Jump to content

Skrikande bromsar


Korvmos

Recommended Posts

Köpte min 2017 GT med ca 2000 mil på en välkänd stor bilfirma. Kort efter köpet började bromsarna skrika.

Efter mycket om och men tog dom in den för uppsmörjning av bromsarna gratis, men skrikandet kom tillbaka inom kort. Mycket kvar på beläggen sa meken. Innan jag lämnade in den skrek den när det var torrt och soligt, när det började igen lät den bara när det var fuktigt eller regnigt ute, dvs rätt ofta i det fuktiga okt-nov höstvädret.

Dom tog in den igen och mekanikern säger något är fel på belägget fram men deras andra butik där jag köpte den vägrar ersätta beläggbyte nu, trots flera år nybilsgaranti kvar och utöver det beg garanti från firman. 

Han skulle skicka det vidare till några chefer i en annan butik annars får jag gå till ARN sa han, så slaget är väl inte helt över än.

Ska inte ford garantin eller deras beggaranti täcka sånt här?!

Är det ett vanligt fel med skrikande bromsar på mustang generation 6? Bilen låter som en gammal ford Scorpio från 1986. Pinsamt. Väldigt få bilar jag ägt som haft skrikande bromsar tidigare, bara en enda gång när en skumraska firma satte på piratbelägg på en gammal skrotbil lät det likadant med höga skrik till och från vid rödljusen.

 

Över 6000 kr ville meken ha för byte av 2 belägg om jag pröjsar själv. Känns som en riktig ripoff då man ser youtube killar göra det på 30 min.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Korvmos said:

Köpte min 2017 GT med ca 2000 mil på en välkänd stor bilfirma. Kort efter köpet började bromsarna skrika.

Efter mycket om och men tog dom in den för uppsmörjning av bromsarna gratis, men skrikandet kom tillbaka inom kort. Mycket kvar på beläggen sa meken. Innan jag lämnade in den skrek den när det var torrt och soligt, när det började igen lät den bara när det var fuktigt eller regnigt ute, dvs rätt ofta i det fuktiga okt-nov höstvädret.

Dom tog in den igen och mekanikern säger något är fel på belägget fram men deras andra butik där jag köpte den vägrar ersätta beläggbyte nu, trots flera år nybilsgaranti kvar och utöver det beg garanti från firman. 

Han skulle skicka det vidare till några chefer i en annan butik annars får jag gå till ARN sa han, så slaget är väl inte helt över än.

Ska inte ford garantin eller deras beggaranti täcka sånt här?!

Är det ett vanligt fel med skrikande bromsar på mustang generation 6? Bilen låter som en gammal ford Scorpio från 1986. Pinsamt. Väldigt få bilar jag ägt som haft skrikande bromsar tidigare, bara en enda gång när en skumraska firma satte på piratbelägg på en gammal skrotbil lät det likadant med höga skrik till och från vid rödljusen.

 

Över 6000 kr ville meken ha för byte av 2 belägg om jag pröjsar själv. Känns som en riktig ripoff då man ser youtube killar göra det på 30 min.

 

 

Garanti gäller om jobbet är gjort med Ford originaldelar

Har man använt piratdelar får du ta smällen själv......Man kan aldrig utgå från att verkstan använder originaldelar utan det måste man kräva......Självklart en Ford verkstad använder originaldelar!
Inte annars typ Mekonomen där måste man säga till

Vem som gör arbetet spelar ingen roll

Är det Ford original bromsbelägg?

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Per Berglund said:

Garanti gäller om jobbet är gjort med Ford originaldelar

Har man använt piratdelar får du ta smällen själv......Man kan aldrig utgå från att verkstan använder originaldelar utan det måste man kräva......Självklart en Ford verkstad använder originaldelar!
Inte annars typ Mekonomen där måste man säga till

Vem som gör arbetet spelar ingen roll

Är det Ford original bromsbelägg?

 

Ja det är originalbeläggen som sitter på, bilen har bara varit i trafik 2 år och gått 2000 mil.

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Korvmos said:

 

Ja det är originalbeläggen som sitter på, bilen har bara varit i trafik 2 år och gått 2000 mil.

Ok!

Förstår ändå fullt ut bilverkstan som inte vill ersätta! 
Bromsbelägg är en servicedetalj och slits olika beroende på var man bor och hur bilen används..
Dessutom gått 2000mil utan problem så jag köper inte att det nu plötsligt är fabriksfel på dom......Eller hur?

