Jump to content

Niklas cmc358

Medlemmar
  • Inlägg

    22
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Niklas cmc358's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Kartan för Fjällcruisningen får ni på plats i Sälen tillsammans med lite mer material när ni anmäler er ankomst till receptionen i Ski Lodge, gäller alla även de som bor i egna stugor.
  2. Troligen har du elfel i tändningslåset som flera redan har tipsat om. Har själv haft samma problem på en 96 där det gått varmt i tändplattan och anslutningsstiften blev lite brända vilket gav dålig anslutning. Troligen blir det då för låg spänning till startspärren och då går motorn ca 2 sek innan den stannar. Jag bytte tändplatta och elkontakten. Efter detta har jag inte haft några start problem. Lycka till med felsökandet.
  3. Tack för bilderna Lasse Då är det bara att gå ut och smida till tappen som skall sitta i bussningen så att allt blir rakt och bra. (Tänk vad digital kameran har förenklat för oss som skruvar gamla bilar) Niklas cmc358
  4. Hej Lasse Lika snabb att svara som vanligt vilket jag är mycket tacksam för. Det stämmer bra att avstånden är ungefär det samma men det som är skillnad är vinkeln på ytterändan där styrstaget skall sitta inte är lika. Den nya styrarmen är hålet där bussningen sitter parallell med fastsättningen mot karossen medans min gamla vinklar utåt. Därför passade inte den nya styrarmen. Men det kanske är så att min styrstång och styrarm har fått sig en smäll och blivit vinklad men jag ser inga sådanna vålsamma märken som det då borde ha blivit? Hur ser den ut som du har liggande i garaget?
  5. Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera hjälp styrarmen? Håller på att renovera framvagnen och stryrningen. Allt har gått över förväntan ända till jag skulle sätta dit sista delen som var hjälp styrarmen. Det visade sig att den jag köpt (ingick i en sats) inte var lika den som satt på bilen. Är det någon som vet till vilken årsmodell den till höger på bilden passar? Den till vänster satt i alla fall på min 71:a Niklas cmc358
  6. Tack för att ni har rätat ut mina frågetecken.
  7. Ytterligare en fundering Om man skall byta till siliconvätska måste man då byta alla packningarna i bromssystemet eller räcker det med att byta alla vätska.
  8. Är det någon som kan förklara detta med bromsvätska för mig En del man pratar med avråder från att använda siliconvätska i bromssystemet om man har för avsikt att lackera om bilen. Billlackerare är tydligen allergiska mot silicon , lacken bli som ett apelsinskal om det finns något med silicon i närheten när dom lackar. Vidare binder inte siliconvätskan vatten vart tar då vattnet i systemet vägen (eller bildas det inget vatten i systemet). Normal vätska binder vatten och det är därför man skall byta varannat år. Andra påstår att silicon vätska är det bästa man kan ha och att den inte behövs bytas Finns det någon som kan räta ut dessa frågetecken
  9. Vad jag vet är det inget krav på att kunna starta bilen i neutral läget utan det viktigaste är att man inte kan starta bilen med en växel i. Min mach 1 1971 gick inte igenom besiktningen utan startspärr men jag fick ett tips av besiktningsmannen som sa att det räcker att bilen kan startas i parkeringsläget. Det fixas lätt med en bromskontakt från en moped som ser till att det bara går ström till tändningen med parkeringen i. Bilen gick då igenom besiktningen utan anmärkning.
  10. Hej Pelle Jag hade samma fel på min C6 och jag bytte vacumslang och modulatorn sen fungerade lådan igen. Niklas cmc358
  11. Tack Per för beskrivningen. Nu är det bara att gå ut i garaget och meka och hålla tummarna att det är något av detta som är felet på lådan. Niklas cmc358
  12. Tack för tipset Björn. Utanför forumet har jag tidigare fått tips om att kontrollera just vacum och "Governor". Governor sitter längst bak på lådan och man kommer åt den genom att ta bort struten längst bak. Är det någon som kan förklara hur "governor" fungerar? Niklas L cmc358
  13. Är det någon som har något tips om vad som kan vara fel när automatlådan C6 inte växlar i D- läget. 1,2, neutral och backen fungerar riktigt. Vad är det som styr när lådan skall växla ? Tacksam för svar Niklas L cmc358
  14. Hej Jag skall sätta i en C6 från en bil med rattväxel i min musse (MACH1 71). Vad jag kan se är att yttre växelföraren är olika och nu undrar jag om den går att byta och var jag ev kan få tag i en sådan? Växelföraren skall se ut enligt bild när allt är klart. Jag har även fått tips om att sätta i en oljeplugg i tråget. Är det någon som vet vart den skall sitta i en C6. Tacksam för svar Niklas cmc358
  15. Hej Mussen vill inte lämna gården. När jag skulle åka i väg hade växellådan (C6) fastnat i parkeringsläget. Efter att ha varit under och ryckt lite i staget mellan lådan och växelföraren släppte låsningen. När jag sedan skulle prova bilen fungerade inte backen utan bilen gick framåt på alla växlar utom parkeringsläget. Det läckte även lite olja där växelföraren går in i växellådan. Är det någon som har varit med om något liknade och ge tips på vad det är som kan ha gått sönder. Niklas CMC358
×
×
  • Create New...