Jump to content

tobbnick

Medlemmar
  • Inlägg

    6
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

tobbnick's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Tack Brillko för ditt svar! Om det är som du säger så har säkert orsaken till överhettningsproblemet med tändförställningen att göra. Det kan ta ett tag för mig att prova detta för bilen är nu inställd och vi har ingen original Autolite fördelare men så fort jag har fått i nya grejor så lägger jag in en uppdatering.
  2. Hallå! Hur gick det med övervettningsproblemet?
  3. Vad bra! Skönt att du fick ihop den. Vi fick också renovera våran men det var inte pga läckage utan att fjädern var kaputt. Bronsbussningen där kulan sitter hade det också hänt något med för den satt fast och båda sätena till kulan var spräckta så det fick bli en massa nya grejor där :-) Nu funkar det jättebra! Hoppas den gör det för dig med när du får den i bilen.
  4. Som svar till wadde: Hej! Detta låter intressant. Vi har en 289 -67 som går varm. Den har aldrig kokat för oss, vi brukar stanna när det känns nära. Vi har verifierat att tempmätaren stämmer med en IR-termometer och det gör den. Motorn är fabriksrenoverad och har gått kanske max 100 mil sedan dess. Den är helt standard förrutom Holley 4-port och eftermarknadsfördelare som jag ej kan modellen på. Vi har provat rätt mycket kan man säga. Det sitter en 2-radig kylare och en högprestandafläkt i bilen. Det enda som inte är bytt i kylsystemet sedan bilen byggdes klart för några år sedan är vattenpumpen. Dock tror vi inte det är något fel på den. Jag själv är mest insatt i lite nyare bilar med elektriska styrsystem så det här med fördelare med brytare och vakumförställning är lite nytt. Jag har dock läst på en hel del och kan det nog nu. Min fundering är som så att anledningen till att den varm kanske har med tändningen att göra.Närmare bestämt för låg förställningen utom vid fullt mekaniskt utslag. Denna fördelaren har ingen vakumförställning. I vår rephandbok till bilen står det att en standard 289 med 4-portare ska ha en total tändförställning på 44grader från fördelaravancering+ 6 grader initialförställning vid 2000rpm obelastad. Då utgörs förställningen av 22 grader från vakum och 22grader från centrifugalavanceringen. Det är ju inte den fördelaren som sitter på i närheten av att kunna lämna. Kan det göra så stor skillnad i värmeutvecklingen att kylsystemet inte klarar av att kyla det? Du har en original fördelare på din om jag förstod det rätt. Vad är din förställning med vakumslangen kopplad vid 2000rpm? Har ni andra några erfarenheter av detta. Hur mycket mer värme kan utvecklas av ca 20 graders för låg förställning?
  5. Hallå. Tobbe här ifrån Bjärehalvön i Skåne. Vi har en totalrenoverad -67 289 Mustang Cab.
×
×
  • Create New...