Jump to content

Svårt att tanka!!??


Mohlin

Recommended Posts

Sidan 69 i sista numret, 2 -2019, av Mustang Club Magazine finns en artikel som beskriver hur man byter ventil på undersidan av reservhjulsbaljan som löser tankningsproblemet.

Kostnad för ventilen 600 - 700 kr med frakt från E-Bay

Ytterligare info och kontakt -se artikeln.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-25 at 13:44, Hobbefan said:

Skulle vara kul om någon bytte och verifierar att det verkligen fungerar. Något för Grufman kanske?

Åke Nilsson som skrivit artikeln, har bytt på sina egna 2 + några vänners bilar. Fungerar perfekt

 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, roine said:

Åke Nilsson som skrivit artikeln, har bytt på sina egna 2 + några vänners bilar. Fungerar perfekt

 

Som nyfiken ingenjörstyp har man svårt att acceptera såna här till synes bagatellartade fel och det är märkligt att det är så olika.  Felet verkar vara som en amöba eller kameleont som anpassar sig lite efter behov 🙂 Tror det är som Peter/corvette säger. Det finns ingen enskild patentlösningar, verkar vara en räcka av fel eller dåliga komponenter som samverkar mer eller mindre på olika bilar och olika årsmodeller.  Och det faktum att Ford gjort om precis alla komponenter i kedjan till 08 säger en  hel del. 

På min 07:a funkar tankning med nyckel kvar i tändning och handtaget uppåner  kl 11 vilandes på tankluckan, så man slipper stå där.  Det fungerar på 95 av 100 pumpar om jag inte avbryter mitt i.

Jag plockade ner hela paketet med kolkannistern under skuffen och tog isär allt i minsta beståndsdel och rengjorde och kollade funktion på ventil, kolfilter, slangar m.m. Lossade luftningsslangar och påfyllningsrör. Kollade alla slangar och ledningar från.till tank, det är en hel del. Det var dock ingenting som inte var juste eller som inte betedde sig som det skulle så jag måste fortfarande ha nyckeln i.

När nyckeln sitter i  (på min bil iallafall) öppnar Evapventilen  (på förarasidans fjäderbenstorn) som leder ångorna från tanken till insuget.  Antagligen pyser en del av luften ut denna väg, min teori är  insuget rymmer alternativt pyser  dom ut förbi spjället ut till snabeln och ut via luftfiltret. Detta  trick har hjälp några men som sagt inte alla.  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2008 kom Ford på att man glömt att bensintanken på bilar brukar normalt ha en av luftnings ledning fån tanken

som normalt leder upp till tank locket.

för att när man tankar på bensin stationen så är pistolgreppet utrustat med en vakuumsug som suger bort bensin ångorna 

när man fyller på tanken. 

har påtalat detta för Grufman 

men det var tydligen inte så lätt att man kunde ta samma kitt från -08 och framåt  (Peter/Fredde har visat på delarna dom tog hem för att testa) 

Ford var smarta nog att ändra på dragningen av ledningarna så att vi med äldre bilar ska kunna använda delarna.. Tyvärr!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har tankat fullt utan problem nu i sommar, även nypit av och bytt bränsle vilket var HELT omöjligt förut. Men båda ggr har jag tankat med bilen igång. Så länge det funkar kommer jag vara en miljögris 🙂

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, uffeg said:

Jag har tankat fullt utan problem nu i sommar, även nypit av och bytt bränsle vilket var HELT omöjligt förut. Men båda ggr har jag tankat med bilen igång. Så länge det funkar kommer jag vara en miljögris 🙂

Att ha motorn igång blir såklart det effektivaste, då suger motorn i sig ångorna med undertrycket från insuget,  och förbränner dom. Borde funka på alla som inte har stopp i ledningarna, igensatta filter bak under eller någon trasig ventil, evap eller den där bak.  

Vet inte huruvida det finns säkerhetsbestämmelser ang. tankning med motorn igång men spontant känns det läbbigare med en bensinare än en diesel,  har gjort det några gången med Dieselbilar för att få värmen kalla vinterdagar.   

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej! Har jävla svårt att tanka fullt upp! Vilken ventil? Hittar inte artikeln i internet, försökt googla, utan resultat!

Kan någon kopiera artikeln hit, eller ta foton av den hit! 

Kunde hjälpa mycket,,, 

Tacksam i förväg,,  ChrisW

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, PowerHorse said:

Hej! Har jävla svårt att tanka fullt upp! Vilken ventil? Hittar inte artikeln i internet, försökt googla, utan resultat!

Kan någon kopiera artikeln hit, eller ta foton av den hit! 

