Jump to content

Richard Nordström

Klubbmedlem
  • Inlägg

    59
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    7

Richard Nordström last won the day on 15 juni 2020

Richard Nordström had the most liked content!

Medlemsinformation

  • CMC
    6
  • Region
    Norrbotten
  • Stad
    Piteå
  • Yrke
    Account Executive i IT branschen
  • Intressen
    Mustang, Familj, Snöskoter, Idrott

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Richard Nordström's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

24

Omdömespoäng

  1. Sen på bollen, men här finns bilder på 2018 kompressor Musse: Fungerar riktigt fint, går hårt, går igenom besiktning om inte besiktningsmannen tittar för noga under huven. Men som tidigare omnämnts så gäller ju formellt inte garanti eller försäkring. Sen i praktiken beror det väl på vilken typ av problem och hur eventuell skadereglering går till. Mvh Richard
  2. Richard Nordström

    Badpony

  3. Om du ska ha riktigt bra däck för både fäste och kurvor och lågprofil så är det väl Michelin Pilot Sport Cup 2 som är ett hett alternativ. Om det är först iväg från rödljuset som gäller så är nog 17" fälg och M/T ET Street Radial ett bra alternativ. Nitto Extreme verkar många jänkare också förespråka, har ingen erfarenhet av dom dock. Själv har jag just 17" och M/T ET Street Radial alternativet för street/strip och sedan kör jag 20" och Michelin Pilot Sport 4S för gata och förhoppningsvis någon gång bana. När det gäller bränslepump så skulle jag tro att det redan är bytt i din bil Johan om du har dom spridarna. Själv har jag i varje fall bytt bränslepump i samband med montage av mitt kompressorkit, original är för klent för det. Ska du ha E85 så behöver du byta igen och kliva upp ytterligare ett kliv på pump och injektorer. Mvh Richard
  4. Kul att det är någon mer som vill ladda hårt och köra fort :-). Vad man behöver göra åt en S550 med mycket pulver beror i mina ögon en helt på vad man vill använda den till. Men om man börjar med det motormässiga så verkar de flesta överens om att den vekaste länken är Oljepump och Kamdreven (OPG/CS). Och att de bör bytas till billet drev från säg 600 hk och upp. I övrigt så är original snurran så pass bra så att man klarar sig uppåt 800 whp om man nu inte har ett dåligt exemplar. Ska man över det så är det vad jag förstår dags att gradvis uppdatera bitarna. Här kan du se exempel på vad man typiskt uppgraderar motormässigt för olika effektnivåer: http://www.modularmotorsportsracing.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=65_70 Sen är det frågan om användning, det vill säga ska du åka gata, bana eller strip. Om du ska åka gata behöver du väl egentligen inte göra något mer för du får ju ändå inte använda det du har . Skämt åsido så även om man försöker använda det man har så kommer man bara slira bort det hela så då behöver du bara en hög däck . Ska du åka bana så är det förstås chassiprylar för att styva upp chassit för snabb banåkning son gäller. Steeda och BMR har kompletta kit så det är bara att välja nivå. Själv är jag gammal dragracer och har ambition att någon gång åka Street Week med min och göra hyggligt ifrån mig i Pro Touring klassen. Där åker man en blandning av klistrade och oklistrade banor och då behöver man förstås bygga hållbarhet för klistrat och för att få ner effekten i backen. Jag siktar på 600-700 whp så i mitt fall inga 1000 hk nivåer men även det jag bygger för kräver en del uppdateringar om man vill att det ska hålla och fungera. Jag är nu på gång att montera kolfiber SFI godkänd kardan (QA1), SFI godkänd kardanring, G-Force Renegade drivaxlar och en kombo av BMR/Steeda bakvagns prylar och diff bushings. 17 tum fälg bak med M/T gatslicks och 18"s Frontrunners fram blir det på strippen. Allt för att få det att hålla och att få ner effekten i backen. I mitt fall blir sannolikt A10 lådan den veka punkten om jag inte väljer att göra något åt den innan det är dags. Ska du ha 1000 hk och åka på strippen så är det förstås också båge som gäller, det om du inte håller till 1/8 delen och bromsar dig till 6.80 . Men med det sagt så är det alltid klokt med båge med dom effekterna. Slutligen så finns ju allt du behöver veta och lite till på https://www.mustang6g.com/forums/ . Lycka till med bygget ! Med vänlig hälsning, Richard
