Jump to content

rent-a-racer

Medlemmar
  • Inlägg

    10
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

rent-a-racer's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Hej igen. Nu har jag kollar lite under huven och undrar om det går att öppna ventilkåpan utan att behöva byta packning?
  2. Tack så mycket för era svar!
  3. Hej, Jag är helt ny här (lånar även min pojkväns konto) för att försöka få mer information om bilen vi har. Det är en 1965:a och jag har redan kollat VIN numret. Det som jag undrar om nu är bilens motor. Bilens historia lyder: 1965 ville en man ha en Mustang fastback. Men eftersom han hade barn, ville han ha en fungerande baksäte. Så han köpte en hardtop istället. Han tyckte dock att fastback i utförande Hertz var så frän, så han beställde hardtoppen i liknande Hertz utseende. Jag vet dock inte om det är en vanlig 289 motor eller 289 high performance, elller något helt annat. Hur kollar man det? Behöver kanske en Mustang entusiast ta en titt på den? Det finns en 289cc sticker på luftintaget, men den kan man ju inte lita på. Jag har googlat, men det finns många svar där ute och jag vet inte exakt vad jag ska leta efter. Tack för svar!
  4. Väcker en gammal tråd till liv. Jag var till en bra bokhandlare för att köpa den översta boken i denna tråd. Efter att ha bläddrat i den hade jag ingen lust att köpa den längre. Den var bara heltråkig. Det gällde alltså Ford Mustang 1964½ thru 1973 V8 Engines. Haynes Repair Manual. 1965 Comet, Falcon, Fairlane and Mustang Shop manual tycks rekommenderas. En sådan ska jag försöka införskaffa. Är det någon fler som har något att säga om den som reparationshandbok? Hoppas den omfattar el också.
  5. Helljus. Idag när jag startade bilen gick den upp till 1/4 en snabbis för att sedan sjunka till botten till läge L.Oljetrycksgivaren är ny.
  6. Kan man se skillnad på dessa två 289-motorer? 289ci 271hk Hi Performance K-code 289ci 306hk Shelby (GT350)
  7. Oljetrycksmätaren står konstant i botten. Den röda lampan i instrumentpanelen lyser. Ibland slocknar den i en halv sekund för att åter igen börja lysa. Har kört ca 25 km efter att den började lysa och blinka rött. Oljenivån på stickan är "Full". Tips? Kan det vara något så enkelt som jordfel. Var i så fall?
  8. Nu verkar det som att mitt problem löste sig genom en så simpel åtgärd som att fylla upp kylarvätska till en korrekt nivå. Tack för era råd om vilka åtgärder som kunnat vara aktuella att genomföra.
  9. När jag öppnade kylarlocket trodde jag direkt att jag såg vad ångningen igår berodde på. Det såg ut som att kylarvätskan var vattenutspädd Falu rödfärg när man tittade ner i hålet. Sagt och gjort så tömde jag all kylarvätska genom den lilla tappkranen i botten på kylaren. Men konstigt nog var kylarvätskan väldigt fin. Förstod direkt att det inte var sörja som syntes uppe i kylaren under kylarlocket. Det var taket av själva kylarkanalerna och dess konstruktion med en aning rost, smuts och korrosion som syntes. Av kylarvätskans färg att döma kan vi även konstatera att det är någon slags vatten- och glykolblandning. Jag hällde tillbaka det jag nyss tömt ut. Dock noterade jag att det bara var 25 deciliter. Jag ska fylla upp så att vätskenivån kommer upp så att man ser kylarvätskan när man öppnar locket. Det var väl inte farligt mycket smuts i hinken? Till helgen blir det att fylla upp nivån korrekt och göra en ny åktur. Kanske hade jag bara för lite vätska i systemet. Hur mycket vätska brukar det krävas för att fylla kylaren?
  10. Hej Spännande att göra sitt första inlägg på ett forum. Ikväll blev det premiärtur på flera sätt för mig. Första turen för våren, första turen med min nya Mustang, första turen någonsin eftersom att det är min första Mustang i hela livet. Jag provkörde den inte ens när jag köpte den. Jag körde i alla fall först ca 11 km med framgång. Sedan stod bilen avstängd i max två timmar. Efter att jag kört ca 13 km hem till garaget och parkerat ser jag att det rycker där fram under huven. Förstår så klart att det är kylarvattenånga som kommer ut. Jag stänger då av motorn eftersom att bilen står exakt där den ska. Väntar en minut och då har det slutat att ånga. Vrider om startnyckeln och ser att temp-mätaren visar att det är varmt. Nu tänkte jag fråga er om tips på vad jag ska göra för att säkerställa att inte någonting är helt galet med kylaren, motorn och allt som kan påverka. Det finns ett reglage till vänster under ratten som jag sköt in innan jag backade in bilen i garaget. Vet inte vad det var för något. (det var mörkt) Kylaren byttes tydligen i februari 2009 och sedan dess har bilen inte körts. Den har bara startats några gånger i garage. Har sökt på forumet och hittat några trådar i ämnet men önskar ett mer passande svar i just mitt unika fall. Vad ska jag göra nu? Edit: Felstavning
×
×
  • Create New...