Jump to content

Ingen gnista


Anders Fransson

Recommended Posts

Körde min 66:a  med 289 för några dagar sedan, gick som en klocka. Men nu startar den inte, gnista saknas. Idé om vad som kan hänt när bilen stått stilla?

För att kolla tändspolen mäter man resistensen? och vad ska värdet ligga på?

Kör brytarlöst Pentronics, går denna att mäta?

Tacksam för all hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Ja mät resistansen med Ohm mätare

Kolla denna video exempelvis

Tyvärr har ju även Pertronix en historia av att väldigt lätt gå sönder! 😞
Särskillt om det är en äldre Ignitor I eller II
Ignitor III har jag förstått ska vara bättre men det är ju fortfarande ett kretskort med känslig elektronik

Har du en komplett Pertronix fördelare kolla rotorn och locket invändigt....De har jag sett går sönder väldigt snabbt

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-28 at 15:39, Anders Fransson said:

Tack Per Berglund, mätte tändspolen och den var trasig. När jag demonterat den visade det sig att den spruckit. Hur nu det kan hända?

20200828_113913[1].jpg

Wow!

Ingen aning men troligen dålig kvalitet, Kina
Ser ju även ut suttit monterad rätt hårt mot något och kanske då blivit intern kortslutning och oljan kokat så den spräcktes

Köp en MSD Blaster 2 så är du trygg 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...