Jump to content

ste

Medlemmar
  • Inlägg

    61
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

1 Följare

Medlemsinformation

  • Stad
    Hallstahammar
  • Yrke
    Fastighetsskötare
  • Intressen
    Bilar, mc, hemmabio hifi , pc

Senaste Profilbesöken

755 profil visningar

ste's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. ste

    Kolvringar?

    Halloj! Tror jag redan vet svaret på min fråga, men då det finns folk här med mer kunskap och erfarenhet så tänkte jag checka av. För ett par veckor sen märkte jag att jag hade ganska mycket oljedimma ur breathern på förarsidan. Pcv-ventilen är ny och det är bra sug i den, men ändå trycker den ut sig ur vevhusventilationen. Gjorde komptest och och 3 ans cylinder hade bara 65 psi. Dom andra varierade mellan 100 - 145 psi. Kall motor. Vickade i lite olja i 3:an och fick upp det till 75 psi. Ingen dramatisk ökning så jag började misstänka ventiler. Knackade sönder ett gammalt tändstift och svetsade på en luftnippel. Trycksatte 3:an i tdc och får då blås i vevhuset. Inget ur förgasaren, avgasröret eller kylaren. Antar att kolvringarna är slut? mvh Stefan 7F3585D0-22E5-4E6F-A729-3264459D4FDB.MOV
  2. Elfel kan man klia sig i huvudet länge över. Svårt att säga var du ska börja leta, men jag skulle nog börja att fixa en jordfläta mellan motor och karossen. Jag har satt min mellan kaross och en av bultarna i sprängkåpan. Sen skulle jag nog kolla att generatorn laddar som den ska. Hur gammalt är batteriet? Det är ju trots allt en färskvara. Lycka till!
  3. Halloj! Blev några timmar i garaget i lördags så jag slipade ner axeln och provade mig fram hela tiden. Blev tvungen att slipa av lite på själva muttern för att det skulle bli rätt. Glömde ta lite bilder men nu är allt monterat igen och lådan har stått med olja i sen i lördags kväll. inte en droppe under bilen än och det ser torr ut vid kickdownen :) Återstår väl bara att se om det håller tätt efter lite körning sen när vädret tillåter. Passade på att justera banden också när jag ändå var där och kladdade. Mvh Stefan
  4. Fylld på några liter olja igår bara för att kolla om det mot förmodan var tätt. Inre packboxen för växelväljaren är tät men det kryper igenom i yttre tätningen för kickdownen. Får plocka ner igen och mäta hur mkt jag har att ta av. Har för mig det fanns ganska mkt iaf. Skiter det sig såg jag att cj ponny parts hade nya axlar för växelväljaren. Men man får nog ta det lite vackert så man inte tar av för mycket.
  5. Blir inte riktigt klok på detta. Hittade en tråd på ett amerikansk forum om en som haft samma problem. Enligt honom så finns det 2 olika längder på kickdown-axeln och växelväljaren-axeln och att det händer ibland att dom förväxlas. Han hans lösning var att slipa ner växelväljaren-axeln så att kickdown-axeln hamnar längre ut.
  6. Tack för all hjälp. Kickdownen var inte installerad när jag köpte bilen. Bara armen på utsidan lådan och ingen förbindelse upp till förgasaren. Bilen är ett projekt och inte besiktad än så jag har inte kunnat köra den så mkt Nu när jag provstartat och kört lite ut och in ut ur garaget så upptäckte jag att den läckte ganska friskt vid växelväljaren. Kickdown-armen gick ganska trögt innan också. Håller på att montera vajer upp till fuggen så det blir en ny arm och den passar fint på axeln. Känns bara som att klacken som armen ska vila mot hamnar för långt in. Har ändå gjort enligt boken verkar det som. Ska kolla över grejerna ikväll igen. / Stefan
  7. Tackar det vore snällt. Rev ner ventilpaketet igen igår. Fysiskt omöjligt att få armen lägre ut iaf då den ligger dikt an mot växelväljaren. Monterade upp allt igen och funktionsmässigt känns det helt riktigt. Man tycker ju ändå att armen på utsidan borde vila mot nåt?
  8. Glömde skriva att bilen är en 69:a men lådan är från 67. Känns som att axeln ska ut mer ur lådan. Jag får väl riva ner igen och kolla. / Stefan
  9. Halloj! Har bytt packboxen till växelväljaren och monterat upp ventilpaketet igen. Känns som kickdownen hamnat rätt. Den går lätt och fjädrar tillbaka. Alla växellägen hitttas När jag sen monterar kickdown-armen på utsidan och drar åt muttern så går armen mot ”röret” för växelväljaren så då blir den blir jättetrög, nästan stum. Ska den muttern sitta ganska löst eller har jag satt ihop det fel? /Stefan
  10. Ha ha ja nog skyndar jag långsamt alltid. Drivlinan börjar likna nåt iaf. Har faktiskt kört bilen ett par meter :-) Ska justera växellägen, byta ett bromsrör och montera krängningshämmare + mkt mer, men det tar sig framåt iaf. Blir nog lugnt ett tag till då jag nu är pappaledig med senaste tillskottet till familjen :-) Förhoppningsvis man kan fundera på att börja spackla och slipa den här tiden nästa år kanske. Tänk att man kan se fram emot att börja med sånt.
  11. Brukar själv göra så att jag sprayar på rikligt med vanligt fönsterputs, sen spolar med högtryck. Fast har dom suttit där sen förra sommarn kan dom nog sitta ordentligt. Gnugga på en lack ger alltid repor och speciellt svart är känsligt. Finns även en speciell lera som är kanon på flygrost, asfaltsprickar och annat som fastnat på lacken. då bör man vax efteråt, helst med oscilerande maskin.
  12. Motorn kom i redan i höstas. Tänkte en liten bild kunde vara på sin plats. Har inte hänt så mkt sen dess då det varit kallt i garaget, lite småjobb har blivit gjort iaf. Nu kan man vrida på nyckeln och lyssna på 302:an =) Dock endast med grenrör än, men headers och nästan komplett system ligger och väntar. Tack Per i E-tuna!
  13. Måste vara en häftig känsla att springa på nåt sånt :-) Roligt att se en fin ghia
  14. Helt underbart! Snacka om underhållning =)
×
×
  • Create New...