Jump to content

Renovering av en motor -68 cab


member 2142

Recommended Posts

Hej vi har ärvt en mustang 68- cab (ägaren som gick bort var medlem här) där motorn är i behov av renovering/lagning men han hade köpt en till mustang som reservdelsbil... men nu är vi i behov av någon som kan/vill kika på denna motor och ev åta sig att fixa detta eller tips på vart man kan vända sig (vanlig verkstad inte intressant)

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, member 2142 said:

hej tungelsta

bilen står i södertälje och har stått still i ca 5 -7 år tror vi... 

vi vill sälja bilen men har fått för oss att det är bättre att få den körduglig först... rätt eller fel ?

Nej det är ingen större vits renovera om ni ska sälja.
Ni får plöja ner lika mycket eller mer pengar än vad prisökningen eventuellt skulle bli
Det är ungefär samma problem som när man ska sälja lägenhet/villa att renovera köket innan ökar inte priset.

Ni får bra betalt ändå för en komplett 68cab så det behöver ni inte vara blyga för ta i prisnivån för!!

Mer viktigt att det mesta finns och inget rostvrak

Link to comment
Share on other sites

Jag tror dock att trådstartaren har rätt i att få bilens motor att fungera kommer att påverka bilens värde mycket. Har man en väl fungerande motor i reservdelsbilen så tror jag att man tjänar på att byta motor och få igång bilen. 

Det gäller ju att få tag i någon som kan byta motorn utan att det kostar en arm och ett ben iofs....

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, 68mustang said:

Jag tror dock att trådstartaren har rätt i att få bilens motor att fungera kommer att påverka bilens värde mycket. Har man en väl fungerande motor i reservdelsbilen så tror jag att man tjänar på att byta motor och få igång bilen. 

Det gäller ju att få tag i någon som kan byta motorn utan att det kostar en arm och ett ben iofs....

Tyvärr du har fel och "tror" för mycket

Anta man man behöver göra en ordentlig återställning då kostar en motor renovering i runda slängar 50" garanterat!
En 68 Cab med defekt motor har ändå ett värde utan vidare på 200.000 om den är i okej bruksskick...Motorn är inte så viktig värdemässigt
Renoverar du motorn för 50" så är det inte så att bilen blir värd 400"......Inte ens 300" för en bil i bruksskick
Troligen får man endast igen de 50" man la ner och varför ska man isåfall anstränga sig?....Rätt jobbig process särskilt om man måste lämna iväg jobbet som någon annan ska göra jobbet...Det kanske inte ens blir bra!

Ekvationen renovering och tjäna pengar går aldrig ihop!!...Nästan aldrig!

Man får mer av sälja båda objekten för sig utan ens röra dom.

Hade det varit en ny Mustang med rasad motor ja då hade den inte varit värd mycket!
Klassiker har sjukt högt värde idag även defekt!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Per har rätt men jag tror ändå att det påverkar. Många vill köpa en Mustang som rullar för de har inte möjligheten att göra jobbet med motorn. Då tycker/antar de att det blir för dyrt. Men det blir ju inte billigare för er om ni inte kan själv eller känner någon som gör det billigt åt er. Så då ger det ju ingen vinst. 
Per är duktig men har andra krav än många av oss "glidare" som nöjer sig med en standard 289 så vi kan glida runt och njuta. Pratar vi hästkrafter och drag är vi inne på Per linje. Dyrt och noga.
Som Per säger, att göra det till någon annan är inte vinstgivande eftersom man inte vet vad köparen vill ha. Bara beställningsjobb är det. Men det kan öppna för fler spekulanter och kanske göra bilen mer lättsåld.
Hur stor är chansen att man kan serva motorn och sparka gång den? Då har ni nått ert mål på billigaste tänkbara sätt. Det räcker ju att få igång den så man kan köra. Har reservdelsbilen en bättre motor?
Vad finns det för utbytesmotorer att köpa och stoppa i? Renoverad eller begagnad? 
Vad tror ni om att sälja den som den är och anpassa priset till att köparen gör jobbet själv? Mycket troligen är det en köpare som kan eller har kontakter som blir intresserad. Ni kan lämna reservdelsbilen med som kompensation för motorn eller sälja den sparat som kompensation för "förlusten" pga motorn. Inte alltid enkelt att ta hem 2 bilar.
Vad kostar en utbytesmotor? 75´?  Vad kostar en begagnad? 30´? Nu pratar jag inte 400 +Hk värstingmotorer.
Jämför med bilar till salu, gör en realistisk bedömning för många annonseras till "vill ha pris" och blir inte sålda. Sänk priset med kostnaden för att åtgärda de grova felen. Motorn, ev rost etc. Lägg på prutmån. Då landar ni på det ni hade fått om ni gjort jobbet. Utan att behöva bry er, för det är bekymmer att få till logistiken. Ha ett kostnadsförslag redo för spekulanterna så att de själv kan bilda sin uppfattning om det är rimligt. Vi har alla olika kostnadsbegränsningar beroende på kunskap och intresse. Se det positivt. Ni har inga kostnader för det ni har så allt blir vinst.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med en bil som går att köra (fungerande motor i detta fallet) är att man når fler köpare , bilen blir mer attraktiv helt enkelt .