"Fabriks Garanti" är ju något som är väldigt svårtolkat....Det innebär ju endast om något verkligen är feltillverkat....Skitsvårt att få på slitna bromsar är min gissning!
En bil som står längre stunder är naturligt att det blir fel på bromsar och belägg men är ju inget som har med produkten att göra.
Visserligen kan ju något hänt något med bromsok/kolv men knappast produktfel......Mer sannolikt skada från stillastående

Att en mekaniker säger det är "fabriksfel på dom" är ett personligt tyckande och bara för man är en mekaniker betyder inte det automatiskt att man vet allt....Han kanske menade fel=trasiga?
Är det dessutom samma mekaniker som sa 6000kr för enbart jobbet byta belägg så är det garanterat en klåpare!! 

Vore jag dig skulle jag ta ut bilen på en rejäl åktur med många kraftiga inbromsningar så allt blir glödhett!
Bränn bort slitytan som kanske samlat på sig rost och annat medan stått stilla samtidigt som allt får gymnastik

Känns onödig energi att ödsla på reklamation/ARN på bromsar som redan gått 2000mil....Är ju typ mer än halva livstiden

Byt till nytt bara så är den servicen gjord tänker jag!   ..Gör det själv eller gå till en verkstad man kan lita på..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Gnälliga bromsar kan va ett elände. Mina Brembo fram gör det om jag fiskört och cruisat för mycke. Finns hur många storys som helst om skrikande bromsar, en från min arbetsplats. För ca 4 år sedan hade vi en gnällig VD som tog ut en ny Mersa som han tyckte bromsarna gnällde på, vilket dom också gjorde. Efter tre verkstadsbesök hos Mercedes i Danderyd gav dom och han upp, blev retur av bil och byte till Bmw.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
(redigerad)

Skicka ett långt bestämt mejl att jag aldrig mer kommer köpa bil eller serva på denna firma och gnällde att bilen har nybilsgaranti, garanti från firman och såldes som en premiumprodukt och att en nästan ny fin mustang inte förtjänar låta som en gammal rishög.

Ärendet gick till slut till VD som beslutade att byta mina belägg på goodwill. Nu är beläggen bytta och bilen var helt tyst på vägen hem. Inga skrik vid bromsningen. Hoppas det håller i sig.

Dom gamla beläggen hade 7-8 mm kvar på 2500 mil körning och dom fick jag med hem.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Korvmos said:

Skicka ett långt bestämt mejl att jag aldrig mer kommer köpa bil eller serva på denna firma och gnällde att bilen har nybilsgaranti, garanti från firman och såldes som en premiumprodukt och att en nästan ny fin mustang inte förtjänar låta som en gammal rishög.

Ärendet gick till slut till VD som beslutade att byta mina belägg på goodwill. Nu är beläggen bytta och bilen var helt tyst på vägen hem. Inga skrik vid bromsningen. Hoppas det håller i sig.

Dom gamla beläggen hade 7-8 mm kvar på 2500 mil körning och dom fick jag med hem.

 

Har du en GT?

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-18 at 00:50, Korvmos said:

Skicka ett långt bestämt mejl att jag aldrig mer kommer köpa bil eller serva på denna firma och gnällde att bilen har nybilsgaranti, garanti från firman och såldes som en premiumprodukt och att en nästan ny fin mustang inte förtjänar låta som en gammal rishög.

Ärendet gick till slut till VD som beslutade att byta mina belägg på goodwill. Nu är beläggen bytta och bilen var helt tyst på vägen hem. Inga skrik vid bromsningen. Hoppas det håller i sig.

Dom gamla beläggen hade 7-8 mm kvar på 2500 mil körning och dom fick jag med hem.

Men varför ville du ha de gamla beläggen kvar? Det var ju tydligen fel på dessa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moderna bilar brukar ha olika dämpare bakom beläggen mot kaliperns kolv/ar som gör att moderna bilars skivbromsar sällan skriker. Grejar man med bromsarna och har lite otur så kan kanske nån dämpare ramla bort eller hamna fel när man sätter tillbaka den.

Bromsbelägg brukar vara känsliga för om det kommer vissa föroreningar på beläggen. Olja och liknande kan ge problem. Det borde finnas knep för att fixa bromsbelägg som fått smuts på sig. Jag har inte haft några problem med bilbromsar ännu så jag har inte testat några knep och kollat vad som fungerar.

Olja brukar bilda koks om det blir varmt. Om bromsbeläggen tål 400 - 500 graders värme (har inte kollat om de tål det) utan att ta skada så kan man lägga dem i en ugn med 450 grader så försvinner olja och koks efter några timmar.

Ibland kan man fasa kanter på anläggningsytorna någon mm för att minska tendens till skrik.

Man kan ta och putsa anläggningsytan på beläggen med smärgelduk för att få bort ytlig smuts.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...