Jump to content

Fredrik, Mustang GT/CS-2012 Cab 5.0 V8


Recommended Posts

Nybliven ägare till en Mustang, kan egentligen inget om bilar men jag och frugan har velat ha en sommarbil. Ville inte ha någon liten Peugeot eller ful Volvo Cab, har alltid gillat utseendet och mullret från Mustang så helt plötsligt slog vi till.

Vi är enormt nöjda med bilen men jag kan egentligen inget om bilar så har jag vet inte egentligen om det var ett bra köp. Hur som helst väldigt fin för sin ålder då den bara totalt gått 1800 mil (en ägare som tog med sig bilen privat vid flytt till Sverige och nu sålt den via firma). 

Som sagt ny på forumet och kan inte särskilt mycket om bilar. När vi köpte den så tänkte jag inte så mycket på motorn mer än att granska för alla möjliga synliga defekter och annat. I efterhand har jag noterat att det sitter en ”Roush”-komponent på motorn. Har försökt googla och funderar om det är någon form av kompressor eller? Inget som nämndes vid försäljningen.


Mustang2.thumb.JPG.c58fb421425ffafdf86657f27e628396.JPG


Frugan nöjd (även sagt OK att var med på bild).

Mustang1.thumb.JPG.823d351675f5809f4ada5241ca9adce0.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars Alfredsson said:

Grattis till en fin bil, välkommen i gemenskapen! Det är riktigt att det är en kompressor på motorn.

Tackar! 

Angående kompressorn, informationen jag fick när jag köpte bilen är att den har en 5.0 V8 med dryga 400 hästkrafter. Är det då inklusive effekt av kompressorn tro? För mig har det ingen betydelse men det känns som det är ett extremt drag i bilen. Men så kanske det är med 400 hästar, det med mest kraft jag haft tidigare är en polestar optimerad XC70 på ca 220 hästar. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 timme sedan, Freddealmen said:

Tackar! 

Angående kompressorn, informationen jag fick när jag köpte bilen är att den har en 5.0 V8 med dryga 400 hästkrafter. Är det då inklusive effekt av kompressorn tro? För mig har det ingen betydelse men det känns som det är ett extremt drag i bilen. Men så kanske det är med 400 hästar, det med mest kraft jag haft tidigare är en polestar optimerad XC70 på ca 220 hästar. 

Japp en kompressor ger ett bra flås i maskineriet!
Var försiktig när du trycker på för resten av drivlinan är troligtvis inte byggd för den effekten.....Det kan bli riktigt dyrt!

Kompressorn är eftermonterad tyvärr!!!
Men du ska inte prata högt om att det sitter en kompressor i bilen på bilprovningen! Gör du det är det kan det bli körförbud direkt och då har du ett stort problem att återställa!
Det är endast lagligt om bilen är byggd med kompressor från fabrik.

Jag är ej helt 100% på vad som gäller med flyttgods bilar så kanske andra saker gäller då.

Har du otur nu så är bilen extremt svår att sälja annat än till ovetande

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Berglund said:

Japp en kompressor ger ett bra flås i maskineriet!
Var försiktig när du trycker på för resten av drivlinan är troligtvis inte byggd för den effekten.....Det kan bli riktigt dyrt!

Kompressorn är eftermonterad tyvärr!!!
Men du ska inte prata högt om att det sitter en kompressor i bilen på bilprovningen! Gör du det är det kan det bli körförbud direkt och då har du ett stort problem att återställa!
Det är endast lagligt om bilen är byggd med kompressor från fabrik.

Jag är ej helt 100% på vad som gäller med flyttgods bilar så kanske andra saker gäller då.

Har du otur nu så är bilen extremt svår att sälja annat än till ovetande

Tack för svar!

Jag är ju en typiskt en ovetande och tacksam för all er info. Köpt bilen från den som importerade bilen förmedlad via firma enligt specifikationer men inget nämnt om denna "Roush". Vad gör besiktningen egentligen för kontroller? Har fått med en massa besiktningsprotokoll (senaste besiktningen gjord några veckor innan jag köpte bilen utan anmärking). Även historiska handlingar som säger att fordonet utgör "flyttsak" men vad innebär det egentligen? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vad jag vet, innebär flyttgods att den har inte lika stränga regler vid import och registrering jämnfört med import av bil som köpare i Sverige tar hem. 
 

