Jump to content

Var köpa delar vid helrenovering?


Anders N

Recommended Posts

Jag har min -65 cab i tusen bitar och ska handla skoningslöst mycket delar nu i det närmaste.
Slutsumman blir ju minst sagt kännbar så det blir en rejäl slant för varje procent man kan få ned priserna.
Så, var/hur brukar ni handla för att få vettiga priser och dessutom hyfsad kvalitet på delarna?

Att beställa direkt från USA är ju frestande, men kommer man inte undan alla skatter och frakter så blir ju de Svenska handlarna konkurrenskraftiga.
Det pratas ibland om att man kan skicka delar med bilar som ska hit och man kan slippa undan avgifter, är det en myt eller funkar det?
Finns det någon vits med att slå sig ihop några stycken och göra sambeställningar, eller blir det bara struligt?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju inte billigare att handla hos handlare i Sverige eftersom de har samma utgifter som du, MEN! Garanti/reklamation på delarna är mycket enklare att lösa. Om det blir fel i beställningen är det enklare att lösa. Om du inte har kapitalet eller vill lägga ut så stor summa på en gång kan du köpa pö om pö hemma. Jag kan också rekommendera VP Autoparts. Jag handlade en hel del från USA men har ändå köpt mycket på VP Autoparts. Blev i slutändan inte så mycket billigare från USA. Man blir lite blind på inköpspriset i USA och slarvar med att räkna alla omkostnader. Men vissa delar vill man kanske ha specifika och/eller bättre kvalitet. Men då gäller det att veta vilka delar som är bra /dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Det som  blir dyrt med att handla småskvättar från vp autoparts är frakten. Har du möjlighet och vet vad du ska ha rekommenderar jag att åka dit med en släpa och hämta allt på en gång. Det tjänar du på var i landet du än bor. 

Link to comment
Share on other sites

Sant men jag tänkte jämfört med att handla från USA.
Ofta tjänar man inte så mycket på att hämta själv, såvida det inte rör sig om väldigt stora saker. Räkna soppa och tiden. Hade du arbetet i stället hade du fått lön och då bör du räkna det som en kostnad.
Men man kan ju alltid göra det som en utflykt.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Var man handlar beror helt på vad man är ut efter.. Plåt, chassi, motor, inredning, exteriör, el etc
VP autoparts är en kanaler men mycket oftast slut i lager. Många delar enligt mig lågbudget jag helst undviker. Noname!!!
Där handlar man när det är lite brådis och kanske inte för ett helt projekt.

Hansen Racing fortfarande väldigt bra gällande slitdelar till drivlina....Startmotor, broms, oljepump etc etc.

Rock Auto är superbra på chassi, motor,växelåda och även allt det som Hansen Racing säljer
Fördelen på Rock Auto är att du själv kan precisera kvalitén på detaljen.
Exempelvis kan du välja mellan 4st olika original bärarmar
308222054_ScreenShot10-03-20.thumb.JPG.7e52e5bec6f75ed91a000a79d069803b.JPG 

 

Nackdelen är att du får lägga mycket tid på deras hemsida som är enorm! 🙂

Sen har du Summit Racing som faktiskt har allt bara du vet ett artikelnummer.
Fördelen med dom är deras trygga service....Om något går fel så ersätter dom dig direkt utan snack och problem.
En av mina favoriter verkligen trygg handel!

Nu har dessutom E-handeln ökat kraftigt så det har spritt sig till bildels tillverkarna.
Nu köper man mer och mer direkt hos tillverkaren.
Jag har exempelvis köpt direkt av Edelbrock och även inredning från TMI  (Bäst) https://www.tmiproducts.com/

Har man ett större projekt som du har så är ett tips att du skaffar en adress hos ShopUSA.se
Du får då en adress i USA dit du skickar alla delar och du kan då skicka från olika leverantörer till din ShopUSA adress
Så allt från Rockauto, Summit ,Edelbrock, Amazon etc skickar adresserar du till din ShopUSA adress
Jag använder detta vid skrymmande och enbart båtfrakt......Flyg idag blir väldigt dyrt.

På ditt ShopUSA adress kan grejjerna ligga ett tag tills du är nöjd och sen ta hem allt på en gång.

Har du tänkt börja redan denna vinter är detta alternativ lite sent eftersom båt tar ju tid.
Dessutom bör du ju veta exakt vad du ska ha
Ska du börja skruva redan nu får du ta flygfrakt och då blir det dyrt.

Men det är du själv som måste bestämma vad du har för krav på kvalité, hur mycket du själv vill lägga tid på detta!
Framförallt måste du vara realist och ha en budget klar!
Du bygger idag inte en bil för 50.000kr utan dessa ett halvt sekel gamla bilar behöver det mesta.
Utan att veta exakt är det nog svårt få ihop en fin bil under 300.000 även om man gör det mesta själv

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, 68mustang said:

Jag kom just på att om man har en mekonomenbutik i närheten så kan man beställa från hansen racing via mekonomen och på så sätt slippa fraktkostnaden helt.

Japp använder ofta det! 
Inte bara Mekonomen som tar från Hansen utan finns en massa andra som MECA, Autoexperten mm.,,,En del har leverans samma dag.
https://www.hansenracing.se/Återförsäljare

Hansen har ju enbart för drivlina och chassi...Bra priser men framförallt säljer dom mestadels reservdelar som är beprövade

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...