Jump to content

FredrikEriksson

Medlemmar
  • Inlägg

    18
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

FredrikEriksson's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Förra året fick inte veteranbilarna plats så folk åkte hem i protest (vilket jag oxå skulle har gjort om jag ställt ut den gången) I går var det minst antal bilar på hela året (?) i övrigt, finns det något samband tror ni? Jag personligen och dom jag åker med är där det att se Gamla fina veteranfordon inte flångnya plastmustangen i olika färger. Ni har aldrig tänkt tanken att det inte passar in så där jättebra med det övriga som ställs ut där? Antar att det inte gör nån skillnad men nu har jag vädrat min åsikt iaf.
  2. Lagar och lappar lite här och var, inget direkt intressant för bildintresserade Skulle verkligen behöva vårvärmen för blästring och målning just nu. Däremot har en beställning lagts från VP-autoparts på följande C5ZZ-6520124-HQ Dörr 65-66 Hö VP-utvald C5ZZ-6520125-HQ Dörr 65-66 Vä VP-utvald C5ZZ-17A939-AR Frontplåt nedre 64-66 C5ZZ-17779-A Frontplåt övre 64-66 C5ZZ-16005-A Framskärm 65-66 Hö Eftermarkn M150R Knutplåt innerskärm bak 64-6 H M150L Knutplåt innerskärm bak 64-6 V C5ZZ-10732-C Batterihylla 64-66 C5ZZ-18500-A Packningssats värme Vilket borde vara det jag behöver i karossväg för att ha en komplett fin bil =)
  3. Håller på och lappar ihop det sista på cownvent-reparationen men funderar på den här rackarns läppen som sitter på torpeden. Först trodde jag det var en gammal lagning som inte var avslutad men hittade ingen svetsfog runt den och började ana ugglor i mossen. Självklart googlades det och ja, mycket riktigt så var jag inte ensammen om att ha den. Frågan är väll egentligen, vad gör den där? Ska det vara något nummer instansat där? dålig tillverkningen från fabriken? behövde dom bli av med plåt i USA? Jag tycker den ser helt felplacerad ut.
  4. Tack så mycket, det där löste mina problem perfekt Gör exakt som dom gjorde. Tar upp hål alternativt om slangen med 360* munstycke går ner i gallret och kör någon tjock smörja som rinner ner i skarvarna ordentligt. http://www.imboc.com/forums/showthread.php?p=2104229#post2104229 Någon som har erfarenhet av nått som funkar bra med kanske rätt munstycke från början?
  5. Overkligt många mustanger som ligger på hög http://jalopnik.com/5898100/is-this-the-worlds-largest-vintage-mustang-junkyard/ Lite flera bilder http://www.mustangevolution.com/mustang-news/photos-worlds-largest-ford-mustang-salvage-yard/
  6. Tack så mycket =) Har gått och nojjat över att jag inte kan få det rakt och fint igen som det ska vara nu när jag kapat bort cowlventen, svetsat, blästrat och allmänt misshandlat bilen =) Fick börja med att få ner plåtarna mot karossen och lina upp delarna. Sen på med självgängande plåtskruv tills det vart hyffsat runt om. Hängde på skärmarna ännu en gång och hämtade in motorhuven och lite träklossar att pallra upp denna med. Ser fin fint ut ser hyfsat ut iaf. Var tvungen att få på fronten oxå, har aldrig sett min egen bil så här ihopbyggd förr =) Fråga: Hur hade ni gjort för att måla och behandla insidan av Cowlventen nu när det är dags att slå ihop paketet för gott? Jag har tänkt måla med CA-primer först och främst men sen måste jag ju svetsa runt om så kommer ju färgen att brinna bort och det ser jag ju som ett problem. Behöver hjälp =)
  7. Har bytt lite mera plåt. Denna gången var det delen batteriet står i. Först ett par bilder på den dåliga delen. Wurths svetsborr svek mig inte denna gången heller, värd varenda krona. Grovkapade in nya plåten från VP. Här vart det lite dåligt med bilder, men plåten är inpassad och fastdragen med ett par självgängande plåtskruv. Först tvingade jag dit lite profiler så det skulle vara rakt och snyggt. Därefter kände jag att det var dax att bulta dit framskärmarna och lägga på huven så man inte är totalt ute och cyklar i passformen. Hade ju en jäkla tur att det vart lite värme ute så det gick att blästra igen, sagt och gjort, kanterna sköts av och målades med wurths svetsprimer. Skruvade fast plåten med ännu flera plåtskruv så den skulle ligga av runt om. Laddade borrmaskinen med svetsborren för att få runda och snygga hål att svetsa i, försökte matcha det gamla utseendet. Ja, bilderna talar för sig själv, svetsat och slipat är det. Det var allt för denna gång, har ett par bilder på gång till nästa sväng, det är alla hål i motorrummet jag behöver hjälp med vilka som ska läggas igen.
