Jump to content

Renovering av Mustang 1973 Mach 1 CMC1553


Fröberg

Recommended Posts

LÅT STÅ

Inlägget är uppdaterat 2009-07-24

Välkommen till min sektion,

Hösten 2007 köpte jag min första Mustang, en röd 2005. Ägandet blev inte långvarigt då jag redan på våren bestämde mig för att sälja och investera pengarna i en gammal Mustang, en dröm skulle gå i uppfyllelse.

Trots mina, minst sagt, ringa kunskaper i att meka med bilar började jag att leta. Min svärfar var i Florida sommaren 2008 för att köpa en Chevrolet. Där träffade han Robert, en bilhandlar av äldre bilar. Min svärfar fick snabbt ett förtroende för honom då det visade sig att hans kunskaper om bilar var mycket bra. I samband med denna resa såg han en svart Mustang Mach 1 av 1973 års modell som han berättade för oss om när han kom hem till Sverige. Vi tog snabbt kontakt med Robert och fick massor av information och bilder, allt verkade kanon. Bilen skulle vara helt original, en matching numbers.

Om bilen, MartiAutoWorks

1973 Ford Mustang Mach 1 Sportsroof

H-code, 351 Cleveland 2V

Medium bright yellow paint

FMX Cruise-O-Matic transmission

Black vinyl roof

Bilen är en av 1170 tillverkade. Juli 2009 beställde jag MartiAutos största rapport. Det ska bli intressant att se hur många exemplar det finns som är utrustade med samma tillbehör som min.

Martireport:

martireport.th.jpg

Bilen anlände till Södertälje hamn i september 2008 tillsammans med svärfars Chevrolet. Vi ordnar skjuts till hamnen för att hämta bilarna. Det var en otroligt härlig känsla samtidigt som jag var sjukt nervös för att bilen skulle se ut som en påse skit. När vi kom till uppställningsplatsen dreglade några hamnarbetare på våra bilar som var över förväntan i skick. Motorn gick igång på första försöket och V8ans muller lät härligt.

Bilen:

dscf3153.th.jpgdscf3142.th.jpgdscf3141.th.jpg

Efter ett par dagars körande till och från verkstand för att få klart inför registreringsbesiktningen märkte jag att bromsarna var helt slut, det blev mitt första projekt. Efter att registreringsbesiktningen var klar och bilen började användas märkte jag att kylarvattnet luktade avgaser och försvann i snabb takt. Svärfar konstaterade att en topp troligen var trasig. Min drömbil som skulle vara i utställningsskick hade börjat rasa i bitar. Blev en del ångest då jag betalt ganska bra för bilen och trodde att det bara skulle vara att tuta och köra.

Vintern 2008 lyftes således motor ut i svärfars garage. Hur skulle detta gå, jag som aldrig har mekat en bil i hela mitt liv. Jag har dock en bra mentor, Allan, min svärfar som praktiskt taget föddes med ett spärrskaft i handen. Problemet med Allan är att jag måste bromsa honom för att projektet inte ska skena iväg. Allan har nämligen byggt funnycars samt arbetar en del hos Pat Musi i USA så allt under 1000 HK är lite.

Det visar sig vid en granskning av motorn att ena topplocket är trasigt. En styrning satt helt löst vilket har resulterat att stötstången samt ventilen har krökt sig. Att inte hela motorn har skurit är ett under. Det visar sig även att topparn är av modell 4V (ska vara 2V orginal) och att insuget är utbytt mot ett tidsenligt 4V.

