to comment
Share on other sites

Troligen, fick det svaret när jag hade en Audi S6 V8, var en sugmotor. Tänkte hetsa upp den ytterligare men fick det svaret då.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Peter Ramström said:

Hur mycket? 😊

Omöjligt svara på eftersom det beror på vilket sätt du hanterar bilen
Det beror också på vilken låda som sitter i.  Med manuell finns det 3st alternativ.  T45, TR-3650 och T56

T56 är den man vill ha och sitter mest i Cobra

Frågan "hur mycket" är faktisk alltid irrelevant.
Mer intressant är "hur länge"

Jag ser massor som påstår att "lådan håller för 500hk" och det gör i princip allt men tidsramen är olika.
Inom dragrace är det en kanonlåda om det håller 100 repor.....Vissa kanske är nöjda med 10 repor

Så därför finns det inget svar eftersom svaret kommer från ett användar perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Per Berglund said:

Omöjligt svara på eftersom det beror på vilket sätt du hanterar bilen
Det beror också på vilken låda som sitter i.  Med manuell finns det 3st alternativ.  T45, TR-3650 och T56

T56 är den man vill ha och sitter mest i Cobra

Frågan "hur mycket" är faktisk alltid irrelevant.
Mer intressant är "hur länge"

Jag ser massor som påstår att "lådan håller för 500hk" och det gör i princip allt men tidsramen är olika.
Inom dragrace är det en kanonlåda om det håller 100 repor.....Vissa kanske är nöjda med 10 repor

Så därför finns det inget svar eftersom svaret kommer från ett användar perspektiv.

Tänkte mer på hur mycket vrid kopplingen tål

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...