Jump to content

Hur stor är min motor


H.Jensen

Recommended Posts

Hej!

efter "lång" spänd förväntan har mina reservdelar till motorn kommit från Rolands mustang, känns nänstan som julafton när man sitter på köksgolvet och öppnar alla lådor för att kolla.Tänkte först köpa allt från staterna men efter råd från er fick det bli Roland och det ångrar jag inte, han styrde mig rätt på många detaljer förutom en grej. Ventiltätningar finns med i packningssatsen till motorn så nu har jag en extra omgång om det är någon som behöver (289:a). Nu till min fråga, det visade sig att min motor är borrad det står 0,30 på kolvarna hur stor är min motor då. Inte för att det är så viktigt mest nyfiken, kanske det finns ett mattegeni på forummet

Gott Nytt År på er!

Jensen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Egentligen behöver det inte ge ökad effekt.

vad som händer är att ökad cylindervolym gör att motorn varvar mer ,så effekt området höjs till något högre varvtalsområde,och då är ju en förutsättning att motorn får ett tillskott av luft och bränsle, och att motorn kan göra sig av med den ökade gasblandningen genom avgassystemet.

Så i praktiken borde det ju bli några hästar och lite högre vridmoment.

men vilka ersättningskolvar som satts dit påverkar också.

Men det kan ge bra hjälp om annat insug och förgasare monterats,liksom öppet avgassystem och en vassare kamaxel.

Har funnits en matematisk tabell för sådant här någonstans...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...