Försök att ta reda på vad som gäller med importerade ombyggda fordon som flyttgods via Google. Har du otur, kör du med olaglig kompressor som måste plockas bort pga svenska regler. Det kan även bli körförbud vid vanlig besiktning eller flygande besiktning. Har bilen aut växellåda? Då klarar lådan inte den höga effekten i motorn så undvik att gasa fullt ut. Med kompressor har du närmare 700-800 hk i motorn vilket drivlinan är inte avsedd för detta. 
Säljaren borde informerat om kompressorn för dig. Låg mätarställning  för bilens ålder, tyder på att ägaren hade inte tid att köra mycket med bilen eller ägaren var rädd köra sönder bilen pga höga effekten. 

Jag hade inte köpt Mustang med eftermonterad kompressor. Det får mina varningsklockor att väsnas ordentligt. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Är det flyttgods och kompressorn satt monterad vid införsel så är det helt lagligt.

Detta ska vara inskrivet i pappren på bilen.

2011 fick Mustang med automat en ny 6-växlad låda 6R80 som är mycket stark och tål en hel del effekt, åtminstone 800 hk.

Första gången i Mustang historien som automat lådan är stakare än manuella lådan.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
5 timmar sedan, Freddealmen said:

Vad gör besiktningen egentligen för kontroller? Har fått med en massa besiktningsprotokoll (senaste besiktningen gjord några veckor innan jag köpte bilen utan anmärking). Även historiska handlingar som säger att fordonet utgör "flyttsak" men vad innebär det egentligen? 

Dom gör ingen direkt kontroll av kompressorn eller motorns status....Det är mer otur om du får en besiktningsman som har ögonen med sig och upptäcker det.
Som tur är finns en massa Mustanger idag med kompressor fabriksmonterat och det minskar ju risken ännu mera....Men trots allt en risk
Hade det varit för 20år sedan då bilprovningen var mer professionell och noggran så var det nog svårt komma igenom besiktningen....idag tävlar de bara om antal kunder... och dessutom hade nästan inga Mustanger kompressor så en vaken besiktningsman såg det direkt.

Bilar idag är så komplicerade att bilprovningen gör mycket mindre allmänna bedömningar utan de kontrollerar bara säkerheten.
Bromsar, lysen, utsläpp och att inget är glappt.

Försäkringsmässigt har du eventuella problem om du råkar ut för en olycka beroende på vad som händer.....Typ motorbrand...Om försäkringsbolaget upptäcker kompressorn så kan du bli stående helt utan ersättning.

Men som sagt av tidigare författare så kan ju allt vara grönt om kompressorn är med i papprena.

Generellt bör du vara tyst om kompressorn!  Men nu ser ju alla det här! 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slänger in en helt annan fundering. Vad gäller kring registreringsskyltar och har regler ändrats över tid. Bilen vi köpt har är registrerad med liten "USA" skylt bak men en vanlig enradig svensk skylt fram. Inte direkt snyggt. Jag har skickat in en ansökan till transportstyrelsen om dispens för även en liten skylt fram. Fick i veckan mail om att de skall handlägga ärendet inom 5-6 veckor. Tror ni att de blir något problem? Just nu sitter en vanlig skylt fram. Bilen är en pärla oavsett men det stör utseendet något då skylthållaren inte är anpassad för detta. 883893058_frammustang.thumb.jpg.27b82173f574d0fc3c5ac1627d51b26b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flyttgods brukar oftast sakna effekt i sina registrerings papper och bilprovningen brukar då inte bry sig om det sitter kompressor eller ej. Däremot ingen garanti att en vaken besiktningman ifrågasätter detta. Oftast brukar man ha lättnader för belysning som t.ex. röda blinkers bak och liknande.

Kolla om det står någon effekt i din registrerings papper. Original utan kompressor är det 420 hk.

Jag hade också en stor skyllt fram som jag kan hålla med ser inget bra ut på en Mustang. Beställde då en extra skylt bak och satte den fram, inget påpekande från varken Polis eller besiktningman ännu. Det är väldigt svårt att ändra på Transportstyrelsens tankar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2020-07-30 at 08:59, Artur said:

Flyttgods brukar oftast sakna effekt i sina registrerings papper och bilprovningen brukar då inte bry sig om det sitter kompressor eller ej. Däremot ingen garanti att en vaken besiktningman ifrågasätter detta. Oftast brukar man ha lättnader för belysning som t.ex. röda blinkers bak och liknande.

Kolla om det står någon effekt i din registrerings papper. Original utan kompressor är det 420 hk.

Jag hade också en stor skyllt fram som jag kan hålla med ser inget bra ut på en Mustang. Beställde då en extra skylt bak och satte den fram, inget påpekande från varken Polis eller besiktningman ännu. Det är väldigt svårt att ändra på Transportstyrelsens tankar.

Får nog gå på ditt tips för det blev blankt nej till dispens. Inget annat förväntat men det stör lite när vissa motsvarande bilar har OK, andra inte. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...