Jump to content

Mats N

Klubbmedlem
  • Inlägg

    4
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • CMC
    8442
  • Region
    Ö.Mälardalen
  • Stad
    Stockholm

Mats N's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • First Post Rare
  • Conversation Starter Rare
  • One Year In
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Jag kanske var otydlig det är själva yoken till bakaxel som finns i 2 st längder och det skiljer ca 1 tum i längd monterad. Modulatorn gängas på plats.
  2. Hej Per! Sent svar men vill med detta uppdatera på vad som har hänt. Bussning var mycket sliten och jag fick tag på en ny via Persåker. Jag kollade upp bakaxel och det ser ut som den ligger bra i hjulhuset. När jag forskade vidare så hittade jag att yoken till bakaxeln finns den i 2st längder 4" och 5"långa. Min som sitter på är 5" och 1310 BigCap tror jag knutkorset har 1310 mått med men 2st av rullarna är större 1,125" diameter (1330) som om jag byter yoken så kommer jag att få ett spel på ca 25 mm som behövs och behöver inte korta/byta kardanen. Om du vill avara några delar så är jag intresserad av: Yoken till växellådan: Den som sitter på är 31 splines7 42,8 * 165mm lång Modulator: Modulator som sitter på är gul märkt (justerbar)? har förstått att det ska blå märkt men är inte säker eller spelar det ingen roll? Gummi slangen till modulatorn.
  3. Hej Per! Tackar för så snabbt svar. Jag får göra en bedömning med Svea bil om ny kardan är bättre än och korta den gamla. Då ska jag kolla bakaxel läget igen, men är det inte en tapp som styr var bakaxeln hamnar på bladfjädern? Kollar upp Yoken, hur är det med bussningen i bakre huset brukar den slitas mycket? Har du något tips var man får tag på bra delar till FMX lådan. Tack än en gång.
  4. Hej! Jag heter Mats och har köp min första Mustang en 1972 cabriolet med 302 motor / FMX låda / 9" bakaxel vad jag tror, forskat fram. (från fabrik 302/ FMX/ 2.79:1 tolkat i car shop manual till 8" bakaxel) Har upptäckt att med en gammal bil är man ute på en arkeologisk resa. Mitt problem är att bakre packboxen läcker och när jag pallat upp bilen och krupit under så upptäckte jag att det inte finns något spel för kardanen att röra sig och resultatet är att yoken har vridit sönder packboxen (utan boot). Min tanke lämna in kardanen för kortning (Svea Motor) och byta packboxen. Nu till mina frågor: 1. Är det olika längder på kardan beroende på bakaxel typ. 2. När det gäller packboxen finns det utan (w/o boot) och med (with boot). I shop manualen visar dom bara med boot men hittar ingen förklaring i texten. Har även letat på nätet utan framgång så frågan är vilken packbox ska man köpa? 3. Stämmer det att kardanen behöver ca 20-25mm som den kan röra sig. När jag räknar ut hur mycket jag skall korta kardanen. Hoppas att på svar så att jag kan komma ut på vägen och njuta. Mvh Mats
×
×
  • Create New...