Jump to content

Mustang

Medlemmar
  • Inlägg

    86
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Mustang last won the day on 3 mars 2018

Mustang had the most liked content!

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Mustang's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Conversation Starter Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

1

Omdömespoäng

  1. Kan bara konstatera att jag är ganska nöjd med 9" "klumpen" från Quick Performance. Levererades väl förpackad i en plast behållare i en tjock kartong med spännband runt ( ingen halv-pall ) Den är nu inkörd och oljan bytt ( inkl. "knäppolja" ) Går tyst o fint, drar nu jämnt på båda hjulen så den tar sig uppför min grusgång till garaget utan att slira fast med ett-hjuls drive. ( ger även två (2) svarta streck på asfalt vid tyngre gaspådrag ! ) Bitarna dom plockat in tycker jag verkar helt ok : Ring o piniong Märkt: 10/35 101160 f890350 04/17 Motive Gear Performance Ring and Pinion Sets https://www.summitracing.com/int/parts/mgr-f890350/overview/ Diff Märkt: USA YDGF9-28-AG Yukon Gear & Axle Dura Grip Positraction Carriers YDGF9-28-AG https://www.summitracing.com/int/parts/yga-26007/overview/ Utgår ifrån att resten, lager o annat håller hyfsad kvalitet, den såg mycket välbyggd ut med märkfärg på drev och bultar. But the Case förvånar mig... " Stock Cases, Supports, & Yokes are all thoroughly inspected & cleaned before assembling " Det verkade vara en helt ny case som jag fick, ingen old cleaned som uppges i annonsen på ebay, kolla på bilderna. Kan kanske vara en China case, men what the heck, håller säkert för mitt lugna körsätt... Den var dessutom märkt med ett ingjutet "N" som för mig betyder "nodular iron" som skall vara den starkare sorten. Men, det är klart, om det är Kina tillverkat så kan dom ju gjuta in hela alfabetet i sina produkter utan att det betyder något speciellt ! Kanske någon känner igen den på bilderna och kan berätta för mig om vilken tillverkare det kan vara. Skickar några bilder: ( bytheway... VEM försöker logga in på mitt konto ? har fått medelanden från klubben om misslyckade inloggnings försök. Någon annan som råkat ut för samma ? We have detected 3 failed log in attempts to your account from Östersund, Jämtland, 831 31, Sweden. We have detected 3 failed log in attempts to your account from Haegersten, Stockholm, 129 35, Sweden.) Passar på att önska er alla en God Jul o Ett Gott Nytt År så här på förhand !
  2. Dyrt skrot... eller... ett riktigt klipp ! " Iakttagna brister: Motorn är en 351 cleveland som enlig verkstad är sönderfrusen och motorblocket behöver bytas. Lackskador och rost förekommer Ett däck saknar luft och status på övriga däck är svårbedömd " Well ?
  3. Stig har, med ålderns rätt, trappat ner vad gäller skruvandet... Säljer dock delar och ger goda råd, Helt Ok. Gällande min " konstiga matematik" så har ju du, duktiga Per, som fortfarande skruvar själv, räknat priset för enbart delar, inte för verkstads kostnader som jag i min matematik. Klart det blir billigare om man skruvar själv... Men jag har, som Stig, valt att trappa ner på skruvandet och låta andra göra jobbet. Ålderns rätt... betala och se glad ut. Och dom svar på offert begäran som jag gjort är nog ganska nära "min matematik" Konstigt svar på en ärlig fråga om ett namngivet företag i USA, jag frågade om någon hade erfarenhet om leveranser från Quick Performance. Vad gäller drev så är det Motive Performace Gears som uppges. Har ingen aning om det är bra eller inte... men kanske nån vet och kan varna mig. Vad bilden i länken gäller, så har jag erfarenhet av att flashiga hemsidor inte alltid garanterar en bra produkt, ofta tvärt om... sitta framför datorn och skapa eller ut i verkstan och jobba ! Kan tyvärr inte av bilden att döma, avgöra hur tyst den är... men dock snygg... Tbird Du har säkert rätt. Men kommer ihåg en 8" jag renoverade för måånga år sedan och där "klonket" i bakaxeln tydligt härrörde sig från slitna spider drev o annat... kanske körd med för lite olja... mvh Mats