  8. Efter att legat hemma sjuk en vecka från jobbet så var jag tvungen att bryta av lite, så släpade mig ut för att se om jag orkade göra något. Mådde genast bättre och fick upp farten på riktigt. Har funderat och forskat ganska länge i ämnet "repair cownvent" så var kul att få sätta igång. Ny plåt hade köpts hem från VP Som synes passar den hyffsat men är lite för stor, bara att märka på och kapa ur lite för att iaf få ner den på plats Sådär, mycket bättre. Ingen direkt skillnad på högra sidan, samma procedur där helt enkelt. Så där, 2 reparationsplåtar som passar ganska bra där dom ska vara, viss skillnad mot org plåten Gamla plåten grovkapades och lades på, notera även att jag spar torkardelen av plåten inkl alla fästen på undersidan detta är självklart bara för att det ska passa när bilen ska byggas ihop igen. För att få gamla plåten att ligga rätt i sidled så lades helt enkelt locket på igen och centrerades med dom urborrade svetsarna enligt bild. ett par tvingar och hela kalaset är på plats, rullade fram svetsen och punkade ihop dom 3 plåtarna. Nu var det "bara" att kapa rakt igenom hela kalaset så all överflödig plåt försvann. Sedan dit med hela kalaset igen och punkta ihop det kant i kant (lite pillrigt var det men det fick ta den tiden det tog) Härnäst på schemat står staget till tornen på tur. Som synes måste allting byggas upp från grunden, får se om det blir bra.
  9. Ne, det tar längre tid än man kan inbilla sig =) Ja det är helt otroligt vad med jobb det är, och vad som gömmer sig under färg och spackel.
  10. Och som tidigare inlägg visar stod projektet still ifrån sommaren 2009 till sommaren 2011 för att ta snigelfart igen. hade räknat med att börja spackla och måla upp henne då, men kunde inte "fuska med cowlvent problemet som dom lider av. Och en jäkla tur va det för den var mycket värre än jag trodde när jag borrade loss "locket" och skulle rensa upp där under. Lite ny plåt beställdes från VP och började tillverka nya detaljer och så vidare Bilderna talar väll för sig självt. Längre än så här har jag inte kommit men suget börjar komma tillbaka nu när vintern är här.
  11. Till slut var man klar även med underredet och kom inte längre med karossen. Då man bodde i lägehet i Uppsala vid tillfället så kunde jag inte blästra i det garaget jag hyrde då så hela klabbet togs ut till föräldrarna på landet och stäldes in i jätte carporten vi precis hade byggt. Här tillbringades säkert 2veckor av semestern för att blästra och måla CA-primer dagarna i ända bilen blir betydligt större när den ska gås igenom centimeter för centimeter med blästerpistolen. Allt som är gult har blästrats av kan man säga.
  12. Sagt och gjort, vaggan klar och bilen kunde slås runt. Livet vart betydligt lättare av det här, så samma resa började igen. Slipa slipa slipa och slipa.
  13. Efter ett par veckor så kom jag helt enkelt inte längre på ovansidan utan det var dax att slå runt karossen En vagga byggdes "lite snabbt", svåraste var att få bilen att hänga i "mitten" så den var lätt att slå runt. Vart hyfsat till slut men inte perfekt.
  14. Det hände väll inte direkt något av värde sedan utan det var bara att börja slipa ner vad det nu var dom hade haft på bilen, nån form av tectyl kanske? iaf så kördes hela bilen av med "grovrengörare" http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Grovrengorare-19330/ En jäkla jobb, vet inte om jag skulle göra om det på en bil till men var det enda sättet jag kunde komma på.
  15. Lite delar dokumenterades så man skulle komma ihåg vad som följde med bilen eftersom man inte fick skruva itu den själv. Det är allt möjligt smått och gott som synes i varierande skick
×
×
  • Create New...