Jump to content

Beijar

Medlemmar
  • Inlägg

    42
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Beijar

  • Födelsedag 1965-01-18

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Beijar's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. ..och det blir värre.. dimljusen är helt döda också. Kollat alla säkringar och nr 58 (15A) blåser hela tiden. Övriga säkringar ok. Bytt bromskontakt men det hjälpte ju inte. Bokat tid hos Exclusive på torsdag i nästa vecka så får de kolla om jag nu inte lyckas hitta det innan. Hur *vet* man om det är SJB:n/databoxen som är trasig? Någon som har något bra tips? Försöker febrilt komma underfund med vad som kan vara den gemensamma nämnaren för bromsljus och dimljus (fulkonverterad) men jag har just nu slut på ideer..
  2. Var och besiktigade min -05:a nyss och det enda jag inte kollade innan var ju naturligtvis bromsljusen. Och inte funkade de inte... Har kollat säkringar mm men kan inte hitta något fel. Läste en del om bromsljuskontakten, men hur mäter man upp den enklast? Dvs kollar om den är hel eller ej?
  3. Har tyvärr inte hittat något kit för alla knappar. Har iofs inte letat så där jätteaktivt. Återkommer om jag hittar något passande.
  4. ..och nu har jag äntligen gjort det också Lite pilligt var det allt.. och nervöst när man ska få bort nålarna. Varvräknarens nål satt som berget..
  5. Den svarta färgen på knapparna på min Shaker 1000 har börjat lossna. Ser lite småfult ut. Finns ju en del kits för detta. Dvs självhäftande laserutskurna med metallfinish osv.. Någon som har provat?
  6. Mike85: Blomstermåla.. Oh my god.. där var jag i min ungdom Bodde i M-ås mellan -79 och -85
  7. Absolut! Man blir så där fånigt nöjd
  8. Efter att ha haft Mustangen stående totalt 2 månader på verkstad, och nu senast i lite över 4 veckor så fick jag idag tillbaka den. Lycka Det som tog lång tid att fixa var att krockkuddelampan blinkade då och då. Det visade sig vara ett rätt komplext fel. Databoxar som behövde bytas, och när det var gjort dök nya felkoder upp. Nu är bilen så "genomlyst" den kan vara. Åkte hem från verkstaden lycklig men höllt på att svimma när jag nästan hemma får för mig att sätta på stereon.. Öh.. va.. min AUX är borta?? ..och CD växlaren (shaker 1000) säger CD error.. grr.. och när jag går ur bilen så åker inte rutan upp som den ska.. Ringer lite surt tillbaka och berättar felen och de lovar att ringa tillbaka. Då bestämde jag mig för att felsöka själv. Rutan. Enkelt. In i bilen. Stäng dörren. Tryck på knappen upp med rutan, och håll i 2s. Likadant nedåt. Låt sedan rutan åka upp och ned 5 ggr enligt instruktion och se där.. nyinitialiserad och funkar perfekt. AUX-adaptern. Snabbkollade och javisst.. strömförsörjningen till AUX adaptern var ju bortryckt av verkstaden. Suck.. Bara att riva isär allt och sätta på nya strömtjuvar och så var det fixat. CD ERROR. Detta var riktigt klurigt.. Provade flera gånger att koppla bort strömmen men varje initialisering avslutades med CD ERROR. Googlade en massa och hittade till slut att man kan komma åt DTCs genom att ha radion igång på fm eller am. Samtidigt trycka #3 och #6 och därefter trycka på #2 (här missade jag att skriva upp koderna) och rensade koderna genom att trycka på eject knappen och därefter stänga av radion (spara). Felet kvarstod. Googlade lite mer och började fundera på hur det logiskt hänger ihop.. Ut igen. Gör om samma sak. Nu gjorde jag även ett annat test #1. Gav växlaren en liten smäll (fick det tipset). Därefter lyfte jag batterikabeln igen. Väntade en minut. Och se på sjutton.. nu började den kolla skivorna och japp. Felet åtgärdat. Tipset om att "slå till" hittade jag här: http://www.ford-trucks.com/forums/791660-are-you-having-problems-with-your-in-dash-6-cd-changer.html Och nedan är lite info om DTCs. [TABLE=class: tborder, width: 100%, align: center] [TR] [TD=class: alt1, bgcolor: #F5F5FF]Summarized from the Ford Service Manual: Speaker Walk-Around Test: NOTE: To enter the speaker walk-around test or audio unit self-diagnostic mode, the audio unit must be turned on and in radio tuner mode (AM/FM). 1. To enter the speaker walk-around test, simultaneously press and hold the audio unit preset buttons 3 and 6 for approximately 3 seconds, then release. 