Jump to content

Bränsleförbrukning, trim


Berndtog

Recommended Posts

Min 2015 GT Coupé drar 1,5 liter blandad körning, eller mer. Aldrig under litern oavsett förhållanden. Är det normalt för er andra?

Funderar på om trimdosa el dyl kunde vara en idé för lägre förbrukning o lite mer pulver. 

Tacksam för all input, idéer o erfarenheter. 

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Berndtog said:

Min 2015 GT Coupé drar 1,5 liter blandad körning, eller mer. Aldrig under litern oavsett förhållanden. Är det normalt för er andra?

Funderar på om trimdosa el dyl kunde vara en idé för lägre förbrukning o lite mer pulver. 

Tacksam för all input, idéer o erfarenheter. 

Den borde ligga på litern per mil. Kanske den behöver uppdaterad mjukvara. Har du manuell eller automat låda? Hur är din körstil dvs gasglad eller laglig?

Link to comment
Share on other sites

Automat. 

Kör rätt lugnt i trafiken. 

Kört på bana några gånger. Var då uppe närmare fem liter milen men då gick det hårt fram. 

Är det bara Ford som kan uppdatera mjukvara?

Hur tar jag reda på om det behövs?

Link to comment
Share on other sites

Bränsleförbrukningen som anges enl EU-cykeln för Mustang 15 - 17 verkar vara omöjlig att uppnå under normala förhållanden .

Min GT manuell snittar ca 0,9 över en säsong och drar runt 1,2 - 1,3 i stan i vanlig trafikrytm och runt 1,5 om man busar. Kör man lungt och snålt på 70 - 80 så har jag kommit ner till 0,66. På 100 väg är 0,82 vanligt och i 70 - 80 ca 0,75 - 0,8. På motorväg ca 0,9 - 1,2 beroende på vind och ev + kilometer. Med nystartad kall motor så drar bilen ca 0,5 extra de första kilometrarna innan det snabbt går ner till normala värden. Kör man cruzing med motorn på 500 varv med ettans växel så går det åt ca 3,5 lit/mil och är AC:n på i varmt väder och elektroniken ökar varvtalet så går det åt 4,5 lit, men man kommer bara ca 3 - 5 km i timmen.

Det som drar mest är kall motor och stadskörning med mycket rödljus, då kan man nog i början nå 2,0 liter

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

Bränsleförbrukningen som anges enl EU-cykeln för Mustang 15 - 17 verkar vara omöjlig att uppnå under normala förhållanden .

Min GT manuell snittar ca 0,9 över en säsong och drar runt 1,2 - 1,3 i stan i vanlig trafikrytm och runt 1,5 om man busar. Kör man lungt och snålt på 70 - 80 så har jag kommit ner till 0,66. På 100 väg är 0,82 vanligt och i 70 - 80 ca 0,75 - 0,8. På motorväg ca 0,9 - 1,2 beroende på vind och ev + kilometer. Med nystartad kall motor så drar bilen ca 0,5 extra de första kilometrarna innan det snabbt går ner till normala värden. Kör man cruzing med motorn på 500 varv med ettans växel så går det åt ca 3,5 lit/mil och är AC:n på i varmt väder och elektroniken ökar varvtalet så går det åt 4,5 lit, men man kommer bara ca 3 - 5 km i timmen.

Det som drar mest är kall motor och stadskörning med mycket rödljus, då kan man nog i början nå 2,0 liter

 

Sen är ju bensinen kass i Sverige.

Så fort man tankar nere i Europa faller sopparförbrukningen markant.
Vi snittade aldrig över litern förra sommaren trots alpvägar och autobahn. 

Link to comment
Share on other sites

Pa min bil har i USA som ar en 2017 GT med Automat och CAI Stage 2 fran Ford Performance, Michelin Pilot Sport 4+ 19" med ratt dacktryck, och basta USA bensinen (som jag tvingas till med Ford Performance mjukvaran) sa ligger jag pa ca 0.9 L/mil har nar jag kor kring 120-130 Km/h och det sjunker till 0,85 om jag ligger i 90 Km/h. Har gar ju AC konstant pa sommaren , och vi har mellan +30 och + 40 Celsius utetemp. 

Dacken har valdigt stor betydelse for forbrukningen.....Jag har jobbat en massa ar med att gora bransleforbrukningsanalyser pa Michelin och Scania, och det finns inga principiella skillnader mellan lastbilar och personbilar vad det galler de fysiska lagarna. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-29 at 02:54, Berndtog said:

Automat. 

Kör rätt lugnt i trafiken. 

Kört på bana några gånger. Var då uppe närmare fem liter milen men då gick det hårt fram. 

Är det bara Ford som kan uppdatera mjukvara?

Hur tar jag reda på om det behövs?

Köp en sct tuner och uppdatera mjukvaran i bilen med tunern. Det borde sänka förbrukningen och höja effekten lite. Se till att tunern är avsedd för svensksåld Mustang. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-29 at 02:54, Berndtog said:

Automat. 

Kör rätt lugnt i trafiken. 

Kört på bana några gånger. Var då uppe närmare fem liter milen men då gick det hårt fram. 

Är det bara Ford som kan uppdatera mjukvara?

Hur tar jag reda på om det behövs?

Alla verkstäder som har en IDS dator kan göra uppdateringar av mjukvaran på din pärla
Du måste säga till vid service att du vill ha det kollat om det finns nyare prg till bilen

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Prime Mover said:

Bensinen som bilen hade i sig vid nyleveransen som tankats i USA var riktigt murken. När jag tankade upp med svensk bensin första gången så blev det en helt annan bil.

Soppan i USA har oxa en hel del Etanol inblandat, men det skiljer mellan olika delstater. Sedan kor man mycket mera med lagoktanig soppa har.

Link to comment
Share on other sites

Snittar 1,01 liter/mil de senaste 900milen sedan senaste återställningen av färddatorn/bränsleförbrukningen på min GT 2018, Manuell
Som lägst 0,66l/mil på landsväg ca 7mil och 70-90 väg mestaldels, lite nedförslut ut mot kusten kanske... hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...