Jump to content

Bossew58

Klubbmedlem
  • Inlägg

    16
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Bossew58

  • Födelsedag 1958-02-15

Medlemsinformation

  • CMC
    4477
  • Region
    Skaraborg
  • Stad
    Falkenberg
  • Yrke
    Informatör
  • Intressen
    Musik, bilar och hoj

Bossew58's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Nu var det längesedan jag skrev något i mitt ämne om det höga varvtalet. Nu i vinter revs bakaxeln ner för att ev byta till en 2:8 utväxling. Men nu visade det sig att det satt en 3:0 utväxling på bakaxeln och jobbet och kostnaden för att göra om den till 2:8 inte var motiverad. Så slutkontentan är att det är 3:0 där bak och mina orginaldäck på 26” och C4:s automatlåda. Kan inte se att det stämmer enligt tabellerna om varvtalet så misstänker att det är lite slirning i turbinen. Är det någon annan som har liknande förutsättningar som jag kan jämföra med? Tankarna går om det inte kan vara värt att ha siktet inställt på en AOD låda trots allt någon gång i framtiden alternativt sälja och köpa en annan Mustang, men det känns lite synd. Bosse W Falkenberg
  2. Hej igen Mustangvänner. Nu har jag provkört med nya däcken som har 26” i diameter och laddat ner gps appen. när jag kör i 100 km så har jag ca 2750 -2800 varv på motorn. Gps-hastigheten varierar ju lite men det är ett ungefärligt värde. Nu har jag kanske en lösning på gång med en bakaxel med 8” som har ”landsvägsutväxling” som enligt säljaren är mellan 2,50 och 3,0. Tyvärr saknas idbrickan och axeln är för bred. Tanken är att lyfta ut ” klumpen” och sätta dit i min bakaxel. Vad tror ni om detta? Bosse W Falkenberg.
  3. Hej. Det var ett tag sedan. Varit motorevent hör i Falkenberg, Wheels & Wings och vi i klubben var där. tillbaka till varvtal mm. Har hittat idbrickan på bakaxeln och jag har en 3,00 så långt så väl. Kommer även att lägga på ett par ” orginaldäck” 6,95 r14 och då är det som det skall vara enligt ”boken” återstår att se hur det känns i verkligheten. Hörde mig för om att byta lådan till en med overdrive men det bytet skulle kosta 30000 kr klappat och klart. Kändes lite väl mycket och undrar 9m det inte finns andra som hittar på något bra utan att drt kostar skjortan. Bosse W
  4. Nu är varvräknare monterad och följande varvtal har jag. 70 km 2000 varv 80 km 2100 varv 90 km 2500 varv 100 km 2900 varv vad tror erfarna Mustangägare om detta. Vad kan utväxlingen vara? C4 låda med 3 steg och det fungerar. Däcken ca 25” diameter ( ca 635mm)
  5. Varvräknare införskaffad och nu återstår montering när ledig tid infinner sig. Jag har även en Cheva pickupp 88 med en 350 och en 700 automatlåda med overdrive. Headers och 3”rör med en liten dämpare på så den mullrar gott på låga varv. Ligger på ca 1200 varv vid 100 km. Det är ju väldigt stor skillnad på att köra landsväg och även motorväg med den i jämförelse med Mustangen. verkar ju som om det kostar en hel del att få till en annan låda och det verkade som om det inte hjälper mycket med att ändra i bakaxelns utväxling . Får försöka få till så stora fälgar/däck det går där bak för att få ner varvet ;-)
  6. Förstår att jag måste skaffa en varvräknare så jag kan se vad jag har för varvtal. Frågan väcks också om att ev byta automatlåda och då undrar jag förstås vilka pengar pratar man om då?
  7. Snyggt. Vad är det för fälgar och däckdimension du har lagt på? har själv en 65a och funderar på ev fälgar.
  8. Hur ju ingen varvräknare så har inget bra svar på det. Har kollat om all tre lägena går och det gör dom. 1:an är ju väldigt låg och sedan kommer 2:an och 3:an smyger fint in vid ca 50 km. Sedan händer det inget mer. Funkar fint till 70 km sedan önskar man att det fanns en växel till som hoppade in när man närmar sig 80 eller 90 km! En nyare låda misstänker jag blir ganska dyr affär. Vet någon hur dyrt det blir?
  9. Kör en Mustang 65a 289 med 2v och C4 automatlåda. Utväxlingen är standard på 2.8:1 däckdiameter på 24” Vad finns det för möjlighet att få ner varvtalet när man kör landsväg och motorväg. Nu drar man sig för att köra fortare än 80-90 km för att varvtalet blir så högt.
  10. Grattis! Välkommen till Mustangträffen på västkusten i juni! Vi kanske ses där. Bosse W Sent from my iPhone using Tapatalk
  11. Kör själv en GT -05 och trivs mycket bra med den. Ett vanligt problem är tankningen. En del tankar är svåra att fylla upp. Det är avluftningen som är problemet. Detta åtgärdades efter något år men just 05-06 har de problemet ibland. Det gäller att testa sig fram vilken mack som har de "slöaste" pumparna så går de oftast bra och så att inte fylla tanken när den är halvfull utan när de endast är ca 15-20 liter kvar i tanken. Ett litet tips att tänka på om du kollar på en 05:a Sent from my iPhone using Tapatalk
  12. Låter strålande, med härligt vårväder, solsken och medvind kan de bli en härlig åktur med "mussen" från västkusten upp till Jönköping. Hoppas det blir något tips på boende i den kommande informationen! Sent from my iPhone using Tapatalk
  13. Hur blev det med jubileumsmiddagen på torsdagskvällen innan Elmiamässan i Jönköping. Jag svarade visserligen någon dag för sent på mailfrågan, men vad hände sedan? Är det någon som kan informera? bossew Falkenberg
  14. Håller med, varför bara ha roligt på sommaren! Kör en Mustang GT 05. Underredsbehandlad och lackbehandlad. Låter den stå när det är för mycket salt och snö men de andra dagarna är de lika kul som på sommaren och köra runt och höra V8an mullra och ha gott tryck i pedalen! Bosse w Sent from my iPhone using Tapatalk
×
×
  • Create New...