Jump to content

Arjan

Medlemmar
  • Inlägg

    63
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Arjan's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. In princip bara 64.5-66. 67-73 passar också, men har styrarmens geometrin är lite annarlunda och det kan bli lite bumpsteer pga det. Jag har dock själv (trum) spindlar från en 70a på min 65a, vilka har fördelen att ha lite grövre lager och det fungerar bra.
  2. Det låter lovande. Hur är styrskänslan? En sådan integrerad servosnäcka verkar vara precis vad en gammal Mustang behöver.
  3. Menar du inte Saginaw? Det var en GM-ägd tillverkare av styrdelar. Jag tror att 64-69 snäckorna är faktiskt också tillverkade av dom. Borgeson är ett företag som tillverkar och renoverar styrdelar och har nu kommit med en snäcka med integrerad servo till 65-69 Mustanger. Baserad på någonting Japanskt tror jag, som är anpassad så att den passar en Mustang. En del gör det självare har använd snäckor från bakhjulsdrivna Toyotor som är väldigt likt. Det verkar faktiskt varit någon sorts standard snäcka inom Japanskt bilindustri, för det finns många bilar med en sådan (utseendet är i alla fall väldigt likt, vad som finns inuti vet jag inte), t.ex. vissa Suzuki 4x4 modeller, Mitsubishi Starion etc. Jag vet inte vilken variant Borgeson använder (det vill de inte berätta ) men de anpassar bultmönstret, utgående axelns diameter och splines så att en Mustang pitman arm passar osv. Angående renoveringen av originalet kan jag påpeka att de här snäckar behöver vara proppfull med fett. Ta ut ett skruv från locket och pumpa in molybdenfett tills det kommer ut ur bulthålet. Vrid styret åt andra hållet och pump lite till. Snäckan går typ 2 gånger lättare efter smörningen.
  4. Stämmer, A code har en 4V Autolite 4100 förgasare (venturidiameter 1.08", ungefär 450 cfm) och matchande insug och annarlunda kolvar som ger 10:1 i kompression. I övrigt är A och C kod lika.
  5. I boken står det 1,2", borde vara på gränsen vad övre kulbult pallar.. För Stage III används också Boss 429 övre bärarmar, som är anpassade för lägre montering (Boss 429 har också sänkta bärarmar) I Stage II varianten är sänkningen 1.0", och då kan man behålla originalarmarna.
  6. Kommer du ihåg vem som byggde om din radio? Gjordes det i Sverige?
  7. Teoretiskt kan man få noll bumpsteer med dubbla länkarmar om geometrin är rätt. Även i praktiken på en gammal Mustang kan man få det ner till en rimlig nivå, om man in alla fall inte varit för ivrigt med att ändra framvagnen.
  8. Det var en smart och enkel lösning för att mäta bumpsteer! En sådan Pro Motorsports bumpsteer kit fungerar för övrigt bara bra i kombination med en 1 3/4" Shelby sänkning. För en omodifierad hjulupphängning är sänkningen av styrleden för mycket och ger lika mycket bumpsteer som innan, fast åt andra hållet (toe-in blir toe-out eller tvärt om). Kittet kankske fungerar bra i vissa situationer, men en galant lösning är det knappast....
  9. Varsågod. Kan du börja läsa redan nu och köper häftet någon annan gång när du ändå behöver något annat http://mustangtek.com/Library2/BOSS302ChassisMod.html Webbsidan har för övrigt en massa roligt läsning för Ford entusiaster: http://mustangtek.com/Litterature.html
  10. Balansvikterna på svänghjul och dämparen är 28oz in. Med andra ord: en motvikt motsvarande 28 oz på 1 tums avstånd från mitten. Om viktens centrum sitter t.ex. 2 tum från mitten väger själva vikten 14 oz. Jag vet faktiskt inte om svänghjul och dämpare tillsammans har en motvikt på 28 oz in eller var för sig eller om dom är lika. Med en intern balanserad motor ska svänghjulet och dämparen vara balanserade. Motvikten ska bort, med andra ord. Antingen genom att låta det göra av en kunnig balanseringsverkstad eller genom att köpa ny.
  11. Sprickor i kolvarna är väldigt vanlig. Jag blir faktiskt förvånad att det inte fler motorer går sönder pga det. För mitt nästa projekt kommer jag nog att använda dessa: http://www.summitracing.com/parts/STL-H ... mage=large En billigare variant finns också, men har onödigt stora ventilfickor: http://www.summitracing.com/parts/STL-H273CP30/
  12. Om jag minns rätt är Shelby pitmanarmen ~1 tum längre (~6" istället för ~5") vilket gör utväxlingen ca. 20% snabbare.
  13. Hur gammal konstruktionen är spelar mindre roll. En styrsnäcka som inte används på 15 år slitar inte särskilt mycket. Jag håller med dig att det är bara att glömma att får en mer eller mindre original Mustang att styra som en modern bil, men styrningen behöver inte vara hopplöst dåligt för det. Får man ordning på allt (inte bara det mesta) blir resultatet helt acceptabelt tycker jag. Själv har jag en renoverad 16:1 snäcka, längre Shelby pitman armar och kullager i hjälppitmanarmen i kombination med rätt inställt hjulupphängning och bra, inte allt för breda däck (Pirelli P7 205/60R15) och bilen beter sig helt OK.
  14. Hur bra Chilton manualen är eller om den beskrivar proceduren att ställa in styrsnäckan vet jag inte, man jag använde Fords verkstadsmanual, som är mycket bra tycker jag. Själv har jag ett original, men kopior finns hos den flesta Mustang handlare för inte allt för mycket pengar. Värt varenda krona i alla fall.
  15. Vissa modeller (som såldes i Kalifornien tror jag) hade en luft pump som blåste luft i avgasporterna för att oxidera HC och CO. Då var knölen borrade och satt det munstycken i dom. Dom flesta andra hade bara knölen och har ingen annan funktion än att vara i vägen för avgasflödet. Man kan bara slipa bört dom.
×
×
  • Create New...