Med kvitton som kan visa att motorn är ordentligt renoverad 👍 ett extra +

Går att köpa en crate motor och stoppa i bilen , men det beror på vad felet är på nuvarande motor ?

https://www.summitracing.com/parts/mll-bp3023ctc/make/ford

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja numera är "Crate motor" det vanligaste
Känns som det är ändå något som en ny ägare kan bestämma själv....Som synes är det över 70.000 för en sådan Crate
En Cab är oftast en original liknande motor bäst som den Blueprint motorn....Men just Blueprint skulle jag aldrig köpa igen p.g.a det jag råkat ut för från dom.

Är mindre pengar renovera befintligt om det är användbart.

Den nya ägaren är garanterat en "Entusiast" så det är ingen big deal för denne att ordna renoveringen själv och kan därmed göra det i den nivå den önskar

Kan ju vara en "gör det självare" som fixar det för ett par 1000 alternativt någon superkräsen som vill göra en Coyote konvertering eller någon som vill ha exakt original.

Sen har vi alla dessa som vill göra en business av det!
Ni sätter in en ny motor och sen kommer en sån som jag och köper bilen! 🙂
Jag tar ut motorn och säljer den för 70.000 och slänger in en annan sunk motor jag har i förrådet...Sen säljer jag bilen igen för 400.000....Cashiiiing!!!!!

Därför är det alltid fel renovera innan försäljning.......Man prickar sällan rätt!

Link to comment
Share on other sites

Känns som vi summerat det bra för att trådskaparen skall kunna ta ett vettigt beslut som gynnar sig själv bäst.
Var inte tanken med arvet att den avlidne ville att ni skulle få Mustangen (läs behålla och njuta av)? 
Jag har en nyfiken fråga. Hur gör man ägarbytet vid arv. Ingår man i dödsboet är det inget konstig men om det inte finns något dödsbo utan bara ett testamente? Det finns ju de som inte har några efterlevande och testamenterar till vänner e dyl.
Skickar man in kopia på testamentet med ägarbytet, då?
Jag vet inte om trådskaparen är delägare i dödsboet eller inte och började fundera. Kanske han/hon kan svara?

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack till er alla som bidragit till detta...

De "nya" ägarna är son och dotter till den avlidne och alltså dödsbodelägare... så det var inget testamentesarv till någon annan mustangälskare 🙂 Så ett ägarbyte är inget problem...

Själv är jag styvfar till en av dödsbodelägarna (sonen) och försöker hjälpa honom och hans syster till det som är mest ekonomiskt fördelaktigt för dem, jag själv är tyvärr helt okunnig gällande motorer och barnen är fortfarande för unga för att hunnit skaffa sig den kunskapen själva...

Det finns alltså 2 stycken mustanger, den vi pratat om i tråden ovan är den som har rullat och var ganska nyrenoverad i övrigt innan motorn pajade så interiört och exteriört är den jättefin (lite rost finns under någon skärm men knappt synligt)...

"reservdelsmustangen" är dock mer eller mindre bara en massa delar och ett chassi (vet ej om denna kan ha något värde), vi har även hittat nya reservdelar inköpta från USA för ca 26.000 kr (vevaxel, topplocksdelar, m.m.)...

Men är ert råd alltså att sälja de 2 mustangerna var för sig och utan att renovera/laga motorn och delarna till motorn separat ?

Tack för att ni tar er tid...

 

Link to comment
Share on other sites

Blir ju mest friktionsfritt att sälja bilen/bilarna som dom står .

Även fast det redan finns en del reservdelar så kan en 50 år gammal bil bjuda på överraskningar !

Men man når en större "publik" om det man ska sälja är körbart , det är inte alla bilentusiaster som har mek.garage och kunskap att skruva .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...