Jump to content

Micke, GT Cab -94, Hyltebruk, Halland


Recommended Posts

(redigerad)

Som Gert Fylking och så många andra här sagt: Äntligen!

Ända sen tonåren har jag drömt om att äga en amerikansk bil med V8, familj, andra intressen och ekonomi har alltid varit den stora stoppklossen. MC tog över intresset under tonåren och en bit in i 20-årsåldern, därefter blev det motorbåtar eftersom jag alltid varit svårt drabbad av ett intresse för fiske och båtliv.

De senaste åren har jag genom min tidigare generation erfarit att livet kan förändras oerhört snabbt och brutalt, därför började jag i höstas och i smyg leta efter något lämpligt objekt. Storleken på min plånbok gjorde att jag tillslut hade tre-fyra Mustang GT Cab från 90-talet att titta på.

Frun var skeptisk, men jag tror hon råkade höra samtalet jag hade med en vän under en pilsnerkväll på vår altan då jag vid nåt tillfälle sa typ att: "Tänk nästa vår och sommar, det hade varit jä_ligt kul att ta med Eija (frun) på små dagsutflykter i en cabb och åka till fina platser runtomkring som hon vill besöka" Jag tror hon smälte en aning där, för senare sa hon till sin väninna: "Hörde du? Han vill fortfarande vara tillsammans med mig nästa år!" Eeh, vi har varit tillsammans 23 år, gifta i 12, har tre barn tillsammans samt mina två tidigare barn som accepterat henne 110% (För övrigt kan jag säga att lilltösen som är 17 år hatar, verkligen hatar försäkringsbolaget, ett av villkoren i försäkringen är att övningskörning är tvärförbjudet! 😄 Hon har kört drygt ett år med mig och kör riktigt bra, så jag förstår henne).

Allt nog, för 8 dagar sen bar det iväg till det närmaste objektet, 23 mil enkel resa, polaren var med om ifall att... Koll efter skavanker, hittade några repor i lacken, hål i sufletten, stötfångare både fram och bak i behov av omlack, i övrigt ett riktigt bra skick. Prutning och sen ägarbyte, snabbt och enkelt! Jag var nu ägare till en Ford Mustang! Lycka!

Tankade fullt på första bästa mack, körde i ca 100 Km/h till Göteborg, när jag körde genom Göteborg hade tankmätarn rasat snabbt till strax över halv tank. Fan, tänkte jag. Dämpade till 90-95 Km/h på E6 ner till Falkenberg därefter 5 mil i ca 80-85 Km/h till min lokala mack och fyllde upp. 22 mil hade jag kört, fick i 21 liter!!! Förvåningen var stor, 0,95/mil med V8, vad är era erfarenheter?

Har endast kört "stadstrafik" efter det samt testat gasen några (ganska många 😉 ) gånger, tankade igår igen och förbrukningen denna gång 1,25 l/mil detta med lite "buskörning"! Jag är så positivt överraskad, är detta en normal förbrukning på dessa bilar?

Endast positiva erfarenheter hittills, enda smolken är att jag nu efteråt läst mest negativa saker om växellådan och att den i -94-95 är i ett generationsbyte med övergång till overdrive och då är ett misslyckande. Den senare lådan ska vara mycket mer pålitlig, men jag har inte upplevt några problem ännu, hon växlar mjukt och fint och ovedrive funkar utan problem i farter över 35-40 miles/h.

Var ute på en liten lokal runda igår mellan regnskurarna, min kärlek till vatten har inte försvunnit! Stannade först till vid Bosgårdsfallet, en fin rastplats/rekreationsområde i grannbyn Torup ca en mil hemifrån. https://www.visithalland.com/places/bosgardsfallet Bild 1-4

Därefter till Rydö badhåla, en annan grannby, Rydöbruk 9 Km hemifrån. http://hylteturist.blogspot.com/2014/06/badhalan.html Bild 5-8

3,2 mil efter jobbet som tog ca. 90 minuter på småvägar och pauser på dessa båda platser med vatten, mumma för själ och hjärta!

 

IMG_20200702_171704.jpg

IMG_20200702_171839.jpg

IMG_20200702_172115.jpg

IMG_20200702_172310.jpg

IMG_20200702_174518.jpg

IMG_20200702_174728.jpg

IMG_20200702_175248.jpg

IMG_20200702_175022.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
X
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Tack för välkomnandet! 🙂

 

Garagestart i regnvädret! Original avgassystem som i mitt tycke låter lite för lite. En snabb koll liggandes på garagegolvet visar en dämpare efter katten, kan man dra rakt rör därifrån?

Min extrason (en V8-frälst grannunge som hänger hos oss jämt, det var han som var med och hämtade pärlan) syns i bakgrunden med röd keps. En såndär Chryslermänniska som har en 300 -67, 4 dörrar och tak, vet inte vad man ska säga men vi kommer för det mesta överens ändå...! 😄
https://www.google.com/search?q=chrysler+300+1967&tbm=isch&ved=2ahUKEwib5JnO37PqAhXOJpoKHfOpBMoQ2-cCegQIABAA&oq=chrysler+300+1967&gs_lcp=CgNpbWcQAzICCAAyBggAEAgQHjIGCAAQCBAeMgYIABAIEB4yBggAEAgQHlDhT1jRX2Dxb2gAcAB4AIABP4gBrwGSAQEzmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=AYoAX9vfAs7N6ATz05LQDA&bih=664&biw=1306

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Drygt tre veckor som Mustangägare och andra semesterdagen lyckades jag sova ända till sex i morse, vaknade halv fem igår. Halvkyligt i luften, lite molnigt men inget regn i sikte. Valde att använda Mustangen för mina ärenden på förmiddagen, drev iväg på en liten extra sväng utanför samhället innan allt öppnat. Korta stopp för fotografering, först vid vatten, därefter endast skog. Kyligt på morgonen men njuter i fulla drag...

Gammal bro över Nissan vid Färgaryd, strax utanför samhället:
IMG_20200721_100104.thumb.jpg.1803bb6906514b6f2aa8e6c686906e4b.jpg

 

Fotostopp i skogen då jag fick en traktor framför mig på väg andra sidan Nissan tillbaka. Nu värmde solen betydligt bättre, suffletten nere:
IMG_20200721_100713.thumb.jpg.8e0b4927c36c5a1713f1b284db8602e8.jpg

IMG_20200721_100735.thumb.jpg.8de982d421d476c3ff4d7f11892345f6.jpg

 

Hästen springer mot skogen, ha en fin dag, alla! 😉

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Snygg kärra, min -97a med 4.6L V8:an ville ha ca. 1l/mil när jag

körde upp den från Trollhättan och då låg jag på 100-110km/h

med farthållare och uppförsbacke mot Luleå.

I stadskörning som det ofta blir så är 1,2 - 1,3l/mil i snitt.

 

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...