2009-05-16 kom dessa killar till världen. Blivande Mustangägare?

dscf3653.th.jpg

Kostnader

Generator 882 kr

Laddningsrelä 320 kr

Hastighetsmätarwire 252 kr

Batteri 1 377 kr

Batteribrytare 122 kr

Batterikabelsko 41 kr

Batterikablar 189 kr

Bromsbackar 473 kr

Hjulcylindrar 329 kr

Diverse färg från Eastwood 2 778 kr

Mätarskala KM 225 kr

Generator -

Summa: 6 988 kr

Motorrenovering

Begagnade 2V toppar 1 200 kr

Kamaxel 1 444 kr

Ventillyftare hyd. 936 kr

Vevlager 684 kr

Ramlager 1 570 kr

Kamdrevssats 473 kr

Kolvringssats 558 kr

Oljepump 554 kr

Edelbrock insug 3 100 kr

Packningssats 895 kr

Insugspackning 243 kr

Oljefilter 64,80 kr

Svägningsdämpare 2 000 kr

Nolldeckning block, toppar 3 700 kr

Vipparmar, plåt och stänger 1 134 kr

Summa: 17 356 kr

Totalt: 24 344 kr

Att-göra-lista

- Byta tätlister

- Nytt fäste för bakre lyktor

- Ta bort rost under baksäte – KLART

- Ta bort rost under förarsäte

- Ta bort rost i bagageluckan

- Byta hastighetswire – KLART

- Nytt avgassystem

- Dra ny el och montera batteri i bagageluckan

- Trepunktsbälten fram och bak – KLART

- Motorrenovering

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Renovering av motor

Har börjat att gå igenom motorns olika delar. För ett år sedan kunde jag inte drömma om att jag skulle meka och renovera en Mustang från -73. Riktigt kul är det trots att jag inte kan ett jotta om bilar! Tur att jag har en svärfar som är tålmodig och visar mig hur jag ska göra. Jag står som ett fån ibland när han släng med sina motortermer.

Som sagt, har påbörjat genomgången av motorn och jag vet inte om det ser så ljust ut. Nästa vecka ska vi gå igenom topparna. Fram tills nu har jag/vi hittat följande defekter:

1) Motvikten på motviktshjulet släppte vi nedmontering

2) Drevet ser riktigt slitet ut

3) Vevaxeln är något sliten

4) Kamaxeln är sliten

5)

6) Samtliga kolvstakar (heter det så) har ett jack på sidan!?

Punkt 1 och 3 går att fixa på egen hand. Vad tror ni om punkt 5, vad kan man göra?

dscf3479ea6.th.jpg dscf3419tp8.th.jpg dscf3476xd2.th.jpg dscf3486xs5.th.jpg

Fler bilder

dscf3422rh9.th.jpg dscf3460tv9.th.jpg

Koder/nummer som jag har hittat

dscf3473qj4.th.jpg dscf3464zg6.th.jpg dscf3429ma6.th.jpg dscf3447cx2.th.jpg dscf3461bp2.th.jpg dscf3462cm7.th.jpg dscf3465lr3.th.jpg

Bild 1, kommer inte ihåg vilken del bilden är på: 7197TT

Vad betyder detta?

Bild 2, Blocket under toppen: 030

Bör stå för överborr?

Bild 3, Oljetråget: 11 09 72 och D2 (E)6675B (E) verkar instansat efteråt

Vad betyder detta? 11 09 72 = tillverkad 11 september 1972?

Bild 4, Insug: (X)0IZE-9425-BB

Vet inte vad detta betyder men vet i alla fall att det är ett 4-ports insug

Bild 5, Toppen: D3ZE, 2L30 och en 4 i hörnet

Så detta är alltså en 4-ports topp? Men vad betyder resten av nummrena?

Blocket: D2AE-CA och 2L24. Det är två bult.

D2AE-CA = Cobra Jet, 2L24 = Tillverkad 24 november 1972?

Då får jag alltså ovan till att bli en Q-code 4 ventilers, tvåbultad CobraJet Cleveland tillverkad september/november 1972? Enligt min Marti report ska det sitta en H-code 351-2V tillverkad i november 1972. Motorn är alltså bytt någon gån under resans gång? Det var ju själva fan.

Är det någon som kan skaka fram en bild på en 4-v topp där man ser ventilerna?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snälla Fröberg, skriv inte 4 ventilerstopp, 4V står för 4 venturi = 4 portar. Till dina D3ZE 4V topplock finns inga insug passande små 2PORTSförgasare. Gjutnummret på blocket stämmer väl överens med din Marti rapport?? man har säkert bara bytt topplock, insug och grenrör(?) för att öka effekten.

