Jump to content

Racing

Medlemmar
  • Inlägg

    45
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Racing's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Den armen SKALL vara "lös".Den är sannolikt av plast och motviktad.Sitter i ytterlägena bromsad av chokereglaget på fuggens passagerar sida.
  2. Lars. Vill tro att det som i så många andra fall handlar om att vara påläst å stå på sig. Vet dels att det säls sidepipes som aldrig förr(trots att de e löjligt dyra)och att det här i götet rullar ngr vagnar som a "rent" besiktigade. H/X pipe. Gör så här. Åk till en däckfirma-alt ta en sprayburk med färg. In under med endera och dra/spraya ett streck på dina collectorer/avgasrör ung där Lars säger. Ut å ge fullt med bilen en bit. In i garaget igen å kolla. Där färgen e bortbränd BÖR pipan sitta,men som Lars mkt riktigt påpekar innebär det praktiskt oftast vid /bakom lådan. Finesserna e flera. Agaspuls utjämning samt att du "lurar" systemet att tro att det i collector delen är mer volym än där är. Eftersom standard hedders ofta har collectorer som är för korta..nyttigt mao.
  3. Jag kan iofs hjälpa dig,men håller nog med. Det där fixar du enkelt själv. Sedan anser iaf jag att du ringer Roger Custom i Gbg. Billigare för samma prylar än Hansen. Dessutom har han såvitt jag vet Sveriges största lager av just Holley prylar.
  4. Lars. Det stämmer inte riktigt längre. "Nya" EU regler tillåter avgas som mynnar på sidan. Du kommer numer tom undan med sidepipes.
  5. Heter Jesper. Bolaget heter Mekanix AB. Porten e på baksidan av samma kåk som Rogers. Fråga bara Hasse eller Anders därinne så visar dem dig säkert runt med ett leende. Annars kan du alltid ringa. 0737-189010 Mvh;Jesper
  6. Bor i Gbg. Har detta som jobb. Har verkstan i samma lokaler som Rogers Custom. Fn e det dock lite si å så med närvaron pga av ngt som kallas njurbäcken inflammation.E där när jag orkar tills vidare.
  7. Nära nog Stefan. Läst mkt förgasar/insprutningsteknik på universitets nivå när det begav sig. Jobbat med det under mååååååååååååånga år efter det. Idag ägnar jag mig bla åt att bygga om framför allt 4 ports Holleys till fullt ställbara åt alla håll på de lite mer "race" inspirerade 4 portarna. Tex emulsionsrören i en Holley e ju rena skämtet!Jmfr med en Weber eller vad du vill. Appropå det. Ekonomi å många förgasar hål... Åkte för några år sedan med en CSB på 421cid i en import IRAK Z28. Uppepå den satt det 4 st 48mm dellorto. Efter lite jobb funkade det bortom allt förnuft.rena insprutningsprestanda faktiskt.Trots rullkam på 265 0,05 slipad på 106LSA å TFS-G2 toppar så vart det tomgång på 550 varv per minut.Kunde lugga runt maskin på varje växel(maunell) på 1000 varv i stan.Växlade på 7500.Drog 1 liter..Ett ryt som var rent obeskrivligt. Holleys så. Under många år vart det ju så att man tog tex en 4779 rätt ur lådan å på sin höjd bytte munstycken å var färdig med det. Att tro att det skulle vara optimalt är ju direkt naivt.Speciellt efter som man snabbt kan se att varje motor kombination/installation i bil är mer eller mindre unik. Saken e att för att VERKLIGEN kunna utvärdera fugge kombinationer KRÄVS egentligen en monterad bredbands lambda(Börjar bli överkomligt.Kolla www.etappengineering) samt ingående förståelse om hur respektive fögasare arbetar. Som sagt,en sak e vad som sker på full guff,men det är ju MYCKET långt ifrån hela sanningen och säger inte ett skit om hur maskin uppträder i dynamik och uppförande samt ekonomi. Ha då ovanstående i tanke-över 90% av all körning sker utan att du ens närmat dig full trottel-tycker i ljuset av det att betoningen arbetsmässigt borde följa i spåret av det. Kort å gott e en utvärderad fugge kombination/bil så mycket roligare att använda! Man kör ju mycket mer å mycket hellre med en bil som drar 1,1 liter milen än en som såsar i sig som en arab kamel vaje gång du startar. Tiderna förändras,och då även våra prioriteringar vill jag påstå. Gör för närvarande ett sådant jobb på en 71;a charger med strokad 440(470).Sitter två Edelbrock 600:or uppepå.Börjar gå åt rätt håll.I mitt fall räknar jag med ung en arbetsvecka för att närma mig sanningen på en given kombination.Ger iaf ett hum om vad som går åt.