  5. Sveriges största Mustangträff, Karlstad med stolt ägare.
  6. Överladdning ala Whipple, stage 2.
  7. Test på strippen Juni 2018, ET 12.46, Speed 189 som bäst.
  8. Kompletterat med action bild från "strippen" från i somras. Givetvis med startnummer 6 för att matcha medlemsnumret :-).
  9. Hej, Jag är egentligen allt annat än ny medlem, lyckades faktiskt av någon outgrundlig anledning få medlemsnummer 6 då jag gick med i början av 90-talet. Vi var ju inte så många medlemmar då men om jag minns rätt var vi ett 500-tal i varje fall. Hur som helst så skaffade jag mig då en -69:a Mach1:a som renoverades, trimmades och fräschades upp till en riktigt trevlig street/strip bil. I och med att jag är ifrån Piteå så är jag ju mer eller mindre uppväxt med dragracing tävlingar (fuel sm m.m) på vårt fina flygfält i Långnäs. Därigenom så skulle ju förstås Mach1:an testas på strippen och sen var man fast. Körde den i en par år i olika bracket klasser men mycket vill ha mer och en -67:a Mustang byggd för dragracing införskaffades och jag och min bror bildade Nordstrom Bro's dragracing. Med -67:an härjade vi rätt friskt i Super Gas runtom i Norden. VI vann bl.a Sko-Uno och Drag Finals på Mantorp m.m, m.m. Men som sagt mycket vill ha mer och -99 införskaffade vi en Thunderbird, tidigare ägd av Sverre Kahrs och Patrik Pers här i Norden. Med den körde vi ett år Super Comp och ett år Competition. Sedan kom livet emellan. En liten "side note" är att vi faktiskt var med i TV i ett halvtimmes reportage om dragracing 1996 gjort av Johan Ejeborg. Det kan väl vara en och annan av er som kommer ihåg det. Det var min bror Patrik som var huvudperson och det handlade om då vi skulle ner till mantorp första gången och då tävla med hans T23:a som hette "Born Loser". För att göra en lång historia kort så avvecklade jag dragracing verksamheten 2002 men behöll -69 Mach1:an för gatbruk. 2018 sålde jag till slut -69 Mach1:an och var inne på att mitt Mustang liv var över. Men då våren kom provkörde jag en 2018 och då var jag fast igen. Här nedan har ni en par bilder på mitt nuvarande åk. Jag har testat den på strippen och igen vill ju mycket ha mer. Så ett och annat är gjort sedan dess och mer är på gång. Street Week lockar framöver och i och med att jag är lite "tävlings" så är jag inte med bara för att delta. I och med att vi är i Covid-19 tider så är det inte omöjligt att jag hittar lite tid för att skapa en projekttråd och berätta mer om vad jag pysslar med. Förhoppningsvis kan det inspirera någon. Vi har fritidshus i Dalarna och Mustangen har varit på besök så långt söderut och så också på träffen i Karlstad 2018. Förhoppningsvis syns vi på någon träff i norr eller mellan Sverige framöver. Ha det gott och "take care", med vänlig hälsning Richard
  10. Blev snyggt det där @Robban1 ! Jag får väl dela någon bild på min pärla också. @RRS550 föder ju snart hela forumet med fälgar, så också mig . Här en par bilder med 20" P51:orna som är till för gata och bana. Sen en bild på mina nya VMS wheels som är till för, ni vet vad.... Som synes på bilden är det dock inte riktigt rätt före för de nya däcken på mina breddgrader än . Jag har en hel del annat kul på gång också men det får vi ta en annan gång....
×
×
  • Create New...