Jump to content

orbvet

Klubbmedlem
  • Inlägg

    25
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • CMC
    2141
  • Region
    Värm/Örebro

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

orbvet's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • One Month Later
  • One Year In
  • Week One Done

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Det kan alltså var så att fjädrarna inte samverkar hela tiden utan den grövre börja jobba först efter "halvtid"? Vet någon om de fjädrar jag beskrev överst är std.-monterade eller rentav utbytta (Se spec för fjädrarna överst och i bild 2) Min motor är original frånsett Holley 600-förgasaren! Hur mäter man upp fördelaren utan att köra den i särskild testapparat? Hur stort spel axiellt, uppåt - nedåt, får rotoraxeln ha, jag mäter närmare 0,8 mm med fördelaren kvar i motorn. Slitet fördelardrev eller O.K.? Min fördelare är en utbytes den har inte någon nippel med lucka för smörjning utvändigt. SA CMC2141
  2. Nere i fördelaren sitter två fjädrar som påverkar centrifugalförställningen. Den ena är både längre och grövre än den andra. Hur vet jag att det sitter ”rätt/original” fjädrar i min fördelare samt att de är ”rätt” spända/rätt hårdhet? Den grövre fjädern A är helt obelastad glappar därför fram och tillbaka, medans den tunnare är delvis spänd! (Se bif bild 1). Först när vikterna, vid rotation,slungats ut ”halvvägs” så börjar den tjockare fjädern (A) att spännas! Den tunnare fjädern ( gör motstånd redan från start! Ska det vara så, eller ska båda fjädrarna ”jobba/hjälpas åt” samtidigt redan från start? Vill man justera fjäderspänningen ska visst fästena böjas, men hur mycket? (Se bild 3). Är det någon som vet vad "rätt” tjocklek och längd ska vara på originalfjädrarna i fördelaren? Mina fjädrar är 21 resp. 16 mm långa och har 1 resp. 0,6 mm tråddiam. Båda är på 5,5 fjädervarv. Kanske bytta? (Se bif. Bild 2). Den tjockare fjädern går ej ihop helt även obelastad, bladmått 0,10 mm går lätt in mellan vilket spiralvarv som helst. Ska det vara så ? (Se bild 4). Hur vet jag förresten hur hela mekanismen ska vara vänd, går ju att ändra mellan 13L och 18L ? Vad är alltså rätt fjädrar för original 1965 Mustang A-code? Hur mycket får fördelaraxeln spela axiellt, finns ett spel om jag drar i axeln upp och ned, (fördelaren är kvar i motorn) (se bild 3). Min motor: 289cui, 225 hp, (4 port Holley), 4 vxl.man. 3.00:1 bakaxel. Fördelaren: Dual Advance med ställbar vaccumklocka + enkelbrytare. Sten A 65:a Cabb CMC 2141
  3. Om man kopplar tändinställningslampan på cyl. 1 och varvar upp motorn något så hamnar man ju utanför det område som har siffrorna på svängningsdämparen. Därför svårt att se om siffrorna vandrar fram och tillbaka, för det är väl så glappet i fördelaren skulle visa sig??? Är det inte någon som vet hur stort glappet i mm eller tum kan få vara innan man måste byta bussningarna? Kan det få vara ett litet spel eller ska det inte gå att känna något spel alls? Kanske någon som vet med sig ha en nyrenoverad fördelare och skulle kunna lyfta på locket och rotorn och känna litet på ev. spel? Vad är lämpligt "distributor cam lubricant"? SA
  4. Har en orig. fördelare på min 65:a Mustang som har både centrifugal- och vakumförställning. Tycker mig ha ett spel/glapp i sidled i fördelaraxeln/den 8-kantiga kammen som påverkar brytaravståndet negativt. Är den någon som har specifikationen på hur stort detta radiella spel max får vara? Hur stort glapp innan fördelaren måste removeras? Det axiella spelet (shaft end play) får vara mellan 0,024 - 0,035" (fördelaren ur motorn), men vad kan tollereras radiellt? Går det att få tag på bussningarna här som fördelaraxeln snurrar i, är väl dom som är slitna, den över har Ford No. 12120 och nedre 12132.? Var är lämpligt smörjmedel till kontaktytan mellan brytaren och fördelarkammen ska visst vara något fett inte olja? mvh SA 2141
  5. Jag skall lacka insidor dörrar på min 65:a med kulören Rangoon Red. Vilket färgfabrikat ska man välja och vad blir då dagens färgkod för Rangoon Red? Gärna några förslag här samt nr. S. Anderson 2141
  6. Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare! 2141 SA
