Jump to content

Henke CMC 2232

Medlemmar
  • Inlägg

    108
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Henke CMC 2232

  • Födelsedag 1982-07-04

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Henke CMC 2232's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Okej, tack för svaren Då behöver jag nog investera i en ny fläktkåpa med. Drar ju en SMV husvagn efter mussen så det behövs Lite bättre kylning. Ska kolla om jag inte kan byta kylare på nått smidigt sätt.
  2. Tjenare alla garageövervintrare! Gjorde ett fint misstag när jag skickade efter en kylare från CJ pony parts. Kollade deras katalog och hittade ett kit, RADK4. En treradig kylare för 289/302 men råkade av någon anledning knappa fel och ta RADK5 kitet istället. Skillnaden är att den ena är för bilar med AC och den andra är för bilar utan AC. Min musse har ingen AC men råkade beställa kylaren för AC bilar. Kan jag nu använda denna kylare trots min AC brist? Hade tänkt att skaffa AC i framtiden och det kanske är lite halvsmart att vara lite förberedd?!
  3. Precis som 2fast4you skrev... Proppa full. I oktober hade jag med mig delar för 12.500kr i väskan och det var frid o fröjd Man måste leva lite farligt
  4. Själva draget är ett nytillverkat Monoflex II drag utan modifikationer, ren "Bolt On". Balken och infästningen är dock hemmahjort. Helt sant att man kan göra en egen tappning av ett redan tillverkat drag men man kan även då behöva en hållfasthetsberäkning osv för att visa att man inte försvagat konstruktionen eller något annat knasigt. Min konstruktion bygger på att gömma det så mycket som möjligt och därför hamnar balken nära tanken (ca 4mm). Bilprovningen var lite bekymmrade över de två plåtarna som går från balken till bilens ram. Infästningen bestär av 4 bult på vardera sida så problemet låg inte där. Utan det var vid en eventuell kollision somman funderade på var balken och draget skulle ta vägen under bilen. Den vinklade plåten som smyger nära tanken är alltså en liten huvudvärk för besiktningsmännen. Hållfasthetsberäkningen som jag fick gjord på konstruktionen visade att godset klarar att dra 6500kg ren dödvikt och att vid ett tryck bakifrån (kollision) så skulle balken rent teoretiskt vikas nedåt ifrån tanken. Bilprovningen ville dock inte lita på en metal-ingenjör med ca 20 års erfarenhet från industrin. Nåväl, jag får dra 1100kg och min husvagn väger 880kg med en totalvikt på 1050kg så jag är ändå ganska nöjd. Ska ta lite bilder imorgon på hur det ser ut vid ramen.
  5. Tackar tackar! Drar en SMW från -71 som jag har tillbringat det senaste året med att renovera. Riktigt mysigt
  6. Kanske bygga ett eget. Slängde ihop detta till min -68 cab. Hemmabygge som bilprovningen sade okej till. Får dra 1100kg.
  7. Lite fler bilder på renoveringen. Nu börjar inredningen ta form. Har fler bilder på ingång men orkar inte föra över dem från kameran ikväll. Känner mig nöjd över att snart vara klar, lagom till Rättvik.
  8. Om jag hinner få i ordning på elen i Mussen till på Onsdag. Jobbar 10-13 timmar om dagen och har lite halvsvårt att hinna med mig själv och mina projekt samt frugan. Får försöka göra någon halvhalt och ta tag i bilen nu. Blir inte Mussen klar till på onsdag så drar jag vagnen med V70'n till bilprovningen. Blir en sträcka på ungefär 5 mil vilket gör att jag får chansen att känna hur vagnen upplevs efter en modern bil. Då får jag en referens när jag väl drar den med Mustangen Är löjligt spänd inför bilprovningen och deras betyg Har ju slitit som ett djur sedan augusti förra året med vagen. Dock några månaders uppehåll under vargavintern.
  9. He he, nej så direkt enkelt har det inte varit längst vägen men helt klart värt det. Finns dock inget roligare än en rejäl utmaning. Idag monterade jag sidomarkeringarna, framfre belysning, bakljus. Fick även ordning på belysningen inne i vagnen vilket inte var det lättaste jag gjort då många generationers ägare sedan 71 har klippt och skarvat kablar. Blir mer spännande när en och samma kabel är både svart, vit, grå, blå, röd och gul. Vilken färg skall det vara? Många ringkopplingar och felsökande för att få fram rätt svar. Tog mig nästan två timmar att lista ut vilken kabel som gick till utebelysningen och vilken av knapparna på panelen som den gick till. Testade även elbromsarna genom att koppla vagnen till V70'n och dra på rejält på en grusplan och stampa på bromsen. Märklig känsla när bilens ABS hoppar in och vagnens bromsar nyper åt. Allt fungerade dock precis som det skulle och vagnen hoppade inte över bilen och något annat konstigt.