Link to comment
Share on other sites

Snälla Fröberg, skriv inte 4 ventilerstopp, 4V står för 4 venturi = 4 portar. Till dina D3ZE 4V topplock finns inga insug passande små 2PORTSförgasare. Gjutnummret på blocket stämmer väl överens med din Marti rapport?? man har säkert bara bytt topplock, insug och grenrör(?) för att öka effekten.

:oops:

Gjutnummret stämmer... Grenröret är också bytt...

Link to comment
Share on other sites

Bitter o. bitter :D Det var bara en liten vädjan om att aldrig mer skriva om 4 ventilstoppar ;) Kallt ute och hemma med en sjuk 4 åring gör väl inte att man är på topp direkt men fina Mustanger med vetgiriga ägare gör en alltid på bra humör. Vill du ha bilder som jämför 2 och 4 portstoppar??

Link to comment
Share on other sites

Bitter o. bitter :D Det var bara en liten vädjan om att aldrig mer skriva om 4 ventilstoppar ;) Kallt ute och hemma med en sjuk 4 åring gör väl inte att man är på topp direkt men fina Mustanger med vetgiriga ägare gör en alltid på bra humör. Vill du ha bilder som jämför 2 och 4 portstoppar??

Ja tack, bilder vore snällt.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag varit i lokalen igen. Fick hjälp av svärfar att plocka isär topparna... Dom såg inte så jäkla bra ut... Känns som om det blir en dyr renovering.

2009020303hp4.th.jpg 2009020302gy4.th.jpg 2009020301at5.th.jpg

:?: Är det något man kan göra åt den trasiga toppen ovan? Skulle det gå att kapa den trasiga längst ner och sen göra en ny styrning (?) med en krage så att den inte trillar igenom?

Tog även några mått:

Vevlager 010

Ramlager 010

Ramlagertapp 69,45

Vevlagertapp 58,45

Tapp 1 och 2 58,43

Tapp 3 och 4 58,44

Tapp 5 och 6 58,44

Tapp 7 och 8 58,44

:?: Någon som vet standardmåtten? Hur slitet är den egentligen?

:shock::cry:

Jag ska mäta cylindrarna senare i veckan för att se om jag måste borra lite....

Käns som om det blir dyrt...

I värsta fall måste detta införskaffas

Borrning 040 (går detta?)

Toppar

Kit med kolvar

Kamdrivning

Kamaxel

Tappar (komplett)

Ballanshjul

Då käns det som om det är bättre att köpa en ny motor? För detta lär kosta många sköna tusenlappar.

Om jag har tur slipper jag borra och toppen går att fixa.. Då blir det betydligt billigare. Annars blir det nog inte så mycket åka av i sommar inte...

Någon som kan svara på mina frågor ovan?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Går att fixa men kostar kanske en del, styrningarna går att

byta och så även ventil, borr 040 är enligt mig sista chansen,

du kan göra mycket själv. :)

Du låter lite uppgiven, var inte det, kolla lite med Norrland

Custom eller American Racing för delar, allternativ är att

lämna in dom eller hitta bra beg. ;)

Lite uppgiven är man allt men det löser sig till slu :)

Har du något tipps på hur jag ska göra med styrningarna. Den ena (bilden) har gått sönder rejält. Kan jag göra som jag sa? Jämna delen som sticker upp längst med botten och sen stoppa i nya styrningar? Hade funderingar på att göra en styrning som ser ut enligt den fina bilden nedan skulle det funka tro? Kanske svetsa fast i toppen? :)

Link to comment
Share on other sites

Allt är möjligt men inte det som är otestat, jag tycker du

skall köpa nya (NY) bronsstyrning, värms och pressas i. :)

Det skall inte vara någon risk att den åker eller rammlar

ur, ventilskaftet skall ju glida igenom styrningen, ventils-

skaftet får också smörjning. 8)

Bytt till passade ventil och styrning, kolla med Hansen

förresten dom har bronsstyrningar som dom säljer

styckvis. ;)

Svetsa är det bara jag som gör, rådet från övriga är att

inte göra det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...