Jump to content

7867

Medlemmar
  • Inlägg

    5
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About 7867

  • Födelsedag 1958-04-07

Medlemsinformation

  • Stad
    Bjärnum
  • Yrke
    Antenntekniker, busschaufför
  • Intressen
    Motorsport bilar, motorcyklar

Senaste Profilbesöken

474 profil visningar

7867's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

1

Omdömespoäng

  1. Hej, råkade ut för en del otrevligheter när jag skulle besiktiga min Musse som är en manuellt 5.0 GT 2012 års modell. Åkte till bilbesiktningen i Hässleholm för att besiktiga bilen för första gången sen jag köpte den 2019, var nybesiktigad då. Allt gick bra tills miljökontrollen skulle göras, tomgång CO-halt 0,5 får vara högst 0,3. Tomgång HC-halt för högt 295 får vara högst 200. Förhöjd tomgång CO-halt för hög vid 2500 rpm. 0,7 får vara högst 0,2. Alltså 3st. tvåor på lite mindre än 19 månader och ca. 450 körda mil. Tog kontakt med min lokala verkstad som är mycket kompetenta när det gäller felsökningar på ALLA bilmärken, de kopplade upp bilen på deras avgas-..analysator och lät den gå en liten stund så att bägge katalysatorerna hann bli riktigt varma och då sjönk samtliga värden på CO-halt och HC-halt till godkända värden, utskrift på detta och 3 st. släckta tvåor! Körde några mil med Musse i lugnt tempo (nästan gubbakörning), plötsligt tänds motorlampan och Musse börjar gå illa. Jaha, hem och ställde bilen i väntan på redan beställd årlig service på auktoriserad Ford-verkstad. Frågade snällt när jag lämnade in bilen om de samtidigt kunde koppla upp den mot en dator och läsa av felkoderna varför motorlampan börjat lysa. Jodå det kunde teknikern göra men det ända teknikern fick fram var att det var felkoder men hen kunde inte tyda dessa, deras ordinarie tekniker var långtidssjukskriven så de kunde inte göra mer. Blev istället rekommenderad att ringa Fordverkstaden i K-stad. Gjorde så, pratade med en trevlig kvinnlig kundmottagare och talade om mina problem, ja, svarade kundmottagaren att det kostar ju 1900 kr. att koppla upp bilen för att läsa av felkoderna, sen måste vi beställa reservdelar från Grufman i Stockholm för vi har inga reservdelar hemma till den bilen! Jag frågade om det inte var en auktoriserad Ford-verkstad som jag kommit till, svaret blev att de hade inga reservdelar alls till min importerade bil, jag sa att alla Ford-bilar som är i Sverige är ju importerade, men hen menade amerikanska importbilar. Okej, men kan ni fixa felet då? Det vet vi inte, de är så komplexa! Tänkte att det här verkar inte bra, får nog ta kontakt med min lokala verkstad igen och höra vad de kommer fram till. Redan nästa dag fick jag tid där, Musse blev uppkopplad till en dator som sa att en av lambdasonderna inte var bra, Musse fick alldeles för mycket bränsle och det är inte bra. i kombination med jättevarma katalysatorer kan ju då det överflödiga bränslet i princip göra så att bilen helt enkelt brinner upp och det vill man ju inte. Verkstaden beställde då en ny lambdasond via Grufman i Stockholm som var nere 2 dagar senare tack vare Postnord´s snigelpost. Men när paketet öppnades så kunde den kunniga verkstadspersonalen genast upptäcka att denna lambdasond var ju inte ny, den var använd, det syntes tydligt att den varit monterad på ett annat fordon, (skavmärke efter att man använt fel verktyg vid montering/demontering samt alldeles svart. Man betalar inte 2800 kr + moms för en bildel som varit monterad, man får dessutom inget återköp på motorelektriska delar. Efter samtal med Grufman erkända man att man gjort fel och skickat