  8. Tips å tips... Funkar gör den med båda placeringarna,men det betyder inte att den ena e rätt. Vad som avgör e egentligen hur mkt soppa maskin behöver. Mitt tips e iaf följande-mao gör det rätt. 1/Montera pumpen i rambalken bak med M6 industrigummikuddar. 2/Montera den upprätt vad du än gör. 3/Dra 2,5 kvadrat kabel eller bättre,och aktivera pumpen över ett vanligt enkelpoligt 30 amp relä via nyckeln. 4/Iom att det e en blå så kräver den tryckregulator.Montera denna så nära nålventilerna den kan komma. 5/Alla ev filter EFTER pumpen. Personligen tycker jag att holleys blåa lr röda pumpar e "sådär". Alldeles för mkt väsen-bokstavligt-för ingenting. Ett bättre alt i en gatbil e i min mening Mallorys g-rotor pumpar. Hörs inte mer än en vanlig insprutningspump i en modern bil.Finns rel billiga som 110 å 140gph.
  9. Lustgas Då jag använder kopiösa mängder varje år..ja-ja. Med ett fristående lustgas system finns det några enkla "no-no". 1/Utgå ALLTID ifrån tillverkarens bestyckningstabeller.Dessa är ALLTID angivna rikt. 2/Något som sällan finns med i lustgas kiten men som ALLTID skall finnas monterat i serie med avtryckaren är en bränsletrycks switch. GIK turbo teknik säljer gamla beprövade Hobbs bla. Denna justeras så att om trycket går under 6 psi så kan inte strömmen slås på fram till solenoiderna. 3/Upp till 100 häst gas på en vettig V8 behöver du INTE tänka på tändnings förändringar.Därefter 2 grad retard per 50 häst som grundregel. 4/När du kalibrerar så arbetar man TOTALT omvänt emot en förgasare/insprutning.Alltså en fixerad lustgasmäng och ändra bränslemunstycket tills dess att maskin ger sitt bästa. 5/Använd ALLTID en tryckmätare på flaskan,annars e ALL ev tuning bortkastad-Totalt. Lustgasen skiter alldeles i vad för fugge du använder. Den skiter i vilken maskin den matas in i.
  10. Janebrink. Om jag nu blir FÖR teknisk får du hojta till,det är nämligen inte avsikten. Förgasare Alla Holley-oavsett vilken typ eller modell-arbetar efter något vi kallar Solex principen(finns två.Solex å SU princip) Solex princip innebär att man över en fixerad halsring(diameterminskning) i förgasarhalsen skapar en undertrycks signal man använder för att "häva" fram samt finfördela bränslet i förgasaren.(Detta sker två ggr.Dels i själva spridaren ut i förgasar halsen,och dels inne i själva munstycksplattan-i det sk emulsionsröret) Nu är det så att en given signal inte klarar att täcka hela motorns arbetsregister med Solex principen,och man kan därför mycket förenklat säga att man bygger ihop flera sådana här "system" i ETT hus-det vi i vanligt tal kallar en förgasare. Vi har därför ett system för tomgång/lågfart-lättlast,ett för normal fart,ett för full fart,ett tillskotts system(i Holleyns fall 2) för acceleration samt ett för choke. Om vi för diskussionen i det här tittar på bränsle ekonomi,så ser vi snart att det vi skall "jaga" är tomgång/lågfart lättlast munstyckena då det för en gatbil är där över 90% av all körning med bilen sker. Nu är problemet med Holleyn att dessa munstycken-framför allt på de äldre varianterna innan millenie skiftet-är fasta. Vi har i huvudsak två munstycken att ta hänsyn till. Bränsle muntycket-som i facklitteratur kallas IFR(idle feed restriction)- samt luftmunstycket- IAB(idle air bleed). Bränsle munstycket påverkar HELA registeret i vilket dessa munstycken arbetar medans luftmunstycket påverkar den övre halvan-förenklat sagt.Bensin har som bekant högre densitet än luft. (I Holleyns fall brukar maskin dra bränsle över dessa munstycken vid konstant fart upp till ung 2500rpm). De flesta är bekanta med att man kan byta huvudmunstycken i Holleys. Dessa sitter i munstycksplattan mellan själva förgasar huset och flottörhuset. Vad mångt färre känner till är att i samma munstycksplatta sitter det på ömse sida om huvudmunstycket OCH på motsatt sida av dessa två ipressade små mässing