Jump to content

Renovering av Mustang 1973 Mach 1 CMC1553


Fröberg

Recommended Posts

Istället för att göra en krage på styrningen kan man eventuellt svarva ett spår på rätt höjd i en vanlig standardstyrning, och montera en låsring (seegersäkring) i spåret. Jag har sett att sådana styrningar finns att köpa färdiga till vissa andra motorer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Istället för att göra en krage på styrningen kan man eventuellt svarva ett spår på rätt höjd i en vanlig standardstyrning, och montera en låsring (seegersäkring) i spåret. Jag har sett att sådana styrningar finns att köpa färdiga till vissa andra motorer.

aaaaaaaaaha SMART :)

Tack

Link to comment
Share on other sites

Angående bronsstyrnigarna... Hålet som styrningen på bilden ovan har suttit i har blivit större. Finns det alltså styrningar av större dimension att pressa ner?

Jag måste alltså borra ett större hål där styrningen ska pressas ner. Styrningarna är inte i 90 graders vinkel utan lutar lite. Tips på hur jag bibehåller samma vinkel?

Någon som kan rekomendera en firma/person som kan göra detta mot en ersättning? Jag antar att det är liga bra att fixa båda topparna ifall dom övriga styrningarn är lika kassa....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Huvudinlägg uppdaterat med kostnader för bl.a. motorenovering.

En liten statusuppdatering hur det går med mitt "lilla" projekt. Under veckan som har gått har jag beställt diverse delar till motorn och en del färg. Idag var jag i garaget och gjorde följande:

Skruvade isär fördelaren, vatten- och oljepump, följande konstaterades:

Fördelaren saknar låsringar ovanför fjädrarna, diverse smådelar föll ut vid isärtagning. Det visade sig vara de små "bussningarna" som sitter under vikterna. Jag hopps att detta går att renovera. Oljepumpen, någon verkar ha tryckt i fett för att "täta", blir att köpa ny. Vattenpumpen har sett sina bästa dagar och även den behöver bytas.

Jag rengjorde insug, fästen, diverse motordelar, bultar m.m. Jag skall blästra detta senare under veckan. Nästa steg är att rengöra blocket så att montering kan påbörjas vartefter. Även målning av dessa delar kommer att påbörjas inom snar framtid.

Käns som om det är många timmar kvar inan allt är klart. Som vissa av er vet ska jag även bli pappa senast 13 juni, desutom är det två :shock: Ska bli jäkligt kul! Mitt mål är att hinna rengöra och blästra alla delar så att de få timmar som kan undvaras i framtiden kan spenderas på montering.

När det gäller val av kam har jag valt en som skall vara pigg vid 1200-4000 rpm (282/292 484/510). Vad tror ni om denna?

Bilder kommer vartefter rengöringen är klar...

Link to comment
Share on other sites

. Som vissa av er vet ska jag även bli pappa senast 13 juni, desutom är det två :shock:

Grattis!

Jag har också tvillingar, nu är de 15 år och tämligen självgående.

Första året var tufft, men sedan har det varit hur bra som helst.

Lycka till :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då var det dags för en liten uppdatering. Har fixa en del saker under veckan som gått ... Har småjobbat mellan matningarna.

Blocket, oljetråg och insug är rengjort och målat. Rengöring av kolvarna är påbörjad och beräknas vara klart under morgondagen.

Nästa steg är att mäta volmen på 2V topparna som jag köpte tidigare i år. Kommer ge mig på att porta dessa själv.... Antingen går det eller så går det inte.. Vad är en optimal volym?

Var även och hämtade diverse saker hos Hansen Racing idag. Blir intresant att se hur det nya Eelbrock insuget och kammen lirar ihop med headers och 650 cfm förgasaren. Nu får ungarna klara sig utan blöjor och välling i några månadare för...

Ser fram emot att få påbörja monteringen under nästa vecka. Nu ska jag ge gärnet för att bli klar under juli.

Har nu ett snyggt 4v insug till salu.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att fråga varför du envisas med att köpa 2v toppar när bilen tydligen är en 4v cj ?

Vad får dig att tro att det är en cbj? Det ar en H-code som någon tidigare ägare har bytt insug och toppar på. :)

Link to comment
Share on other sites

Block och toppar inlämnat för nolldeckning, pris 3700 kr. Jävlar vad dyrt... Möjligt att jag är lite lurad men firman ligger nära lokalen och jag orkar inte konka omkring med block och toppar i bagagen. Behöver platsen för barnvagneb... Vill ha klart bilen och det får kosta vad det vill :)

Kostnaden för renoveringen av motorn är nu uppe i ca 16 000 kr. Jag kommer att speca delarna i mitt första inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Block och toppar hämtade. Blocket är nedslupat 0.15 och topparma 0.30.

Nu är det dags för 1 vecka semester på öland. Därefter blir det in i gruvan och få klart bilen så att jag hinner med några turer för vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags för en liten uppdatering. Har nu tillbringat många timmar i garaget och har rengjort, blästrat och målat nästan alla delar. Det återstår att slipa in ventilerna, polera vevaxel och gå igenom kylare och bakaxel. Under morgondagen kommer jag att rulla ut karossen från garaget och måla motorrummet. Käns som om det aldrig tar slut, börja bli lite trött. Vill hinna köra några dagar i år!

Vid en närmare kontroll av vipparmarna visade sig att dessa var oerhört slitna. Var bara att gå till Hansen och köpa nya. Motorrenoveringen är nu uppe i över 17000 kr, börjar att kännas tungt.

För några dagar sedan beställde jag en Elite report från Martiauto. Ska bli intressant att se hur många exemplar som har samma utrustning som min.

Link to comment
Share on other sites

I två dagar har jag skrubbat motorrummet med avfettning och Cilitbang (som för övrigt är grymt att använda :). Bara idag har jag skrubbat och sköljt av minst 4 gånger.

Avslutade med ett lager primer och väntade några timmar och gick slutligen loss med svart färg. Trots alla skrubbningar är det fett kvar där färgen inte ville fästa, se bild. Får ta en trasa och putsa på dessa områden imorgon och sen spraya ytterligare ett lager.

Jag behöver ytterligare en flaska Eastwood chassi black, någon som vet vart dessa säljs i Stockholm? Gärna i norrort.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tack för tipset!

Får se när jag lyckas plocka ihop bilen... Två ungar och husbyggnadtion pågår, blir inte så mycket tid över. Ska väll i alla fall lyckas få ihop motorn till våren. Men måste in med nya elkablar då dom gamla var helt geggia... Bilen blir kanske stående ett år till :( Någon som känner någon som kan byta kablage mot ersättning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...