Jump to content

5.0

Medlemmar
  • Inlägg

    27
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About 5.0

  • Födelsedag 1963-04-18

5.0's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Hittade denna bra beskrivning : "How much transmission fluid does my transmission take? The transmission and torque convertor can take anywhere from 9 to 13 quarts of fluid. Most of the fluid is contained in the torque convertor. After installation of the transmission and convertor is complete, pour (4-5) quarts of transmission fluid into the transmission. Then place transmission into neutral, start engine, and quickly add transmission fluid until it reaches the full mark (pan rail level on most applications) on the dipstick. Shift transmission into reverse and let run approximately (3) minutes. Running in reverse (3) minutes will give any contaminants in the transmission, converter, cooler or lines a chance to settle into the transmission pan and not be introduced to the automatic shift control part of the valve body or governor, causing the shift valves to stick. For more details follow link. http://www.fbperformance.com/NewSite/page.asp?get=14&t=Bottom2" hos: http://www.fbperformance.com/
  2. Ser ju ut som det mesta är med där, utom då möjligen monteringsbeskrivning. Sen vet man ju inte kvaliten på delarna. Men priset var ju helt OK.
  3. Beror väl även lite på hur tung bil man har och utväxling i bakaxeln, för jag märker inget slir i min och har inte fått nån högre bränsleförbrukning. Men pga. det eventuella sliret så behövs som sagt en bra kylare. Däremot har jag inte nog mycket pulver för att få den att stalla enda till 3k rpm, får den bara till en bit över 2k rpm bara. Men visst hade jag valt ett lägre stallvarv, nu med facit i hand, då den ändå inte orkar enda upp, men i mitt fall var det ett panikköp, då den jag hade var skrot och denna fanns hemma.
  4. Minns inte riktigt, men med bussningar så nånstans mellan 2500-3000 kanske. Kan vara billigare också, blev lite strul med mitt kit då det var öppnat och istoppat lameller till en C6. Så från Hansen handlar jag aldrig mer, lägger min röst på Norrlandscustom. Dom fixade allt jag behövde över på ett dygn. Sen en sak till, köp även revers/lowgear lamellerna också, dessa ingår inte heller. Denna sats innehåller även ett shiftkit, så den växlar helt underbart nu. Converter är väl den dyra biten, min gick på 6000, men värt varenda krona, bilen blev så mycket rappare då denna är runt 2-2,5" mindre, så det blir mindre "massa" som ska varvas upp. Sen att den stallar 3000rpm är ju bara om du bromsar fast den, annars så är den som vilken turbin som hellst.
  5. OBS!!! Repsatsen ovan innehåller inga bussningar, så dessa måste beställas separat!
  6. Det här har jag valt till min låda, funkar helt kalas trots 3000rpm i stall. Med en standard motor MED 2portare så funkar detta, även i vanlig trafik eller cruising. En varning dock om man kör med högt stallvarv, montera en bra extern oljekylare till lådan, då de går betydligt varmare med en converter med högre stall. Ps. Denna sats är för -72 och nyare med panfilled låds och jag visade den bara som tips, så var noga med att kolla så du får till rätt årsmodell. Ds.
  7. Köper du t.ex B&M's Masterkit till lådan, så får du med en perfekt beskrivning av hur du går till väga, i både bilder och skrift. Hade aldrig renoverat nån automat själv innan jag rev min C-4, men det gick fin fint med ett perfekt resultat. Inte speciellt dyra delar heller. Men jag gissar på att du även behöver en ny converter, tycker din beskrivning låter som ett converterhaveri.
  8. Tycker det ser ut att vara en hydralisk, då den dels har "låsfjädern" för plunschen upptill, men även ett oljematningshål för pumpfunktionen i "midjan".
  9. BMW har en Bosch tps som funkar till de flesta eftermarknadssprut och lambdamätare. Finns på var och varannan skrot.
  10. Jag vet att det är skillnad på balansen i plattorna och antalet kuggar (har en specialbetälld platta nu från Summit med det mindre kuggantalet 157 =302ci men med 5.0 balans = 50oz). Det jag funderar på är om dom finns med olika inpressning. För min platta var original till motorn och AOD, men kanske för grund för en C4. I vilket fall så gjordes svepet med det djup som skulle vara för casefilld c4. Men med facit i hand så blev ju det för djupt, både med AOD plattan och med special plattan. Så nu med en avfräsning på 3mm så blev det rätt med den plata som sitter där nu. Så, är det någon som vet: Finns en platta med t.ex 164 kugg och 50oz med olika inpressning? Eller är det olika inpressning mellan 164 kugg och 157 kugg?
  11. Det tidigare problemet kan precis som du säger, legat i converter/flexplatta. Flexplattans pressning (höjdskillnad mellan centrum och ytterkant) kan ju ha varit för liten då flexplattan var till en AOD, kan även faktisk varit en mätmiss när svepet gjordes. (Är från en avkapad AODlåda.) Fräste av svepet på baksidan mot lådan. Var lite mickel då jag var tvungen att bibehålla höjdskillnaden mellan ytan mot huset i förhållande till ytan mot pumpen. På svepet jag har, tordes jag inte fräsa sidan mot blocket, då förstärkningen runt kanten på svepet hade blivit för tunn. I vilket fall så fick jag nu ca. 7mm i spel mellan anligg mot flexplatta och convertern inskjuten i botten mot lådan. Detta ger ingrepp på ungefär halva pumpdrevets tjocklek = 4-5mm. Fick givetvis även byta pumpdreven då det drivna drevet var skadat ca 1-2mm i ingreppet längst ut. Nu funkar lådan som en dröm och den nya convertern är ju "skitkul", mindre massa = rappare gassvar, samt den högre stallspeeden gav ju längre "lakritsremmar".
  12. Felet fixat!!!!!!! Efter att en B&M converter (med 3000rpm i stall) ramlat ner, så trodde jag felet var löst, men ICKE! Felet som varit hela tiden var ett för djupt svep/bellhouse. Convertern hade bara greppat ca 1mm i pumpen vilket tillslut inte höll, så med en avfräsning på 3mm av kåpan så funkar nu allt. SÅ!!! Se till när ni monterar att convertern bara har ett spel på min 5mm till max 9-10 mm.
  13. Ha ha vilken klåpare man är! Var ju inte lådan som var det huvudsakliga problemet/felet. Givetvis påverkar haveriet ovan lådans funktion, men att den inte drev var givetvis CONVERTERN!!!!!!!!!!!!! Efter att köpt en beggad låda och plockat ihop en av två, fick jag då äntligen i den igen, fyllde upp den med olja och skulle ut och testa. Precis lika död som innan! Så nu måste den ner igen och en ny converter måste hittas. Jag blir så j-a trött på bilj***ar. BTW. Nån som har en converter till -72 C4!
  14. :shifty: Skäms lite, det var ju ingen 26+26 axel utan precis som det skrevs ovan en 26+24 ingående axel. Råkade starta en tråd till, där jag lagt ut foto på felet. Haveri på bakre trumman.
  15. Nån som har nåt tips på vad detta beror på? Bakre trumman reverse/lowgear. Det hände vid lite inspirerad körning. Drog på lite lagomt 1'an, 2'an och när jag slog i 3'an så small det bara till och alla växlar försvann. I stort original effekt 5.0 på kanske 200-250hk, c4 med B&M masterkit med medföljande shiftkit.
×
×
  • Create New...