dysor. Dessa är lågfarts munstyckena(IFR). Vad du kan göra om du känner dig manad-och vill jaga ekonomi-är att du ger dig till ett riktigt gammalt beprövat bonntrix som funkar klockrent än idag. 1;a du gör e å fixa lite gammal flertrådig kabel.Typ den du har liggandes sedan du installerade en stereo eller så.Ta en mikrometer å tolka tjockleken på de enskilda trådarna.Det du skall ha e trådar som mäter 0,25-0,35mm. Lugnt. Ta nu av PRIMÄRSIDANS munstycksplatta å vänd den med motsatt sida till dig av där huvudmunstyckena sitter å leta reda på de ipressade mässingdysorna som jag nämnt.(Vissa spreadbore har INTE dessa IFR lättåtkomliga enl ovan fö!!!) Klipp av en bit av 0,25mm tråden å kör ner den i hålet i mässingdysan för å lista ut hur lång den behöver vara. Vik den vid den punkten som ett "L". Klipp å ansa så att inte för mycket av "L;et" sticker ut "uppepå" munstycksplattan åt alla håll å kanter. Montera tebax alltihop. Provkör,under LÄTT last i konstant fart med olika varvtal upp till 2500 varv. Om inte bilen rycker så gör du om samma sak med 0,35mm tråden. Fortsätt på det här viset tills dess att du märker hu uppträdandet på maskin börjar kännas som den tjöver sig eller börjar rycka. Du ahr då nått "lean burn limit" för din maskin kombination. Brukar vara rätt att ha trådar i som e 5/100mm över det läget. Skillnaden i ekonomi med framför allt en DP Holley e rent pervers. NB! "läs" gärna stiften i samband med detta.Porslinsfärgen skall i det närmaste bli kritvit när du börjar hamna rätt.NB!! Har fått halvhysteriska BB;s med mek rulle,dominator osv att dra under 1,5 liter på detta sätt. Gjorde så i höstas med damens 351CL4V,å resultatet e att den drar UNDER litern på motorväg. Iofs använder jag då också en sk bredbandslambda sensor skall ju erkännas..
  11. Jag kan iofs hjälpa dig lite senare i vår. Använder bredbandslambda UTESLUTANDE för att se till att ha koll. Annars e det väl HCB alt SAM som gäller. E dock dyrt,och de kan INTE Holleys mm.... Vill du nå mig finns jag dagtid på 0737-189010
  12. Varit mkt nöjd med den Erson vi klappa i madamens 73a Mach1. E på 221 0,05 slipad på 108 i lobcenter. Installerad 4 grader före. Tomgången e svagt,svagt "ruskande" vid 600rpm å den drar glatt till 6 blankt i en annars orenoverad å orörd smog 4V.
  13. Jooo.... För BAN bruk används fö fjädervärden fram emellan 650 och 1300 lbs beroende på bana samt förutsättningar. Ngt att ha i sinne kanske. Senare värdet e superspeedway fjädrar. Som sas så ligger nog en 600+ fjäder någorlunda rätt för "tufft" gatbruk. Vad gäller fjädrar så för allt i världen köp inte den billigaste skit du hittar! Laundrum mfl tillverkar OK bitar.Finns på nätet.Kvalitets produkten e inte mkt dyrare än mediokra bitar fö
  14. Håller nog med i mångt å mycket,men för den som verkligen vill utveckla det hela lite så är ALLT annat än en justerbar stötdämpare slöseri med tid. Nu är det så som sagts att dito är inte direkt billiga. Konis vanliga röda "classic" får i sammanhanget ses som relativt prisbilliga-tyvärr. Alternativ är; Engelska Spax. Holländska White Power Amerikanska Penske Amerikanska HAL. Mfl. Gemensamt för dessa är att de alla är lättare att arbeta med än Koni. För den late finns naturligtvis Bilstein-som då inte är justerbar,men där MYCKET utvecklingsarbete ligger nerlagt. Priset på dem till mussarna våra ligger runt en knapp tusenlapp styck här i Sverige. Forsa i alingsås är väl agenter vill jag minnas.
  15. Ser ut mer eller mindre som polarn Fredriks "blackjack" hedders till hans cleveland. Ett gammalt tips som funkar bra e att om du skall åka "pappers" packningar emellan topp å pipa så ta å fyll en hink me såpvatten som du lägger packningarna i ett par dagar innan montering. Efterdra piporna var 3e/4e dag det första. Sedan en gång i veckan. Efter ett par veckor har det hela satt sig och du kan glömma bort dem.
×
×
  • Create New...