  4. Tackar för alla svar ! Funderar o planerar så får vi se hur det går. mvh Mats
  5. Hi Per Nä... den är inte trasig, körde ju med den, den har bara vissa ”issues” som gör att jag tror att mer än lager och lameller bör bytas. Planetdrev 4st (spider) +2st sidodrv + kronhjul o pinion. Konstaterar att gamla utväxlingen är 3.00, skall bytas till 3.50. Så byter man rubbet i klumpen vid renovering så kanske kostnads skillnaden jämfört med USA beställning inkl. frakt inte blir så stor. Dessutom har jag ju då den gamla kvar och kan kanske sälja ”as/is” eller renovera själv i lugn takt och ha för framtida projekt eller sälja som ”helrenoverad” och få ut en rejääl summa pengar! Fick kostnads förslag om renovering från en juste lokal machine shop , kallar det inte dyrt (det kostar att lämna in för fix) men får mig ändå att fundera. Stigs axle & parts renovering, hur långt räcker11.000- SEK. ( dom gör bevisligen ett bra jobb ) ( Har inte begärt offert från Stig, så rätta mig om jag har fel i mina beräkningar ) SÅ, min plan är att beställa från Quick Performance (via ebay) och hoppas att grejerna är ok. http://www.ebay.com/itm/9-Ford-Center-Section-Third-Member-9-Inch-28-31-Posi-Rearend-3rd-Member/391834896061?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 Kollade olika forum och referenserna för Quick Performance var överlag goda. Mailade en fråga till QP och fick snabbt svar: Yes, this unit uses a 4-Pinion Trac-Lock Posi Unit with a billet steel case, billet steel hat, forged internals, and Raybestos clutches Let me know if you have any other questions. Thanks, BRYDON Quick Performance INC. http://stores.ebay.com/quickperformanceracing Det handlar om en standard Ford Case för effekter under <400 hk Om jag ska lämna in den personligen till Stig så innebär det en 12-tim resa för mig med risk för att missa sista färjan hem och får övernatta på hotel eller sova i bilen... Ha Ha ! De här blir nog bra de... Snart e de vinter... 4 1/2 mån till nyår
  6. Tänkte byta min 9" bak diff, 28 spline 3.50 trak-lok, lameller slut... Begärt offert på renovering (ej fått slutligt pris ännu) men det verkar enligt förhands info bli kanske samma/dyrare än att beställa en ny från USA. Den gamla urplockad, en TUNG J_vel , att ligga under bilen, lossa den och behändigt lyfta ner den med händerna...no way.. hiss med domkraft är det som gäller ! Har någon någon uppfattning om någon av dehär som jag funderar på att beställa. (någon :) Inget race krav, mild street++ 351 Cleveland C6. http://www.ebay.com/itm/9-Ford-Center-Section-Third-Member-9-Inch-28-31-Posi-Rearend-3rd-Member/391834896061?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 CUR-9TL350S28 - Currie 9 in. Third Members MSR-3MNC28AA350 - Moser Engineering Ford 9 in. Third Member Assemblies I år plockade jag fram mustangen igen och deltog i den årliga cruisingen i Mariehamn. Länge sen sist, mussen gick bra och allt funkade som det skulle. Hadebra alla !
  7. Antar att detta redan synts här på forumet ... men jag är ju så trög så jag postar det nu (igen) . Tidningen Bilsport var här och fotade 2013 och förväntade sig att 60-70 bilar skulle dyka upp. Många bilar blev det, 210st skriver dom, (tror ändå inte alla var där) http://www.bilsport.se/artikel/forlat-aland-fler-tidningar-kommer/aland/ Sommar o fint nu... hadebra alla.
