Jump to content

Champagnekuben

Medlemmar
  • Inlägg

    30
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    4

Champagnekuben last won the day on 4 januari 2022

Champagnekuben had the most liked content!

Medlemsinformation

  • Stad
    Göteborg
  • Yrke
    Ingenjör
  • Intressen
    Musik, bilar, diverse extremsporter

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Champagnekuben's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Conversation Starter Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

8

Omdömespoäng

  1. Problemet fixat. Det var kardanen till åtminstone 80-90%. Eftersom Ford inte hörde av sig igen tog tålamodet slut och jag beställde en original-kardan direkt från USA själv istället, med samma serienummer som befintlig kardan (till en Mustang GT 2019 A10). Den balanserades och kontrollerades på Kardanaxelservice i Göteborg. Den var tydligen i rejäl obalans från fabrik, men nu balanserad till perfektion. Jag lämnade därefter in den på en lokal verkstad (Verksta'n AB) som bytte ut kardanen med goda miner medan jag väntade. Tog väl runt 40-45 min. Vibrationerna är typ 80-90% mindre. Backspegeln har slutat skaka och det kittlar inte längre i rumpan. Om man VERKLIGEN letar kanske det går att hitta någon liten vibb i någon specifik hastighet, men annars går den smooth som smör nu. Jag har hela tiden trott att det var kardanen som var det största problemet, främst utifrån vibrationsanalysen jag gjorde med NVH-appen. Att Ford inte lyckas diagnosticera och fixa det och bytt en massa andra dyra prylar och lagt ut pengar och arbetstid i onödan när en amatör som jag kunde lösa problemet på en bil som är inom garanti är för mig värt ett IG-betyg. De har varit trevliga och hjälpsamma, men jag är inte nöjd med kompetensen. Pris för att beställa, balansera och fixa kardanen blev ca 5500 kr inkl. alla avgifter och moms etc. Jag räknade ut att jag har lagt ca 50 timmar på att köra till och från ford-anläggningar, väntetider på verkstäder, researcha problematiken, egna felsökningar och vibrationsanalyser etc. Kanske till och med mer. Ett par tusen till i bränslekostnader, med andra ord. Detta är tid som jag inte får tillbaka, men jag har samtidigt lärt mig oerhört mycket om vibrationer, vibrationsanalys, kardaner, vinklar hit och dit och mycket annat. Jag har lärt mig väldigt många bra mektips till när jag kommer behöva fixa problem på min andra gamla bil, och säkerligen andra framtida bilar. Jag har även lärt mig mycket av vad man kan förvänta sig av för sorts av hjälp när man får problem med en bil som är inom garantin. Jag har bara haft fina gamla bilar för, inga fina nya, så det var en ny upplevelse.
  2. Jag pratade med dem och de demonterar tyvärr inga kardaner själva. Man kan bara komma dit med kardanen löst. Jag vill minnas att det finns en firma i Stockholmsområdet som också är duktiga på kardaner. Svea bil? De kanske gör allt på plats själva, inkl. demontering.
  3. Gött att höra. Jag var och bytte bakaxelpaketet härom dagen i Halmstad. Ingen skillnad på vibbarna tyvärr. Vi får se hur detta går vidare (igen). Om jag inte hade gillat bilen så mycket som jag gör hade jag nog sagt tack och adjö för länge sedan, men jag är inte redo att ge upp ännu :). Förutom de små vibbarna går bilen extremt bra maskinellt. Det som ännu, lite märkligt nog, inte är gjort ännu är byte av kardanaxel. Jag trodde att det borde vara en av de lägsta frukterna för Ford eftersom monteringen och demonteringen är så pass enkel. Jag har tagit kontakt med Kardanaxelservice i Göteborg (https://www.kardanaxelservice.se/) och siktar på att demontera och bekosta en kontroll av kardanen själv om några veckor. Det skulle bara gå på ett par tusenlappar för demontering/montering och ev. balansering/kontroll.
