Jump to content

Håkan 69 cab

Klubbmedlem
  • Inlägg

    26
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Håkan 69 cab

  • Födelsedag 1963-03-10

Medlemsinformation

  • CMC
    1070
  • Region
    Västkusten
  • Stad
    Trolllhättan
  • Yrke
    Ingenjör
  • Intressen
    Bilar, brudar o bärs

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Håkan 69 cab's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Håkan här. Inne på forumet för första gången på ett par år. Tyvärr har inget mer hänt, Lådan är mekaniskt klar, men jag har fortfarande inte skaffat turbin eller kontroll. Fick lite andra prioriteringar Har ni kommit vidare?
  2. Direct Clutch har nu 6 lameller, Fwd oxå 6, Intermediate 4. Allt enl hemsidan jag visade ovan. Siktar på 500hk Min låda var ju en från en V6 så den hade färre lammeller. Enda skillnaden är tjockleken på tryckplattorna. Jag gör ju som sagt detta som ett budgetbygge o vill köpa så lite nya delar som möjligt. Kunde sparat mig själv en del att inte köpa ett helt set med bussningar till hela lådan. Behövde inte bytas. Använde standard lameller efter rekomendation från ( dig tror jag det var). Trodde att jag skulle vart klar i vintras, men så blev det inte. Vet inte om jag kommer att få råd att köpa delarna som saknas för att bli färdig denna vintern, både frugan o jag fyller jämnt så det är andra utgifter nu. Kollar dock e-bay regelbundet.
  3. Lådan är nu mekaniskt klar. Det som återstår är ventilhuset med sina uppgraderade servo, lämplig turbin och kontroll för lådan. Det jag gjort är att uppgradera intermediate och overdrive clutch, dvs få dit mer lamellers samt byta ut lager och modifiera pumpen. Bytte oxå låsringarna. En av dom är den vanligaste orsaken till haveri. Den bytte jag till en "spiral snap ring" När jag kollade lamellerna så hade de samma tjocklek som nya! och tryckplattorna var plana. Skall man byta dom då? Det gjorde inte jag, utan bara kompletterade med extra lameller.
  4. Jag har dessa delar liggande så att jag kan plocka ihop ett kit. Allt utom servot. Köp original o inget eftermarknadskit!!! Hör av dig om du är intresserad
  5. Är det någon som har en uppfattning om de olika elektroniska kontrollerna ( TCU ). Det finns många att välja på: TCI Performance Automatics Baumann engineering Compushift Det finns säkert fler.
  6. Bytte till Global Strut Rods samtidigt som styrväxelbytet för att kunna få lite bättre Caster vinkel. Std är nominellt tror jag, men nu har jag positiva vinklar! Blev orolig när jag läste att orginal stagen kan gå av med styvare gummin, Neopren.
  7. Jag har kört med en sådan denna sommarn. Kan varmt rekomendera den. Jag använde orginalpumpen. Lägger en länk till vad jag skkrivit tidigare http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/13496-Borgeson-servostyrning-på-en-69 För mig passade inte slangarna så bra pga mina Headers. Därför har jag nu gjort om detta så att jag har rörinstallation istället. Slangar från pumpen upp till stötdämpartornet där rören börjar.
  8. Provkörd och helnöjd. Lagom serrvokänslo och NOLL GLAPP!!!! Jag har en gammal traktor oxå, BM350 från sent 50 tal, med samma servostyrnings design.Den kommer jag inte att bygga om, där får den duga. Samtidigt vill jag påpeka att jag bytte Strut rods till Global wests och gick ner ett par storlekar på däck o fälg från 235/60-16 till 205/60-15, o nästa storlek fälg neråt.
  9. Här är en väldigt bra länk i detta ämnet med detaljerade instruktioner hur man skall göra ombyggnaden till en "Bulletproof" låda. http://tccoa.com/articles/tranny/transmission/index.shtml
  10. Ang hjälpstyrarmen. Skulle det vara ok med en ej återfjädrande om man oxå har ökat på Castern? Isåfall tycker jag att man borde få mer återfjädring automatiskt. Tanken på att ha en inbyggd fjäder i styrningen verkar skum tycker jag. Funderar på att brotcha ur gummibussningsänden och sätta in lagerbronsbussningar istället.
  11. Tack för ditt utförliga svar. Jag har fortsatt att surfa runt och läst att sena (dvs en sån som min) 4r70w pallar 500hk. Om man skall preppa en AOD så är det ju innanmätet från 4R70W man tar. Baumanns TCS och Valve body kit är min plan. + vanlig renovering förstås. Det går att spendera hur mycket som helst!!! Köpte lådan på en skrot för $150 i USA. Om jag kör sönder den så får jag väl skaffa en ny:) Turbinen däremot. När man läser om olika sånar så är det svårt att jämnföra vad de är byggda för. Gör man en sökning på Summit tex så fär man 20 alternativ. Vad är det man skall leta efter? Svetsade skovlar, Anti Balloning, balanserade? Även om jag går in på tillverkarnas hemsidor så har dom inte nån gräns för moment / effekt. Furnace Braced vet vad det är. Det har de gjort för att det är enkelt. Jobbar själv med tillverkning av flygmotordetaljer. Varför har du en bild på en isärskuren turbin? Gör du såna modifieringar själv?
  12. Mindre än C6-an som jag har nu alltså! Där jag tänker att jag kan få bekymmer är mellan botten på lådan och extraktorrören, samt att få till ett bra stag ( fästet som håller gummikudden i bakkant av lådan Har inte i detalj tänkt ut vilka delar i lådan som behöver uppgraderas. Känslan jag har är att 4R70W tål en hel del iaf. Du verkar kunna en hel del om lådor så du kanske har en uppfattning eller kan ge mig rekomendationer. Hade tänkt att skaffa ett masterkit med de bästa friktionsplattorna jag kan hitta samt Baumanns styrsystem. Styrsystemet med tillhörande delar är det som kommer att kosta en del flis tyvärr.
  13. Det skall jag göra men det kommer att bli nästa vinterprojekt. Jag har läst om diverse projekt på Amerikanska sidor. Den här killen gjorde det i en -65. Tyvärr så har hans web sida försvunnit!! Tycker att en 65:a borde va trängre än min 69:a!! http://forums.corral.net/forums/classic-mustangs-fords/293893-project-overdrive-4r70w-swap-into-1965-mustang-done-webpage-attached.html Men här är en länk som funkar om en 69 Falcon http://www.popularhotrodding.com/features/1002phr_1969_ford_falcon/index.html
  14. Jag har 2 eller 3 par. Kommer inte ihåg vad jag ville ha för dom. Ge mig ett par dar så skall jag ha ett pris.
  15. Den är från en V6 -98 Mustang, så det skall passa. Vet du någon som satt en sån här på en gammelmustang?
×
×
  • Create New...