  10. Tackar tackar. Idag rotade jag igenom de flesta av alla de kablar som finns inne i vagnen. Gör en ritning på vart de sitter och vart de går. Tog mig nästan 3 timmar att få igång innebelysningen. Så nu funderar jag på hur jag ska stänga av utelampan utan att behöva bryta strömmen för alla lampor. Måste ha en knapp någonstanns men vissa saker har försvunnit genom alla år och föregående ägare. Mitt största problem är dock att jag inte lyckas få höger blinkers att fungera som den ska. Provat att ringkoppla kabeln från handske till lampa och kabeln är hel men så fort jag får ström i handsken så fungerar inte blinkersen. Nu är jag dock för trött för att hålla på något mer så jag fortsätter min kamp mot tid och husvagn imorgon.
  11. Nu börjar saker o ting röra sig med mitt projekt. Vecka 31 är det dags för Classic Car Week i Rättvik och när jag och frugan var där förra året med frugan så tog vi beslutet att vi skulle fortsätta vara där framöver, och då hela veckan. Steget var då att ha en husvagn och då en som matchar Mustangen. På en samlarmarknad uppe i Torsby hittade vi en SMV 25 från -71 i mycket använt skick. Jag slog till direkt, kopplade och drog hem den för att under några månader slå mig blodig på detta kadaver-projekt. Kostnaden än så länge är inte så farlig för att vara en totalrenovering. Vagnen gick loss på 4000:- och material ca 2000:- Lack + Klarlack 1500:-, Färg insida ca 1000:- Än så länge har jag lagt ut ca 9000 för vagn och renovering. Har skrivit ner allt jag köpt och ska göra en koll när allt är klart. 21 juli ska bilprovningen göra sin koll och förhoppningsvis går allt bra.
  12. Du måste gå fram och ta ström till blinkersen från de främre blikerslamporna (eller från indikeringen i instrumentpanelen, som förslogs ovan). Tar du signalen vid bakluckan har du ju både bromsljus och blinkers i samma kabel, så blinkerslamporna på släpet kommer att tändas när du bromsar. Bromsljus och blinkers ligger ju i samma glödtråd på Mustangen, och bromsljuset släcks ju på den sidan man blinkar åt när man slår på blinkersen.[/quote:2zw69nff] Det har du helt rätt i med blinkersen. Frågan är då hur det blir om jag vill köra med parkeringen och dimmljusen? Kommer blinkersen lysa även då man har parkeringen igång eller är kablarna dragna på annat sätt där framme? För övrigt så har jag möjlighet att framöver tillverka fler dragkrokar med avtagbart eller fast drag. Fick draget godkännt igår och dragvikten blev satt på 1110kg vilket jag kommer att överklaga. Teknikerna verkar inte helt riktigt besitta korrekt kunskap om hållfasthet och brytstyrka hos metal.
  13. Okej Då har jag gjort på samma sätt ungefär. Jag rotade runt lite under instrumenteringen ikväll och tog en ren signal från bromspedalens givare och blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen är påverkad av något annat. Nu ska jag bara få en ren 12v som inte är konstant så att vagnen tömmer bilens batteri. Såhär blev draget i alla fall... Lyckades gömma undan det ganska så bra
  14. Tackar tackar! Själva kopplingen har jag klart för mig hur den ska se ut. Problemet är var jag ska "ta" strömmen ifrån till blinkers och bromsljus. Är inte så hemma i bil-el och framförallt inte i såhär antika bilar. Skulle vara intressant vart utgångspunkten för blinkers/broms blir som jag sedan måste dra vidare bak i bilen. Men tack för kopplingsschemat, det är alltid bra att ha en utskrift på
  15. Tjabba! Classic Car Week i Rättvik närmar sig med stormsteg och jag arbetar som en myra på Redbull för att få allt klart inför en veckas semester bland gamla bilar och varma sommarkvällar med kalla öl. Nu är det så att husvagnen snart är färdig (lack kvar) och draget är tillverkat och monterat. Det stora problemet är hur i H****TE man ska koppla elen?! Vagnen är en SMV från 71 och har elbromsar. Själva handsken är en vanlig standard släpvagnskoppling men är det någon som har någon idé om hur jag ska få blinkers och belysning att fungera? Även bromsljuset ställer till det för mig. Besiktning av draget är på torsdag men jag tror inte att elen behöver vara kopplad för att få draget godkännt. Om någon är intresserad av min lösning på drag kan jag lägga upp lite bilder imorgon. Om intresse finns så kan jag även tillverka några extra drag till årgång 67-68. Mvh Henrik
×
×
  • Create New...