  4. En liten uppdatering! Jag har nu varit i Halmstad på Bilmånsson och fått bilen ordentligt genomgången av en mycket trevlig tekniker. Det verkade som att han hade en långt gående erfarenhet av olika problem med många mussar. Vi drog ut och tog en tur och han kunde direkt identifiera drivlinevibrationerna. Han tyckte att typ alla nya mustanger vibrerar lite och att min var en av de som vibrerade minst, haha! Men han skulle först göra ett försök att se om det gick att få bort vibrationerna med slangklämmemetoden. Jag kan förstå att vissa bilar vibrerar, men jag tyckte inte det är acceptabelt och han tyckte jag gjorde rätt i att fortsätta stå på mig tills det är fixat. Sagt och gjort lade han ett par timmar på att balansera och testa sig fram med slangklämmorna, men det gick inte att få ned vibrationerna till en lägre nivå än i dagsläget. Sättet de har löst det på tidigare när kunder har samma problem som jag, och det inte går att balansera bort vibbarna med slangklämmor, är att beställa ett helt nytt bakaxelpaket. I den bästa av världar kan man byta pinjongflänsen och pinjongen eftersom det är där som obalansen sitter, men det var enligt honom krångligare/mer tidsödande på grund av att man var tvungen att spänna om lager (och lite annat som jag inte riktigt hängde med på), så då byter de helt enkelt hela klumpen där bak. Jag hoppas att det nya bakaxelpaketet inte vibrerar mer än det jag har i dagsläget, det hade varit en epic fail! Teknikern hittade även ett knakande fjäderbenslager i framvagnen, så det ska bytas också. Bilen ska in i mitten på augusti för byte av bakaxel etc + fjäderbenslager.
  5. Och nu är tid bokad på Bilmånsson i Halmstad för felsökning och ev. åtgärd om de hinner göra det direkt efter felsökningen. Deras mest vibrationserfarne tekniker (som hade åtgärdat 20-30 bilar åtminstone) ska kika på den, så det känns bra. To be continued.
  6. Japp, det hade jag också gjort om jag var jag för fyra månader sedan och vetat det jag vet nu :).
  7. OK! Hämtade precis bilen från Hedin i Göteborg där den varit inne på service (2000 mil). Tanken var även att de skulle pröva att göra en slangklämmebalansering, men de kom inte så långt. Vibrationerna är inte avhjälpta. Kort recap från idag: Serviceteknikerna på Hedin Tagene följde Ford:s servicemanual för balansering av kardan. Kardanen mättes upp och var inom specifikationerna avseende kast och dylikt. De stack ut och körde bilen en bra stund, men det verkar som att de knappt känner vibrationerna, än mindre lokalisera dem. Mitt berömda tålamod börjar kraftigt sina. Jag, och medpassagerare, kan enkelt känna vibrationerna och dessutom bekräfta vad vi känner med en fritt tillgänglig (om än något dyr) och avancerad NVH-app. Hedin bad att få återkomma efter att de hade pratat med en kille på Ford Sverige som eventuellt hade några tips på hur vi ska gå vidare. På Bilmånsson (snart Hedin också, för övrigt, eftersom de köpt Bilmånsson :)) var de vana vid vibrationer och sade att jag kunde boka en tid så fixar de problemet. Jag vill i första läge att Hedin fixar det eftersom de håller i ärendet, men nu är jag väldigt nära på att skita i det och dra till Halmstad istället. Jag har fört några kortare anteckningar varje gång bilen har varit inne hos Hedin Tagene: 2021-02-04: Kontroll av bilen för vibrationerna. Vibration/brummande bekräftas av platschef och tekniker, men de tycker att de är rätt svaga. Jag som kör bilen dagligen håller inte med, men jag har ju suttit i bilen många timmar i det här läget. Hedin ber mig att jag ska återkomma i april istället när det är varmare ute. Oklar anledning varför. Tid bokas i början på april. 2021-04-07 till 2021-04-10: Bilen inlämnad för felsökning och avhjälpning av vibrationsproblem. Felet kunde inte lokaliseras eller åtgärdas. Hedin tror det är hjullager som spökar. Tid bokas i maj för att byta hjullager vänster fram. 2021-05-10: Hjullager vänster fram byts. Ingen skillnad på vibrationerna. 2021-05-27: Bil bokad för service samt kontroll och balansering av kardan. Serviceteknikerna kan inte lokalisera källan för, eller åtgärda felet. Hedin ber få återkomma efter att ha pratat med Fords fälttekniker om tips. Bilen har alltså varit inne på kontroll fyra gånger. Tre av gångerna har syftet med inlämningen varit att avhjälpa felet, utan att felet har avhjälpts. Förr eller senare ska det väl lösa sig, men är det rimligt att det ska gå mer än fyra månader och fyra besök med samma slutresultat varje gång?