  7. Förgasaren är en 4-port HOLLEY, jag bytte primärmunstycken förra våren till 3 nr mindre för att få ned soppaförbrukningen något. Tidigare år har samtliga stift varit mycket lätt sotiga, nu är de 4 främre mera sotiga och de bakre mindre sotiga än förr. Jag justerade samtidigt ner flotörnivån något efterson jag hade litet för höga CO-värden vid förra besiktningen. Någon skillnad i bränsleförbrukning har jag inte kunnat märka. Medlem 2141 SA
  8. Detta med för mycket soppa från primärsidan skulle vara helt logiskt om... det vore så att primärportarna bara matade cyl. 1-2 och 5-6 och sekundär bara matade 3-4 o. 7-8 men så ser ju inte original insuget ut, utan primärportarna matar ju bränsle till samtliga cylindrar enl. den ordning som visas på bilden av insuget. Alltså borde för fet blandning från förgasarens främre portar göra samtliga stift sotiga eftersom blandningen leds till samtliga cylindrar korsvis!?!? SA 2141
  9. Varför blir stiften helt sotiga endast i cylindrarna 1, 2, 5 och 6, de två främre cyl. i resp. cylinderrad, och inte i alla 8? (se bild 1). Vänstersidan av förgasaren matar ju cyl. 2, 5, 3, 8, och högersidan cyl. 1, 6, 4, 7. Hade i stället endast t. ex. cyl. 1, 4, 6, 7 haft sotiga stift då hade ju den högra sidan av förgasaren levererat för mycket soppa eftersom insuget sedan leder blandningen till just dessa cylindrar. MEN hur kan nu endast de fyra främre cylindrarna 1, 2, 5 och 6 få för fet blandning, och därmed sotiga stift, och inte övriga cyl. just med tanke på hur insuget är uppdelat?!?!? (se bild 2). Sten A Medlem 2141 1965 Cab SP all.jpg[/attachment:26662jce] GJINSUG.JPG[/attachment:26662jce]
  10. Vad skall jag ha för olja i bakaxeln på min 1965 Ford Mustang med Equa Loch diffbroms? Jag behöver fylla på någon dryg halvliter för att komma upp till nivåpluggen. Finns visst nuförtiden lämplig olja (LS) med additivet (knäppoljan) redan iblandat och lämpligt för diffade Fordaxlar??!! Funkar det att blanda LS-olja med den gamla oljan som troligen är den med tillsatt knäppolja? Enl. den gamla handbok jag har ska man använda: Hypoid Gear Lubricant SAE 90. M-2C50-B (Fords specifikation) Part No C1AZ-19580-E, F or G. (R-154-G, F). Sedan ska det till additive Part No C1AA-19B546-A (R-154-A) 1 oz. per pint of lubricant. tacksam för rekommendation av lämplig produkt! SA 65-cab
  11. Vad skall jag ha för olja i bakaxeln på min 1965 Ford Mustang med Equa Loch diffbroms? Jag behöver fylla på någon dryg halvliter för att komma upp till nivåpluggen. Enl. den gamla handbok jag har ska man använda: Hypoid Gear Lubricant SAE 90. M-2C50-B (Fords specifikation) Part No C1AZ-19580-E, F or G. (R-154-G, F) "R" kanske står för Rotunda ??? Sedan ska det till additive Part No C1AA-19B546-A (R-154-A) 1 oz. per pint of lubricant. Finns kanske lämplig bakaxelolja nuförtiden med additivet redan iblandat för diffbromsade Fordaxlar? tacksam för snabb rekommendation! SA
  12. Tänkte det finns någon som har en mod. 4160 HOLLY på sin motor och därför vet hur slangarna ska gå, resp. vilka anslutningar som pluggas eller ej? CVC2141
  13. Hej CMC! Vilka anslutningar ska vara pluggade resp. vara kopplade med slang och vart ska slangarna gå? Se bif. bild! Anslutning #1 ska väl vara pluggad eftersom vevhusventilationen går till plattan mellan förgasare och insug? #2 pluggad eller slang vart? #3 Pluggad eller…? På #4 har jag vacuum till fördelaren, rätt eller fel? #5 pluggad? Tacksam för förslag! M v h CMC 2141 65-cab
  14. Hej CMC! Vilken storlek (CFM) har original 4-port förgasaren till 225 hk (A-code) 289:an av 1965 års modell? Jag kör med en HOLLEY #80457-2 = typ 4160 (single pumper + vaccum sec.) Original 4-portaren har väl också bara acc.pump på främre och vakuumöppnade sek.portar? Vilken/vilka diametrar har portarna (throttle bores) på original 4-portförgasaren? Är det någon som kör med en nyare 4-port Holley, och i så fall vilken storlek (CFM) och modell funkar bra? Försöker bl. a. få ned bränsleförbrukningen på min 65:a cab. M v h CMC 2141
  15. Någon som har ett elchema som visar vart strömmen tas till dimljusen på en 65:a cab. Varför är det 3 anslutningar på ljuskontakten till foglights (har läge on-off) en grå går till själva ljusen vart ska dom andra? mvh SA
×
×
  • Create New...