Jump to content

87GT

Medlemmar
  • Inlägg

    14
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Robertsfors
  • Yrke
    Pensionär
  • Intressen
    Bilar och sambon

87GT's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Skulle egentligen gjort det, men fick det gratis då jag inte återbesiktigade på samma station. Dom tyckte nog synd om mig kan jag tänka. / Ingvar
  2. TACK alla vänliga som pushat och hjälpt mig. Speciellt tack till Per B och Pernolf som tipsade om Stigs Axle och Parts som var synnerligen vänlig och hjälpsam och rekommenderas å det varmaste, + till min allt-i-allo Bosse Åberg. Besiktningen i Nyköping var synnerligen öppna för argumentet att det inte var ett glapp utan ett helt normalt spel ! Nu rullar "gamla Bettan" nybesiktigad och godkänd. Sommarhälsningar / Ingvar
  3. Tusen tack för tipsen ! Skall genast kollas upp. Sommarhälsningar / Ingvar
  4. Hej, fick påpekande vid besiktning att min bakaxel glappade för mycket, dvs på lyften upphissad så tyckte dom att när man drar i fälgen så var glappet i längsled för stort. Jag "fiskör" för det mesta min bil och den har bara gått 100-mil sedan förra besiktingen som inte anmärkte på detta. Jag har mätt glappet / spelet till 1-1,5mm vilket inte känns som speciellt mycket. Vad göra ? Finns det någon firma / person som Ni läsare känner till (helst i Nyköping med omnejd) som är en hejare på just bakaxlar ? Vänliga Mussehälsningar / cmc 207 Ingvar Hultqvist ingvarh@mac.com
  5. Återkommer nu med lite mera info. Bytte EGR-ventilen, rengjorde IAB dvs tomgångssolenoiden, fixade och kände på "alla slangar - tror jag". Sedan startade jag upp bilen som faktiskt gick på tomgång. Varmkörde och läste av följande koder vid KOER - alltså motorn igång(trodde jag skulle få kod 11 = OK), men icke : 12 = trottlebody clogged. Behövs troligen rengöras mera/bytas 94 = Thermactor air injection system inoperativ, ena sidan 44 = som ovan fast andra sidan. Detta system tycks ha med avgasreningen att göra. Finns någon som kanske haft samma problem - vet något så är jag hjärtligt tacksam / Ingvar
  6. Det blev nog lite fel när jag gjorde KOEO-testen då motorn inte var varm. Så efter varmkörning och KOER säger datorn följande : 12 - IAB isärplockad och rengjord 22 - hittade trasig slang på MAP-sensorn. Åtgärdet. 42 - EGO = lamdasonden sänder felaktiga data. Troligen ett följdfel då dessa siter sist i kedjan. Ingen åtgärd just nu. 92 - EGO igen. Se ovan. 34 - EVP ger falaktiga data. EGR-ventilen att misstänka. Ny inköpt och monteras i helgen. Även sensorn ny för säkerhetsskull. 13 - IAB, se ovan Ja, man lär sig. Återstå att se hur det avlöper. Håller med Lasse att kanske en separat rubrik för insprutningssystemet vore på sin plats...vad tycker Ni andra. Ånyo, tack för alla råd. Mussehälsningar / cmc 207 - Ingvar
  7. Tackar för alla vänliga tips. Jag skall lusläsa allt Ni haft vänligheten att bistå med och snällt klappa min bil under helgen. Jag återkommer med hur det gick. Bästa hälsningar / Ingvar
  8. Hej, sedan i höstas har min Musse varit lite snuvig, dvs den får på tok för mycket bränsle...är svart i avgasrören och går inte på tomgång. Vid start går den ok ca 30 sekunder sedan behövs gas för att hålla den vid liv. Databoxen ger följande koder vid KOEO (Key on engine off) 21, 24, 34, 67, 82, 21, 24, 34, 67, 82 0ch 11=slut. Någon som har erfarenhet av vad som kan vara felet. Bilen går hyfsat på jämn gas och svarar bra på full gas, men går annars som en kratta. Har bytt TPS-sensorn i tron att den var paj, men icke. Tacksam för råd och dåd hälsar CMC 207 / Ingvar 08-7777344 eller ingvarh@mac.com eller givetvis här.
  9. Kan bara hålla med om att tidningen och dess innehåll är helt enkelt TOPPEN ! Hälsningar / Ingvar - cmc 207
  10. Tackar för svaret. Har nu kört ca 60 mil med denna tillsats. Märkte egentligen ingen skillnad förrutom att igår åkte vi ca 10 mil med en motor som var allt annat än "glad". Började vid start att tomgångsvarvet går upp och ner hela tiden ingen växel ligger i. Har så gjort förrut också men som gått över efter ett tag. Motorn rycket och vid körning och speciellt när man motorbromsar...den pulserar ungefär som vid tomgång. Tog vid hemkomst bort 3 stift som var kraftigt sotiga inklusive det tidigare innersta (se bild ovan). Något fel i insprutningen tycks det vara...frågan vad ? Helt svart i avgasutsläppet också ! Finns det data-service-kontakt i denna bil månne ? Summa sumarum - ingen skillnad med tillsatsen - blev tvärtom istället. "Sotiga hälsningar " / Ingvar - 30C i skuggan
  11. Kör en -87 GT med 5.0 liters motor och bränsleinsprutning. Vid byte av alla tändkablar, stift, rotor och fördelarlock noterade jag att dom 2 stiften som sitter närmast torpedväggen var oljiga vilken inga andra var. Tänkte att det fixar nog sig nu när allt byts ut. Men i år efter en längre resa tog jag bort dom inre stiften igen för att upptäcka att "felet kvarstod". Bilen går bra men har ibland (både i låg som i hög fart) tendenser att rycka lite. Se nedan bild som på höger sida visar ett av dom inre stiften. Notera att den vita färgen runt mittendelen på stiftet finns kvar. Stiftet är också lite oljigt (svårt att se på bilden tyvärr). Det vänstar stiftet är som alla dom övriga stiften ser ut, dvs lite sotigt och ser bara använt ut. Att just dom inre stiften inte skulle tända känns som för osannolikt, kan det vara så att spridarna inte funkar och ingen bensin kommer fram plus att kolvringarna är lite otäta som ger oljeresterna ? Ingen bensin = inget att antända = den vita färgen blir kvar på stiften ??? Bilen går som sagt bra och är pigg och krånglar på intet sätt. Någon som har en ide om felet mitt ? Sommarhälsningar / Ingvar
  12. Kan du precisera vad du menar ? Hälsningar / Ingvar 87GT Hatchback
  13. Blev lite sugen så att säga att byta ut min gamla AOD mot en kanske lite mera sportig och till bilen passande T5. Vore kul att höra om det finns någon som gjort detta ? På FordMuscle.com :s hemsida finns beskrivning. Men bäst är nog lite svensk erfarenhet. Hälsningar / Ingvar cmc 207 87GT med AOD
  14. Jag håller på att byta mina "fula bakljus" till SNYGGA LX-dito. Tyvärr blir jag då av med backljuset och undrar vad besiktningen säger om dessa saknas ? Hälsningar / Ingvar cmc 207
×
×
  • Create New...