2. The speaker walk-around test applies sound to each speaker for about 1.5 seconds. Each speaker is tested and displayed on the audio unit in the following sequence: RF, LF, LR, RR. Audio Unit Self-Diagnostic Mode: • NOTE: Always document and clear DTCs and carry out the audio unit on-demand self-test again. 1. To enter the following tests, press the desired preset button while in the speaker walk-around test or while in the audio unit self-diagnostic mode. 2. To exit the audio unit self-diagnostic mode, turn the key or the audio unit to OFF. 3. The audio unit self-diagnostic mode has 5 tests available: • Preset Button 1 = Audio internal/external SELF TEST. This test is an on-demand self-test. If SELF FAIL is displayed, press TUNE > to scroll through the DTCs stored. Refer to the Audio Unit DTC Index. If the system is OK, SELF PASS will be displayed. • Preset Button 2 = View/Clear continuous DTCs. NO DTCS is displayed if no DTCs are retrieved. If DTCS FOUND is displayed, press TUNE > to view the DTCs retrieved. Refer to the Audio Unit Diagnostic Trouble Code (DTC) Index. To clear all DTCs, press the EJECT button. DTCS CLEAR will be displayed. • Preset Button 3 = SIGNAL TEST. This test measures the average strength at the current tuner setting. ** Perfect for testing antenna types and position changes. ** • Preset Button 4 = Software level query. This test queries each audio system controller for its software configuration level. SOFT LEVELS will be displayed upon completion of the query. Press TUNE > to scroll view the software configuration version level. • Preset Button 5 = DISPLAY TEST. This test will light all the audio unit display segments for 5 seconds. When the test is complete, DISPLAY TEST is displayed on the bezel. 5. To exit the self-diagnostic mode, press the power button on the audio unit or turn the key to the OFF position. Audio Unit DTC Index: DTC - Description - Action B1317 - Battery Voltage High - CHECK the charging system. B1318 - Battery Voltage Low - CHECK the charging system. B1342 - ECU Is Faulted - CLEAR the DTC. CARRY OUT the self-test. If DTC B1342 is retrieved again, REMOVE the audio unit and SEND it to an authorized audio system repair facility. B2406 - Audio Disc CD Player Internal Fault - CLEAR the DTC. CARRY OUT the self-test. If DTC B2406 is retrieved again, REMOVE the audio unit and SEND it to an authorized audio system repair facility. B2477 - ECU Configuration Failure - CLEAR the DTC. CARRY OUT the self-test. If DTC B2477 is retrieved again, REMOVE the audio unit and SEND it to an authorized audio system repair facility. REFER to Section 415-01 . TEST the system for normal operation. B2924 Audio Button Stuck INSPECT the audio unit for a stuck button and REPAIR the concern, if possible. CLEAR the DTC. CARRY OUT the self-test. If DTC B2924 is retrieved again, REMOVE the audio unit and SEND it to an authorized audio system repair facility. B2965 - Audio System Speaker Circuit Fault - See Ford Factory Service Manual for troubleshooting steps. [/TD][/TR] [/TABLE] Det hela tog ett par timmar men hellre det än att behöva lämna in den igen.
  9. Jo, det blir nog byte av bolag. Tänkte låta detta bli klart först. Trist att det är så mycket pajaser i bilbranchen.
  10. IF skickade mig till en verkstad som jag inte är så nöjd med nu.. men de får en chans till. Skall lämna in den igen nästa vecka och jag är rätt säker på att det slutar med omlack av alla delar en gång till. Slipspår, rinningar, dåligt spacklat osv osv... Känns ju som man hamnat på "macken"..
  11. Luften går verkligen ur en.. Har lite annat pyssel jag borde göra på den.. Men just nu känns det iskallt.
  12. Körde på ett rådjur igår kväll. Plåt och plastskador. Tips på bra verkstad i Stockholm, helst i de södra delarna mottages tacksamt. Så djävla trist.. Suck.
  13. Beijar

    Airbag

    Helmysko.. kände efter om någon kabel var lös under passagerarstolen, allt verkade ok.. och helt plötsligt försvann felet.. Får ha ett vakande öga över detta. Om det kommer tillbaka får det nog bli ett verkstadsbesök.
  14. Beijar

    Airbag

    Error code 16, dvs 1 blink, paus, 6 blink, någon som vet vad det betyder mer exakt?
  15. Perfekt, tack Linde!
×
×
  • Create New...