Jump to content

Hur många mussar kom till Sverige 1964?


berne

Recommended Posts

Någon som vet HUR MÅNGA mussar som såldes nya i Sverige 1964? Såldes det ö.h.t. några 64/5 i Sverige? Vore roligt att veta hur många av den "riktiga" årsmodell 1965 (dvs från sept. 64 och framåt) som kom hit. Har själv en av de tidiga 65:orna. Tillverkad 30/9-64 och såld ny i Söderhamn på nyårsafton-64.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att det skulle vara roligt att veta..

Själv så har jag en Svensksåld 65:a som är tilvärkad 17:e oktober 64

Ht 289 4v C4låda skivbromsar rödlack med svart inredning..tyvär är den totalt ner plockad och väntar på att bli renoverad

Link to comment
Share on other sites

Jag känner till ytterligare två bilar som är tillverkade SAMMA DAG som min och sålda nya i norra delen av Sverige. Du med cabben-har du träffat på något "syskon"? Din bil är ju ännu tidigare.

Link to comment
Share on other sites

För att vara en s.k 64½ så MÅSTE chassienumret vara före 250000 för bilar tillverkade i Dearborn (code F)och före 125000 för de San José-tillverkade (code R).

Planerad tillverkningsdatum på dörrplåten skall vara senast 31G (31 juli).

Bilar med planerat tillverkningsdatum from 1H (1 augusti) är "riktiga" 65or - ej 64½.

Den 1 augusti började man byta ut de verktyg som behövdes och dessutom att ersätta verktygen från andra modeller (tex Fairlane i Dearborn) som tillverkats parallellt (men med andra nummerserier), med verktygen för Mustang. Man byggde alltså inga bilar under en tid!

Ett datum man ofta pratar om i sammanhanget 64½, är den 17 augusti. Detta menar experterna är det första faktiska tillverkningsdatumet för en "riktig" 65a. Då hade man alltså ställt om fabrikerna till att tillverka de "riktiga" 65orna och dessutom fastback-modellen.

Alla de delar som man ofta säger kännetecknar en 64½, fortsatte i de flesta fall att användas till dess att de "tog slut", ofta långt in på hösten 64, vissa delar ända fram till årsskiftet.

Det som garanterat var nytt var laddningen (likströmsgenerator istf vxlström), med skillnader bla i kablaget, och att alla motortyper utom K (289 4V HiPo) byttes.

vh

Claes

Link to comment
Share on other sites

Frågar du efter antalet Mussar sålda under 1964 eller antalet sålda Mussar, tillverkade 1964?

I Sverige mätte man (av ngn anledning) antalet sålda bilar/kalenderår.

Har sett en siffra i en gammal publikation på i runda tal 500/år 1965 och 66, men minns inte för 1964 - kollade bara på Fairlanes och det var 470 under 1964.

Försök få tag i ngn gammal publikation från tiden. Kolla med Lafri (Småland...), och/eller Söderblom i Gbg.

Link to comment
Share on other sites

1964: 69 st Mustang

1965: 660 st

1966: 470 st

1967: 328 st

1968: 291 st

1969: 242 st

Källa: Jan Ulléns Beg bilguiden 1965-1970 från 1970.

Observera alltså att antalen är hur många bilar som såldes under kalenderåret, oavsett årsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det kansje hjelper om en vet VIN#? Da vet en jo om bilen er tilverkat i 1964. Hva er laveste VIN# i Sverige?

I Norge finns en Mustang med VIN# 100159! Det betyder dokk inte at det var bil nr 159 av monteringsbandet, men endå.

John

Link to comment
Share on other sites

Tack så hjärtligt! Precis vad jag sökte! Det står inget om NÄR de första kom till Sverige?

Nej, det finns bara uppgifter på hur många bilar som såldes varje år, specificerat per bilmärke och modell.

Link to comment
Share on other sites

Såldes det några mussar 64-65 i Norge? Frågan ställd till norska läsare. Var Mustangträffen i Halden i går och märkte en viss nyfikenhet från norrmän på detaljer som svensksålda bilar utrustades med ex. fästen för trepunktsbälten. Om det såldes i Norge: vilken utrustnig hade de? Tydligen är svarta HT ovanliga i Norge?

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Lyfter denna gamla tråd då jag tror jag har en av dom första Mustanger som rullat i Sverige. Tillverkad 12 Aug -64  är inte svensksåld utan privatimporterad och tagen i trafik i Sverige den 24 september -64.            Vin 5F089T259316  Vore roligt om någon vet om någon som rullat tidigare i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Pelle cmc 375 said:

Vore intressant att veta när den såldes till konsument!

 

Troligvis samma bil som va i Classic Motor.

Finns vel em Musse cab i Finnland med VIN 100121.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2005-08-17 at 15:34, matteponken said:

Tycker också att det skulle vara roligt att veta..

Själv så har jag en Svensksåld 65:a som är tilvärkad 17:e oktober 64

Ht 289 4v C4låda skivbromsar rödlack med svart inredning..tyvär är den totalt ner plockad och väntar på att bli renoverad

Hejsan "Matteponken"

Lyfter denna fråga på nytt, min undran är : vilka 6 slutsiffror har du på din bil ?

Mina är 315314.

Som jag tolkar siffrorna är troligtvis min bil tidigare tillverkad än din !?

Försöker med dina sista 6 siffror  att undersöka, och "gaffla" in tillverkningsdatum på min Musse.

Mvh Jerry

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...
On 2005-08-18 at 13:16, fast66 said:

För att vara en s.k 64½ så MÅSTE chassienumret vara före 250000 för bilar tillverkade i Dearborn (code F)och före 125000 för de San José-tillverkade (code R).

Planerad tillverkningsdatum på dörrplåten skall vara senast 31G (31 juli).

Bilar med planerat tillverkningsdatum from 1H (1 augusti) är "riktiga" 65or - ej 64½.

Den 1 augusti började man byta ut de verktyg som behövdes och dessutom att ersätta verktygen från andra modeller (tex Fairlane i Dearborn) som tillverkats parallellt (men med andra nummerserier), med verktygen för Mustang. Man byggde alltså inga bilar under en tid!

Ett datum man ofta pratar om i sammanhanget 64½, är den 17 augusti. Detta menar experterna är det första faktiska tillverkningsdatumet för en "riktig" 65a. Då hade man alltså ställt om fabrikerna till att tillverka de "riktiga" 65orna och dessutom fastback-modellen.

Alla de delar som man ofta säger kännetecknar en 64½, fortsatte i de flesta fall att användas till dess att de "tog slut", ofta långt in på hösten 64, vissa delar ända fram till årsskiftet.

Det som garanterat var nytt var laddningen (likströmsgenerator istf vxlström), med skillnader bla i kablaget, och att alla motortyper utom K (289 4V HiPo) byttes.

vh

Claes

Min kom ju till livet i mars -64. Upptäckte ett problem när jag skulle renovera kardanen. Det var ju samma knutkors som Falcon och inte Musse -65 bland annat.

Sen har man ju hittat massor som inte är lika.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...