Jump to content

AndersErlandsson

Medlemmar
  • Inlägg

    91
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Halmstad
  • Yrke
    Låstekniker
  • Intressen
    Bilar, elektronik, hemmabio mm

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

AndersErlandsson's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

10

Omdömespoäng

  1. Jag undrar var kablarna från NEUTRAL SAFETY switchen in i tunneln tar vägen. Behöver nog byta den då jag inte har backljus eller startmöjlighet längre oavsett växelläge. (Går att starta vid tjuvkoppling av startrelä). Jag har skruvat av switchen, men kabeln går in i toprpedväggen, och hittar absolut ingenting om det i mina service böcker. Går kabel upp till växelspaken, eller går den nån annanstans? (videos på nätet visa bara gammel mussar, och där verkar kabel gå rätt upp i motorrummet) Sen ska jag byta vacuum modulatorn också, då den vill växla lite som den själv vill (har kört "manuellt" ett par år Har aldrig blivit tid eller plats till att byta). Det var en sån modulator man bara trycker i, inte gängad alltså. Passar vilken modulator som helst från tex äldre eller nyare mussar?
  2. ok det var överkomligt ju, får kolla det senare. Nu ska jag försöka hitta mitt andra fel först (döende motor).
  3. Idag när jag körde in till stan, så vid ett rödljus bara dog motorn, tvärstopp eftersom jag låg i driven. Den startar direkt och går att köra ett tag med, sen dör den igen för att omedelbart gå att starta igen utan problem. Medans jag var i stan dog den en 6-7 ggr, tex 2 gånger MITT i en korsning när jag precis börjat köra på grönt, sen på landsvägen hem gick den som vanligt igen (ca 1mil). Startar och går alltid omedelbart igen. Jag har provat att köra på guppig/stötig väg för jag tänkte det kanske var glapp nånstans men inget hände. Tändsystemet byttes förrförra sommaren till ett HEI system. Kan det vara det som spökar? Ska ställa mig i garaget snart o kolla sladdar. Fruktansvärt irriterande fel. Tips?
  4. Vad ska du ha för en sån då? För att byta filter behövs bara ta bort botten på lådan? Byta packningar också då? Töms hela lådan på olja när man plockar bort botten? Har du filter o packningar också om det behövs?
  5. Jag har lite problem med växellådan (C4). Den vet inte riktigt hur den ska växla ibland. Gasar jag lugnt växlar den bra, likaså om jag gasar mycket. Men vid normal gasning så spökar den hit och dit mellan 1an och 2an rätt ofta. Har blivit mer med tiden. Växlar jag manuellt så går det också bra. Den växlar mjukt ännu. Vilket ska jag kolla först? Vacuumet, kickdown justering eller kolla justeringarna för banden?
  6. Väsandet var faktiskt insugspackningen som gått. Vacumet har jag inte kollat på mer än, men en vacum plugg hade gått sönder (gummi) så jag bytte. Får se om det gör nån skillnad.
  7. oki, får kolla packningen. Det är en c4 skulle jag tro. det var väl den enda automaten som fanns i MIIan med 302an. Ahh, låter precis som om det skulle vara det ja. Tack, får kolla upp det.
  8. Ikväll när jag gasa på lite så började det väsa från motorn. Det kommer från ena sidan nånstans. Hörs i princip nästan bara på tomgång eller vid gas. Cruisande så märks inget. Den går som vanligt vad jag kan erfara. Kan det vara grenröret som spruckit eller nåt? Sen har jag lite småproblem med vxllådan också. Den kan inte riktigt bestämma sig ibland vilken växel som ska användas. Gör bara så vid accelleration från stillastående. Tex vid start på ettan, trycker jag lite hårdare på gasen så flippar den mellan 1-2-1-2 nån sekund, och sen likadant mellan 2-3-2-3. Men bara ibland. Gör likadant vid kickdown. Nu har jag inte testat så noga med att växla manuellt, men det verkar gå bättre.
  9. ok tackar. ville mest veta om här var nån som anlitat dom eller så. Men jag ska ta o besöka dem o snacka lite.
  10. Båda reläerna behövde bytas, de var slut. Det ena är för vanlig blinker, det andra för varningsblinkers.
  11. Hmm, tog det 2.5år att få hem prylarna? Jag komma på den sidan också och rörigare får man leta efter. Jag hitta bara spoilern, men ingen huv. Vad köpte du och vad gick det på med frakt/moms o tull?
  12. Nån som känner till dessa? Bra/anus? Ska enligt tips även bygga motorer, utöver de vanliga motorarbetena. Tyvärr verkar de inte ha nån hemsida med information om vad dom gör.
  13. ehh, förstår nog inte riktigt vad du menar då Om en v8 snurrar på 4000rpm och en wankel på 4000rpm så är det väl ändå samma varvtal sen att wankeln varvar lite högre... Det med rörstorleken har jag hört så länge jag hållit på med vw och andra i alla fall.
  14. Hmm, jag har alltid hört att man ska ha 1" per liter motor för att den ska andas rätt. Dvs en 5L ska ha 2x2.5" eller enkelrör 5" En v6 på 2.5L ska ha ett 2.5" system (1.25" från varje sida). En 2L ett 2" osv.. Detta gäller dock inte om det är en Wankel motor, då ska det vara större.
  15. Jag har också för mig att kondensatorn påverkar gnistkvaliteten? Bra kondensator = blå och kraftig gnista. Dålig kondensator = gul och svag gnista. Eller minns jag fel?
×
×
  • Create New...