Kunde hjälpa mycket,,, 

Tacksam i förväg,,  ChrisW

Är denna ventilen

image.png.b0e177f088e7fb9f21829a82b0a7103e.png

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, corvette said:

Är denna ventilen

image.png.b0e177f088e7fb9f21829a82b0a7103e.png

Den (HB2 )som sitter på fjäderbenstornet måste också fungera, ska öppna med nyckel i eller åtminstone när tändning är på.  

Funderar på om dom som har problem trots nyckel i eller tändning på skulle prova att tanka med motorn igång, fungerar det utan problem när motorn är igång tyder det på för dåligt luft flöde i det som sitter bak under skuffen eller klämd ledning på vägen mot HB2. Är det svårt att tanka även med motor igång är det deffinitvt någon ventil som inte öppnar.

  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...


Jag tycker att det är ganska märkligt att ingen verkar ha utrett orsakerna till problemet.
Vissa bilar fungerar ju bra, så problemet måste ju vara lösbart !!

Jag har tittat på problemet, och kommit fram till både orsak och lösning (tror jag)

Största problemet med att hitta en lösning är att problemet består av 2 olika grundproblem med flera 
olika interna sekundärproblem.

En del bilar lider av problem 1 andra av problem 2, och några riktigt hopplösa lider av båda.

1: Problem med avluftning.
För att bränslet skall kunna komma in i tanken måste luften som finns där komma ut.
Avluftningen börja på tankens högra sida, här sitter det inne i tanken någon form av skvalp/luftnings box som tidiga bilar 
hade problem med <2006 och då är det tankbyte som gäller, vilket oftast är gjort som serviceåtgärd/goodwill.
När luften lämnar tanken går den sedan genom en 16 mm slang bakåt förbi bakaxeln, kommer till en trevägskorsning, 
(från tank-till avluftning-till insugsrör på motorn via evapventil) sedan passerar den en avluftningsventil, ett kolfilter, 
ett dammfilter, och en slanngstump som mynnar strax bakom bakaxeln.
Som vi ser så finns det flera "troliga" punkter som kan orsaka att luften går trögt eller är helt täta.

A. Slangen från tanken går ganska nära avgassystemet när den passerar bakaxeln, så det kan hända att den 
har smält/mjuknat så att den blivit tät/trång (kan även ha samlats kondensvatten i någon låg punkt)
Lösning: byt slang eller blås rent.

B. Trevägskorsningen kan ha fångar upp skräp (inte så troligt då det är filter åt alla håll, men värt att kolla)
Lösning: Blås rent 

C. Avluftningsventilen öppnar inte som den skall, den skall vara helt öppen när bilen är avstängd
Lösning: Byt ventil eller om det går smörj och lirka igång den.

D. Kolfiltret är mer eller mindre tätt så att luften passerar för långsamt
Lösning: Nytt filter, eller ersätt filtret med en slangstump (om man ersätter filtret med en slangstump 
kan man ibland känna en liten bensinlukt i samband med tankning)

E. Dammfiltret kan vara tätt.
Lösning: Blås rent filtret eller köp nytt

F. Slangstumpen kan vara tät (ganska vanligt att spindlar bygger bo i mynningen)
Lösning: Blås rent slangen.

Som vi ser finns det minst 6 olika orsaker till att avluftningen inte fungerar, och därmed minst 6 olika lösningar.
En del bilar har kanske också en kombination av dessa problem, varför det är bra att kolla igenom alla när man ändå börjar riva i detta.


2: Problem med "luftlås" i påfyllningsröret
För att bränslet skall komma in i tanken krävs också fri passage, inget får vara ivägen, inte ens luft.

Påfyllningsröret börjar i tankamaturen går neråt under en längsgående balk, och sedan lite uppåt över bakaxeln, för att därefter
vinkla neråt och mynna i tanken på ca 3/4 av maxnivån.
Sett från sidan bildar påfyllningsröret mer eller mindre ett liggande S, vilket är ok så länge vätskeytan i tanken är lägre än 
inloppet.
Om man börjar tanka med "tom" tank kommer bränslet att trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken och fylla "hela"
röret med bränsle, och så länge man inte stannar eller på annat sätt får in luft, kommer fullt flöde att upprätthållas.

Om man börjar tanka med bränslenivå över inloppet i tanken kommer bränslet att försöka trycka luften som är i röret framför 
sig ner i tanken, men inte lyckas, eftersom bränslet i tanken är ivägen, luften kommer då i stället att i viss mån komprimeras och 
lämna en liten eller ingen passage. 
Detta tillstånd av "luftlås" kan också uppstå under tankning om tankstationen har mycket bubblor med i bränslet.
(avhjälps något med att ha munstycket mellan kl 11 och 1, och långt ut)

För att åtgärda detta problem får man försöka att i möjligaste mån "sträcka ut" S et så att eventuell luft kan smita ut bakvägen 
via påfyllningsröret.
Första åtgärden blir då att man lossar/förlänger rörfästet innan tanken, samt att man skär bort 5-10 cm av slangen, det som då 
sker är att man sänker högsta delen av påfyllningsröret, samt att man drar fram den nedersta delen av röret som därmed kommer 
närmare balken/högre upp.
Jag tror att denna åtgärd i de flesta fall räcker.
  