en redan använd reservdel, vi skickar en ny genast. Redan nästa dag kom den nya lambdasonden och blev monterad, dock ny besvikelse, det hjälpte föga, samma problem, för mycket bränsle, de kunde visserligen släcka motorlampan men det var helt verkningslöst, den tändes genast igen. Jag tänkte att jag får kanske ta kontakt med en verkstad som är mer specialiserad på dessa bilar, jag ville inte riskera ett motorhaveri eller bränna upp bilen. Verkstadskillen som kollat på bilen hade fler förslag, men fredagkväll och cruising i stan på lördagen gjorde att jag lät bilen stå kvar på verkstaden över helgen. ' På måndagseftermiddagen ringer det från verkstaden, vi har löst problemet, jaha, vad var det för fel? Jo, den lambdasonden som de först trodde var defekt eftersom den var skarvad i kopplingar byttes ju ut men det hjälpte inte, utan det var en annan som de inte alls misstänkte som var defekt, efter det funkade allt igen och både Musse och jag var belåtna, kan verkligen rekommendera denna verkstad om det är fler som har problem sina ögonstenar. Hör isåfall av er! MVH. Musseägare
  2. Okej, kan inte så mycket om dessa bilar ännu, men det är iallafall en GT 5.0 med 421 hp. enligt försäljaren och regbeviset. Sen är den inte rörd mekaniskt i motorn men chippad på verkstad enligt föregående ägare. Tjingeling.
  3. En mörkblå GT 500 2012 lite modifierad annat luftfilter, annan växelspaksknopp och chiptrimmad till ca. 450 hp.
  4. Hej, har äntligen skaffat mig min egen lilla drömbil som passade min plånbok, samtidigt vill jag ju såklart bli medlem i Sveriges största märkesklubb för bilar. Tycker det ska bli roligt och intressant att åka på olika bilträffar och rallyn. Var på min första bilträff i somras på Pony & Muscle Car Meet i Ronneby. Det var roligt och intressant att gå runt att titta på alla fina bilar där, väldigt välorganiserat med bra musik och en massa utställare och handlare som så sålde roliga och behövliga prylar.
  5. Hej, jag är ganska nybliven Mustangägare sen i somras-19 och är väldigt nöjd med bilen. Har en fråga någon som vet när det gäller dessa bilmodeller från USA. Mitt lilla problem är att FM-mottagaren i bilen bara tar emot udda frekvenser, ex.vis 101,3 98,7 94,9 osv. jag vet att i USA har man till sin argumentering sagt att det måste vara ett visst mellan rum mellan frekvensmottagningen där för att eliminera störningar från närliggande frekvenser. I Sverige och Europa har vi ju samma modulation men annat frekvensomfång, ex.vis 97,0 101,4 98,2 och t.om 105,95 alltså halva tiondels MHz. Har du något tips eller vetskap om hur jag skall göra för att jag skall kunna lyssna på mina favoritstationer med jämna slutfrekvenser? Har varit i kontakt med personal som jobbar mycket med USA-bilar i Osby Skåne som är en av Sveriges största auktoriserade bil-skrotar när det gäller US-bilar, de vet också om detta problem men har inte koll på om man med en kod kan knappa in den i stereon och på så sätt ändra mottagningen på frekvenserna i FM-bandet, eller det kan ske via någon sorts progamerare. Man kanske måste köpa en helt ny stereo för att komma runt problemet vilket kan bli ganska dyrt. Har en kompis som bor i USA, Kentucky sen ca. 25 år tillbaka och importerade en Corvette av 91-års modell 2 år efter han hade köpt den till Sverige som flyttgods. Han hade samma problem då och enda chansen då var att byta stereon som var anpassad för den Europeiska marknaden. I annat fall får jag väl leva med detta I-landsproblem. Tacksam för svar, MVH. Ny Mustangmedlem 7867 Mikael Jarlsheden Bjärnum Skåneland
×
×
  • Create New...