Jump to content

Pitman arm


Lusth

Recommended Posts

Är det ens möjligt att sätta den fel? 

Det finns ju bara 4 lägen att montera på. Går på typ halvvägs på splinsen. 

Nu sitter den som f@@n så lär ju skaffa en avdragare som passar. Annars är det bra😎

IMG_20201219_143828.jpg

IMG_20201219_143800.jpg

Link to comment
Share on other sites

Antar att det är olika precision på pitman-armar. Efter demontering filades alla splines  

lite lätt men den gick inte på nämnvärt mycket längre, dock så såg jag att armen faktiskt 

går på så långt att man nästan kan se Borgeson-splinesen på "muttersidan".

 

En annan fundering är i samband med detta är att mittstaget inte är vågrätt. Skiljer typ 

1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har någon jättestor betydelse på styrningen?

 

Mittstag.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Lusth said:

Antar att det är olika precision på pitman-armar. Efter demontering filades alla splines  

lite lätt men den gick inte på nämnvärt mycket längre, dock så såg jag att armen faktiskt 

går på så långt att man nästan kan se Borgeson-splinesen på "muttersidan".

 

En annan fundering är i samband med detta är att mittstaget inte är vågrätt. Skiljer typ 

1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har någon jättestor betydelse på styrningen?

 

Mittstag.jpg

Går nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! 🙂

Har du konverterat från manuell till servo styrning?

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara fel arm som sitter på då denna bil en gång i tiden hade en sexa och sedan fick en Granadakonvertering? Armen sitter väl iaf nästan där den ska så jag låter den vara tillsvidare.

Men som Per säger så kanske man inte kan räkna med precision på dessa gamla klenoder 🙂

 

IMG_20201220_163852.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Går nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! 🙂

Har du konverterat från manuell till servo styrning?

Granadaservo innan.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
(redigerad)

Det börjar bli dags att montera dessa grejer (igen). Men jag är ffr fundersam över pitman-armen. Har googlat som en galning på dessa och jag tycker att den jag har ser ut att vara korrekt. Men vinkeln på "mittstaget" lutar uppåt om jag tvingar på den på hjälpstyrarmen. Kulleden på mittstaget som monteras på pitman-armen är ej ledad utan kan bara "snurra" vilket gör att det blir en brytning som ej känns okej.

Hjälpstyrarmen heter K8106 och den ska ju vara korrekt. Får väl beställa en ny arm (pitman) och jämföra med befintlig, om nu någon inte kan säga att det är rätt arm jag har redan?

 

Armen längst ner är verkar vara samma som min: http://www.stangerssite.com/pitmanarms.html

20211130_194320.jpg

IMG_20201219_143705.jpg

IMG_20201219_145855.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok så min pitman arm är korrekt och nu har jag fått dit den längre upp på splinesen. Låsbrickan tog i splinesen så den fick modifieras lite och en extra bricka har monterats för att kunna driva på armen längre.

Bussningen på hjälpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats från andra hållet. Detta gjorde att den armen kom längre ner och nu har jag ingen brytning på mittstaget längre.

Tydligen är det ett lotteri när man köper denna hjälpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen åt ena eller andra hållet. Kan vara bra att ha koll på om någon tänker köpa :)

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Lusth said:

 

Bussningen på hjälpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats från andra hållet. Detta gjorde att den armen kom längre ner och nu har jag ingen brytning på mittstaget längre.

Tydligen är det ett lotteri när man köper denna hjälpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen åt ena eller andra hållet. Kan vara bra att ha koll på om någon tänker köpa :)

Hjälpstyrarm finns knappt alls få tag på i korrekt utförande.
Original fanns det en för manuell och en för servostyrning.  Den för manuell styrning har som jag förstått det en speciell bussning.
Det ska vara det enda som skiljer.
Men sedan lång tid tillbaka har det enbart används den för servo.....Den funkar för båda styrningarna.....Sen en krydda "Kinesium" på det hela gör att det alltid är olika såklart.
Spelar inte så stor roll på ett redan bedrövligt dålig styruppsättning.

Hjälpstyrarmen har redan sedan 1965 varit ett problem både tekniskt men även slits snabbt ut.
Finns idag ett par som tillverkar armar som funkar bättre....Men på en entusiastbil som tuffar runt vilket merparten egentligen gör så funkar Kinesium armarna utmärkt ändå!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...