  8. Jo/Nä (som vi säjer här på Åland... Knepigt det där med termostaten till Cleveland. Beställde båda från Hansen ( STA 13468 + STA 13469 ) Trodde att båda var likadana, men med olika öppnings temperaturer som enda skillnad. När varorna anlände så visade sig att endast 468'an hade den "hatt" som stänger nedåt. Rätt beställt från min Hansen ÅF, men vad gick fel, fel packat i Hansen lagret eller... Kollade på nätet igen: HANSEN: STA13468 Termostat 82°c -> 180f/82c Thermostat Finns i lager 110 SEK Info: ALT TEMP - OE TYPE - CLEVELAND ENG STA13469 Termostat 91°c -> 195f Thermostat Finns i lager 110 SEK Info: OE TEMP - OE TYPE - CLEVELAND ENG EBAY: 70-82 Ford Bronco Mustang Lincoln Mercury Stant EngineThermostat 13468 NEW Price:US $5.95 This part is compatible with 12 vehicle(s) matching 1971 Ford Mustang Base 5.8L. STANT-13469-Thermostat OE Type Thermostat Price: US $7.38 This part is not compatible with 1971 Ford Mustang Base 5.8L. Vad ska man troopå troopå när allt är så här.. Well, jag köpte bara 82 graders termostaten fast jag gärna hade testat även 91 graders Tstaten. HadeBra Alla... Sommarn är här
  9. Tack för tipsen. Kollade min lokala Hansen ÅF, dom kan kan fixa hem dessa: STA13468 STA13468 Termostat 82°c -> 180f/82c Thermostat Finns i lager 110 SEK Info: ALT TEMP - OE TYPE - CLEVELAND ENG STA13469 STA13469 Termostat 91°c -> 195f Thermostat Finns i lager 110 SEK Info: OE TEMP - OE TYPE - CLEVELAND ENG Vete fen om dessa är rätt modell, men jag testar. Lite varmare ute nu...
  10. Thanks Anders Funderade nog också på 90 graders. ( som jag tror var standard ) Men den är lite speciell den där termostaten till Cleveland, den runda "läpp" som tätar mot "ringen" nere i termostathuset. Har du kollat om du har den kvar ( mässings ringen ) Försöker skicka lite info med länkar: http://351cleveland.wetpaint.com/page/proper+351c+thermostat http://forum.ih8mud.com/40-55-series-tech/691361-cooling-351-cleveland.html http://www.7173mustangs.com/thread-correct-thermostat Om du har fått rätt termostat från Hansen så vore jag glad om du kan ge mig beställnings nr el.dyl. Dom flesta försäljarna har mycket svårt att skilja Windsor från Cleveland och ger med glad min ut fel delar. Solen skiner... men kallt som f.n
  11. Hej alla Nån som vet var man hittar termostat ( rätt modell ) till 351 Cleveland -71, i norden. Mustangen ute idag, går kall...
  12. Nice ! USA's svar på Finska HURRIGANES ho ho. Kolla gärna fler av deras videor... oförglömliga... villket ÖS !
  13. Henke Ja, Du och Lars O verkar vara nöjda med era HEI'are , trodde inte annat heller.. Har inte lyckats hitta mått på hur höga de igentligen är ( är alla lika höga... varför måste dom sitta på en "flaggstång" ,. Vill helst inte byta orginal luftburken. Finns ju ett uttag under burken, men räcker det till? Oj Oj vilka problem man har (not.) Tack för svaren mvh Mats
  14. http://www.zatzy.com/off-topic/163038-stavning-besiktigad.html
  15. Hej Lars Snyggt o prydligt under huven där. Ja en HEI borde ju avlägsna vissa källor till fel iom att kabeldragningen begränsas till enbart + matning. Matar man via relä direkt från + , styrt av tändlås, borde det ju bli jättebra. Funderar bara på höjden, får den rum under orginal luftrenaren? ( -71 351 cleveland ) Måste kolla upp det. Tror jag beställer den billiga modellen : http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370533885965&ssPageName=ADME:B:WNASIF:US:1123 bara för att testa. Ha de bra Mats
×
×
  • Create New...