Andra åtgärden (om inget annat fungerar) såga hål i balken på lämpligt ställe, och svetsa i lämpligt rör som förstärkning.
Man kan sedan trä påfyllningsröret den vägen, och därigenom skapa självfall hela vägen.(så här ser det ut från 2008 och framåt)

Hoppas att detta klargjorde något 

Min bil led av problem 1D och jag löste det med en slangstump, fungerar perfekt nu.

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 2007-11-14 at 12:30, Mohlin said:

Kommer ny tank och rör att lösa problemet då, ämnet har ju diskuteras tidigare och det verkar ju som att en ny tank inte löser problemet heller!?

Vilken kostnad medför det?

Ta bort skyddsplåten under tanken på höger sida sitter en ventil med en kontakt läs av numret på den och beställ en ny.Sen funkar det. Tar en ca. haltimma att byta.Lycka till. Hälsn. Janne.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så att dessa lösningar funkar för vissa men kommer med största sannolikhet INTE lösa det för alla

Min 2006 köpte jag helt ny och hade detta problem direkt så det är inte ålder relaterat utan en felkonstruktion från Ford.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-25 at 11:32, roine said:

Sidan 69 i sista numret, 2 -2019, av Mustang Club Magazine finns en artikel som beskriver hur man byter ventil på undersidan av reservhjulsbaljan som löser tankningsproblemet.

Kostnad för ventilen 600 - 700 kr med frakt från E-Bay

Ytterligare info och kontakt -se artikeln.

 

Det funkar har bytt och sedan funkade det skit bra. musse 06. janne.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-24 at 18:56, PowerHorse said:

Hej! Har jävla svårt att tanka fullt upp! Vilken ventil? Hittar inte artikeln i internet, försökt googla, utan resultat!

Kan någon kopiera artikeln hit, eller ta foton av den hit! 

Kunde hjälpa mycket,,, 

Tacksam i förväg,,  ChrisW

Ventilens nummer 6R3A-9F945-AA5L316A Hoppas de blir bra.För mig funkar det ialla fall, Janne. beställ påeBay

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 2019-08-16 at 11:22, grufman said:

Jag lyfter denna tråd eftersom folk läser denna och ringer oss varje vecka för att ta del av vår mirakelkur. Egentligen borde tråden raderas, men here it goes.

 

DET FINNS INGEN TEKNISK LÖSNING PÅ PROBLEMET

* Byte tank löser INTE problemet

* Byte slangar löser INTE problemet

* Byte påfyllningsrör löser INTE problemet

 

Om du har tankproblem kan du prova följande

 

* Byt bensinstation

* Byt pump

* Håll tankmunstycket i en annan vinkel (rotera runt och se vad som funkar bäst)

* Tanka via tratt

* Tanka via reservdunk

* Byt bil

 

Tanksystemet är helt löst från 2008+. Nej det går inte att ta delar från 2008 och sätta på en 2005. Helt olika karrosser/vinklar/delar/rördragningar osv. Allt är omgjort.

OPS! Ärligt från grufman!

Spännande att ni sålde 09 tankar för utbyte (som skulle lösa problemen)...

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-27 at 12:45, HD-Man said:

OPS! Ärligt från grufman!

Spännande att ni sålde 09 tankar för utbyte (som skulle lösa problemen)...

Det var Ford som sa att detta skulle lösa problemet.
Förvisso blev alla bättre än de var original.

På vissa vart det markant bättre på andra knapp någon skillnad.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8 timmar sedan, d.menot said:

Har samma problem på min 06a. Det enda som funkar är att tanka uppochned (kl 12), men ibland funkar inte ens det 😅

 

mustang-gas-fill-meme-generator-hold-nozzle-upside-down-to-fill-because-mustang-24be3d.jpg

Den enda mack där man med säkerhet kunde säga att de inte skulle funka och tanka var på Shell 😥

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Men hej!

Vad är det egentliga problemet med denna typ av bil?

Alla andra märken och modeller på denna jord fungerar i princip felfritt att tanka.

Varför just våra mustanger av alla. 

Åter igen, vad är problemet?

T.o.m. Kia funkar att tanka problemfritt...

Link to comment
Share on other sites

Åter igen !!

Jag tycker att det är ganska märkligt att ingen verkar ha utrett orsakerna till problemet.
Vissa bilar fungerar ju bra, så problemet måste ju vara lösbart !!

