Jump to content

Mer muller i mustangen..


Korvmos

Recommended Posts

Har en gt 2017 med originalsystem som låter lite för lite. Kör man vanligt lugnt låter den ingenting nästan förutom när man accelerar lite kraftigare då ljudet är hyffsat dovt v8 muller. Detta har resulterat i att jag sitter accelerar ofta för njuta av ljudet, men fan vad det drar soppa. På tomgång är bara mullret tillräckligt bra när den startar helt kall och första minuten, sen går den ner i varv och blir för tyst.

Jag önskar att få lite mer djupt mysigt v8 muller som man även hör vid vanlig körning och mer på tomgång, bara lite mer än original. Har tittat på borla? catback S systemet som ser lovande ut, men kanske låter lite för högt?

Kan man byta ut till h-pipe eller något som ger mer muller? Vad kostar det isåfall? Vad jag läst om x-pipe och sett på youtube klipp så får den ett mer skarpt ljud vilket jag inte gillar.

Vad rekommenderar ni i min sits som bara vill ha något mer kraftfullt v8 muller? Några högljödda bonniga racingsystem där bilen får ett  skrikande, högfrekvent eller burkigt ljud är helt ointressant för mig. Provkörde en mustang med ferrita system som lät för mycket, inte riktigt det mullrande ljudet och gav massa resonsansljud vid vissa varvtal i kupen som även det är helt oacceptabelt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Byt de bakre ljuddämpare till roush ljuddämpare. Det blir bra ljud än original. Låt resonanslåda sitta kvar. 
Om det var min bil, hade jag tagit bort resonanslåda också för jag störs inte av resonans ljud i bilen. 

Link to comment
Share on other sites

Generellt är de flesta ljuddämpare som säljs till Gen 5 och 6 Mussar tomma plåtburkar med bafflar för att få en viss dämpning i vissa frekvensområden. Olika avstämda för en  ljudnivå och frekvens (varvtalsområde) där dom ska dämpa eller inte. Det är en kompromiss och man får välja.  Fördelen är att dom är konstanta över tiden i ljudnivå och håller i evigheter eftersom dom inte innehåller något mjukt fuktabsorberande dämpmaterial som skapar rosthärdar och även brinner upp med tiden när det finns effekt och värme i överflöd.

Skönaste mulligaste ljudet i mitt tycke blir oftast med traditionella ulldämpare av fullflödestyp. D.v.s dämparen är ett perforerat rör rakt igenom i  2,5" eller 3" dimmension som passerar genom en ullfylld behållare. Finns det något skönare ljud än en fet vass bigblock med 3tums system och endast korta fullflödes slutdämpare där bak 😍

Nackdelen är att det inte görs så många sådana kit till Mustanger om ens några så du har få eller inga referenser från andra. Du får själv experimentera med längd på dämparen för att få din egen personliga nivå, och det som låter gött på garageuppfarten och cruising kan ha irriterande nivå i motorvägsfart. En annan nackdel är att ullen kan bli fylld m kondensvatten om du kör för korta sträckor och för såsigt.  Gasasar du bana bränner du bort ullen. Men för 99% av mustangägarna skulle detta inte vara något problem eftersom bilarna körs lite, i huvudsak  sommartid och sällan eller aldrig med öppna spjäll längre än 10 sekunder så även ulldämpare skulle hålla många många år. Oftast är dämparna väldigt billiga så för den som gör det själv är inte hela världen om man får testa sig fram med några olika. 

X-force i Australien som Grufman säljer har rostfria dämpare av fullflödestyp med spjäll i  som stryper ljudet för tyst transport eller tidiga morgonstarter. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt slutdampare till Ford Performance (vet inte om det ar Touring) och dom ger precis ratt ljud tycker jag. Det ar mera närvarande hela tiden med ljudet, vi kör långa sträckor här i USA med bilen, typ 100 mil på en helg, och blir inte störda och får ingen resonans i bilen på motorväg heller. Sedan Passar dom dämparna jättebra i diffusern bak och fyller upp jättefint. Enkla att installera!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...