  8. Prutade ned priset till 6900 på Hedin i GBG. Det fick duga, jag orkade inte haggla mer :). Fortfarande oskäligt mycket för det ringa arbetet, men what to do.
  9. Tjenare! Jag undrar om någon på forumet har erfarenhet av att sätta en "drag"-krok på sin musse? Med mina ""-tecken så menar jag egentligen inte dragkrok för att dra något, utan att sätta en krok för att kunna hänga på cyklar där bak. Jag har funderat på en seasucker-variant med sugkoppar på taket, men blir genast nojig för små repor :). I jänkelandet så är det ju en del som modifierar sina mussar och sätter på trailer hitches, så den informationen finns ute i etern. Jag är intresserad av att höra om någon på forumet har prövat någon dragkroksvariant på sin bil, helt enkelt. Den här varianten, t ex, tycker jag är lite för synlig när man inte har kroken ipluggad: https://www.youtube.com/watch?v=i-2Sk2BRbjI /H
  10. Gött att höra! Min ska in på torsdag den här veckan för slangklämmebalansering. Låter kalas.
  11. Hmm, intressant. Att det är ett svårdiagnosticerat problem gör mig lite pessimistisk kortsiktigt, men vibrationerna ska bort på ett eller annat sätt. Vad har man annars garantin till liksom. Ärligt talat tycker jag att det är lite av en skandal att en så pass ny bil vibrerar, oavsett bilmärke. Om den börjar vibrera igen som du säger, vid runt 10k mil, så är det kanske bättre att köpa en kolfiberkardan från CJ ponyparts eller nåt istället för att fixa det med originaldelar.
  12. Intressant och lagom nördigt! Jag fick tag på en tekniker på Bilmånsson som hade utfört 20-30 kardanbalanseringar med slangklämmemetoden. Han sade att det i typ 95% av fallen gick att få bort vibrationerna med en sådan balansering. I vissa fall så kommer dock vibrationerna tillbaka, eller så går det inte att balansera bort dem med slangklämmemetoden. Om slangklämmemetoden inte funkat så har de beställt och bytt bakaxel/diff-partiet, vilket har löst problematiken i samtliga svårlösta fall. Han hade gjort runt 4 st sådana byten, om jag minns rätt. Han sade att det verkar som om huvudproblematiken sitter steget bakom kardanen, och inte oftast i själva kardanen i sig. Det kan vara en delförklaring till varför vissa har problem med vibrationer även efter byte av kardanen. Eftersom vibrationsfrekvensen då varit densamma som kardanen, så borde det ju vara pinjonflänsen (Pinion Flange) eller något annat i själva utväxlingen i diffen som det är något knas på... eller? Själva bakaxeln snurrar ju med samma rotationsfrekvens som bakhjulen. Vid 105 km/h är rotationsfrekvensen på bakhjulen ca 13-14 hz och kardanfrekvensen ca 47 hz i min bil som har utväxlingen 3.55 i diffen (ca 13-14 hz x 3.55 = ca 47 hz). Bilen ska in hos Hedin nu på service, så gör de en slangklämmebalansering på samma gång. Vad jag förstod hade den serviceteknikern gjort det på någon enstaka bil tidigare, så vi får se om han löser det :). Annars får jag pusha vidare. Har även bokat tid för däckbyte av framdäcken samt en fyrhjulsinställning. Bilen spårar rätt så rejält med sommardäcken nu.
  13. Jepp, våra mätningar var högst amatörmässiga. :). Det finns en firma i Göteborg som jag har hört mycket gott om som sysslar med balansering av kardaner. De tar runt 1200-1300 kr inkl. moms för att balansera en kardanaxel. Eftersom jag har garanti i några år till så vill jag ju helst att Ford fixar detta åt mig. Förhoppningsvis räcker det med en slangklämma-balansering för att få bort vibrationerna i kardanen. De ska återkomma till mig i veckan om förslag på tid. Om man tar ur kardanen och balanserar den helt för sig själv så kan man ju ha lite otur om det är någon annan del av systemet som är i obalans. Då borde det ju inte spela någon roll hur perfekt kardanen är balanserad tänker jag?
×
×
  • Create New...