Jag har tittat på problemet, och kommit fram till både orsak och lösning (tror jag)

Största problemet med att hitta en lösning är att problemet består av 2 olika grundproblem med flera 
olika interna sekundärproblem.

En del bilar lider av problem 1 andra av problem 2, och några riktigt hopplösa lider av båda.

1: Problem med avluftning.
För att bränslet skall kunna komma in i tanken måste luften som finns där komma ut.
Avluftningen börja på tankens högra sida, här sitter det inne i tanken någon form av skvalp/luftnings box som tidiga bilar 
hade problem med <2006 och då är det tankbyte som gäller, vilket oftast är gjort som serviceåtgärd/goodwill.
När luften lämnar tanken går den sedan genom en 16 mm slang bakåt förbi bakaxeln, kommer till en trevägskorsning, 
(från tank-till avluftning-till insugsrör på motorn via evapventil) sedan passerar den en avluftningsventil, ett kolfilter, 
ett dammfilter, och en slanngstump som mynnar strax bakom bakaxeln.
Som vi ser så finns det flera "troliga" punkter som kan orsaka att luften går trögt eller är helt täta.

A. Slangen från tanken går ganska nära avgassystemet när den passerar bakaxeln, så det kan hända att den 
har smält/mjuknat så att den blivit tät/trång (kan även ha samlats kondensvatten i någon låg punkt)
Lösning: byt slang eller blås rent.

B. Trevägskorsningen kan ha fångar upp skräp (inte så troligt då det är filter åt alla håll, men värt att kolla)
Lösning: Blås rent 

C. Avluftningsventilen öppnar inte som den skall, den skall vara helt öppen när bilen är avstängd
Lösning: Byt ventil eller om det går smörj och lirka igång den.

D. Kolfiltret är mer eller mindre tätt så att luften passerar för långsamt
Lösning: Nytt filter, eller ersätt filtret med en slangstump (om man ersätter filtret med en slangstump 
kan man ibland känna en liten bensinlukt i samband med tankning)

E. Dammfiltret kan vara tätt.
Lösning: Blås rent filtret eller köp nytt

F. Slangstumpen kan vara tät (ganska vanligt att spindlar bygger bo i mynningen)
Lösning: Blås rent slangen.

Som vi ser finns det minst 6 olika orsaker till att avluftningen inte fungerar, och därmed minst 6 olika lösningar.
En del bilar har kanske också en kombination av dessa problem, varför det är bra att kolla igenom alla när man ändå börjar riva i detta.


2: Problem med "luftlås" i påfyllningsröret
För att bränslet skall komma in i tanken krävs också fri passage, inget får vara ivägen, inte ens luft.

Påfyllningsröret börjar i tankamaturen går neråt under en längsgående balk, och sedan lite uppåt över bakaxeln, för att därefter
vinkla neråt och mynna i tanken på ca 3/4 av maxnivån.
Sett från sidan bildar påfyllningsröret mer eller mindre ett liggande S, vilket är ok så länge vätskeytan i tanken är lägre än 
inloppet.
Om man börjar tanka med "tom" tank kommer bränslet att trycka luften som är i röret framför sig ner i tanken och fylla "hela"
röret med bränsle, och så länge man inte stannar eller på annat sätt får in luft, kommer fullt flöde att upprätthållas.

Om man börjar tanka med bränslenivå över inloppet i tanken kommer bränslet att försöka trycka luften som är i röret framför 
sig ner i tanken, men inte lyckas, eftersom bränslet i tanken är ivägen, luften kommer då i stället att i viss mån komprimeras och 
lämna en liten eller ingen passage. 
Detta tillstånd av "luftlås" kan också uppstå under tankning om tankstationen har mycket bubblor med i bränslet.
(avhjälps något med att ha munstycket mellan kl 11 och 1, och långt ut)

För att åtgärda detta problem får man försöka att i möjligaste mån "sträcka ut" S et så att eventuell luft kan smita ut bakvägen 
via påfyllningsröret.
Första åtgärden blir då att man lossar/förlänger rörfästet innan tanken, samt att man skär bort 5-10 cm av slangen, det som då 
sker är att man sänker högsta delen av påfyllningsröret, samt att man drar fram den nedersta delen av röret som därmed kommer 
närmare balken/högre upp.
Jag tror att denna åtgärd i de flesta fall räcker.
  
Andra åtgärden (om inget annat fungerar) såga hål i balken på lämpligt ställe, och svetsa i lämpligt rör som förstärkning.
Man kan sedan trä påfyllningsröret den vägen, och därigenom skapa självfall hela vägen.(så här ser det ut från 2008 och framåt)

Hoppas att detta klargjorde något 

Min bil led av problem 1D och jag löste det med en slangstump, fungerar perfekt nu.

mvh Mats

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...